koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:34

even ter inleiding:

mijn paard(een volbloed) staat gezellig in de wei met een 3 tal tinkers en nog 2 pony's. het meisje waar 1 van die tinkers van is die heeft die tinker vanaf dat die pony 2,5 was. ze heeft deze pony helemaal zelf beleerd. echt een superpony, goed opgevoed goed beleerd springt galopswissels zonder probleem enz enz enz. en nee ze heeft nooit met slof gereden(ook niet tijdens beleren). goed ik vind het heel erg dapper van haar. net als elk ander die met een koudbloed wedstrijd gaat rijden.

nou komt het verhaal wat mij het bloed onder de nagels weg haalt:

ik kwam laatst weer eens zo'n omhooggevallen 16 jarig meisje tegen dat zichzelf helemaal geweldig vindt.ze rijdt 3 dure paarden. 1 van haarzelf en 2 van anderen. ze beweert een paard te rijden voor een fokker die imke bartels niet goed genoeg vindt maar haar wel.
een rijke fantasie hebben we allemaal wel eens. het hoogste dat ze tot nu toe behaald heeft is m2. haar eige paard gaat ze nu verkopen want hij is bijna 9 jaar en volgend jaar word hij dus 10 dus dan daalt de prijs.maar hij heeft heel veel potenties om hoger te komen.maar de andere rede is dat zij hogerop wil komen en dat het paard daarom weg gaat.ja vaag he?het paard loopt nu m2, totaal onbekende ouders en is al bijna 9 jaar. vraagprijs: 12.000 euro. nou ik vindt het absuurd.
dan rijdt ze nog een ander paard voor iemand ander. een merrie van 4 jaar, ze zei: ja ze heeft een verschrikkelijk poedersuiker ze bijt en slaat, maar ze kan heel mooi lopen dus ik hou haar.
ze kende het meisje van die tinker wel, en ze vroeg al met een vies gezicht of ze die tinker nog had en of ze ook wedstrijd ging rijden. ik zei ja ze heeft die tinker nog en ja ze gaat ook wedstrijd rijden. dat vond ze maar belachelijk en die dikke paarden waren niet goed voor de wedstrijd sport en ze vond het maar niks dat ze tegen zulke paarden moest rijden en dat dat eigenlijk te belachelijk voor worden was en dat die paarden alleen maar goed waren om je gras kort te houden.
nou echt serieus waar, ik zat op de kast. heb haar eens even verteld hoe ik erover dacht. die tinker is heel wat eleganter dan sommige kwpners die ik bij wedstrijden heb zien lopen. en daar gaat het toch ook niet om?lol met je knol daar gaat het om.

ik zie liever een leuk ontspannen stel op wedstrijd die het echt voor de lol doen, dan een zwaar gespannen paard en een ruiter die elke keer dat ze geen winstpunt heeft een woedeaanval krijgt.

het omhooggevallen meisje heeft haar 23 uur per dag op stal staan 365 dagen in het jaar. die paarden zien nooit een plukje gras van dichtbij. nou sorry dan noem ik het geen paarden meer, maar een robot.
zij vind zichzelf een geweldige ruiter(zei ze zelf), maar ze heeft nog nooit op een manege gereden of een koudbloed of ooit een sprongetje gedaan.die paarden van haar worden vanaf 3 jaar met strakke slof gereden, net zolang tot ze niet anders kunnen. gewoon kop tussen de benen en vooruit schoppen maar.

in mijn ogen ben je een goede ruiter als je:
a. alle soorten en maten paarden kunt rijden van shetlander tot belg en alles wat daar tussen zit.
b. je op een normale manier op je paard rijdt, zonder schoppen hangen en trekken.
c. je alle disciplines kunt beoefenen( of in ieder geval een aantal keer geprobeerd hebt)

zo ik ben frustraties kwijt.

wat vinden jullie? mag een tinker(of fjord, haflinger enz..) niet tussen de 12.000 euro paarden? en wat is volgens jullie een echte ruiter??

