Pony verkopen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RussischTac

Pony verkopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:48

Hallo, ik ben er in de war van, wat zouden jullie doen.
Ik rij al 5 jaar lang een arabische merrie waar ik knetter gek mee ben, sinds 1 jaar is ze dan ook aan mij verkocht.
Het is alleen niet echt een dressuurtalent om het zo maar te zeggen, en dat is wel mijn ding.
Nou heb ik de mogelijkheid haar te ruilen voor een bloedmooie kwpn merrie van 4, wat zouden jullie doen?
Ik ben zo bang dat ze niet goed terecht komt of dat ik spijt krijg, ik heb er wel goed over nagedacht, en het lijkt me het beste aangezien ze dit jaar 11 word.
Pff wat moet ik doen, laat me jullie mening weten! ben echt in de war

RussischTac

Re: Pony verkopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:50

wil iemand dit naar het goede iets verplaatsen??
Dankjewel
grtz linda

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:51

ik ben voor niet verkopen. maar das echt heel persoonlijk. ik vind dat je een paard of pony voor je/hun leven koopt!

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:54

Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan die KWPN-merrie. Anders blijf je altijd twijfelen. Hak de knoop door. Natuurlijk moet je er dan wel zelrf voor zorgen dat je arabier goed terecht komt. Als je jezelf daarvan kunt verzekeren, zou ik er zeker over nadenken om het te doen. Het is natuurlijk wel een overgang tussen een arabier en een KWPN´er. Als je hartje bij dressuur ligt, zal ie daar ook blijven.

kus
anke

ps veel succes

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:00

Als ik vragen mag: waarom heb je haar gekocht, als je eigenlijk wist dat ze de talenten die jij zoekt, niet heeft?

Edit: niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon uit interesse!

RussischTac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 23:11

Ik heb haar gekocht omdat ik haar toen al 3/4 jaar reed, en haar echt niet kwijt wilde.
Tsjah misschien verkeerde beslissing geweest, maar ik heb er geen spijt van!
Ik denk ook dat het het beste is de knoop door te hakken, ik ga vrijdag naar de merrie kijken, en kijken waar mijn arabje eventueel terecht komt!
Groetjes Linda

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:18

Heb je misschien een foto van allebei de merries?
Als je pony goed terrecht komt en die andere merrie gezond en goed is zou ik niet te lang twijfelen..
Maar je moet je niet teveel laten leiden door reacties van bokkers het is jouw beslissing!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:23

je zegt zelf dat t je t beste lijkt haar te verkopen. ik snap alleen niet waarom je haar al zo lang reed en haar kocht omdat je haar niet kwijt wilde, en je haar na een jaar toch maar wel kwijt wil omdat ze niet zo'n goed dressuurpaard is. dat wist je toen ook al. kan je niet af en toe een paard bijrijden waar je wat meer mee kan? of gewoon doorzetten? dan is t des te leuker als je verder komt.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 05:45

ik zou ook voor niet verkopen gaan. ik vind ook dat je een paard voor het leven koopt.

je wist van te voren waar je aan begon en dan zomaar een paard inruilen waar je lief en leed mee hebt gedeeld en dus gekocht hebt omdat je hemniet kon missen vind ik gewoon triest.

sorry dat ik het zo zeg, maar ik ben niet zo van de inruil omdat er schijnbaar een betere versie rondloopt.

ja ik heb vaak zat gedacht dat ik willem ook wilde verkopen, omdat het allemaal niet ging en hij niet verder dan het L2 gaat komen. maar ik heb voor hem gekozen, heb een super band met hem en ik zou nooit plezier met een 'beter' paard kunnen hebben in de wetenschap willem weg te moeten doen omdatie 'niet goed genoeg' was.

willem is 3 kwart van zijn leven manege[paard geweest en nu op zijn 18e ben ik L1+1 en de L2 zit er ook nog wel in. dat zijn dingen die ik hem geleerd heb, want hij kon vrij weinig. als je hem zag lopen in de lessen zou je nooit het paard gezien hebben watie nu is.

van ruilen komt huilen en wie zegt dat die 4 jarige merrie het waar gaat maken? en waarom willen hun ruilen?? wij hebben het gedaan met merel en onze vorige ruin en die ruin was heel snel bij de slager... als we dat hadden geweten wastie nooit weggegaan.

