tips voor trektochten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

tips voor trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:51

we zijn van plan om met een paar meiden komende zomer op trektocht te gaan

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=16&t=510490

maar nu heeft bijna niemand ervaring ermee,

dus ik vroeg me af of er mensen zijn die hun ervaringen willen delen, wat neem je allemaal mee? waar overnachte, hoeveel kilometer reed je per dag enz.

shoot
groetjes shannon

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:56

Wij reden ongeveer 40 km per dag. Overnachte op kampeerboederijen met gelegenheid voor paarden. Er kwam elke avond een auto achter ons aan om eten, slaapzakken, kleren en tenten te brengen. We hadden twee karren mee voor de lunch en eventueel mee reizigers. Borstels mobiel handschoenen en regenjas had iedere ruiter standaart mee onder weg.

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:59

Reed je dan ook galop?

Antheman

Re: tips voor trektochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:36

Conditie is het allerbelangrijkste!

Conditie van jezelf! Jij moet het lichamelijk, maar ook geestelijk aankunnen.

Je paard moet in conditie zijn. Rij je nu weleens een rit van 2 uur, reken er op dat je 6 uur rijdt. Fysiek kan dat misschien wel ,maar houd je je paard ook in zijn hoofd fris? Wat doet ie als ie er geen zin meer in heeft?
Je rijdt ook nog eens meerdere dagen ,kan je paard dat zowel fysiek als lichamelijk aan?

Conditie van je harnachement is ook heel belangrijk!

Je zadel en hoofdstel , of touwhalster of wat dan ook ,moet ingereden zijn, die moet zich bewezen hebben dat hij geen schade aan je paard toe brengt. Ga nooit met een nieuw zadel rijden!

Dit zijn voor mij de eerste stappen.

En je gaat met een Bokt groep lees ik. Bespreek vooraf héél erg goed wat ieders wensen en ideeën zijn. Hou een paardloze meeting om gedachten en vragen en ervaringen uit te wisselen. Niks zo vervelend als dat jij voor 10 km per dag gaat en je buurman voor 40 km.
Of jij wilt elke avond uit eten en je buurman neemt genoegen met friet.

Realiseer je dat je met vreemde paarden rijdt. Hoeveel onrust geeft dit in een groep? Past het tempo bij elkaar?

Kan er iemand GOED kaartlezen~? etc etc.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 00:07

Hey Antheman

bedankt voor je reacties, je paard heeft iid een goede conditie nodig, maar we plannen dit voor in de zomervakantie, en met een half jaar om te trainen moet dat toch lukken. een meeting van te voren is misschien slim, maar niet erg praktisch, omdat niet iedereen bij elkaar in de buurt woont. dus ik hoop dat we het grootste gedeelte via internet of telefoon kunnen regelen.
we gaan gemiddeld20 - 25 km per dag rijden.

ik ga nu ff je foto's bekijken
heb je zelf geen zin om mee te gaan?
groetjes shannon

*editje*
wat neem jij zoal mee op zo'n tocht?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:25

Bestudeer eerst de fotoos maar eens!

Alles gaat mee! Maar wel minimalistisch. Nee dank je , ik rij altijd met mijn vast maatje.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 00:29

hoeveel kilometer rij je normaal gesproken per dag en waar logeer je?

sorry dat ik je een beetje met vragen bestook *bloos*

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:30

Vraag alle boeren , hotels, campings etc of je kunt overnachten.

Ik rij tussen de 30 en 40 km per dag.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:29

wat moet je allemaal meenemen dan? heb tot nu toe dit
tentje
slaapzak
kussen
borstels
vliegenspray
telefoon
kaarten
halster+touw
geld
luchtbed

lijkt me opzich wel een redelijk lijstje, of ben ik nog dingen vergeten?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:58

Je moet bedenken wáár je overnacht en wat je dan dus nodig hebt. Maakt nogal uit of je in je tent gaat liggen of in een hotel.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:34

dat is waar, maar zover zijn we nog niet met plannen moet eerst het boek de veluwetrail op de kop tikken voor adresjes enzo

toffe foto's trouwens!
shannon

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:49

Eerlijk gezegd zou ik jullie aanraden dagtochten vanuit dezelfde overnachtingsplaats te doen.

Wij zijn vorige zomer ook vier dagen met een aantal bokkers op vakantie geweest, we noemden het stiekem wel een trektocht, maar we hebben - omdat het de eerste keer was dat we zoiets deden - ervoor gekozen om iedere dag vanuit dezelfde plaats een lus te rijden. En dat was avontuurlijk genoeg.

De eerste dag kreeg een meisje een stamp van een ander paard waardoor haar enkel gekwetst was en ze niet meer kon rijden. Dezelfde dag besloot mijn paard op mijn kleine teen te springen waardoor ik vier dagen heb afgezien omdat mijn teen dus gebroken was en ik toch persé wou rijden. Sommige paarden gedroegen zich in groep helemaal anders dan hoe hun baasjes hen kenden. Zo’n zaken kunnen nu eenmaal gebeuren! Als de paarden elkaar niet kennen is dit gewoon veel gemakkelijker en veiliger. Stel dat er een ruiter of een paard niet goed meekan, dan kan die combinatie gemakkelijk een dagje ter plekke blijven of een deel van de groep kan een kleiner toertje doen die dag. Je bent ook niet verplicht iedere dag een bepaalde afstand af te leggen, als de omstandigheden niet gunstig zijn doe je gewoon een korter toertje (stel het giet onophoudelijk). Iedere dag dezelfde indeling op de weides enz zorgt voor meer rust bij de paarden. Enzovoort enzovoort.