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:39

je bent een goede ruiter als je alle paarden goed kunt rijden. met een koudbloed gaat het vaak moeilijker, maar ik vind het een uitdaging. Ik vind dat mijn fjord niet onderdoet voor de dressuurpony's bij mij op wedstrijd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:43

Belachelijk! Onzin, ze kunnen heus wel in de wedstrijd alleen niet zo hoog. En sorry maar ik vind de KWPN paarden maar niks, ze lijken allemaal op elkaar. Een tinker heeft toch veel meer uitstraling!

En er zijn koudbloeden die wel hoog komen, je hebt zo'n fjord ofzo en die rijdt Z. En met het western NK, reed er iemand mee aan een onderdeel. Die werd 5de, dat is toch een hele prestatie vindt ik.

Ik kan zo kwaad worden op zulke mensen!

Edit: http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... ead#unread

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:55

ik heb dat meisje ook even flink verteld wat ik ervan vond. daar schrok ze wel van, helemaal omdat ik ouder ben dan haar en niet met die puberale onzinpraat mee banketstaaf( en dan doel ik niet alleen op paarden maar ook ove jongens enz enz).

ik heb zelf op een fjord gereden die met iemand anders m2 had gelopen. het is hard werken maar het geeft een kick als je het eruit krijgt. koudbloeden zijn misschien wat slomer en je moet harder werken maar respect voor de mensen die het voor elkaar krijgen.

dat vond ze trouwens ook maar raar, dat ik geen wedstrijden reed. ze vroeg mij waarom niet.dus ik vertelde het haar( paard vaak geblesseers, gestresst op wedstrijd geen trailer, geen behoeft aan enz enz). zei ze: ja waarom verkoop je hem dan niet en koop je een wedstrijd paard. ik zo: waarom wel? ik heb een superband met mijn paard, ik vind prestatie niet belangrijker dan vriendschap. en ik wil hem niet de stres in jagen zodat ik lekker wedstrijd kan rijden. nee hoor lol met mijn knol vind ik 10 keer beter.
Laatst bijgewerkt door paardje2005 op 26-04-06 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:57

Ik vind ook dat koudbloeden gewoon kunnen op wedstrijden. Ook vind ik het absurd dat sommige jury's je lagere cijfers geven omdat je toevallig een koudbloed rijdt.
Koudbloeden niet voor wedstrijdsport? En Taco dan en die haf uit die link hierboven dan?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:59

Onzin ik rij zelf alleen maar op tinkers...de éen heeft meer talent als de ander maar dat is natuurlijk ook zo bij warmbloedjes....
Zit dat 'geval' { } hier ook op bokt ??

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:59

Er is hier pas een topic over geweest..
--> viewtopic.php?f=95&t=566673
Daar is nogal een pittige duscussie uit voort gekomen..

Mijn menig.. Het moet kunnen!
Helaas denken de meeste jury's er anders over..

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:03

nee dat "geval"zit hier niet op bokt. ze heeft het te druk met haar paardjes en met jongens en met mijn baan inpikken.

natuurlijk heeft de ene tinker meer talent en elegantie dan de andere maar dat is met alle rassen zo( en met mensen net zo).

ik had al wel het vermoeden dat hier een discussie over geweest was. maar kon het zo snel niet vinden.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:06

Ik heb al HEEL vaak meegemaakt dat 2 vriendinnen van mij met hun tinkies op wedstrijd gingen ik ging lkkr mee helpen...
en heel vaak dat ze samen de 1e en 2e plaat deelde..
Dus..waaorm niet zolang je er lekker lol in hebt
en Agh laat dat mens maar lekker banketstaaf niets dat die tinker slechter laat lopen

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:19

Prima hoor, als mensen met een koudbloed wedstrijden rijden, maar je gaat me niet vertellen dat deze dieren fatsoenlijk mee kunnen komen. En de wissels zitten erop? Wauw! Dat kan je elk paard leren,m aar een góede wissel, dát is de kunst. En ik weet nu al dat je gaat zeggen dat ie een góede wissel kan maken, maar dat ga je mij niet wijsmaken. Daarbij zie je meteen wat de goede ruiters zijn, en het maakt me geen drol uit of die op een shetlander of tinker kunnen rijden, ik zie liever dat ze goed overweg kunnen met een fijn sportpaard met wat karakter.