MRV_2016

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:13

gekke_koei schreef:
ik zou ook voor niet verkopen gaan. ik vind ook dat je een paard voor het leven koopt.

sorry dat ik het zo zeg, maar ik ben niet zo van de inruil omdat er schijnbaar een betere versie rondloopt.

van ruilen komt huilen en wie zegt dat die 4 jarige merrie het waar gaat maken?

Ik ben het eens met gekke_koei . Je hebt het paardje gekocht omdat je haar niet wilde missen en nu doe je haar toch weg? Misschien zul je wat harder moeten werken om wat te bereiken en misschien kom je niet zo heel ver in de dressuur met haar maar je hebt er dan wel samen hard voor gewerkt! Presteren is toch niet het allerbelangrijkste? Het gaat toch om de band die je hebt met je paardje?

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:21

Ik ben het met de bovenstaande reactie's eens... Als je geen les heb. ga lessen met haar, kijk wat je er nog uit kan krijgen...

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:26

mijn pony is ook geen dressuur talent...
het is een kruising arabier.
we zijn nu heel erg aan het oefenen en lessen (2× les per week)
en het lukt nu al steeds beter!
Misschien is dat voor jou ook een idee?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 06:28

Ik denk juist niet dat ze van te voren wist dat ze de arabier niet moest kopen. Het was een emotionele beslissing, w.s. opgedrongen door de dreigende verkoop van het paard door de eigenaars.

Nu kent ze haar weg, dressuur! Terwijl ze de arabier er geen plezier mee doet. Beter is dan de knoop maar door te hakken en op zoek gaan naar een goed adres voor de Arabier, waar hij wel zijn ei kwijtkan. Je vertelt alleen niet waar je arabier wel goed in is.

Maar doe niets overhaast, een bloedmooie merrie hoeft geen klik te geven met jou! Een bl;oedmooie merrie kan wel kwaadaardig zijn, of niet kunnen lopen( of willen lopen)
De overgang lijkt me erg groot, weet je zeker dat je een 4 jarige kunt opleiden? Heb je de juiste instructie en begeleiding?
De juiste instelling en de hoeveelheid tijd?

Het gaat je ook flink meer geld kosten dan je arabier.

Zet het eerst allemaal op een rij, en bekijk dan of zo'n jong dier voor jou is weggelegd.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 07:23

WD-V -> YRT

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:55

waarom kost een jong paard meer geld volgens jou? aan instructie ofzo? of overgang van pony naar paard in stalgeld?

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:09

Ik vind het wel een beetje vreemd dat je een paardje koopt terwijl je weet dat het geen dressuurbeestje is en jij dat wel heel graag wilt, maar ja daar gaat het nu niet om.

Ik ben van mening dat IK het paard zou houden, want ik vind het paardje belangrijker dan de sport. Maar als jij dressuur heel erg belangrijk vindt, en het saai vind wat je nu met je arabje doet, zal zij dat merken. En geloof me, daar worden jullie beiden niet gelukkig van. Dus is dit het geval; dan zal ik een heel leuk huisje zoeken voor je meisje, en gaan kijken naar die KWPN-merrie. Maar omdat ze mooi is en ze zeggen talentvol wil dat nog niet betekenen dat ze het juiste paardje voor je is. Overweeg je beslissing goed, en niet overhaast.
Veel Succes met deze moeilijke beslissing.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:21

Zazoo schreef:
waarom kost een jong paard meer geld volgens jou? aan instructie ofzo? of overgang van pony naar paard in stalgeld?

All of the above. Denk ook aan een dressuurzadel, vaker rijden, trailer, startkaart, outfit, smid/ijzers, sportbrok, trekauto, coupons, startgeld etc.etc.etc.

Vaak ben je met een wedstrijdpaard dubbel zo duur uit dan met een recreatiepony!

