Paard kopen die 16 is ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maarit_

Paard kopen die 16 is ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:43

Hallo ,,

Ik weet niet echt waar ik het neer moet zetten Dus ik zet het hier maar neer!!!

Ik heb een paardje op het oog ,, maar die is 16 ?? Is dat oud ??
Wat kan ik nog allemaal met haar doen? En wat Niet !!
Zou ze nog een veulen kunnen ? (heeft ze wel eens gehad)

Ben benieuwt ??!!

Groetjes Marit

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:46

Het is opzich wel een beetje oud, maar ik zou kijken hoe fit die pony nog is.
De eigenaren van mn vz pony hebben 2 weken geleden ook een 16 jarige pony gekocht, en die is ook nog best fit!

Skotti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:48

ik denk dat het er ook al ligt wat voor een ras het is, en hoe ze altijd gereden is. ik bedoel haar conditie *een paardje van een meisje die ik ken ide in eind 20 en daar rijdt ze nog volop mee (buiten dan)

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:56

als je het echt een leuk beest vindt en het echt iets voor jou is zou ik het denk ik wel doen. Het licht er wel een beetje aan wat je ermee wil doen. Zwaare dressuur en veel springen gaat wel iets minder als ze wat ouder zijn.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:58

Mijn paard is ook 16 en ben juist blij met een wat ouder paard, die wat meer ervaring heeft. Maar ze zijn ook blessuregevoeliger en hebben veel aandacht en verzorging nodig. Fokken met een ouder paard is niet altijd aan te raden. Het ligt er gewoon aan wat je met het paard wilt doen, afhankelijk daarvan kan je bepalen of het paard té oud daarvoor is...

suggie

Re: Paard kopen die 16 is ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:59

Ik heb verleden jaar een 18 jarige merrie gekocht die van een manege is geweest,kan er nog alles mee doen .Dressuur,springen,buitenrijden.Is gewoon nog superfit,en ziet eruit en gedraagt zich als een 8 jarige.zie hieronder de foto.
Afbeelding
groetjes Shirley

jokeomar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:01

Mijn dochter heeft 5 jaar geleden een pony van toen 18 jaar gekregen van ons. Ze rijdt er nog elke dag op. Alleen de laatste tijd puur recreatie. Maar tot vorig jaar gewoon dressuur en af en toe een sprongetje. Pony heeft nooit blessures gehad. Helaas staat ze nu met een peesblessure, maar dat is dus het eerste in 5 jaar.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:27

Ik heb ooit dressuur gereden met een 22 jarige ruin.
Iedereen verklaarde ons helemaal voor gek, maar we hebben het wel mooi tot L2 gepresteerd.

PoelieWoelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:30

Ilsemarie hier op bokt reed tot voor kort z-dressuur met haar pony van 25/26 (?) dus het maakt volgens mij niet heel veel uit, ligt natuurlijk wel aan de fitheid van het paard..

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:32

wij hebben een 15 jarige merrie die zich gedraagt als een 3 jarige, het hangt helemaal van het paard zelf af
er zijn zieke jonge paarden en fitte oude paarden, en anders om.
Laat haar sowieso ff checken door de DA voordat je iets onderneemt

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:33

Natuurlijk kun je nog dressuren en springen met haar. Niet heeel gigantisch zwaar meer, maar 16 jaar is zo achterlijk oud nog niet. Daar kun je nog best zelfs wedstrijden mee rijden als je wilt! Niet verwachten dat je ooit nog in de Z2 zal kopen, maar een 16 jarig paard kan nog leuk dressuren hoor!
Fokken met een wat ouder paard is inderdaad niet echt aan te raden, je kunt het aan je dierenarts vragen.
Zoiezo natuurlijk het paard eerst laten keuren voordat je haar koopt

En trouwens, ik heb nog een 36-jarig paard verzorgd. Daar reed ik ook nog best vaak mee, heb zelfs nog een klein sprongetje ermee gedaan (oke, ik was 11, dus heel fanatiek en zwaar werd er niet gereden, maar ik heb er zelfs nog een onderlinge wedstrijd mee gereden!)

Als het een geweldig leuk paardje is, zou ik haar zeker niet laten staan door die leeftijd.

Tenzij je de ambitie hebt om ontzettend hoog in de wedstrijdsport te komen met haar

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:31

Ik heb een 16 jarige E pony waar ik op dit moment M mee spring en van het zomer Z mee ga springen. Ik hoop daarna ook nog een keer ZZ te kunnen starten, maar dat hangt er van af hoe de pony zich houdt.

Oud? Nee hoor. Laats liep hij in de bak en was zich flink aan het uitleven. Een bekende van ons kwam langs en zei: 'Hee, hebben jullie een nieuwe 3 jarige?'

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de pony al 3 x Z springen is geweest en 1 x Z2 dressuur. Pony is altijd in de sport uitgebracht en heeft zodoende ook een hele goede conditie. Op wedstrijden doen we altijd nog goed mee met hem. Als E pony kan ik me aardig staande houden tussen al dat D pony geweld. In finales zijn de meeste pony's al op door de eerder gesprongen parcoursen, die van mij gaat rustig nog een parcour door. Dan is hij alleen maar makkelijker te rijden.

