veule beweging geven?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Misz_J

veule beweging geven?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 00:09

Haay haay

Ik verzorg nu ongeveer 3 maanden een Fries hengste-veule, hij is superbraaf geworden in die tijd, en loopt al braaf mee en vind het ook steeds minder eng om op het poetsplaatste geborsteld te worden. In de stal geen problemen, en zelfs zijn voetjes geeft hij al braaf (hou rekening, het blijft een hengste-veulentje, en die hebbenook welleens streken )

Maar de stalbaas dreigt met wegsturen van de mensen, als ze hun paardje niet meer beweging gaan geven. Aangezien Jistar nog niet echt geweldig verkeersmak is (is dat erg bij 7/8 maanden??) en ik dus niet de dijk op mag van de stalbaas, ben ik verbannen naar de bak. Nou ja, bak?? Het is eerder een soort van longeerbak. Daar moet ik maar rondjes met hem gaan lopen.... ( )

Ik weet dat veulens op de wei horen en met leeftijdsgenoten horen te spelen, en het liefste zet ik hem ook met een paar andere veulens gewoon op de wei.. maar helaas is dat niet aan mij. Daardoor heb ik het idee dat Jistar ontzettend achter loopt met zijn spierontwikkeling, en in een stal ( die over een niet al te lange tijd een beetje aan de kleine kant gaat worden ) ook niet volledig kan ontwikkelen.
Er word dus gedreigd met wegsturen, als t'veulen zijn dikke buik (je kunt wel zijn ribben goed voelen tegenwoordig ) niet snel naar zijn kont gaat, omdat daar (kleine) deuken inzitten..

Sorry voor het lange verhaal.. maar ik wil gewoon écht goede raad.. ik wil mn vz-veule niet kwijt!!! Iemand tips, wat dan ook?!

Authentic

Re: veule beweging geven?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:38

Naja wat vreemd , jonkies horen echt in een groep paardjes buiten te staan, liefst leeftijdsgenootjes. Hoe kan je zo'n jonkie nou beweging geven? Tsja is het geen optie om hem 's ochtends met een paar anderen in de bak te zetten en dan 's middags weer naar binnen ofzo, is d'r een paddock?

Vesper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:31

Béetje vreemd ja. Dat beestje hoort gewoon met wat andere paardjes buiten te staan..
Kun je niet met de eigenaar gaan praten en hem dit uitleggen?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:54

Laat hem zelf zn gang een beetje gaan in die bak. het zou nog fijner zijn als er een andere pony of beter veulen bij zou kunnen.

Weet wel dat beweging het allerbelangrijkste is. Alles is beter dat een veulen dat niet kan rennen!!!!!

Bewezen is dat o.a. kraakbeen bij veulens op stal slecht ontwikkeld. Dit kan problemen geven wanneer het dier ouder is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:02

Het is niet meer dan normaal dat een veulen er wat schraler uitziet tijdens zijn ontwikkeling, als straks het weideseizoen weer begint is dat snel over. Achterstand qua bespiering is op te lossen door veel te wandelen, en weliswaar lange stukken rechtuit. Niet gaan longeren dat is niet goed voor de gewrichten. Heb je die mogelijkheid niet, helemaal als je paard niet helemaal verkeersmak is, zou je hem toch echt zo lang mogelijk buiten moeten hebben, ook al is het maar een bakje. Is er geen mogelijk om hem overdag buiten te zetten?

Verder vind ik het toch best wel een beetje egoistisch dat je zegt dat je je vz niet kwijt wilt hoewel je diep in je hart weet dat het misschien beter voor hem is om ergens anders te komen staan.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:07

Is dat veulen zijn enige beweging wat wandelen aan de hand? Jeetje wat erg! Dat diertje hoort inderdaad lekker elke dag minstens een paar uur buiten te rennen en spelen leeftijdsgenootjes.....
Ik geef de stalbaas dus wel gelijk. Heel goed dat hij die voorwaarde durft te stellen!
Laatst bijgewerkt door Djilna op 17-03-06 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:15

Zo snel mogenlijk een andere stal zoeken.Als je een veulen wil opfokken dan moet je zo'n dier in een stal,manege of opfokbedrijf zetten waar minimaal de gelegenheid is om zo'n jong dier elke dag buiten te zetten met kamaraadjes.Hier gaat hij aan onderdoor niet alleen geestelijk maar zeker ook lichamelijk.Een veulen groeit in zijn eerste jaar het meest en hem in een box laten staan de hele dag is heel erg slecht!Wandelen alleen is absoluut niet voldoende!Hij moet met vriendjes kunnen dollen!!!!Als de baas van deze stal ook maar iets verstand heeft van paarden,dan moet hij dat ook weten!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:18

Ga naar een andere stal! er zijn stallen genoeg, Mijn paard heb ik met een 23 Jarige fries in de wei gezet, ZIjn leeftijds genootje is verkocht en kwam op manege, en wij wouden nou eenmaal geen veulen op manege. Dus hebben we hem daar bij gezet! hij groeit super, en hij is dikke maatjes met die merrie, maar nu staan onze 2 andere paarden er ook bij. Elke dag komen ze een uurtje naar buiten etc, dit paard word trouwens in mei 2.

