Valt dit jullie ook op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loeske87

Valt dit jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:55

Het is misschien niet zo heel boeiend wat ik nu ga vertellen maar wil toch even mijn ongeloof met andere mensen delen.

Het valt mij op dat steeds minder mensen de moeite nemen hun paard fatsoenlijk los te werken en uit te stappen... Ze klimmen er op (paard/pony komt koud van stal) en moet dan meteen flink aan het werk. Pony of paard wordt niet uitgestapt... maar met wat dekens terug op stal gezet. Ik verbaas mij hierover. Ik zorg zelf altijd dat ik min. 10 min. losgestapt heb (vaak nog langer) en zorg na het rijden dat hij op adem en afgekoeld is... naborstelen.. zweetdekentje erop.. en als hij droog is een ander deken..

Ook bakregels worden niet zo nauw genomen. Mensen die geen voorrang geven.. afsnijden.. longeren in een overvolle bak (waarvan duidelijk in het regelement staat dat dat niet mag)

Ik vraag me af of meer mensen dit meemaken en hoe zij hierover denken.

loesje688

Re: Valt dit jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:56

Tja ik ken het probleem... altijd erg vervelend.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:58

helemaal mee eens hoor! mensen nemen
de tijd niet meer!...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:58

Ik zie dit ook om mij heen mensen doen. Of diertjes waar maanden niks mee gedaan is, die ineens 2 uur aant werk worden gezet en in de krul getrokken en noem maar op. Ook zoiets "FOUTS". Kan wel zeggen dat ik mij eraan erger, maar ik rijd ook niet echt los. Ik ben een recreatieruiter en maak alleen bosritjes. Hierbij stap ik heel veel, en zo af en toe een sprintje. Daarbij loopt mijn pony dag en nach tin wei dus beweging genoeg en voordat ik haar te pakken heb heeft ze zichzelf al warm gelopen. Wel zou ik nooit gelijk aan het werk gaan. Ik stap wel altijd zowiezo 5 min en uitstappen do eik gewoon nog ene orndje in het bos.

Helaas, maar je ziet het wel veel te veel.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:00

Ik zie het in mijn omgeving eigenlijk niet

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:01

CarolShadow schreef:
Kan wel zeggen dat ik mij eraan erger, maar ik rijd ook niet echt los. Ik ben een recreatieruiter en maak alleen bosritjes. Hierbij stap ik heel veel, en zo af en toe een sprintje. Daarbij loopt mijn pony dag en nach tin wei dus beweging genoeg en voordat ik haar te pakken heb heeft ze zichzelf al warm gelopen

Dan is dit niet zo heel erg nee.. maar de paarden/pony`s waar ik het over heb staan vaak 24/7 op stal. (in de winter)

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:02

Het gebeurt wel vaak
Ik stap ook altijd lang in moet een kwartier stappen tegen dat ik op de manege ben
Op de manegelessen word er wel lang ingestapt..
Sommige eigenaars stappen ook best lang in... Maar natuurlijk niet iedereen

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:04

Bij ons op stal gebeurt dat ( meestal ) niet, ik stap'meestal eerst 5 a 10 minuten met m'n pony voordat ik ga draven, en uitstappen meestal ook 5 minuten ( maar roompje hoeft ook niet hard te werken bij mij )

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:08

Waar ik sta word dat niet gedaan en is iedereen lange tijd bezig met zijn of haar paard..

Ik weet wel van de manege verderop dat daar prive paarden staan en ze klimmen erop gaan gelijk draven en galoperen zodat het paard warm word...

Ik vind dat echte onzin en je hebt dan volgens mij ook grotere kans op blessure's

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:11

vlasta schreef:
Ik vind dat echte onzin en je hebt dan volgens mij ook grotere kans op blessure's

helemaal mee eens. ga zelf maar eens goed fanatiek sporten zonder goed op te warmen.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:18

ken een meisje dat stapt op gata misschien een halve bana stappen draaft.. en binnen 5 minuten is het wel tijd om galop te doen vind ze!
en tsja zelf stap ik wel redelijk goed in vidn ik zelf.. en draaf hem ook helemaal los pak hem niet direct op.. en zeker nu ze spierpijn heeft pas ik er goed op dat ze helemaal los is!