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:45

Je kan hem ook aan mensen verkopen in de buurt, en hem vaak op zoeken.. en zelf een dressuur paardje kopen

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:39

amondi schreef:
Zazoo schreef:

All of the above. Denk ook aan een dressuurzadel, vaker rijden, trailer, startkaart, outfit, smid/ijzers, sportbrok, trekauto, coupons, startgeld etc.etc.etc.

Vaak ben je met een wedstrijdpaard dubbel zo duur uit dan met een recreatiepony!

ik snap t. maar ik denk dat een recreatiepaard een wedstrijdpaard kan worden en andersom. maarja ik ben een recreatieruiter dus als ik wedstrijden ga rijden is t meer voor de lol .

@TS: hoezo is je arabier niet geschikt? ik denk altijd dat je met elk paard wel wedstrijden kan rijden. met de een duurt het langer en kom je misschien uiteindelijk minder ver maar hoezo zou een paard het niet kunnen?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:49

Jeetje Linda moeilijke beslissing.. Ik zou nee zeggen maarja dat komt natuurlijk omdat ik Tacna ken
Ik zou het zonde vinden om zo'n lekker paardje als Tacna in te ruilen maar als jullie beiden er gelukkiger van worden..

Hou dit topic even in de gaten, stuur me nog eens een mailtje over wat het geworden is! Succes en sterkte

groetjes Jodie

Jadeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:54

tja... je moet vragen aan de ruiler of wat zij doet en zij braaf is enzo en dan kijken of ze goed bij je past en dat er liefde(vriendschap) tussen jullie komt enzo.

Tinkels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:05

Ik zou voor de merrie gaan. Eerst wel even gaan proefrijden natuurlijk om te kijken of het wel klikt tussen jullie! Het is een mooie kans om een pony tegen een paard te ruilen...
En als je het nu niet doet, krijg je volgend jaar misschien wel weer de dressuur kriebels en heb je spijt dat je de merrie hebt laten lopen!
Succes ermee!!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:23

Ik zou het zelf nooit doen om zo'n reden...
Geen dressuurtalent, wat bedoel je daarmee? Elk paard kan wel dressuur, alleen kost het bij de een wat meer moeite dan bij de ander.
Dan duurt het misschien wat langer, maar dat kan je juist als een uitdaging zien.
Of vindt ze dressuur echt helemaal niet leuk? Ik zou dan mijn rijden daarop aanpassen, maar als je dressuur en wedstrijden echt heel erg belangrijk vindt kan je haar beter verkopen denk ik. Dat is dan voor beiden beter. Maar mijn keuze zou dat niet zijn omdat ik het paard belangrijker/leuker vind dan de sport.

RussischTac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:42

Ze vind het gewoon zelf geen ene bal aan, echt gewoon niks!
Dan ga ik haar daar niet constant mee vervelen.
Ze zou wel een goed endurance paardje zijn, ze heb een hele goede conditie.
Ik snap dat jullie denken dat ik egoistisch ben maar dat ben ik totaal niet, ik denk ook echt wel aan me arabje hoor en echt niet alleen aan mezelf.
De hulp en de ervaring is er om een groen paard op te leiden.
Ik ga vrijdag kijken naar de merrie, en als het niet klikt of het is niks in real life dan gaat het feest niet door en verkoop ik der waarschijnlijk aan een particulier. En ga ik op zoek naar iets anders.
Maarja er zal veel verdriet aan gepaard zijn!
Groetjes Linda.

P.S Jody wat was je email me hele lijst was gewist!

leelovestoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:11

Zazoo schreef:
je zegt zelf dat t je t beste lijkt haar te verkopen. ik snap alleen niet waarom je haar al zo lang reed en haar kocht omdat je haar niet kwijt wilde, en je haar na een jaar toch maar wel kwijt wil omdat ze niet zo'n goed dressuurpaard is. dat wist je toen ook al. kan je niet af en toe een paard bijrijden waar je wat meer mee kan? of gewoon doorzetten? dan is t des te leuker als je verder komt.

hoi
gewoon doorzetten , dan is het des te leuker als j verder komt.....zit enige kern van waarheid in, maar........is het ook leuk voor het paardje zelf??? je kan het als ruiter wel willen maar als je paardje er niet gelukkig van word?

groetjes