En als het meevalt kan je later nog wel eens een echte trektocht doen!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:32

gentille schreef:
dat is waar, maar zover zijn we nog niet met plannen moet eerst het boek de veluwetrail op de kop tikken voor adresjes enzo

toffe foto's trouwens!
shannon

Dank je!

ik sta op de voorkant van dat boek trouwens

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:05

kan alleen nérgens de site vinden waar ik heb kan bestellen

heb jij een linkje voor me?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:57

Boekje van de veluwetrail kun je hier bestellen: http://www.hippisch-toerisme.nl/ en nog een heleboel meer nuttige informatie.

Daarnaast geeft Katy Geluk ( http://www.ruitertochten.nl/ ) op 15 januari een NVVR-hinnikmiddag/workshop over trektochten en de voorbereiding daarvan. Ook niet-leden zijn hier van harte welkom.
In april (21-23) heeft de NVVR een weekend met als thema trektochten en voorbereiding. Voor de weekenden geldt wel lidmaatschap van de NVVR. Formeel is er een mogelijkheid als niet-lid om mee te doen, maar leden gaan in principe voor en de ervaring leert dat de meeste weekenden zijn volgeboekt.

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:00

ben vorig jaar op trektocht geweest in frankrijk, 4 dagen, zoon 7-8 uur op een dag rijden

trek strakke boxershorts aan, geen string, je rijd je hele achterste kapot
doe ook een goede, stevige bh aan, geen push-up

kijk goed naar het weer wat voor kleding je meeneemt
(de onze werd van Gite naar Gite gebracht, jullie moeten zelf meenemen dus neem niet teveel mee, alleen het hoognodige

neem voor onderweg een soort ehbo kit voor jullie en de paarden mee

kijk of je zadeltassen aan je zadel kan maken, dit scheelt een hop gewicht in je rugtas (wat niet makkelijk rijdt)

zorg dat alle paarden nette voeten hebben, zonder mankementen
zorg dat je tuig inorde is

neem halsters en halstertouwen mee voor de pauzes onder weg
neem tussen door een flinke pauze (lees 1 1/2 uur) zodat het paard even goed kan rusten, zadel deze dan ook helemaal af

tjaaaaa voor de rest, gebruik je gezonde verstand

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:06

Rugzak??? Dat is de grootste ramp die je je voor kunt stellen. Gebruik ABSOLUUT GEEN rugzak op trektochten!
Kleine heuptasjes voor wat persoonlijke zaken gaat prima, maar maak er ook niet meer van.
Zorg voor goede zadeltassen en let erop dat er een goed dek tussen je tassen en het paard ligt, zodat de tassen niet over de huid schuren. Zorg er ook voor dat de ruggegraat vrij blijft, zoals bij het zadel. Die tassen met zo'n brug zijn dus minder geschikt voor lange tochten.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:27

Dat zijn mooie aanvullingen Ikke! Had ik zelf niet aangedacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:51

Antheman, ik heb jouw toch niks nieuws verteld, hoop ik
Ik heb het ook niet uit eigen ervaring, ik heb lering getrokken uit ervaringen van anderen, handig joh, zo'n NVVR (maar daar weet jij alles van )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:48

ikke schreef:
Antheman, ik heb jouw toch niks nieuws verteld, hoop ik
Ik heb het ook niet uit eigen ervaring, ik heb lering getrokken uit ervaringen van anderen, handig joh, zo'n NVVR (maar daar weet jij alles van )

Even een link geven dan maar:

http://www.recreatieruiter.nl/

Maar ik doelde op de info van Kathy.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:22

bedankt voor jullie reacties

ik had de site van hippisch toerisme al gevonden, maar keek over de bestellijst heen, heb hem nu besteld, het duurt drie weken voordat ik t boekje binnen heb.

ik die hinnikmiddag lijkt me erg gaaf! ben geen lid van nvvr dus dat weekend in april wordt 'm niet.

waar is de hinnikmiddag en waar kan ik me opgeven? gewoon op de site.

groetjes shannon

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:33

Antheman schreef:
Even een link geven dan maar:

http://www.recreatieruiter.nl/

Maar ik doelde op de info van Kathy.

Oef, gelukkig maar, ik kreeg al de zenuwen dat ik jouw nog iets moest leren
Voor de goede vorm: http://www.nvvr.info is de nieuwe link. Die van recreatieruiter wordt gewoon doorgelinkt, overigens.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 21:40

hoe doen jullie dat met bix dan?
kan je dat bij die overnachtingsplaatsen krijgen? of zou je dan zelf met bix moeten gaan zeulen, want dat lijkt me geen optie (word erg zwaar)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:48

gentille schreef:
kan je dat bij die overnachtingsplaatsen krijgen? of zou je dan zelf met bix moeten gaan zeulen, want dat lijkt me geen optie (word erg zwaar)

Ligt aan het jaargetijde. Als het zomer is en er goed gras staat, hebben ze niet heel veel meer nodig. Eventueel kun je regelen dat er bix is op het moment dat je er aankomt; eventueel zelf vooruit brengen. Ik zou inderdaad niet met hoeveelheden voer gaan slepen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:05

gentille schreef:

ik sleep wèl altijd met biks.
Ze dragen het zelf.

Ik rij ook tochten van 8 dagen. Ze nemen niet voor 8 dagen biks mee, maar voor de helft., Halverwege wil je ook echt weleens een schone onderbroek aan en dan komt er een nieuwe lading biks.
Ik heb zelfs incl alle andere bagage met een Baileys gereden Die moest mee als dank voor de overnachting en de douche