En ach, je ziet zovaak mensen die "mee kunnen komen in de sport" met hun tinker ofzo. Het is maar wat je meekomen noemt, maar als je ambities hebt voor de hogere dressuur/springsport, denk ik niet dat je ver gaat komen met een koudbloed. En ook een Guusje ofzo kan dat niet. Hij is vast heel leuk, en kan geweldige kunstjes, maar een goed dressuurpaard zal hij nooit worden.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:23

Afgezien van het feit dat Koudbloedige paarden gewoon niet mijn ding zijn...

Vind ik het onzin dat ze niet op de westrijd mogen rond lopen..

Een rijmaatje van mij heeft een Fjord en die doet het echt ontzettend goed op de wedstrijden en zij kan ook best goed rijden.

Tjah en als de jury vindt dat ze het goed genoeg doen... waarom heeft zij er dan problemen mee??

Onzin wat mij betreft.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:51

Gaappp.... er zijn net 2 topics hierover geweest op juryleden of wedstrijden. Iedere keer dezelfde discussie....
Het gaat er niet om waarmee je op wedstrijd gaat, alleen moet je een africhtingsgraad laten zien dat voor alle paarden gelijk is. En dat is voor het ene paard moeilijker dan voor het andere paard.

viewtopic.php?f=95&t=566673&hilit=

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:12

Op de onderlinge wedstrijden die wij hebben, rijdt ook een meisje met een Tinker mee. In die klasse zitten ook wat "duurdere" "echte" dressuurpaarden. Vertel mij dan maar eens waarom dat meisje iedere keer goed bovenaan eindigd (1e of 2e plaats) en dus ook boven de "echte"dressuurpaarden en dat terwijl ze op zich niet supergoed rijdt. Ze doet het gewoon hardstikke leuk. Ik heb tot nu toe maar weinig 9ens gegeven zien worden voor hals strekken en zij had dus echt een vette 9 te pakken. Dus wat mij betreft, rijden met die hap !!!
Wat maakt het nou uit? Als je er maar plezier in hebt, toch ?? Laat de mensen maar kletsen.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:15

Misschien omdat dat een onderlinge wedstrijd is, in een neem ik aan lage klasse. Een b-proefje kan elke ezel rijden, net als een L en M proefje. Maar als we op het punt eindigen waar je een dressuur/springpaard voor nodig hebben, zie je ze verdacht weinig, en als ze al "mee kunnen komen" is het meestal een lachertje...

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:23

Bah verschrikkelijk die mensen die met hun dure paard zichzelf beter vinden. Gatver! Zie ook zat duurdere paarden in de z wat echt geen gezicht is maar er vervolgens afkomen alsof ze de sterren van de hemel hebben gelopen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:26

Destinietje: ik vind dit eerlijk gezegd toch een tikje arrogant staan hoor. Waarom zou een koudbloed geen goede wissels kunnen maken? Omdat jij dat nog niet gezien hebt ofzo?
Heb eerder respect voor de mensen die wel gewoon goed mee kunnen doen met een dressuurproef op een koudbloed, en warmbloeden achter zich laten. Blijkbaar doen ze het dan toch echt beter.
Natuurlijk is een tinker geen dressuurpaard, dat hoef je niemand meer te vertellen, maar als je het dan toch bereikt, dan is het extra knap.
En dat jij m proefjes nou zo makkelijk vindt, dat zal vast niet voor iedereen gelden.

