Voor ik aan me verslag begin eerst dit even:
Toen we Star gekocht hadden, had hij totaal geen conditie, niemand wist dus ook wat hij kon en niet kon. maar omdat hij zo'n gaaf karakter had, gewoon gekocht. hij bleek Z2-dressuur en M2- springen gelopen te hebben. na ongeveer 3 maanden gereden te hebben liep hij in eens niet zo goed meer en werd zijn rechterachterbeen dik en warm. eerst alleen na het rijden maar later ook gewoon op stal. Het paard waar ik het over heb heeft een tijd geleden (weten niet hoelang, hebben hem pas anderhalf jaar) waarchijnlijk een peesklap gehad door het springen. dat wisten we nog niet dus hij is naar de veearts gebracht. deze heeft scans gemaakt en vond een grote scheur in z'n pees. behalve dat zaten er ook allemaal kleine stukjes bindweefsel, hij had dit dus vaker gehad. we moesten een half jaar alleen maar stappen op de verharde weg. aan de hand. na een half jaar zijn we terug geweest. nee hoor nog niet hersteld. nog maar even 3 maanden, nu mochten we er wel op. na 9 maanden stappen op de verharde weg mochten we het dan eindelijk proberen in de bak. langzaam gingen we opbouwen en dit ging ook ongeveer 3 maanden goed. toen ging het helemaal mis. hij ging weer heel erg kreupel rijden en we zijn snel weer naar de veearts geweest. AFMAKEN zei hij. dit kon hij niet menen. zoveel werk en liefde die we erin hadden gestoken. nee dat ging niet gebeuren. de hebben de hoefsmit nog laten kijken en die kon hem wel op speciaal beslag zetten. het enige wat wij konden bedenken is hem meer opgericht rijden. zodat hij z'n achterbenen beter zou optillen en minder zou sloffen (wat erg slecht voor die pees was). dit probeerde we en dat ging vrij goed! na ongeveer 2 maanden ging het weer mis! dat kon toch niet!? het ging juist zo goed! weer veearts.. weer laten afmaken volgens hem. wij dachten er anders over en stapten weer een poosje op de verharde weg. ongeveer 2 keer per week op verharde weg 4 keer in de bak en 1 keer rust. Dat hebben we een tijdje zo gedaan en het ging steeds beter. Toen weer intensief gaan rijden (met toestemming van veearts). Hierna heeft hij nog 1 keer hetzelfde gehad, een hoefzweer, een drukwond en rugklachten gehad. Na al deze dingen ging het eindelijk weer goed.. Sinds de zomer zijn we hard aan het trainen en het gaat echt super.. ik zou 12 maart mijn eerste officiele dressuur wedstrijd hebben.
En dan nu vandaag:
Vandaag werd ik echt vreselijk vrolijk wakker! Ik ging eerst lekker rustig ontbijten en douchen enzo. Toen ging ik naar een oud stalgenootje die nou op een hartstikke leuke recreatie stal staat. Was zeker gezellig en we hebben weer afspraken gemaakt om samen met de paardjes het bos in te gaan. Toen op de fiets weer naar Star, stukje fietsen vanaf daar, maar gelukkig had ik (zoals altijd) mijn mp3tje aan. Op stal zag ik een hartstikke vrolijke star en een lege, zonnige bak. Ik had echt vreselijk zin om hard te werken dus dat gingen we doen. Het eerste kwartiertje liep hij (zoals gewoonlijk, hij is inmiddels al 18) wat stroef. Ik kreeg hem goed los, en daarna heb ik 3 kwartier echt heerlijk gereden! Toen belde mijn nichtje me dat ze zuidhollands kampioen judo was geworden. Ik hartstikke blij voor haar en vertelde haar nog dat ik zo heeerlijk had gereden! Ik zat trouwens nog steeds op star. Toen ging ik nog even lekker zonder zadel naar buiten. Inneens sprong hij een beetje raar weg. Niets vreemds hoor, doet hij vaker. Maar toen ik verder reed liep hij niet lekker. Even proberen te draven maar dat voelde echt fout. Ik terug gestapt en gevraagt of iemand even naar zijn linkerachterbeen wilde kijken. Ik dus met hem aan de hand rennen maar ik wist al dat het fout zat. Er zat ook een dikke vochtbobbel en hij zette zijn voet telkens op rust. 10 minuten afgespoten.... God wat ben ik geschrokken. Ik weet echt niet meer wat ik nu moet. Hij liep echt vreselijk en hij kon amper staan, zo zielig. Ik weet het niet meer hoor....