hoe belangrijk vinden jullie een goed passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

hoe belangrijk vinden jullie een goed passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:00

n.a.v. het topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=521400&hilit= kunnen we hier een nieuwe discussie openen zonder off-topic te gaan...

ik ben benieuwd naar eerlijke meningen.

ik zelf hecht heel erg veel waarde aan een goed passend zadel. Mij zie je dan ook niet snel een zadel van marktplaats kopen.
Je weet nooit wat er met die zadels gebeurt is, en vaak kun je ze niet eerst laten controleren al vorens te kopen....(en dan nog heb je geen garantie op je zadel).
Een zadel met een gebroken boom zal nooit op de rug van mijn paard komen te liggen.

Daarnaast vind ik dingen als bontjes etc. om je zadel "zogenaamd" passend te maken ook echt onzin (oke, voor andere redenen prima)...

en jullie?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:07

ik vind een goed passend zadel ook zeer belangrijk.
je paard heeft maar 1 rug waar die ze helle leven mee moet doen.

Phrono

Re: hoe belangrijk vinden jullie een goed passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:08

Ik vind een passend zadel heel belangrijk. Maar waarom niet kopen via marktplaats? Ik heb mijn wintec Isabell Werth via marktplaats gekocht. Zadel zag er nog heel netjes uit. Er zijn genoeg mensen die zich geen nieuw (merk)zadel kunnen veroorloven, waarom dan niet tweedehands kopen?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:10

Ik vind een goed zadel het allerbelangrijkst van al m'n paardenspullen!
Maar ik zou liever een deftige tweedehands kopen, van een goed merk en goed onderhouden, dan een nieuw zadel van een minder goed merk...
Gelukkig hoef ik voorlopig geen nieuw zadel

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:13

Famke_a4pje schreef:
Ik vind een passend zadel heel belangrijk. Maar waarom niet kopen via marktplaats? Ik heb mijn wintec Isabell Werth via marktplaats gekocht. Zadel zag er nog heel netjes uit. Er zijn genoeg mensen die zich geen nieuw (merk)zadel kunnen veroorloven, waarom dan niet tweedehands kopen?

ik zou dan liever kiezen voor een tweede hands zadel bij een zadelmaker.

hoe heb je jou zadel gekocht? gewoon gekeken en gekocht of heb je er iemand naar laten kijken en laten passen etc alvorens te kopen?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:20

Ik ben eerst wezen kijken en heb um toen meteen meegenomen. Zadel op mijn paard gelegd en daar iemand naar laten kijken. Zadel was te breed en heb toen 2 smallere bomen erbij gekocht. Daarom wilde ik ook een zadel met verwisselbare boom; Geen gedoe met gebroken bomen én je kunt ze verwisselen. Met een andere boom paste het zadel goed. Nee, ik heb er nog geen zadelmaker bij gehad. Het zadel moet nog iets opgevuld worden achter, dan laat ik er meteen iemand bij komen.

Edit; Ik heb het zadel dus pas geleden gekocht.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:25

een goed passend zadel is een van de belangrijkste dingen voor je paard. je mag gewoon niet met een slecht zadel rondrijden, dan ver*piep* je gewoon de rug van je paard.
een paard bij ons op stal is altijd met een slecht zadel gereden, daarvan heeft ze zulke ongeneeslijke rugklachten gekregen dat ze nu naar de slacht is, op 12jarige leeftijd al. dus zorg gewoon dat je een goed zadel heeft, dan loopt je paard ook het fijnst!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:28

Voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Ik heb een Wintec 500 via marktplaats gekocht. Diegene is met het zadel naar mij toegekomen en we hebben het gepast. Het enige was dat de boom te smal was die er in zat, maar ik heb gelijk een nieuwe gehaald. Ik heb geen zadelmaker laten kijken deze keer, maar wel meerdere mensen van stal onder andere. Ik weet zeker dat hij goed ligt, vind dit dan ook erg belangrijk.

Mijn pony is ook veel gereden met een slecht passend zadel (ze had ooit een smalle boom op, bij mij een extra brede..) dus zeker in haar geval is het belangrijk.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:43

Famke_a4pje schreef:

Tuurlijk kan niet iedereen zich een nieuw zadel veroorloven, maar je kan vaak wel een goede zadelmaker er naar laten kijken ,
Heel veel mensen kopen een zadel, misschien ook uit ontwetendheid, zonder er goed naar te laten kijken.
Een paar jaar geleden heb ik ook die fout gemaakt door een winteczadel aan te schaffen met verwisselbare boom, ik heb toen wel mensen laten kijken die dachten er verstand van te hebben ( ook goed bedoelt ), mijn rug en die van mijn paard werden er niet beter van .
Ik vind dan ook dat er goed gekeken moet worden naar een zadel en dat een zadel wat nieuw gekocht wordt, ongeacht de prijs altijd gepast moet worden door de winkel waardoor het verkocht wordt ( er vanuit gaan dat ze weten hoe het hoort te liggen, maar dat is weer een ander verhaal ).