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:44

Destinietje schreef:
Misschien omdat dat een onderlinge wedstrijd is, in een neem ik aan lage klasse. Een b-proefje kan elke ezel rijden, net als een L en M proefje. Maar als we op het punt eindigen waar je een dressuur/springpaard voor nodig hebben, zie je ze verdacht weinig, en als ze al "mee kunnen komen" is het meestal een lachertje...

zodeju, wat kun jij arrogant overkomen zeg!!

maar als ik me niet vergis is dit een paardenforum en niet een EZELforum...
maar ik kán me vergissen hoor....

en ik kan je melden ik heb nog nooit een ezel een m proef zien lopen dus daar heb je toch wel degelijk een paard voor nodig....

maar goed praten tegen jou heeft waarschijnlijk toch geen nut aangezien jij natuurlijk een super de puper duur sportpaard hebt die als de beste loopt...
met natuurlijk een écht goede ruiter erop...

hihi sorry hoor maar dat vind ik juist weer een lachertje.....
góede ruiters die alleen maar dure sportpaarden kunnen rijden, kom op zeg!!! dat soort mensen kunnen niet eens op een koudbloed rijden omdat ze bij g*d niet weten hoe... aangezien koudbloeden vaak wel kunnen mee denken...

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:45

Ach als je wilt kun je zelfs een ezel laten piafferen dus waarom een koudbloed niet?

Destinietje, je hebt ook mensen met warmbloed paarden die nooit het L uit komen, maar aan de ruiter ligt een hele hoop.
Wat heb jij zelf al gepresteerd met je sportpaarden/pony's? Kon er niets over terug vinden in je profiel.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:51

ikzelf rij een inker en heb het ook vaak. Mensen zeggen ze kan niks in dorp bij mij heb ik de meeste al versteld doen staan. Alleen op wedstrijden wordt je vaak laager beoordeeld ik ben al weer een tijdje gestopt met wedstrijden maar probeer de draad weer op te pakken.

Maar ieder paard kan aan de top komen. Ik zeg altijd een paard is een paard en je kan ze alles leren. Zolang het paard het leuk vindt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:54

Ik ben zelf ook niet zo voor tinkers. Maar ik kijk liever naar een mooie proef van een tinker waar de kracht en enthousiasme vanaf straalt dan naar zo'n huppelig warmbloed paard.
En voor de mensen met een koudbloed: gewoon lekker wedstrijden gaan rijden als je dit leuk vind!

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:56

ieder heeft zijn eigen smaak en mijn doel nu is om weer gewoon een bak in te rijden en die 5 minuten haar aandacht er bij te houden. dus iedereen of je nou een mini shet rijdt, of een Warmbloed doe mee met wedstrijden. Of versla ze gewoon in de bak als er geen wedstrijd is.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:59

Sjee, die moet ik niet tegenkomen! Dan laat ik haar kennis maken met de kont van Erika! (en de hoeven )

Beetje jammer dat het zo moet. Ik vind dat koudbloeden echt wel in de wedstrijdsport kunnen!

Een goede ruiter? Met liefde je paard berijden, zorgen dat je een goed team bent, leer het paard begrijpen. Heb lol met je paard.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:13

Coby van Baalen heeft toch zelf ook een Fries en sinds kort een Haflinger op stal staan?

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:19

Ronduit triestig vind ik het, dat er op je wordt neergekeken gewoon omdat je een koudbloed rijdt....
Ieder kiest een paardje naar zijn eigen goesting en ieder heeft recht om wedstrijden te rijden!
Ons ma zegt altijd: moest iedereen in de wereld dezelfde smaak hebben, dan zou er ongelooflijk veel ruzie zijn omdat iedereen hetzelfde wilt....

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:40

Als je wedstrijden gaat rijden met als doel zo snel mogelijk zo veel mogelijk winstpunten bij elkaar te rijden en je paard graag zo snel mogelijk in in de Z2 wilt hebben dan is het niet de meest logische keuze om met een koudbloed te gaan rijden nee. Anderzijds... het grootste gedeelte van de ruiters zal nooit totaan de z2 komen omdat ze er zelf de capaciteiten en/of het geld niet voor hebben, dan maakt het toch niet meer uit of je op een tinker of op je kwpn-er je L2 proef rijdt? De ruiters rijden niemand in de weg, betalen netjes het startgeld en hebben als het goed is een fijne dag! Wat kan je daar nu op tegen hebben?