Zijn jullie paardjes ook zo bang voor vuurwerk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Zijn jullie paardjes ook zo bang voor vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 15:38

Hoi allemaal,
Ik wil graag weten of jullie paardjes ook zo druk & schikkerig zijn vanwege het vuurwerk. Ik heb er zelf behoorlijk wat problemen mee, want mijn paardje vliegt bijna een halve meter de lucht in als ze een hard knal hoort. Ik probeer haar er aan te laten wennen maar ze vindt het echt heel eng. Hierdoor wordt ze erg schikkerig en druk. Heeft iemand dit ook en heeft iemand tips?
Groetjes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:40

zorg voor een goede afleiding en doe zelf of dat er niks aan de hand is.... mijn paard schrikt overal van, maar van vuurwerk valt het wel mee, omdat waar ze staat, nooit echt veel vuurwerk wordt afgestoken.

_Dunja_

Re: Zijn jullie paardjes ook zo bang voor vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:01

Denk dat het merendeel van de paarden hier wel last van hebben.
Die van mij is nog jong (bijna 4) dus die maakt het dit jaar voor het eerst mee dat erop haar gereden word tijdens de knallen.
Ze vind het ook doodeng maar gelukkig kan ik haar met mijn stem aardig rustig houden.

Ik ga alleen na morgen niet meer op buitenrit.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:33

Die van mij is de eerste paard knallen onrustig maar daarna gaat ze gefascineerd staan kijken

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:35

Die van mij is best wel onrustig, niet dat ze dr vandoor gaat of wat, maar ze wordt er wel zenuwachtig van. Ik probeer gewoon haar aandacht ergens anders op te vestigen.

nobelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:37

de radio luid opzetten ! en haar met je stem belonen

marmooniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 19:38

mijn paardje is niet egt bang voor vuurwerk..maar hij schrikt er wel soms van..maar gwoon goed aant werk zetten dat ie afleiding heeft..maja..suc6 dr meej;)
xx mij

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:19

mijn haflinger kijkt er niet eens naar om gelukkig..

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:40

Hoi, allemaal bedankt voor jullie tippies

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:42

Die van mij schrikt wel als er soms een knal is maar op nieuwjaar 's nachts niet dan schrikt hij er niet meer zo van. Ik heb geen tips sorry,

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:56

Haha, maakt niet uit hoor

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:03

Nope, Friezen he Nee grapje, die van mij zijn van die koele kikkers omdat er veel gejaagd wordt in de omgeving waar de paardjes staan en ik dus ook buitenritten maak. Ze zijn er dus al aan gewend, vooral aangezien het drijfjachtseizoen nu net zijn hoogtepunt heeft gehad. De jagers waren trouwens ongelooflijk aardig; honden aanlijnen, even met het paardje praten (en met mij, haha) en streken mijn Feempie zelfs even over de neus

Tip: probeer ze er aan te laten wennen. Ik ken iemand die de paarden longeert vlak voor kerst en oud en nieuw terwijl iemand (op een goede afstand verwijdert trouwens) rotjes af steekt. Volgens haar hoef je dat maar een weekje vol te houden en de paarden zullen de rest van hun verdere leven zich niet meer kapot schrikken van een knal (hoewel ze er natuurlijk altijd op zullen blijven reageren).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:21

Nee die van ons geven er niks om. Allen met karbietschieten willen ze wel eens schrikken.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:40

IsSsatjuh schreef:
Hoi allemaal,
Ik wil graag weten of jullie paardjes ook zo druk & schikkerig zijn vanwege het vuurwerk. Ik heb er zelf behoorlijk wat problemen mee, want mijn paardje vliegt bijna een halve meter de lucht in als ze een hard knal hoort. Ik probeer haar er aan te laten wennen maar ze vindt het echt heel eng. Hierdoor wordt ze erg schikkerig en druk. Heeft iemand dit ook en heeft iemand tips?
Groetjes!

Hoi,

Mijn paard blijft er vrij rustig onder.

Groetjes

xXMelanieXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:26

Ga iets leuks doen mt je paard, dan bedoel ik niet laat haar buiten naar het vuurwerk kijken maar leid haar af zodat ze er niet aandenkt, als ze schrikt probeer haar dan gerust te stellen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:29

Nee de meine helemaal niet. ze is op 1 januari geboren en ik parelli met haar dus dat doen we ook met vuurwerk

Mariss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:15

Leuk zeg!

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:43

Van de ene knal schrikt hij erger als van de ander, maar bij lichtjes en andere rare dingen is hij nog nooit idchtbij in de buurt geweest:P

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:39

Jep.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:42

yep..de mijne schrikken er ook van...maarre...erger nog, hier schieten mijn buren met Carbiet, de laatste paar dagen al
Tja, traditie, he...durf er maar wat van te zeggen...ben je gelijk een kl**tzak uit het westen die de plaatselijke tradities om zeep wil helpen.
(sorry..offtopic)

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:48

bij mij was er een keer zo een knal, ze keek en liep toen weer door
Ze is 7 jaar, maar redelijk rustig dus

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:31

mijn paarden reageren niet eens! ze zijn allebei verkeersmak, pony zelfs voor 100 % (echt dus!). ze doen elk jaar mee met de optocht hier, en zijn dus gewend aan vreemde geluiden. verder heb ik het van jongs af aan allemaal geoefend, rare obstakels langs de weg, rare geluiden... knallen kan je erg goed oefenen met een klapperpistool. je gaat rijden en neemt er één mee. lekker vaak knallen, maar ook weer niet te vaak, en zo onverwacht mogelijk. als je pony merkt dat ze niet doodgaat als het knalt, wordt het vanzelf beter. een goede vertrouwensband is natuurlijk het belangrijkste. je pony moet jou als leider zien, en dus op jouw reactie afgaan. als er een knal is, niet je pony aaien en kalmeren, zo beloon je hem namelijk, en leert hij dus dat schrikken een aai oplevert. ook niet straffen, de schrik is namelijk oprecht en niet bedoeld om jou te pesten.
negeer de knal dus, en ook de schrikreactie van je pony. als je een goede leider bent, en je reageert niet, dan zal je pony denken: oke, de baas vindt er niks aan, dus hoef ik me ook niet druk te maken.
en zo hoort het!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:32

bij ons zijn ze niet extreem bang voor knallen, wij laten ze ook gewoon buiten lopen , oudejaardag en snachts zijn ze natuurlijk op stal met ruim kuilgras en de radio aan.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:59

De mijne is echt gigantisch bang voor vuurwerk. Als hij iets hoort of ziet, is hij niet meer te houden. Dit heeft hij alleen bij vuurwerk. De meest grote trekkers, landbouwwerktuigen e.d. doen hem niks.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:34

Meer iets voor PP.