Ik zou dat paard gewoon lekker op een stal zetten waar die met andere paarden lekker in de bak/wei kan, en kan genieten van zijn leventje zolang hij nog écht vrij is!

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:22

Volgens mij is het niet haar eigen veulen en kan ze dus niet weg daar.

Mijn inziens hoort een veulen ook in de opfok en niet in een stal. Daar krijg je later alleen maar ellende mee.

Kun je hem niet loslaten in de bak ipv rondjes stappen? Dan kan hij zich in ieder geval een beetje uitleven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:21

UZ --> PP.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:12

Probeer aub er voor te zorgen dat het veulen ergens komt waar die met andere paarden/veulens kan staan en samen de wei in. Hierboven is al vaak genoemd dat het veulen die beweging nodig heeft voor zijn lichamelijke ontwikkeling. maar ook geestelijk is het heel erg nodig. Ik ken namelijk de gevolgen van een jong paard dat niet met andere paarden heeft gestaan. Dat is een heel lastig paard geworden, zonder respect.

Katoo71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:20

Het kost tegenwoordig echt niet zo veel om hem bij iemand in de veulenopfok te doen die paardjes staan het hele jaar lekker met elkaar buiten en kunnen zo goed ontwikkelen, ga in ieder geval eens met de eigenaar praten wat die ervan vind, succes !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:22

ik zou helemaal niet gaan wandelen, maar het dier lekker losgooien in dat bakkie

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 18:38

het is niet mijn veulen, en ik ga niet weg van die stal (aan huis) omdat ik dan niet weet of er dan nog íets met mn lieve Jistar gedaan word. Ik weet zo niet of ik hat al gezegd hat maar bij deze: ik weet heel goed dat een veule/jong paard met leeftijdsgenoten in een paddock,grote opfokstal of weide hoort.. en ik had ook veel liever gezien dat hij ook in zo'n situatie gestaan had, maar dit is dus niet zo. Daarom blijf ik daar!
Ik geef hem zo veel mogelijk beweging, hij staat anders gewoon in stal.

Als ik kon zou ik hem zo kopen, (ben op zoek), maar hij is véél te duur voor ons. De eigenaar vraagt namelijk 3000. Terwijl ik er nieteens zeker van ben of hij ook maar papieren heeft, en hij is nieteens gechipt.

ach, ik weet iig zeker dat ik er niet weg ga, tenzij Jistar verkocht word. Dan denk ik ook dat ik geen rede meer heb om er te blijve.. maar tot die tijd doe ik dus wat ik kan om zijn groei zo goed mogelijk te laten verlope..
vandaar dat ik ook om TIPS kwam vragen. Ik ben immers écht wel op de hoogstevan de situatie, en geloof me.. ik wou dat het anders was..

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:52

tips => laat hem iedere dag los in de paddock, en ga daarnaast nog gaan wandelen ermee.
probeer te regelen dat hij iedere dag mss een paar uur de wei in kan, of een uurtje ofzo
en als het kan samen met een ander paard
veel meer kun je denk ik niet doen.
probeer de eigenaar ook te vermurwen met een goed realistisch bod, mss laat hij zich toch overhalen.

_robijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:21

hoi misz ...nou ik begrijp jou natuurlijk heelgoed..
maar (de baas) zeurt gewoon hij doet het nooit weetjewel ..toon zeurt al jaren dat miebbe weggaat ..altijt gelul..
ze willen jou gewoon bang maken zodat zij denken dat jij meer je best gaat doe..snap je zo is toon...maar jij hebt gewoon geen uitweg je kan niks met jistar...aleen bak stal poetse soms naar de wei brenge...
dus probeer ok is longeren aan longeertouw alhoewel de bak is zo klein...maja ..
ik heb eindelijk je naampie ondekt...
x robin

winnatwo r.i.p je blijft altijd in mijn kleine hartje....en charel sterkte!!!!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:25

Mariekjee schreef:
Béetje vreemd ja. Dat beestje hoort gewoon met wat andere paardjes buiten te staan..
Kun je niet met de eigenaar gaan praten en hem dit uitleggen?

Idd..

