Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 08:19

Mijn valt het heel erg op hoe vreselijk hard kinderen vaak zijn voor hun pony's!

Op de springwedstrijden word zo vreselijk veel geslagen en de pony en kind onder druk gezet door te fanetieke ouders...En met de dresuur worden de pony's zo snel op de handrem getrokken en in elkaar geslagen tuurlijk je pony een keer aanpakken oke, maar als kinderen in het pacours een keer zijn uitgebeld dan gaan ze achteraf de pony nog even over huishoge hindernissen slaan... nee daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Ben ik de enige die dit opvalt?

gr claudia

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:30

Het is waar dat de ponyruiters over het algemeen gemener zijn dan de paardenruiters..
Ik heb zelf lang bij de ponyruiters gereden en weet hoe het eraan toegaat.. Maar het komt inderdaad oa door veel te fanatieke ouders, maar ook door de kinderen zelf.. Die denken dat het 'reeël' is..
Het is natuurlijk wel zo, maar ik kan het ze ook niet echt kwalijk nemen ze weten niet beter..
Ik heb me pony nooit zo aangepakt maar we hebben wel eens op het voorterrein ge eeehh hoe heet dat (de balk optrekken nadat pony heeft afgezet).. En haar middenin een oxer laten springen zodat ze voorzichter werd, niet even eerlijk voor me pony.. Maar heb er heel erg van geleerd..

Neem ook aan, sommige kinderen weten niet beter..

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:47

Bij het springen valt het me wel eens op, maar bij de dressuur zie ik maar een enkeling die echt gemeen doet tegen zijn/haar pony..

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:51

nou ik vind dat hier in de buurt zeer meevallen,en hier op stal zeker..

Maar goed,het kan erg verschillen in verschillende regio's hoor

Maar die druk komt meestal meer door de ouders hoor.. Die zijn vaak fanatieker dan de kids.. soms is dat heel jammer..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 08:54

ja, ik heb het ook wel eens gezien.. die pony's worden echt zó hard geslagen/geschopt enzo en dat is gewoon zielig voor zo'n beest vind ik

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:32

ja vooral met springen, moet je eens op de grotere wedstrijden bij het springen kijken. Allemaal kleine kinderen met veel te grote pony's die ze dan in hun mond lopen te rukken om te "sturen". En dan die veel te fanatieke schreeuwende ouders die aan de kant staan. Nee die kinderen zouden zelf eens zo moeten behandeld worden, dan piepen ze wel anders.
Met dressuur is het me nooit zo opgevallen, soms een enkeling die de pony een tik geeft maar nooit absurd.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:41

ik vind niet dat je de kinderen de schuld kan geven
Vaak ligt de fout bij de (veel te) fanatieke ouders!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:49

Ik zie het ook wel is met springwedstrijden.
Sommige ouders roepen dan: Sla die pony nou is met je zweep.
Dat vind ik zielig

Helderder

Re: Ponyruiters ERG hard voor de pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:53

Jup, valt mij ook op.
Maar ook hoe die ouders er dan idd staan bij te schreeuwen; kom op geef 'm d'r van langs winnen moet je! Echt niet normaal
Maar op vele maneges is het ook al gauw dat die kinderen worden geleerd ze er goed van langs te geven.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:02

Ik kan uit eigen ervaring melden dat ook ik vind dat de ponyruiters vaak veel harder zijn dan de paardenruiters.

In mijn ogen komt dit vooral voor op hoog niveau.Zo'n kinderen hebben een goede pony onder hun kont en krijgen de beste spullen en les.Dit komt doordat de ouders de middelen hebben en ze zelf fanatiek willen dat hun kind presteert.Op echt hoog niveau zie je alleen dit verschijnsel.Overtrainde ponies en ouders die hun kind een erg hoge prestatiedrang opleggen .De meeste van deze kinderen hebben in het achterhoofd : ik moet presteren ! en gaan veel harder om met hun ponies om toch maar te kunnen winnen.

Ik ken een meisje (vriendin van me) die met haar pony op internationaal niveau rijd.Zijzelf rijd wel graag maar vind het niet leuk zoveel wedstrijden te rijden .Echter van haar moeder die zelf ook altijd op hoog niveau heeft gereden moet ze zoveel mogelijk wedstrijden afdoen.Zij heeft ook de gedachte : ik heb een goede pony dus ik zal wel goed rijden..ze rijd erg hardhandig en niemand heeft haar hierin ooit tegengesproken..

Een ander geval is een meisje dat bij de ponies Z2 rijd, haar pony is juist 6 geworden.Haar moeder heeft nooit kunnen presteren in de paardensport omdat ze hiervoor de middelen niet had..nu forceert ze haar dochter wat ertoe lijd dat ook zij wil winnen (met de belofte dat ze nieuwe GSM,computer etc.krijgt als ze eerste is) vanaf dat haar pony minder loopt is ze direct met een tiedeman en zware zweep aan het werken..ze geeft de pony niet echt de tijd om te ontwikkelen en dit allemaal te verwerken.Want winnen is het belangerijkste.

Nu zeg ik niet dat alle ponyruiters dit doen maar op hoog niveau komt dit altijd terug.Simpelweg omdat de ouders ( of derden) veel geld in zo'n combinatie steken en die dus ook moet opbrengen.Een meisje met een doodgewone pony kom je daar zelden of nooit tegen.Het is en blijft een sport waarvoor je geld nodig hebt.

Ook is een kind over het algemeen minder ervaren dan de meeste volwassenen (simpelweg omdat ze bijvoorbeeld jonger zijn en dus minder jaren training hebben genoten) wel in rekening houden dat de volwassenen dan vanaf dezelfde leeftijd als het kind rijd.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:04

Ik zag het bij het springen, maar ook bij dressuur. Combinatie is klaar met de proef, is uit het zicht van de juri en de pony wordt eventjes aangepakt. Heb verschillende keren gezien dat het geheel onterecht was, namelijk de 1e prijs weghalen met nette punten...

