[discussie] wel of geen bijzet bij een 3,5 jarige?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[discussie] wel of geen bijzet bij een 3,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:35

ik ben in discussie met iemand over de bijzet. dat nav een van de pony´s die ik in training heb en foto´s van die pony met de bijzet had geplaatst. het ging over een 3,5 jarige.

volgens degene waarmee ik in discussie was was het slecht je paard er aan te zetten.

ik ben van mening dat het goed is, mits je hem goed gebruikt en er geen misbruik van maakt.

dus, wel of geen bijzet bij een 3,5 jarige mits hij goed gebruikt word?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:37

als hij goed gebruikt wordt en het dier is er aan toe vind ik er niets mis mee. Als het maar positieve toegevoegde waarde geeft!

Sily

Re: [discussie] wel of geen bijzet bij een 3,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:39

Ik longeer wel met bijzets bij een jong paard, niet vastgetrokken, maar wel op zo'n manier dat hij aan het werk is en zijn hoofd niet recht overeind staat, meestal gaan ze na het eerste duwtje in de rug daarna vanzelf verder naar beneden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:52

Ik zou er geen problemen mee hebben. Zelf kies ik eerder voor een gogue bij jonge paarden omdat ik bijzets iets te stug en hard in vind werken, maar dat is ieders eigen keuze.

Safiralief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:02

Ieder heeft ze eigen manier van werken, en gebruikt daarbij ze eigen hulpmiddelen.
Als je weet hoe je er mee moet werken, en ze gebruikt om te helpen en ze er weer afhaalt zodra dat voor elkaar is, en er dus niet je leven lang mee werkt, is dat toch waarvoor die dingen zijn gemaakt.
En ja... de een zweert erbij om hulpteugels te gebruiken en de anders vervloekt ze.
Ik vind altijd als je ze met een doel gebruikt, en ze weer verwijdert als je je doel hebt bereikt dan is er toch niks mis mee.

Groetjes Safira

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:15

Idd Uriele

Megan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:35

Als jij het voor het goede doel op de goede manier gebruikt dan zou ik er geen probleem in zien

Rainta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:51

als je weet hoe je hem moet gebruiken zie ik het probleem ook niet...

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:55

Ik vind het eigenlijk te vroeg, omdat een paard van 3 eerst gewoon rustig leren op ze eigen benen te lopen, en dan maakt het eigenlijk nog niet uit hoe die met ze hoofd loopt. Maar ik heb er geen probleem mee, als je het niet te vaak doet, zo 1x in de week ofzo.
Maar ik maak er echt geen probleem van, er gebeuren vast en zeker ergere dingen!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:59

Als je het op een correcte manier gebruikt.. waarom niet? Iedereen heeft zijn eigen methode om een paard in te rijden. Ikzelf heb er bij mijn paardje toen ze 4 was een slof moeten aanhangen omdat ze met haar hoofd sloeg enzo. Natuurlijk niet strak en wel onder goede begeleiding. Ze is nooit in verzet gekomen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:11

Ik denk dat het heel erg aan je paard ligt. Als je een paardje hebt wat nog niet goed op eigen benen loopt, dus een balans probleem heeft, of gaat hangen, of erachter lopen, dan vind ik het niet zo'n goed idee. Als je dan toch een hulpteugel wil zou ik eerder voor een pessoa gaan. Die pakt ook het achterhand gebruik, en omdat het met alles in verbinding staat kunnen ze er niet op gaan hangen (en dus ook niet hun balans op zoeken). Een paard wat achter de teugel gaat lopen zou ik eerder met iets met elastiek trainen, dat geeft meer vertrouwen omdat het mee geeft (al moet je eerst het gebit laten nakijken en eventueel andere lichamelijke gebreken).
Maar al met al heb ik niks tegen hulpteugels bij jonge paarden (voor mezelf liever vanaf 4 jaar, maar daarin verschillen de meningen), mits ze goed gebruikt worden.
De slof bijvoorbeeld, is een ontzettend nuttig hulpmiddel. Paard kan alle kanten op met zijn hoofd, behalve naar boven. Alleen gebruiken heel veel mensen hem verkeerd.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:21

Ikzelf vind de "vaste" bijzet nooit zo prettig.
Er zit dan geen rek in.

Zelf gebruik ik altijd een elastiek, ziet nog wat rek in, dus ze zitten niet "vast" in de houding.

