is jullie paard ook zo druk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bloetoet

is jullie paard ook zo druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:12

mijn haflinger is momenteel niet te houden..
ze wil alleen maar hard en galopperen..
als ik rustig aan t stappen ben gaat ze ineens gallopperen...draven op een rustig tempo kent mevrouw niet meer....ik ben alleen maar bezig met haar terug nemen.....
als ik haar los in de bak zet gaat ze zelf ook rennen...ik denk dat ze teveel energie heeft maar ik weet het eigenlijk ook niet want ze staat overdag nog gewoon buiten....

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:13

Last van het plotseling omslaan van het weer misschien?

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:15

rsmbo wordt ook heel fel als het kouder wordt.

het kan heel goed dat jouw paard dat ook heeft.
rambo is vooral erg druk na de gallop, telkens beginnen met draven en niet kalmeren.

heel vervelend, maar komt doordat het kouder wordt!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:17

VMR -> PP

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:19

Misschien dat je die overtollige energie er eerst uit kan laten vliegen door je haf eerst te longeren.
Mijn pony heeft ook erg vaak cross aanvallen, zodra ze wil gaan crossen laat ik haar stilstaan, en als ze niet wil stoppen zet ik haar tegen de bakrand aan. Als je paard snel steigert moet je daar wel mee oppassen. Steeds als het paard snel wilt, juist proberen stil te zetten. Zo komt ie er snel genoeg achter dat het geen nut heeft om zo te crossen. Bedenk wel dat als je dit doet het niet binnen 2 dagen over kan zijn.

Rijden er ook anderen op trouwens?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:21

Last van de wind?
Veel paarden zijn drukker als het hard waait.

Melanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:22

Tiara is sinds de laatste maand ook ene heel stuk drukker.
Ze kan zomaar ineens ontploffen , of heel druk doen en schrikken.
Ze doet dit eigenlijk sinds de wind sterker en kouder is gaan worden.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:24

Nou bij ons op de manege is het ook raak hoor.. de manegepony's vliegen weer door de bak, die van mij is weer ouderwets druk, zoals hij altijd in de winter was.. en ik ken nog wel wat paarden die al de kou in hun koppie hebben. Erg vreemd, vooral omdat het nog erg warm is!

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:25

Vaak hebben paarden daar nu toch meer last van. Het is ineens veel frisser, het waait weer enz. enz.
Je kan haar voor het rijden even logooien in de bak en wat rond laten rennen zodat ze haar ergste energie kwijt is. (of longeren natuurlijk)

En verder zelf gewoon rustig door blijven rijden

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:28

De mijne heb soms wel eens van die buien, kop derop, staart erop en rennen. Echt een leuk gezicht en ik kan hem goed naast me houden (en onder me) dus vindt het niet erg. Denk dat het aan het weer ligt.

Plaisir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:30

Mijn paard is een beetje drukker maar ze gaat niet echt crossen. Heeft ze ook maar in 2 en een half jaar tijd maar 3x gedaan ofzo. Ze is ook wel heel koel in haar hoofd hoor en een beetje lui Maar ik denk ook wel dat het aan het weer ligt.

bloetoet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:36

ik zat zelf ook wel te denken aan het weer...maar van de wind heeft ze verder geen last gehad als er wind was...
losgooien heb ik ook al gedaan maar dan blijft ze hetzelfde....ze is er niet minder moe of rustiger van...
stilzetten probeer ik ook...maar dat lukt zonder bakrand ook niet...en anders lopen we gewoon opzij en niet naar het been luisteren....maar als ik haar een lange teugel geef en laat stappen dan is het wel goed.....ze stapt wel flink door maar niet dat ze gaat draven of wegschiet....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:09

Mijn paarden hebben ook last van het weer op dit moment, zeker toen het zo hard waaide. Ik zet ze nu ook van te voren even flink aan de longe aan het werk zodat de eerste gekkigheid eraf is.

Men_Sven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:11

Gister ook gereden en vandaag ook...nou ik had me handen vol

Kwam ook omdat ze 2 dagen binnen hebben gestaan vanwege het slechte weer...maar sven is met dit wat koudere weer ( maar toch zonnetje) erg actief ja...