Ik zet hier ook even mijn stukje neer uit het andere topic.

Ik ben ook van mening dat als je een zadel aanschaft er goed naar gekeken moet worden door de verkoper ( zadelmaker ).
Het gebeurt tegenwoordig heel vaak dat je een zadel kan kopen voor 600 euro nieuw, bv de wintec, waar dan aan de hand van een een ijzedraadje bij gekeken wordt of de voorboom goed zal zijn, en zo niet dan kan je een ander boom kopen. Als dat er dan goed uit ziet wordt er vaak gezegd dat het zadel past en dat ze voor zo'n laag bedrag niet aan huis komen om te passen en je toch steeds kan wisselen van boom. Helaas ligt het zadel ook over de rest van de rug.
Ik denk dat er inderdaad daardoor veel zadels niet goed liggen.

Tevens vind ik ook dat als een zadel opgevuld moet worden er ook nacontrole moet zijn. Heel vaak komen ze aan huis, passen ze het zadel, nemen het mee en vullen het op en dan kan je het op komen halen. en dan ga je er vanuit dat het zadel goed ligt, maar wie zegt dat, een zadelmaker kan net zo goed een fout maken bij het opvullen waardoor het nog niet goed ligt. En om daarvoor dan een bontje aan te schaffen?.

Zorg voor een goed zadel, bij een goede zadelmaker met service.

Groetjes Pharlap.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:59

ga ik helemaal in mee.....

veel mensen denken dat ze er verstand van hebben, maar ondertussen is het tien keer niks.
Als je je zadel laat controleren door iemand doe dit door een erkent persoon, dus een goede zadelmaker, iemand die hiervoor gestudeert heeft, iemand die al duizende zadels op paardenruggen heeft zien liggen, en iemand die met 1 blik al kan zien of het zadel redelijk past ja of nee, zonder er maar aan te zitten.

En weetje wat het is, een nieuw zadel is misschien veel geld maar als je een goed kwaliteit zadel koopt haal je dit er zeker op ten duur uit. Je weet nooit wat er allemaal met een tweedehans zadel is uitgespookt (wie weet hoe oud het zadel al is, en wat het zadel allemaal al heeft "meegemaakt"), en natuurlijk zijn er uitzonderingen, en zijn er ook goede tweedehands zadels te koop, maar de echte goede tweedehands zadels zijn te vinden bij de zadelmaker.

Het nadeel van een tweedehands zadel is (en al helemaal zadels die al meerdere keren verkocht zijn) is dat ze al op een aantal ruggen gelegen hebben, en dus al helemaal ingevormt zijn (zonder dat je dit van de buitenkant zo goed zien als leek zijnd).

soms vraag ik me wel eens af of mensen vergeten waarom er zadelmakers zijn....vooral mensen die zelf wel even controleren of een zadel goed ligt.
Het is toch niets voor niets dat je ervoor moet studeren, en dat je jezelf niet zomaar zadelmaker mag/kan noemen. dit geeft toch al aan dat je niet zomaar over de kennis kan beschikken om een zadel te bekijken etc.

en dan hebben we het alleen nog maar over het controleren. maar hoe weetje nou dat als je een zadel van marktplaats bijvoorbeeld koopt, of dit zadel kwalitatief nog goed is (denk aan scheve kussens en een gebroken boom)....wie kijkt hier dan naar?

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:01

Famke_a4pje schreef:

Idd, je kan best wat van marktplaats kopen, maar dan moet het ook super liggen. Ik heb zelf ook een goed tweedehands zadel gekocht, ddat nog bijna nieuw was. Ik heb wel eerste door een aantal mensen laten kijken of hij echt goed lag.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:04

@ Loutjuh, zijn we het toch nog eens met elkaar

Groetjes Pharlap.

( ik ga darten kijken ).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:04

Bij mij hebben ze afgelopen vrijdag m'n hulsebos zadel afgeleverd... op maat gemaakt voor mijn paard & voor mij..

Ik hecht heel veel waarde aan een passend zadel, je merkt zo ontzettend veel verschil als een zadel niet goed past.. Ik merk nu heel duidelijk dat mijn oude zadel altijd te smal is geweest, als ik zie hoe fijn mijn paard nu loopt!

Ik had 3 weken geleden een supermooi donkerbruin bontje gekocht, maar die mag ik dus niet meer onder m'n zadel, anders word de boom weer te smal...
Overigens heb ik er minder problemen mee als b.v een zadel met een wijde boom op meerdere paarden word gelegd en daar b.v. een bontje onder word gelegd om het passend te maken op meerdere paarden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:16

passend zadel is zeker belangrijk
Je paard moet het met zijn rug toch heel zijn leven doen

Maar stel dat je het geld niet hebt voor een nieuw zadel als je zadel niet meer past of iets dan vind ik dat je het met een bontje zeker wel even kan doen ( als hetz adel er beter door gata liggen natuurlijk ) tot je wel genoeg hebt om een zadel te kopen

maar wees zuinig op de rug van je paard. Er worden al zoveel paarden naar de klote gereden door geen passende zadels etc

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:20

Ik vind een passend zadel het belangrijkste van de hele sport. Nu heb ik een boomlooszadel, en dat past eigenlijk altijd wel. Maar toen ik nog een boomzadel had ging ik elk jaar mn zadel na laten kijken door een zadelmaker om te kijken of het nog paste. En er eventueel nog aanpassingen aan laten doen.

