Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:26

IK vond een heel interessant artikel in het blad Bit over het werken met een jong paard. Titel = Kinderarbeid.
In dit artikel word gesuggereerd dat wanneer je met een jong paard aan de slag gaat, je over het algemeen met een kind werkt. Namelijk 1 paardenjaar = 3,5 mensenjaar. Dus pas met een 5 jarige paard komt je een beetje in de buurt van volwassenheid. (omgerekend 17,5 jaar mensenleeftijd)
Aangezien er nogal wat discussies zijn omtrent het beleren van jonge paarden denk ik dat dit heel interessant is voor de meeste mensen.

Wie heeft het stuk gelezen en heeft hier een mening over?

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:29

nog niet gelezen...nog geen bit gezien. nog niet te koop

Jamy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:30

Klinkt wel interessant, heb geen Bit dus hou het topic even in de gaten
Maar dat zou beteken dan mijn paardje nu 14 is

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:32

Nog niet gezien. Af en toe koop ik de bit als er iets leuks in staat, dus even afwachten.

Ik ben laatst wel naar een lezing van Dr. Eric van Breda geweest over het trainen van het jonge sportpaard. Was erg leerzaam. Kwestie van wel prikkelen, maar niet overvragen. Die grens opzoeken is per paard verschillend en best moeilijk. Hij was van mening dat je paard er niet beter op wordt als je hem tot zijn vierde jaar in de wei laat lopen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:34

Klopt wel hoor, mijn 4 jarige merrie is echt nog een heuze kleuter. Dat terwijl ze al wel een veulen gehad heeft en daardoor al een stuk volwassener geworden is.

Dennis is tot een jaar of 5 ook echt aan het knoeien en spelen geweest. Nicky van mijn zusje(nu 5) is de grootste kleuter . Angel van 6 heeft al 2 veulens gehad en heeft er 1 verloren, die is echt een al veel wolwassener dan de rest.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:44

oeh,ik ga hem meteen uit de brievenbus halen
(De postbode rijdt net weg )
Mijn hengstebeest van bijna 3 is juist erg volwassen voor zijn leeftijd,maar heeft ook het nodige meegemaakt.
ik zal het artikel eens lezen...

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:48

@Mieke: Dat was vast een interessante lezing. Welke argumenten werden gegeven om te stellen dat een paard er niet beter op wordt door hem/haar op het land te laten lopen tot zijn vierde?

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:01

oei geloof dat ik de bit maar eens moet aanschaffen
hoop dat een aantal mensen het nu ook eindelijk gaan snappen
ken mensen die trots zijn op een 2 jarige die het zo goed doet voor de kar en je kunt ze niet wijs maken dat dat niet handig is
maar ik weet dat zij een abo hebben op de bit

Freggel

Re: Interessant Artikel BIT > Jonge paarden aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:05

Niet gelezen maar ik ben er al voorstander van om paarden pas op zijn vroegst met 4 te beleren en met 5 langzaam een beetje echt op te pakken. Bij ijslanders is dit heel normaal, hoewel ze ook hier steeds vroeger beginnen

Maar dit meer naar aanleiding van het groeiproces van het lichaam.

Ik vind het wel goed dat dit eens onder de aandacht van het "grote" publiek wordt gebracht. Beginnen met 2 1/2 is tegenwoordig heel normaal.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:09

Oh dat klinkt als een erg interessant artikel. Bij thuiskomst zal ik het eens doorgaan lezen! Ben erg benieuwd.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 15:21

Er staat onder andere een stuk in over de vergelijking met de hengstenkeuringen etc, omdat mensen zich daar gauw aanvasthouden. Tevens word er gewoon hard gezegd, als je met een paard jonger dan 5 jaar werkt, doe je aan kinderarbeid. Dit met name gekeken naar het feit dat ondanks dat de gewrichten op 3/4 jarige leeftijd al "gesloten"zijn, pas de rest van het lichaam op 5 jarige leeftijd is uitgegroeid (een mens groeit immers ook tot z'n 18e, zo'n beetje)..
Misschien iemand die hem in kan scannen?

