Mijn Arabiertje plots heel erg ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Mijn Arabiertje plots heel erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 08:09

Gisteren om ongeveer 19u ging ik naar buiten om met Jamal te spelen en nog eens te oefenen. Ik merkte toen op dat hij heel stilletjes was en niet veel reactie gaf op de wortels die hij anders met veel plezier oppeuzeld.
Om 22u ging ik hem eten geven. Ik deed z'n mengeling in de emmer, zoals altijd, maar het enige dat hij deed was blijven staan. Hij wou niet eten keek gewoon naar mij.
Ik ging naar binnen en zei tegen m'n moeder dat er volgens mij iets fout was met m'n paardje. Zij belde naar een ervaren paardenvriend die Jamal nu ook al een tijdje kent. Ondertussen ging ik terug naar buiten en Jamal lag buiten op de grond. Normaal gezien, als hij ligt en hij ziet me aankomen, staat hij op, maar deze keer dus niet. Ik deed hem opstaan en hij was zo suf, hij probeerde een beetje hooi te eten, maar dit leek hem niet te lukken.
Ik ging terug naar binnen om m'n moeder te halen. Terug buiten, zag ik dat hij weer lag, een paar meter verder. Dit was niet goed.
Toen die vriend van ons kwam, duurde het niet lang of we zagen duidelijk dat Jamal pijn had in z'n buik en krampen had. Hij kreunde. Die man dacht aan koliek en vond ook dat Jamal absoluut niet in z'n normale doen was, we mochten overal aankomen, hij reageerde niet op eten,...
Dus belden wij de DA. Ondertussen moesten we vermijden dat hij weer zou gaan liggen, dus wij rondjes stappen door de wei.
Toen de DA aankwam zei hij ook dat het koliek was en dat hij dus idd echt pijn had aan z'n slokdarm. Spuitje gegeven en klaar.
Niet dus... Ik had al met de anderen afgesproken dat ik vandaag zou thuisblijven en dat ik 's nachts een paar keren zou komen kijken. Normaal gezien zou het spuitje na een half uur werken en zou het al snel beter gaan.
Ook niet dus... Om half 3 deze nacht, ging ik kijken en m'n schat lag buiten helemaal plat. Ik haalde m'n moeder erbij en zei belde de DA. Dus weer rondjes stappen en dat was zooo swaar, hij wilde bij elke pas stoppen en liggen, maar dat mocht niet, dus ja...
DA kwam aan, weer spuitje, en hopelijk zou het nu echt beter gaan.
Weer niet dus...
Om half 6 ging ik weer kijken. Hij lag in z'n stal en wou niet opstaan. Uiteindelijk deed hij het toch en joeg ik hem naar buiten. Hij rilde en deed suf en raar. Hij stond verkrampt en reageerde niet op m'n stem. Hij wou terug gaan liggen en nu was het zo moeilijk om hem staande te houden. Uiteindelijk bokte hij zelfs naar mij om te kunnen liggen. Dit was absoluut niet goed, dus ik belde naar m'n moeder (die lag in bed) en zij besloot eens te komen kijken, vooraleer ze terug naar de DA zou bellen.
Al snel zag ze dat er niet veel verbetering was, dus ze belde.
DA kwam aan en nu kreeg hij 2 spuiten, daarbij ook een onstekingsremmer.
Ongeveer een uur geleden is hij vertrokken. M'n moeder vertrekt zo meteen met vakantie dus dat maakt dat ik alleen thuis ben. We hebben dus met de DA afgesproken dat als het om 11u niet beter is, dat hij dan naar de kliniek moet...
Pfff, dit had ik niet verwacht, maar ik ben zo blij dat ik het tijdig gemerkt had dat er iets niet klopte. Ik hoop zo hard dat hij beter wordt, ik mag er niet aan denken wat er anders zou kunnen gebeuren...
Heeft er iemand ervaring met de kliniek in het Belgische Merelbeke, waar hij eventueel naartoe gaat?

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:13

Jeetje wat een vervelend bericht.
Zo te lezen is hij inderdaad erg ziek.
In de kliniek is hij wel in goede handen en hopelijk knapt hij snel op.
Sterkte.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:20

heel veel sterkre
met je paardje ook

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:23

Als hij nu nog niet aan de beterende hand is zou ik nu al naar de kliniek gaan. Is de betreffende veearts paardenarts of gewoon veearts die voornamelijk koeien schapen en varkens behandeld. Als hij geen paardenarts is dan zou ik direct naar de kliniek gaan!!!
Wat je zelf nog kan doen is kijken hoe hoog de hartslag is. Is die niet meer te tellen meteen inladen en naar de kliniek. Ook kan je kijken of hij niet is uitgedroogd. Dit kan je doen door even het tandvlees in te drukken. Wordt het niet direct weer mooi roze dan ook inladen en naar de kliniek toe.
Een merrie van een vriendin is door onwetendheid van de veearts (dus ook geen paarden arts) met veulen en al doodgegaan in de kliniek waar we toen te laat zijn aangekomen.