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:19

ken een meisje dat stapt op gata misschien een halve bana stappen draaft.. en binnen 5 minuten is het wel tijd om galop te doen vind ze!
en tsja zelf stap ik wel redelijk goed in vidn ik zelf.. en draaf hem ook helemaal los pak hem niet direct op.. en zeker nu ze spierpijn heeft pas ik er goed op dat ze helemaal los is!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:21

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:26

Welshcobfan schreef:
Ik zie het in mijn omgeving eigenlijk niet

mazzelaar! Ik heb soms echt medelijden met sommige paardjes in de buurt. Kzal maar geen namen noemen

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:47

Ik stap zelf altijd ong. een minuut of 7 in, dan ga ik rustig een stukje warm draven. Uitstappen doe ik meestal minimaal een kwartier, en als hij nog erg nat is doe ik zijn zweetdeken er nog ff op. Ik heb een Haflingertje die op stal staat met dek, maar hij heeft toch nog een aardige vacht en zweet dus. Ik sta direct aan het duin, dus er is altijd veel wind dus opletten dat hij geen kou vat. Als het hard waait gaan de bovendeuren op stal altijd dicht, en s'winters in de nacht ook. Ik kijk goed uit, ik ben zuinig op mijn paardje !!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:55

Ik ken het probleem wel, maar gelukkig valt het op onze stal erg mee!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:55

tja ben na het rijden altijd 3 zolang bezig als der voor
en het ligt aan het paardof er ingestapt of gedraafd word
als ik onze shet eerst warm wil laten stappen komt hij met 4 benen boven de lamoenen uit dan is een stukje draven veiliger voor iedereen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:56

Instappen en uitstappen doe ik wel maar naborstelen enzo niet, sorry, vind ik flauwekul. Zweetdekentje doe ik wel en benen afspuiten ook.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:00

lotjj92 schreef:

Vlak na het stappen wat overigens ook niet zo lang duurt, ga ik over in galop en dat terwijl ik de draf dus eigenlijk oversla. Op deze manier krijg ik mijn paard rustig en goed los.
wat voor het ene paard goed is, is voor een ander paard misschien niet goed. Als ik lang instap, wordt Noob alleen maar heet en knijperig.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:01

TS, ik zou bijna denken dat jij bij ons op stal staat......

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:02

Ik longeer mijn paardje voor het rijden altijd 10/15 minuten dan is ze al wat warmg gelopen. Daarvoor stapte ze uiteraard een stuk of 10 rondjes.
Na het rijden stap ik minstens 5 minuten uit, als het gezellig is zelfs langer
Ik borstel mn paardje daarna ook want dan heeft ze toch net iets meer aandacht gekregen.

Van de regels heb k geen last, longeren mag toch niet bij ons in de piste en niemand doet dat dan ook.
En voorrang geven.. Tja ik geef eigenlijk altijd voorang want als iemand langs mij komt vliegt mn paardje weg

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:05

Bij ons op stal valt dat mee. Maar in de winter moet ik zeggen dat ik wel vrij snel begin met warm draven....

Uitstappen altijd goed !!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:42

Losrijden en uistappen moet iedereen voor zich weten. Als ik me daar ook nog eens druk over moet maken

Als mensen zich niet aan de bakregels houden vind ik dat wel vervelend. Op de stal waar ik nu sta gebeurd dat eigelijk vrij weinig, ik heb erger meegemaakt.
Op de stal waar ik nu sta is iedereen zowiezo heel makkelijk valt me op, iedereen probeert zich netjes aan de regels te houden enzo.
Als ik daar ben heb ik ook altijd een beetje het idee dat het ook mijn stal is, het is meer van iedereen samen dan van één iemand en daardoor doet denk ik ook iedereen z'n best om het leuk te houden.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:33

bij mij op stal komt dat ook voor net als voorrangregels niet nakomen enzo.

Het instappen ook maar ik vind dat dat de keus is van de ruiter en daar kan je niks aan veranderen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:39

Eigenlijk is het lange op stal staan meer het probleem dan het losrijden. een paard dat in de wei loopt rent ook weleens een paar minuten, zonder eerst los te stappen. als je paard zichzelf de hele dag beweging geeft moet je nog wel losrijden natuurlijk. maar een paard dat de hele dag op stal staat, met drie uurtjes weidegang en een uurtje werk onder het zadel, zal eerder schade oplopen van slecht loswerken dan een paard dat de hele dag kan lopen en rennen als hij wil...