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:22

Ik denk dat iedereen nu zegt: 'ik vind een goed passend zadel het aller belangrijkst' {en idd dat zeg ik ook, en dat IS ook zo}
Maar ik denk dat het niet altijd het geval is.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:30

kristie schreef:
Ik denk dat iedereen nu zegt: 'ik vind een goed passend zadel het aller belangrijkst' {en idd dat zeg ik ook, en dat IS ook zo}
Maar ik denk dat het niet altijd het geval is.

inderdaad, en eigenlijk is dit heel erg jammer. Er zijn zo ontzettend veel mensen onkundig bezig.....en je zou hier goed over kunnen discuseren.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:31

Ik vond het eerst niet zo heel belangrijk. Of iig ik dacht dat het zadel wel goed lag. Toen merkte ik dat mijn paard een stuk minder goed ging lopen. Osteopaat erbij en paard had last van haar rug. Daarna gelijk actie ondernomen! Daaleman kwam langs en inmiddels ben ik nu 5 weken in het bezit van een opmaakt gemaakt Daaleman zadel van 1600 euro.
Dus dat zegt wel genoeg lijkt mij

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:35

Ik vind het behoorlijk belangrijk. Een zadel dat niet past kan heel vervelende gevolgen hebben voor de beweging, de balans en de rug van het paard. Het is voor mij nog belangrijker dat het zadel het paard goed zit, dan dat het mij fijn zit.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:36

Cinnepin schreef:
Maar stel dat je het geld niet hebt voor een nieuw zadel als je zadel niet meer past of iets dan vind ik dat je het met een bontje zeker wel even kan doen ( als hetz adel er beter door gata liggen natuurlijk ) tot je wel genoeg hebt om een zadel te kopen

oke geen geld voor een nieuwzadel, dan zoek je toch gewoon een goed tweedehands zadel bij bijvoorbeeld een zadelmaker.

en als mijn zadel niet goed zou liggen, dan zou ik er zelfs voor kiezen om er even niet meer op te gaan rijden tot dat ik een goed zadel heb (trainen kun je ook aan de hand). en het niet gaan proberen met een bontje. Want wie bepaald of het zadel wel goed ligt met een bontje??? er zijn weinig mensen die hier een goede kijk op hebben, en heel veel mensen die over komen alsof ze dit goed kunnen bekijken maar ondertussen
Daarnaast zal het zadel waarschijnlijk met bontje ook niet goed liggen. veelal worden zadels te klein, en krijg je dus alsnog drukpunten omdat je het zadel nog kleiner maakt. als een zadel te groot is en je wilt het opvullen met een bontje bij wijze van, dan vul je ook de voorboom op en krijg je alsnog druk plekken...

nee een zadel past, of het past niet zo simpel is het.

-->pharlap, we worden het zeker eens....soms kunnen dingen net iets anders overkomen via het net....

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:37

Ik denk dat een goed zadel één van de allerbelangrijkste dingen is.
Ik zou liever wat meer geld uitgeven aan een goed passend zadel (dat hoeft niet per se een dure te zijn!) i.p.v. aan al die setjes e.d.

Persoonlijk vind ik mensen die een goed passend zadel niet belangrijk vinden, een beetje onverstandig. Een paard kan een heel ander paard worden met een slecht passend zadel op zijn rug.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:52

Heeeeeeeeel belangrijk! Je doet toch zelf ook geen te grote of te kleine schoenen aan? Je kan ook niet ieder zadel op ieder paard goeien vind ik.

lovemontii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:00

ik vind een passend zadel erg belangrijk! je ziet vaak dat er bij sommige maneges maar gewoon een zadel opgegooid wordt bij de manegepaarden...zonde!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:02

Een goed passend zadel vind ik heel belangrijk en ik ben ook in het bezit van een goed passend zadel.
Punt is alleen dat ik een zadel niet zo belangrijk vind en mijn mooie zadel van een jaar oud maar 1 keer per maand gebruikt word ik rij meestal zonder.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:23

@Pharlap: Tuurlijk, of het zadel nou nieuw of tweedehands is, het moet goed passen! En iedereen kan er een zadelmaker naar laten kijken, zoals ik al zei ga ik dat ook nog doen. Als je een duur, nieuw zadel koopt wil dat niet zeggen dat het meteen past. Een wat goedkoper zadel zou net zo goed kunnen passen. Een wintec lag niet goed op jouw paard? Helaas. Op de mijne ligt het wel goed, en voor de zekerheid komt er nog iemand naar kijken.