Nog een voorbeeld dat leeftijd nog niks zegt.
Mijn broer had een brave pony nodig en zodoende kochten wij een pony van 30 jaar. Pony wordt op 31 jarige leeftijd nog 6de op de Regiokampioenschappen L springen en 5de op de Regiokampioenschappen B dressuur. Uiteindelijk hebben wij hem weer verkocht aan mensen die ook een hele brave pony zochten en daar werd hij op 32 jarige leeftijd nog Regiokampioen B dressuur.

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:31

Ik heb enkele jaren geleden ook een paard gekocht dus al ouder was, namelijk 18.
Het is een fokmerrie en heeft ons nog enkele mooie vuelens gegeven!
Helemaal niets mis mee.
Ze doet het nog steeds, dus dat is fijn.
Al heb ik ook een pony gehad, die met 16 jaar overleed. Je weet het dus niet, het blifjt een dier.

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:37

16 is zo oud nog niet hoor....als het paardje verder gezond is en de prijs er naar is zou ik het gewoon doen !

JaSpJo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:56

ligt er een beetje aan wat je er mee wilt doen denk ik.
maar het is vaak wel een heel goed leerpaard en ze hebben de rare puberdingen al gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:17

WD-V --> PP.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:22

Ligt volgens mij helemaal aan de conditie etc van het paard wat je kopen wilt. Ik heb zelf wedstrijden gereden met een pony van 24, ze liep als een trein dus leeftijd hoeft niets te zeggen

Maarit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:07

Ik ga er gewoon een beetje reacratief *schrijf je dat zo * mee rijden denk ik. Soms een keertje mee doen met concours van de Manege ! Maar ik wil niet naar ZZ met haar ofzo !!

Maar het paard staat in de buurt,, Dus ik kan er eerst een paar keer op rijden. En dan kijken ik wel hoe ze is.

Pittig_ding: Het kan dus opzich nog wel ?? Want het lijkt me echt geweldig!!

Gr

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:12

ik heb ook een paardje gekocht en die was 16 jaar nu is ze al 18 en ik kan nog alles met haar ze nog steeds actief enzo.. buitenritten en springen en dressuur gaat nog steeds prima ! een veulen nog ?? ik denk het wel wandt toen wij beauty kochten had al 5 veulens wer had ook een handelaar naar gekeken en die wou haar gebruiken voor hte fokken maar de mensen waar beauty eerst van was vonden dat wij hem mochten hebben wandt ze mocht niet naara handelaren of naar manege toe maar gewoon voor recreaties paard !
dus dat is ze nu ook haha ..

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:13

lovebeaut schreef:
ik heb ook een paardje gekocht en die was 16 jaar nu is ze al 18 en ik kan nog alles met haar ze nog steeds actief enzo.. buitenritten en springen en dressuur gaat nog steeds prima ! een veulen nog ?? ik denk het wel wandt toen wij beauty kochten had al 5 veulens wer had ook een handelaar naar gekeken en die wou haar gebruiken voor hte fokken maar de mensen waar beauty eerst van was vonden dat wij hem mochten hebben wandt ze mocht niet naara handelaren of naar manege toe maar gewoon voor recreaties paard !
dus dat is ze nu ook haha ..

owja die handelaar zij ook nog als hij beauty voor het fokken zou gebruiken dat ze minimaal nog 1 veulen zou kunnen krijgen !

sam98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:22

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:45

Ik heb sinds twee maanden (twee maanden alweer!) een NF-merrie van 19... En nog geen seconde spijt van gehad! Ik zou haar niet jonger willen...

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:24

ik denk idd dat het er aan ligt wat je ermee wilt gaan doen! voor recreatief rijden kan het prima... en goed kijken in wat voor een conditie het paard zelf verkeerd!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:22

sommige 16 jarigen zit meer pit en mogelijkheden in dan in een paard van 8!

het is maar een getalletje, het zegt helemaal nix over het paard zelf.

willem is gekocht toendie net 16 was, hij is nu 18. een manege paard wat nix kon. rij er nu toch maar mooi L1 dressuur mee en er zit nog wel L2 in ook.
ik heb het er zelf in gereden. hij is leergierig, leert toch vrij rap en doet echt niet onder voor een jong paard hoor!

over een paar weken laat ik hem nog voor de kar beleren ook. hij is nog lang niet op en wordt alleen maar soepeler.

er zijn zoveel voorbeelden van oudere paarden in de dressuursport, 15/16 is tenslotte de piek waarin ze op hun top zijn.

als jij gewoon recreatief wilt rijden(en al zou je wedstrijden willen rijden, zolang het paard het goed aankan, zowel lichamelijk als geestelijk moet je het gewoon gaan proberen) dan is een wat ouder paard juist lekker om mee te beginnen.

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:24

Maakt denk ik niet uit hoor ligt ook wel aan het paard zelf of die fit is of niet en wat hij wel aan kan.
Bij ons loopt ook nog steeds een pony van 25 mee en heeft ook nog nooit wat gehad en loopt l