Gebruik deze methode voor zowel 3,5 jarige paarden, als voor 18 jarige paarden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:26

ik train mijn jonge paard met halsverlenger nu hij er aan toe is. Eerst vond ik wel dat hij goed evenwicht moest krijgen en op eigen benen leerder lopen. Nu longeer ik wel met halsverlenger of iets anders, maar nog nooit in de galop. Zijn galop is nog niet sterk en stabiel genoeg in mijn ogen. Maar goed ook daar zijn de meningen weer over verdeeld. Dus zolang je maar goed naar je paard luistert komt het wel goed denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:41

inderdaad zo'n jong beestje moet idd zijn balans nog vinden. Op eigen benen lopen. Zet je hem vast kan ie het niet.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:45

Als je de bijzet nou niet te vast zet , maar gewoon dat ze niet in verzet gaan lopen vind ik dat het geen kwaad kan.
Als je hem te strak zet is het een andere zaak
Zelf longeer ik mijn paard gewoon los , zodat ze op eigen benen kan lopen , binnenkort doe ik er een halsverlenger aan en misschien een bijzet.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:33

In verzet lopen verhelp je niet met een bijzet hoor

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:35

Ik longeer mijn 3,5 jarige alleen met Dubbele longe om daarna met lange lijnen te gaan.

Even een vraag, waarom longeer je met bijzet?

Sily schreef:
Ik longeer wel met bijzets bij een jong paard, niet vastgetrokken, maar wel op zo'n manier dat hij aan het werk is en zijn hoofd niet recht overeind staat, meestal gaan ze na het eerste duwtje in de rug daarna vanzelf verder naar beneden.

Hierbij bijv.
Je longeert je paard al dus hij is al aan het werk
Het eerste duwtje zoals jij dat zegt, kan ook gewoon via een klein 'trekje' aan de longe gaan, maar dat zal wel met rust moeten gaan.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:32

tsjaa...zo'n onderwerp waar je ellendig lang over door kan discuseren.

Ik ben er ook niet echt een voorstander van eerlijk gezegd. En vooral niet van een bijzet. Bij jonge paard is het juist belangrijk (zoals al gezegd wordt) om aan de balans de werken, het soepel maken, het opbouwen van spieren, en het van achter naar voor trainen. Ik ben dus absoluut een voorstander van de dubbele longe of het trainen met lange lijnen. Ik vind het nadeel van bijzetten dat er teveel aan de voorkant wordt gewerkt en te weinig aan de achter kant, en dan met name omdat hij vaak (onbewust) onkundig wordt gebruikt. Dan zou ik eerder voor een passoa teugel kiezen, mits deze goed afgestemd is krijg je meer het effect van voorwaarts neerwaarts.
Daarnaast heb je er ook weinig gevoel van hoe je paard op de bijzetten qua druk reageert. Dit is (en dan spreek ik niet over de mensen die hier al jaren en jaren lang mee werken) best lastig te zien of een paard de druk accepteerd en of het rug gebruik ook echt goed is. als een paard aan de bijzet loopt op een manier waarop hij de verkeerde spieren gebruikt en de verkeerde delen aanspant bereik je juist het tegenovergestelde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:55

mee eens

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:58

waarom zou het slecht zijn?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:10

Omdat het paard dan niet goed leert, om op eigen benen te gaan lopen. Maar wat ik ook al eerder heb gezegd, ik maak er geen probleem van.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:24

Ik vind van niet, hij is nog niet volledig uitgegroeid..
En leert dan nog niet goed om op eigen benen te staan..
Ik zou daarmee even wachten..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:47

-> PP

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:05

Ik zit er liever op dan dat ik er naast sta, omdat je dan meer voelt. Je kunt zo meer of minder druk geven en als ie ontspant kun jij ook ontspannen. Maar geef toe dat ik bij een jong paard wat nog moet leren om aan de teugel te lopen, enkele weken een thiedemann gebruik, zodat het paard in ieder geval begrijpt wat de bedoeling is. En mijn hoogdrachtige merrie ga ik nu longeren met bijzet ipv rijden, omdat ze het zadel niet meer prettig vind, het aansingelen vooral en om te voorkomen dat ze alleen maar met hoofd in de lucht loopt, zet ik haar vast met touwtjes en wissel veel af met lengte en buiging.

gillian

Re: [discussie] wel of geen bijzet bij een 3,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:37

Gewoon netjes bijgezet longeren kan absoluut geen kwaad.
Zo leert ie om netjes nageeflijk te lopen, jong geleerd is oud gedaan
Waarom juist het foute eerst aanleren om het vervolgens weer af te gaan straffen omdat ie met bv 4 jaar wél aan de teugel en nageeflijk moet zijn