WinnyLovee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:14

Mijn haflinger is best wel vervelend ineens en aardig druk..maar waarschijnlijk komt het door het weer ofzo denk ik, want meerdere paarden op mijn stal hebben er last van! leuk beesie heb je!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:10

Mijn paard is van de week weer begonnen aan zijn winterdip
Het is nogal een uitgekookte, altijd als het iets kouder word in de winter, denk bv aan ochtendmist, is hij gelijk een paar weken kreupel. Stap ik er daarna weer op, is het echt een bom, helaas, maar vroeger was hij dat ook in de zomer, dus voor mij maakt het niet veel uit. Hij is niet druk, hij is gewoon erg fris, maar dat zit ook wel in hem. Als ik geen uitrijdeken opdoe voor het rijden, hoef ik niet te rijden, want dan springt hij heel de bak door..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:22

ja, je moet die kouwe kont even opwarmen he

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:48

de mijne wordt ook altijd ineens veel drukker in de winter. En helemaal nu plotseling het weer is omgeslagen

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:51

Nou, anderhalve week geleden was mijn merrie zo ontzettend sloom en lui dat ik als enige van ons twee bezweet thuiskwam.
Heb dan ook behoorlijk lopen klagen dat er wel wat meer peper in d'r reet mocht..

Nouja, dat had ik dus beter niet kunnen zeggen, want ik heb gister zo'n enorm rodeo - racespektakel gehad dat ze alle schade weer ingehaald heeft
Ik wist echt niet dat ze zo verschrikkelijk hard kon, en zo verschrikkelijk hóóg kon bokken

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:59

Helaas wel
Ze is weer geschoren, en dan is ze altijd een beetje meer hyperactief

polly2

Re: is jullie paard ook zo druk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:05

Mijn Jazz is altijd dezelfde....en dat voor een merrie hahaha... Maar ze zal nooit harder lopen dan ik wil.

De Fries is een ander verhaal, die wil nog wel eens doordrammen om een tandje harder te gaan dan dat wij willen (ook voor de kar).

Voor de kar is een flinke schreeuw genoeg om haar tot de orde te roepen. Onder het zadel druk ik even flink mijn hak er in en ze weet het ook weer.

Maar dit gedrag doet ze zomer en winter en heeft niks met het weer, mate van beweging etc. te maken... gewoon met haar bui. Vlak na de hengstigheid is het meestal raak.

Maar goed...door consequente aanpak voorkom ik dus een racepartij...
Onze paarden zijn wat dat betreft erg fijn aan de hulpen en weten drommels goed hoe we het willen hebben.

Ik heb trouwens in het verleden met andere paarden ook nooit dergelijke problemen gehad....

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:34

Ik merk het ook alweer, sinds het kouder is en het waait, zijn ze allermaal erg fris en kijkerig.
Ze zijn ook van het land af allemaal, en staan nu de hele dag in de paddock's, en daarin kunnen ze toch minder hun ei in kwijt, op het land konden ze als gekken rennen. Dus ze zijn weer een stuk frisser!

Ze moeten nu weer elke dag aan de bak, anders is het geen rijden, zien ze overal spoken, van de zomer deed ik nog wel eens een dagje (of twee) overslaan, want ze stonden toch op 't land

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:56

Eh, ja, best wel! Gister dacht ik er even op te klimmen. Ze is nu echt vreselijk hengstig, heb haar tot nu toe nog niet zo erg gezien, maar eergister in de les deed ze netjes haar best (beetje gillen als er een lekker ding voorbij kwam). Gister was echter een drama. Ik heb haar eerst 10 á 15 minuten ingestapt en toen was ze al druk (en in discussie met een leuke ruin verderop ). Maar toen ik ging aandraven was ze bijna niet te houden. Uiteindelijk hebben we 15 minuten in galop gezeten, voel mijn buikspieren nu nog! Ach ja, hopenlijk is ze vandaag iets relaxter...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:27

jaa!! vooral nu het winter wordt.. ik vind het niet erg.. beter houwen dan douwen!!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:00

Wat grappig dat iedereen wel last van heeft rond deze tijd.
Die van mij ook rennen, bokken, steigeren het hele assortiment word getoond!!!