Paard slaat in stal...en nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Branca

Paard slaat in stal...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:30

Een familielid van mij heeft pas een jong paard gekocht.
Nu blijkt dat ie slaat in de stal.
Wanneer ie mensen hoort of ziet of als er een paard van stal gaat, slaat ie tegen de achterwand aan. Als je erbij staat, blijft ie het doen.
Paard wil aandacht....enz
Mja, allemaal onaangenaam verrast!

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:35

Rubber matten tegen de wand maken zodat hij zichzelf niet kan beschadigen en compleet negeren dit negatieve gedrag.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:37

En het paard tussendoor voldoende weidegang geven.

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:37

Zoiezo rubbere matten in de stal hangen.En veel beweging geven.En als dat niet helpt.Moet je toch denken aan.Mischien van die dingen om zijn benen doen waardoor die voorlopig niet kan slaan.En dat voorlopig overdag om houden.Totdat die leert dat die rustig moet blijven
Zal even een plaatjes voor je zoeken..

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:40

Je bedoelt zeker kluisters, simonezorro?

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:43

Stond op de site van Divoza
Afbeelding

En dit staat erbij Sterke nylon riemen. Oorspronkelijk gebruikt om ervoor te zorgen dat paarden niet te ver wegliepen in de vrije natuur, maar nu veel gebruikt voor

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:44

tienus63 schreef:
Je bedoelt zeker kluisters, simonezorro?

Ja idd.Maar dat zou ik alleen gebruiken ,als het echt nodig is.Een paard zichzelf kapot laten trappen is ook niet echt fijn..

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 01:02

Rubberen is een beschermingsmiddel...kan idd, maar pakt het gedrag niet aan.
Paard staat overdag op de wei. Kende geen andere omgeving dan bij vorige eigenaar.
Negeren helpt niet, paard slaat zowiezo.
Iemand had tip om dat been een schoen aan te doen en dan vastmaken aan voorbeen. Dan zou ie eea snel afgeleerd zijn. Zou kunnen, maar heb je de ruimte en bodem voor nodig.
Dacht dat kluisters alleen voor voorbenen waren?
Dit is een vreemde tik...zal er ook niet uitgaan, neem ik aan..
Mooi begin >;)

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 01:05

Als het voor kan.waarom niet achter?? IK denk dat dat wel zou helpen.Hij krijg het tenslotte door dat die niet meer kan slaan,lijkt mij

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 01:08

Zou ie dan gelijk onderuit gaan? Of voelen dat eea niet gaat lukken.. Ervaringen?

Naranga

Re: Paard slaat in stal...en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 01:21

Mijn paard sloeg altijd op stal, voornamelijk 's nachts en zo rond etenstijd.
Hij heeft werkelijk hele stallen gesloopt, meerdere malen. Hij sloeg niet alleen maar bokte voluit...
Bij de laatste stal die ik had liep het dak naar achteren toe af, daardoor kon hij niet meer bokken en zo hoog slaan. Maar verder heb ik er nooit wat aan kunnen doen. Gelukkig heeft hij zich nooit erg verwond, wel vaker wonden op het spronggewricht en ALTIJD losse ijzers achter Maar ik kan me voorstellen dat het ook niet al te best voor de gewrichten is...

Het slaan rond etenstijd deed hij haast nooit als ik voerde, dan hield hij zich wel stil, maar ik weet dat hij zich bij anderen wel misdroeg en 's nachts ook.

Ik was ook niet al te blij verrast toen ik er na aankoop achter kwam, maar heb wel besloten om hem te houden. Kluisteren heb ik nooit aangedurft omdat het dan voornamelijk 's nachts zou moeten en ik heb het idee dat een paard dan niet meer op kan staan, en te lang liggen is echt niet goed voor ze.

ik hoop voor je dat je een oplossing vind, maar vaak is het gewoon een vorm van stalondeugd en dat is altijd lastig af te leren. Vaak is het meeste wat je kunt doen ze de mogelijkheid niet meer geven zoals een band bij het luchtzuigen. Ik zou iig rubberen matten ophangen om hem te beschermen. Succes!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:09

de mijne bleek voernijd te hebben en sloeg de zijnwand kapot en haar benen!

ik heb toen een lege fles opgehangen op deze plek,daar schrok ze erg van en nu staat ze scheef in de box en slaat ze in het luchtledige.

ik heb er nu ook een skippie bal bijgehangen omdat er naast haar ook een paard met voernijd naast staat,en deze bal veel groter is en er geen ruimte is om tegen de wand of fles te meppen.

mischien ook een optie voor jouw paard?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:14

Ik heb wel eens gelezen van een rubbermat een stuk van de muur af hangen.
dan veert het mee, dus niet zo'n harde knal.

En ik heb eens gelezen van een soort plank, die door de slag dan ook weer terug knalde
En het paard dar zo van schrok dat hij het niet meer deed.

maar goed, nooit echt gezien,alleen maar gelezen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:20

runningkawa schreef:
Ik heb wel eens gelezen van een rubbermat een stuk van de muur af hangen.
dan veert het mee, dus niet zo'n harde knal.

