pff moeilijke keuze..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

pff moeilijke keuze..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:12

vanmiddag zijn we dus bij een paard gaan kijken voor mij.( via bokt )

het klikte best wel..ik had er een goed gevoel bij.
de hoefbevangenheid die ze heeft gehad maak ik me niet zo druk om.
Ze loopt verder goed en gaat toch niet intensief werken bij mij.

Ik heb alleen een paar dingen waar ik over na wil denken.
Het is een arabiertje..
ik wil een braaf en lief paard. dat is ze zeker zover ik heb gezien.
Maar geschikt voor mij als 'beginner'?
En mijn gewicht, word dat geen probleem? ik weeg nl tegen de 95 kilo..
en ben 1.58m
Lastige vragen, maar misschien kunnen jullie me ermee helpen!

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:15

voor een arabiertje ben je (sorry)denk ik net iets te zwaar,en arabieren staan niet bekend als rustige paarden,ik zou eerder aan eeen fjord denken

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:18

Ik zou eerder denken aan een Tinker. Houdt jeje wat van de wat smallere paarden dan zou ik voor een grotere gaan bijv een kwpner

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:18

Het ligt eraan wat voor bouw de arabier heeft. Maar denk wel dat je iets te zwaar ervoor bent.
*niet slaan

En liliputter: niet alle arabieren zijn druk hoor, dat is een heel verkeerd oordeel
Laatst bijgewerkt door LovingTweety op 21-01-06 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:19

idd een arabier is voor een wat zwaardere beginner geen goede keuze. idd. denk eens aan een zwaarder gebouwd paard als een koudbloed (fjord/haf/fries/tinker/ ) of een zwaardere warmbloed als hannoveraan oid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:20

liliputter schreef:
voor een arabiertje ben je (sorry)denk ik net iets te zwaar,en arabieren staan niet bekend als rustige paarden,ik zou eerder aan eeen fjord denken

Ja dat zou je in eerste instantie ook denken maar nu las ik laatst ergens dat arabieren ook juist erg braaf kunnen zijn. Een fjord is miss wel geschikt maar er eigenwijs en ondeugend..
Misschien zou je nog even kunne wachten met het kopen van een eigen paard? En meer ervaring op kunnen doen?

Roanda98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:23

Mij lijkt het beter dat je naar andere type paarden zoekt zoals hierboven beschreven.

Wens je veel succes met zoeken

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:58

Misschien ben je net wat te zwaar voor de arabier.
Tinkers, Fjorden, Haflingers, is dat niet wat voor je?

Sily

Re: pff moeilijke keuze..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:12

Voor zover ik weet en gehoord heb van wat arabieren eigenaren zijn arabieren vrij sterk, maar ben zelf ook niet de slankste en zou er dus zelf niet aan beginnen.

En brengt het geen problemen met die hoefbevangenheid? (heb daar geen verstand van, maar kan me wel voorstellen dat het daarna een zwak plekje is)

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:16

Sily: is idd waar, het is een zwakke plek na hoefbevangenheid..

Ik denk dat als ik jou was ik op zoek zou gaan naar een tinker/fries, die zijn over het algemeen genomen erg braaf en goede beginnerspaarden en ze kunnen veel hebben...
anders grote KWPN-er??

veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:20

Heb je foto's laten maken om te kijken hoever het hoefbeen gekantelt is door de bevangenheid?
Een (te sterk) gekanteld hoefbeen met daarop een beginnende ruiter met een vrij hoog gewicht vind ik te riskant.
Ik zou een wat robuuster dier kiezen dat gewoon 100% op de benen is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:26

Ik heb nu een aantal tinkers en haffies meegemaakt (weinig fjorden) en je moet er van houden
Ikzelf vind het karakter geweldig (staan beide als van mij in mijn profiel) maar ken ook mensen die het gewoon onwijs irritant vinden om met dat karakter om te gaan.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:31

ik ben voor de kwpner omdat ik een paard wil hebben dat bij een keer beenhulp weg is,heel fijn aan de hulpen,en dat heb je gewoon met een tinker/fjord/haf niet

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:33

liliputter schreef:
ik ben voor de kwpner omdat ik een paard wil hebben dat bij een keer beenhulp weg is,heel fijn aan de hulpen,en dat heb je gewoon met een tinker/fjord/haf niet

Klopt ook voor geen fluit, aan het been zijn is met elk ras voor elkaar te krijgen, net als niet aan het been zijn met een KWPNer ook heel goed mogelijk is.