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:09

Ik heb dat gelukkig nog niet veel gezien (kom ook bijna nooit op concoursen hoor ). Maar als ik dat zo hoor bah! Dat je als ouders zijnde graag wilt hebben dat het kind wint ala maar dat je de pony en het kind daar zo voor onderdruk moet zetten vind ik echt niet kunnen .En dan ook nog eens de pony flink inmekaar slaan als het ff niet meezit. Tss te erg voor woorden

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:16

Als je het over springwedstrijden hebt, ben ik het met je eens. In westerbork 29 juli, was een meisje (ong.7/8 jr oud) met een pony van 1.20 tot 1.30. De pony luisterde 1 x niet, hup de sporen KEIHARD erin, en met de zweep tussen zijn oren, ze werd toen uit gebelt en toen trok ze haar pony om. En pony onderuit
Dit was echt zoooo zielig

Maar ik ben wel vriendelijk tegen mijn pony hoor

xXMelanieXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:18

de meeste wel, want die willen opscheppen over hoe goed ze ook rijden maar ze weten niet dat ze dan juist worden gezien als iemand die slecht is voor zijn pony, maar niet alle ponyruiters zijn zo hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 10:19

Ik zie het helaas ook
echt verschrikkelijk
kunnen die ouders zich niet eens leren inhouden, dan doen de kinderen het misschien ook.
nergens word de fout bij de ruiter gezocht, alleen maar bij het paard.

Eigenlijk zouden zie meteen moeten schorsen voor een half jaar, dan blijven tenminste de goede ponyruiters over.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:53

inderdaad, jong geleerd...

Het is hier trouwens ook behoorlijk erg soms, hele fanatieke ouders, verwende koters (als ik 1x zo tekeer zou gaan tegen mijn vader zou hij de pony linea recta verkopen) en tot overmaat van ramp loopt er ook nog eens een instructrice rond die overal een slof aan knoopt..... en maar schreeuwen tegen die kinderen. Leuke sport hoor....

paddie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:08

Ik vind ook dat de ouders het ze nogal opdrukken!

Als pony niet goed loopt, ligt het altijd aan de pony .. en de ouders steunen ze er wel weer in..

Tenminste; dat is hier altijd zo hoor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:14

Kinderen zijn nu eenmaal nog minder ervaren en als er dan fanatieke ouders aan de kant staan die zeggen dat ze gewoon eens een klap op zijn donder moeten geven....

Het omgekeerde zie je trouwens ook, profiterende pony's en een ruitertje erop die gewoon maar meelift zodat je denkt DOE dan toch wat!

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:26

Hier zie je ookwel. er is duidelijk een vesrchil tussen de ruiterstjes die echt lol met hun pony hebben lekker rondskeuren en de echte wedstrijdruitertjes volgens mij zouden die wedstrijdruitertjes ook maar wat graag gaan rondhobbelen met de andere mee maar de ouders zijn veel te fanatiek. Ik was ook een rondlummelende ponyruiter

o0marije0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:27

ik heb het idee dat die kinderen als ze op hun pony zitten meer op hun ouders letten als op hun pony..
die ouders bleren wat ze moeten doen..en uit uit angst en het niet begrijpen worden ze nog wat aggresiefer met het trekken slaan en schoppen..want die pony moet het doen! ( ze zitten zelf o help o help ik wil geen boze ouders help wat moet k doen?!! ouders roepen vanaf de kant hup ruk m naar links ! geef m een mep!)
..maar wat de pony moet doen weet de pony vaak niet
hup miscommunicatie ouders boos en ranzelen pony ook nog eens af
hup paard weer inladen naar huis de aankomende dagen thuis dat beest nog eens laten voelen wat er gebeurt als ie zo doet..
en hup..uit frustratie word dat beest ook thuis nog eens erg onterecht behandeld.

dat die arme beestjes het zelf vol houden he? ( soms zijn die kinderen even zielig maar vind zo' n paard weerlozer)

wie weet wat hun ouders het kind als straf geven als ze niet in de prijzen vallen?

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:29

bij ons op stal staat een shetje die in de lessen word gebruikt met een onderlinge springwedstrijd zat er een meisje op en schopte de pony zo hard dat je de pony gewoon hoorde kreunen bij iedere schop

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:37

ik kom niet vaak op wedstrijden maar je ziet het vaak er zijn zelfs mensen die menen dat ze kunnen rijden pakken dan de moeilijkste van de stal en die gaat er dan vandoor als ze hem stil hebben zeggen ze dat het voornde schow was en ik hyeb zelf een paard (183) en die kan flink bokken en stijgeren (mijn pa laatst weer ongeveer 2.5 m verder geland ) en dan zeg ik klim daar maar eens op en dan voelen ze zich te goed maar wel gewoon aan mensen vragen mag ik misschien uw paard rijden als u op vakantie gaat ik kan geweldig rijden zeggen ze dan ook

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:42

Van kinderen kan ik me het nog enigszins voorstellen. Vroeger snapte ik ook veel minder van de "psychologie van een dier" en hoe je een dier het beste kan benaderen als je wilt samenwerken. Daardoor was ik, denk ik, harder en minder eerlijk dan nu. Maar die ouders moeten toch beter weten en zo'n kind daarin juist begeleiden .

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:57

Kinderen beseffen vaak niet wat ze doen. Bij ons op de manege worden jonge ruiters goed opgeleerd. Alleen een dubbelgebroken trensje, zonder sporen, martingaal, ... Pakken ze hun pony toch aan? Dan kunnen ze ergens anders lessen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:12

VMR -> PP