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:28

DAT vind ik nou zielig. Ik vind niet snel iets zielig, maar dit is dat zeker. Hoe wil je een paard naar de (klote) brengen... Sorry dat ik dat zeg . Maar bij zo'n beestje kan dit gewoon niet, die moet in een wei staan de hele dag met andere leeftijdsgenootjes. Dit is inderdaad heel slecht voor de spierontwikkeling,maar het meest erge is dat het slecht is voor zijn 'hoofd'. Paarden die in het begin van hun leven al geen goed begin hebben, worden als ze ouder worden gewoon niet goed.
Hij kan zich nu gewoon niet goed ontwikkelen, en gaat waarschijnlijk ook niet met andere paarden om, waardoor hij geen sociale vaardigheden maakt, waardoor hij mensen als een van hem gaan zien, dus in dezelfde pikorde.
Jij kan er natuurlijk niets aan doen! Hoop dat die baasjes verstand krijgen en hem lekker het land op doen, zodat ie paard kan zijn, en niet in een te kleine stal waar die de hele dag door vier muren om zichheen heeft en niet kan draven, snuffelen aan andere paarden of wat dan ook.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:48

sammie_44 schreef:
DAT vind ik nou zielig. Ik vind niet snel iets zielig, maar dit is dat zeker. Hoe wil je een paard naar de (stinkmodder) brengen... Sorry dat ik dat zeg . Maar bij zo'n beestje kan dit gewoon niet, die moet in een wei staan de hele dag met andere leeftijdsgenootjes. Dit is inderdaad heel slecht voor de spierontwikkeling,maar het meest erge is dat het slecht is voor zijn 'hoofd'. Paarden die in het begin van hun leven al geen goed begin hebben, worden als ze ouder worden gewoon niet goed.
Hij kan zich nu gewoon niet goed ontwikkelen, en gaat waarschijnlijk ook niet met andere paarden om, waardoor hij geen sociale vaardigheden maakt, waardoor hij mensen als een van hem gaan zien, dus in dezelfde pikorde.
Jij kan er natuurlijk niets aan doen! Hoop dat die baasjes verstand krijgen en hem lekker het land op doen, zodat ie paard kan zijn, en niet in een te kleine stal waar die de hele dag door vier muren om zichheen heeft en niet kan draven, snuffelen aan andere paarden of wat dan ook.

Ik gebrijp je reactie.. en al die dingen die jij noemt zijn dé rede dat ik blijf, zodat ik hem nog een beetje beweging kan geven, alles beter dan niets, en een beetje helpt toch...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:52

_robijn_ schreef:
hoi misz ...nou ik begrijp jou natuurlijk heelgoed..
maar (de baas) zeurt gewoon hij doet het nooit weetjewel ..toon zeurt al jaren dat miebbe weggaat ..altijt gelul..
ze willen jou gewoon bang maken zodat zij denken dat jij meer je best gaat doe..snap je zo is toon...maar jij hebt gewoon geen uitweg je kan niks met jistar...aleen bak stal poetse soms naar de wei brenge...

dus probeer ok is longeren aan longeertouw
alhoewel de bak is zo klein...maja ..
ik heb eindelijk je naampie ondekt...
x robin

winnatwo r.i.p je blijft altijd in mijn kleine hartje....en charel sterkte!!!!

dat zou ik dus NIET doen ..zucht
en de grote vd bak is dan nog wel het minste waar je je druk om moet maken , gooi m dan gewoon los dat die lekker even gek zijn benen strekken kan

er staat ook in soms naar de wei brengen er is dus een wei , kan die daar niet dagelijks in , liefst natuurlijk met een vriendje , liefst een jong maar oud is ook goed beter dan alleen..

Karoliefje schreef:
. Elke dag komen ze een uurtje naar buiten etc, dit paard word trouwens in mei 2.

een heel [b] uurtje WOUW wat fantastisch voor ene jong ding van al bijna 2 nouw die heeft t pas goed hoor

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:56

miss probeeren aan het verkeer te laten wennen???

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:00

ja.. ander probleem, stalbaas heeft pas gezegd, je mag de dijk op als er iemand meegaat, en nu zeg thij dat hij eerst wil dat ik meer in de bak ga lope dus kan ik hem niet naar de wei brenge..
maar ik zal morge ns een klacht indiene bij hem, dan gaat hij maar mooi mee!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:07

_robijn_ schreef:
dus probeer ok is longeren aan longeertouw alhoewel de bak is zo klein...maja ..

voor het geval je het nog niet wist, miss ook een tip voor met miebe.. longeren mag je éigenlijk pas mee beginne met 2 jaar!!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:21

En 2 jaar is nog vroeg Msz_J

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 23:31

rakkertje13 schreef:
En 2 jaar is nog vroeg Msz_J

idd.. 2 jaar is nog vrieg, maar ik ken paardjes die al worden gelongeerd als ze net voor de moeder af zijn met de smoes : hoe eerder hoe beter..

nou, 1 ding is zeker! Ik begin niet met longere totdat Jistar ingerede gaat worde !!!!! Daarom begin ben ik dit topic begonne, omdat ik maniere wilde wete om een veule dat op stal gezet word beweging te kunne geven, voor de mense die denke dat ik het leuk vind.. ik blijf eigenlijk alleen op stal daar zodat Jistar toch een beetje gemeende liefde krijgt, en zodat hij niet helemaal eindigd zoals zou kunne!!