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:29

Ik vind het fijn dat er eindelijk eens een dergelijk artikel is. Mijn merrie is met haar 3,5 ook echt nog jong en speels, en dat moet je waarderen vind ik.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:32

Je moet ook rustig aan doen inderdaad. Maar dr wordt toch niet in gesuggereerd dat je ze tot hun 5 jaar in de wei moet laten lopen? Ik rij nu 3x per week op mijn 3,5 jarige (heeft tot zijn 3e in de opfok gelopen, dus tot die tijd helemaal groen), waarvan 1x een staprit door het bos, dus hooguit 2x in de bak... en echt 'werken' wil ik dat ook niet noemen, maar ja, rijden blijft toch redelijk zwaar voor zo'n jong ding.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 15:32

Neej, neej, dat word er niet verteld. Je moet het artikel eigenlijk gewoon lezen, ik ben niet zo goed in uitleggen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:39

ok is het eerste wat ik straks doe als ik thuis kom!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:44

De lezing ging over het sterk maken van een jong sportpaard. Het lichaam voorbereiden op de sport zeg maar. Er van uitgaande dat een sporter pas echt een goede sporter wordt als hij jong begint. Bepaalde vaardigheden, reflexen e.d. kun je je het makkelijkst en snelst aanleren als je nog jong bent.

Dat wil niet zeggen dat je je driejarige dagelijks een uur moet rijden. Neuh... Maar er elke dag een kwartiertje opzitten en niks vragen is ook niet goed. Je moet het dier namelijk wel STERKER maken en dat kan alleen door af en toe even tegen de grens aan te gaan zitten.

Dat moet je uiteraard NIET iedere dag doen, ook niet met een ouder paard. En de grens ligt bij een jonkie op een hele andere plek dan bij een ouder paard!

Vaak denken mensen: ach hij is nog zo jong, laat ik maar zo voorzichtig mogelijk doen. Maar dat werkt dus niet.

En soms laten ze een paard tot zijn vierde jaar in het land lopen en gaan daarna fanatieker met het dier aan de gang dan dat ze zouden doen als hij pas drie is. Terwijl je dan juist een langere weg nodig hebt om hem sterker te maken, want je mist een jaar.... Dat klinkt tegenstrijdig. Is het niet volgens Dr. van Breda.

Goed is om op verschillende bodems te rijden, hard en zacht. Geen mulle zware bodems uiteraard. Cavaletti lopen, af en toe longeren, buitenritje, dressuren, sprongetje.

Spierpijn is ook geen slecht teken, spieren die de kans krijgen te herstellen van spierpijn, groeien namelijk. Liever geen twee dagen achter elkaar hetzelfde werk vragen, dan krijgen de spieren geen kans te ontspannen.

Ik hoop dat ik zijn lezing enigszins goed verwoord heb. Zo niet, sorry!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:47

Agossie, mijn manneke wordt dus binnenkort 16 Nou maar hopen dat hij geen brommer wil....

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:01

Bedankt Mieke! Een heel helder verhaal. Geeft Dr. van Breda vaker dit soort lezingen? Ik zou nl. ook best eens een dergelijke lezing willen bijwonen....

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:14

Tenfold schreef:
Bedankt Mieke! Een heel helder verhaal. Geeft Dr. van Breda vaker dit soort lezingen? Ik zou nl. ook best eens een dergelijke lezing willen bijwonen....

Mee eens! Erg interessant verhaal.

joke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:29

Nog niet gelezen, staat dat in de nieuwe bit?

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:32

En wat moet ik dan met een paard dat dus eigenlijk 52 is?

#Ymke#

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:37

Gulpje schreef:

Die mag bijna met de vut

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:50

#Ymke# schreef:
IK vond een heel interessant artikel in het blad Bit over het werken met een jong paard. Titel = Kinderarbeid.
In dit artikel word gesuggereerd dat wanneer je met een jong paard aan de slag gaat, je over het algemeen met een kind werkt. Namelijk 1 paardenjaar = 3,5 mensenjaar. Dus pas met een 5 jarige paard komt je een beetje in de buurt van volwassenheid. (omgerekend 17,5 jaar mensenleeftijd)
Aangezien er nogal wat discussies zijn omtrent het beleren van jonge paarden denk ik dat dit heel interessant is voor de meeste mensen.

Wie heeft het stuk gelezen en heeft hier een mening over?

Wanneer is de Bit binnengekomen? Ik kan me niet herinneren dat ik dit artikel heb gelezen in de Bit van december?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 16:51

De bit die vandaag is binnengekomen. Artikel staat vrij achteraan, bij het kaartje voor abonnement aanvragen

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:19

#Ymke# schreef:
Gulpje schreef:

Die mag bijna met de vut

In dat geval stuur ik je de beenbeschermers maar weer terug

(Ze passen goed hoor )