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:23

oh wat baale ,ik hoop die ie snel opknapt

heel veel sterkte

magicmist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:26

veel sterkte zeg

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:30

Heel veel sterkte!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 08:42

Hij slaapt nu rechtopstaand en is doodop. Hij heeft al hooi gegeten en gedronken. Zijn hartslag was deze ochtend al lager tov deze nacht, dus dat was toch al positief...
Hopen hopen hopen, dat is alles wat ik nu kan doen, om 11u weet ik meer...

ArabianRanch

Re: Mijn Arabiertje plots heel erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 08:49

Jee, wat zielig voor Jamal.
Als je het niet vertrouwt en je moeder gaat op vakantie, toch maar naar de kliniek toe. Daar is hij in goede handen.
Wij hebben dit meegemaakt ja ja met Sivmayall, hij moest uiteindelijk geopereerd worden (maart 2004) vanwege een slag in zijn darm. Afschuwelijk gewoon. Maar hij is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen. Ben benieuwd hoe het verder gaat. Succes meis en een dikke knuffel voor Jamal.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 08:57

Ja, ik hoop dat hij beter wordt. Zodra hij ook maar even gaat liggen, bel ik en gaat hij naar de kliniek in Oost-Vlaanderen (de andere kant van het land, maar dat hebben we er zeker voor over!).
Ik zou dan wel nog even moeten rondbellen voor een trailer, zelf heb ik er geen. Dan bel ik naar de manege en ze zullen me wel kunnen helpen...
Ik hoop zo dat alles goedkomt en dat hij nu goed rust, hij is echt compleet op.

MarjaG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:56

Regel nu alvast een trailer, dan heb je dat alvast afgetikt. In ieder geval heel veel sterkte en ik hoop dat alles goed komt.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:03

heeft je VA ook gekeken of er mest in zijn "kanaal"vastzat?
Mest ie uberhaupt?

ontzettend veel sterkte meis!

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:09

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor Jamal. Ik hoop dat het snel weer beter gaat. Arm ding.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:13

trailer is geregeld voor als het ozu moeten. Het paardje is ook blijven mesten. Momenteel maakt tieneke een wandelingetje met haar paardje.

nairtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:21

Jee zeg......dit is vreselijk....

Ik hoop echt dat het nu alleen nog maar beter met hem gaat en hij niet naar de kliniek toe moet....

Heel veel sterkte...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 10:38

Ok, even verslag van zojuist: hij wou absoluut niet meestappen en ik kreeg hem niet vooruit. Met veel geduld heb ik hem dan de stal een keer ingekregen. Daar at hij z'n hele portie mengeling van gisteravond op. Maar echt reactie geven, deed hij niet. Hij dronk nog wat en bleef dan staan...
Hij is dus voor alle duidelijkheid blijven mesten...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:46

Ik zou hem lekker warm houden met een dikke deken en toch maar richting kliniek gaan, dit klinkt echt niet goed

leonie_1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:54

ik zou ook naar de kliniek gaan!!klinkt niet goed, en geeft toch meer zekerheid. hopen dat ie op de trailer blijft staan... proberen een camera te regelen zodat je hem kan zien...

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:59

He wat erg zeg! Veel sterkte en beterschap voor Jamal!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:00

het feit dat zijn eetlust terug is,is al een heel goed teken!

nogmaals succes,ook op de kliniek straks!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:01

Ok, goed nieuws. Hij is al beter. Temperatuur zat goed, hartslag zat goed en hij was weer levendiger.
De DA wou nog een spuitje zetten voor de zekerheid, maar Jamal dacht daar anders over: hij steigerde. Met z'n knie raakte hij het oog van de DA. Dit ging dus niet goed. Toen heb ik mijn broer en die vriend van ons laten komen. Met de praam erbij ging het al makkelijker. Jamal was heel gestresseerd en bang, maar hij waagde het niet opnieuw om de hoogte in te gaan. Prikje gezet en hij was ok. Ik liet hem los en hij moest niets meer van ons weten
Nu staat hij terug gewoon buiten op de weide met de ezeltjes. Hij ziet eruit alsof er niets aan de hand is. Hopelijk blijft het nu zo.
Dankje wel aan iedereen die me gesteund heeft, vooral Oosterhoff

edit: als ik nog nieuws heb, laat ik het weten...

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:32

Mooi om te horen zeg!Hopen dat het nu beter blijft gaan!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:30

Geen dank

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:54

Jemig, hopen dat het goed komt zeg, succes .

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:58

Gelukkig om te horen. dat het nu weer beter gaat! En hopelijk ook beter blijft gaan.
Maar, het brengt je toch wel de stuipen op je lijf, dat je paardje zich niet goed voelt!