Ik heb een haf en een tink, de tink wordt nu ingereden dus wienig over te zeggen, maar de haf is superfijn aan het been, ligt helemaal aan jezelf, elk paard is dood aan het been te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:58

Arabieren zijn ook wel heel rustig hoor.Die van mijn vriendin is nu vijf en heeft nog nooit gebokt of iets geks gedaan zelfs niet toen hij ingereden werd.Ze heeft er nog één een twee jarig van de zelfde mama en al even cool karakter.Niet van haar stuk te brengen.Alleen met je gewicht zou ik een groter type kiezen wat niet te fijn van bouw is.Die zijn bij de arabieren best te vinden.
Ik zou wel van dit paardje foto's laten nemen ,voor je beslist hem te nemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 06:26

liliputter schreef:

Waar slaat dat nou weer op? Een Een koudbloed moet net zo reageren als een kwpn-er anders ben je gewoon fout bezig..! wwet niet waar jij je informatie vandaalt haalt maar dat klopt dus niet!

Eva1975

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 07:50

Ik heb nog wel een brave forse kwpn merrie te koop voor je. Ze is wel wat groot maar ben zelf ook niet al te groot en het gaat prima.
De reden dat ik haar verkoop is dat ik een overgang wil maken naar de aangespannen sport zodat mijn man en zoontje ook mee kunnen naar buiten.
Voor meer info kun je altijd mailen of een pb achter laten

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:01

Wij hebben ijslanders thuis en ik vind ook dat je er echt wel van moet houden.. ze zijn echt anders als andere rassen (het zelfde geld voor tinkers, fjorden enz. )

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:11

zie in de dressuurring een tinker en een kwpner...........

en ik vindt tinkers ook hele leuke beesten maar de kwpner heeft voor mij gewoon wat meer!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:38

Dat is wat anders, iedereen heeft een andere smaak, maar dat heeft niets met de reactie op het been te maken.

ikkedus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:43

Oei,

Ik ga het het iets duidelijker stellen: met 95 kilo ben je echt voor iedere arabier te zwaar hoor! Ga dus voor een steviger type zoals boven genoemd. Neem wel een paard dat je qua beweging ook kunt volgen.
Verder is hoefbevangenheid een zwakke plek die absoluut weer op kan spelen. Je zult dan heel voorzichtig moeten zijn met voer en eiwit. Ik zou daar niet vrijwillig voor kiezen.
Neem je wel iemand mee om te kijken? Iemand die je kan helpen met de keuze. Ik vind het zelf altijd pretig om te filmen of een paar foto's te maken. Dan kan je thuis op je gemakl bekijken hoe de combi er uit ziet en of je beeld klopt bij je rijgevoel.
SUcces!

meikie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:51

Tja, een arabier van 1.50 stkm. kan jou gewicht best dragen hoor, veel hangt ook af van de bouw. Het gaat erom dat jullie een combinatie vormen. ik ben ook niet de slankste, mijn NRPS-er is 1.56 en in de westernsport die ik beoefen is dit helemaal geen probleem. Doe er dus niet te spastisch over zou ik zeggen..... Ga op je gevoel af!

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:26

Luckey schreef:
liliputter schreef:

Waar slaat dat nou weer op? Een Een koudbloed moet net zo reageren als een kwpn-er anders ben je gewoon fout bezig..! wwet niet waar jij je informatie vandaalt haalt maar dat klopt dus niet!

En als je toch echt hoog wil komen in de dressuur oid gaat je dat 'koudbloedige' nog wel tegenvallen, ik ben bijvoorbeeld best gek van Friezen, maar ook die zijn haast altijd een fractie langzamer dan een wpn'er, hoe goed getraind ook! Ze zijn gewoon trager in hun reactie en daar loop je op een gegeven moment tegenaan als je op een hoger nivo komt en voor hen zwaardere oefeningen vraagt. De gemiddelde Fjord/ Fries/ Haf/ Tink is gewoon moeilijker aan het been te houden dan de gemiddelde warmbloed.

Voor de topicstarter: Ook ik vind het risico wat te groot, Árabieren zijn weliswaar wel sterk, maar met een wat onervaren zwaardere ruiter een relatief licht paard met een '[verleden', zou ik niet aandurven. Een wat zwaarder ras en dan een 100% gezond paard lijkt me een betere keus.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:34

Concorde het ging er ook meer om dat koudbloeden ook gewoon meteen reageren op een beenhulp en dus fijn aan het been kunnen zijn, ben bang dat ik je mening ook niet echt deel over wat jij schrijft maar rij zelf vooral mijn haflinger en omdat ik die ook zelf ingereden heb en ze vrij luxe is is zij dus gewoon been=vroem
Maar gelukkig hebben een heleboel warmbloed ruiters dat al bevestigd

Maar de loggere zullen (misschien) minder snel op gang komen.

TS al een keuze kunnen maken?
Heb wel bij een andere bokker een onwijs gave en grote luxe tinker in het profiel te koop gezien, schijnt wel aardig pittig te zijn.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:59

ben het(natuurlijk)helemaal met je eens concorde