En ik heb eens gelezen van een soort plank, die door de slag dan ook weer terug knalde
En het paard dar zo van schrok dat hij het niet meer deed.

maar goed, nooit echt gezien,alleen maar gelezen.

een mat is leuk maar dan blijven ze wel trappen.

als je iets in de weg hangt dan raken ze de wand niet meer en beschadigen ze zichzelf ook niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:25

Nooit de achterbenen kluisten want dan kan hij niet meer plassen.........

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:41

Paard heeft ook een kleine stal, dus allerlei (grotere) voorwerpen ophangen is wat moeilijk. Had het ook al over die matten, maarja.. daarmee is het geen symptoombestrijding.
De vorige eigenaar heeft dit niet verteld. Het is wel een stalgebrek, maar anders dan de geijkte gebreken..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:16

Mijn paard doet dit dus ook maar dan met de voorbenen. Ook midden in de nacht en rond etenstijd e.d. Ze schopte zichzelf gewoon helemaal kreupel en van haar hoef was ook niet veel meer over. En de buren waren er uiteraard ook niet al te blij mee...
We hebben nu een stroomdraadje in haar stal en dat helpt goed. Na 1 dag was het al een heel stuk minder.
Ik heb de stroom er nu zelden meer op, heel af en toe schopt ze nog wel eens maar dat is niks vergeleken met hoe het was.
Het was ook wel mijn laatste middel, rubbermatten en nog een heleboel andere dingen hadden niet het gewenste resultaat en bovendien ging ze er aan knagen. Ik ben helemaal niet voor dit soort dingen maar ja, uiteindelijk moet je toch wat en bij dit paard blijkt het dus wel de oplossing te zijn.
Veel succes nog met het zoeken naar een oplossing!

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:00

Hoi Branca
idd rubberen matten ophangen....dan maakt het minder lawaai en heeft ie er minde rplezier in...en negeren negeren en nog es negeren....dan heeft ie nl geen lol ervan.
Vaak gaat het wel vanzelf over hoor als ie merkt dat het geen resultaat meer opbrengt.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:10

kamaron schreef:
Hoi Branca
idd rubberen matten ophangen....dan maakt het minder lawaai en heeft ie er minde rplezier in...en negeren negeren en nog es negeren....dan heeft ie nl geen lol ervan.
Vaak gaat het wel vanzelf over hoor als ie merkt dat het geen resultaat meer opbrengt.

dit ben ik niet met je eens.

bij mij op stal staat en paard bijna de hele dag tegen het schot te slaan en doet dit nu al jaren.
ze is al van box verwisselt van een dichte in een andere schuur naar een tralie box in een andere stal
we negeren haar al jaren maar over gaat het echt niet hoor.

paar weken geleden zat ze met haar hoef tussen de tralies en gelukkig brak de tralie.
nu zit er een houten schot tussen,maar ze gaat gewoon door met trappen,af en toe wordt de achterwand vernieuwd met een nieuwe plaat omdat ze er doorheen getrapt heeft.

ze staat nu in een box bij de deur zodat ze afleiding heeft en naar buiten kan kijken .
maar het lijkt wel of ze het fijn vindt om zo hard te trappen of haar lichaam tegen de tralie te werpen.

kamaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:33

Hoi Mirgino
ik heb jaren op een stal gewerkt en daar heel wat paarden zien gaan en komen en de grootste mafkezen meegemaakt...maar mijn ervaring verteld me dat het in de meeste gevallen echt wel zo gaat als ik net zeg...natuurlijk heb je altijd uitzonderingen...net zoals bij mensen

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:37

dan zal deze merrie een die uitzondering zijn!

het is in ieder geval om gek van te worden.
om niks trapt ze tegen de wand en beukt ze met haar lichaam tegen de tralies.

ook al is er niemand op stal we horen haar al van verre!

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:51

Hmmm...hopelijk is dit beestje niet zoals bij jullie op stal, Mirgino

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:08

Branca schreef:
Hmmm...hopelijk is dit beestje niet zoals bij jullie op stal, Mirgino

is zeker niet te hopen,want deze heeft er een x een schouder blessure aan over gehouden.

het is verder ook geen makkelijke merrie.
heeft ook bijna 2 jr te koop gestaan,maar met een vreemde op d`r rug gaat ze in staking of omhoog en achteruit de bomen in die langs de bak staan.

een moeilijk paard ook voor zichzelf,eigenlijk een zielig paard want waarom doet ze het?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:40

hou het paard lekker op het land, met andere paardjes. als dat niet kan, is een loopstal een goed optie. dan kan hij naar buiten wanneer hij wil. rubberen matten vind ik iig een goed idee, dan kan hij zichzelf in ieder geval niet verwonden. en iets ophangen wat beweegt, zoals idd een lege fles, die terugswaait als hij hem raakt, vind ik ook een goeie. hoe groot is de stal? en hoe vaak/ lang staat hij erin? misschien heeft hij gewoon te weinig ruimte? (aangezien er nog een paard is met hetzelfde probleem)

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:47

probeer eens plastic zakken met water op de plek te hangen, zodra hij schopt zal de zak knappen.
Ik heb gehoord dat dit werkt, ik heb er zelf geen ervaring mee, toen ik nog een paard had die schopte tijdens het voeren en na de buurvrouw heb ik een rubberen mat TUSSEN de tralies gespannen zodat hij de andere paarden niet meer ziet aan de zijkanten.