sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 11:50

hallo ..

Ik ben van mening dat het niet echt gepast is om sporen op manegepaarden te gebruiken. Sporen zijn een verfijning geen versterking. En als de ene manegeruiter zonder sporen op dat paard kan rijden , kan een ander dat ook ..

Wat vinden jullie ??

sharrie

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:53

ik moest op een manege paard met sporen rijden
maar dat was ook een wedstrijd paard en was sporen gewend.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:54

Ik rijd wedstrijden op een manegepony, en ik KAN niet zonder sporen. Maar iedereen die op Sizzy rijdt, rijdt met sporen...

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:57

bij mijn manege word er niet met sporen gereden op manegepaarden/pony's. vind ik ook goed! veel weten niet hoe ze ermee om moeten gaan en gaan ze gebruiken om in het paard te zetten en het dier zo voorwaarts te krijgen.
de dieren daar worden niet uitgebracht met wedstrijden enz. alleen met onderling

als mensen er wel mee om weten te gaan er ook goede begeleiding krijgen vind ik het weer een ander verhaal. word er met dat dier ook wedstrijden gereden dan zal er denk ik eerder met sporen gereden worden dan dat het dier alleen maar in de lessen gebruikt word

dat de ene manegeruiter zonder sporen kan rijden betekent wel niet dat dat voor de andere net zo makkelijk is. de een kan bijv. de hulp harder geven enz.
maar in feite zou iedereen zonder sporen kunnen rijden, of dan ook hetzelfde resultaat word behaalt is maar de vraag

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:22

In de regel reden we vroeger zonder sporen. Bij een paard kregen we wel sporen om, paard had een tumor in zijn hoofd en is later afgemaakt maar moest je vooruit kunnen schoppen als hij het in zijn bol kreeg want die vloog dan de instructeur aan

Ik denk dat het er van afhangt in het algemeen of het een beginnerspaard of een voor gevorderden is. Er staan ook wel pensionpaarden waar ik het liefste de spoortjes met een grote tang zou willen komen afknippen

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:39

Is het spreekwoord niet van: je hebt je sporen verdiend?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:59

Als je echt dresuur training doet met een manege paard (als je dus al langer rijd) en dus ook je hulpen verfijnt ermee, en je heb goede les, zie ik geen problemen.
Er zijn zat manege ruiters die beter met sporen overweg kunnen dan mensen met eigen paarden

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:36

als ze goed gebruikt worden en de mange pony hefet ze ook echt nodig vind ik t geen probleem. Maar vaak vinden mensen het stoer of nodig om met sporen op een mange paard te stappen en dan volgen de meeste. Dus in principe zeg ik nee of op aanraden van de instructueur

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:44

sandr0 schreef:
in principe zeg ik nee of op aanraden van de instructueur

amen!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:46

Bij ons op de manege mag je niet met sporen rijden dus dat gebeurt ook niet.

Ben het er wel mee eens.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 23-10-05 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:46

Op de manege waar ik eerst reed, reed bijna niemand met sporen, alleen als het echt nodig was..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:47

VMR -> MA

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:57

Het ligt vooral aan het manegepaard of de manegepony, is mijn mening.
Als een paard even netjes loopt zonder sporen als met sporen, zijn sporen natuurlijk niet nodig. Ook komt het vaak voor dat de ruiters er simpelweg niet mee overweg kunnen. Natuurlijk zijn er zat die het wel kunnen, soms nog beter dan mensen met een eigen paard. Dus ik vind; Zodra je met sporen overweg kan, en het is nodig voor het paard (en natuurlijk alleen als VERFIJNING van een hulp) dan kunnen ze er gewoon mee rijden. Kunnen ze er niet mee overweg, en is het niet nodig, doe het dan niet.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:00

sandr0 schreef:
als ze goed gebruikt worden en de mange pony hefet ze ook echt nodig vind ik t geen probleem.

Hier gaat het dus al fout. Het ligt niet aan het paard of je sporen nodig hebt maar aan je rijniveau.

Bke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:16

Sporen horen niet thuis in manége lessen, dat is mijn mening.

Bij ons gebruiken ze het dus niet.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:17

Bij ons op de manege zijn er 1 of 2 paarden die bereden worden met sporen, maar dat ook niet altijd, soms maar.
Zelf heb ik nog nooit met sporen gereden.

x_horses_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:19

Ik vind dat op de manege met sporen rijden niet nodig is.. tenzij het natuurlijk niet anders kan.
Pas ook op mijn manege.. er kwam een kindje aan dat z'n eerste rijles had op de pony van z'n zusje.. maar hij had al sporen aan de eerste rijles.. de instructrice heeft hem ook meteen de sporen uit laten doen, ze wilde hem niet al de eerste rijles op z'n eigen paard al met sporen laten rijden.
alhoewel zijn zus wel altijd met sporen op haar paard rijdt..
Maar het ging toch goed, vond ik zelf!
Het paard luisterde goed zonder sporen..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:24

lindsey schreef:
sandr0 schreef:
als ze goed gebruikt worden en de mange pony hefet ze ook echt nodig vind ik t geen probleem.

Hier gaat het dus al fout. Het ligt niet aan het paard of je sporen nodig hebt maar aan je rijniveau.

dus staat er ook: dat de instructuer bepaalt of je sporen nodig hebt of niet.

Er zijn nou eenmaal ook (manege )paarden/ pony's die zo afgestompt zijn op het been dat het niet meer te rijden is zonder spoor. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat dit dan de goeie manier is om dan sporen om te doen maar dit probleem is makkelijker te verhelpen als het een prive paard/pony zou zijn. Omdat er meerdere mensen mee overweg moeten kunnen zou t dan voor de ruiters fijner zijn om met een spoortje te rijden omdat t dier anders dus niet loopt. En als je op een mange gaat rijden wil je wel een lopend paard en geen stil staan uurtje. Zou dit paard dan niet met een spoortje gereden worden dan worden ze verkocht omdat ze niet voldoen aan de ëisen"van de pensionklanten. Dus wat is wijsheid: ik denk in overleg met je instructuer dan een spoortje om . Maar als alle paarden gewoon niet met spoor worden gereden zijn ze bij de meeste ruiters dan prima te rijden zonder. Maar zoals met alles: Uitzonderingen bevestigen de regel!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:27

rijd zelf op manegepaarden en pony's en paarden en tja ik weet niet eens hoe ik ze moet gebruiken. en ik vind het bovendien niet kunnen, die beesten zijn dat niet gewend... de meesten reageren goed alleen de beginnerspony's niet, maar tja die hoeven niet zo hard te gaan, dat vinden die kindjes toch alleen maar eng. Een meisje van mijn manege heeft 15 oktober ene manegepony gekocht die ze leasde... omdat deze pony niet echt snel is (dondersteen) is ze met sporen gaan rijden, doet ze hem opeens peesbeschermers en strijklappen om en hangt er een martingaal aan... naaa ik dacht echt van dat doe je toch niet, die pony kan zo netjes lopen, als je maar doorzet, zij had daar geen zin in dus dan maar sporen, arme ponytje word nu helemaal in zijn buik geprikt met die sporen, heb er ook al meerdere malen wat van gezegd...

kortom bij manegepony en paarden moet je dat niet doen, veel kinderen (waaronder ikzelf) kunnen er niet mee omgaan omdat ze er nog nooit mee hebben gereden...

INGEBEEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:45

Bij ons in de lessen rijd niemand met sporen , maar wel bijna iedereen met zweep.Ik vind het een beetje onzin als kleine kinderen met sporen rijden

PaardenMeisJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:52

Ik rij niet met sporen maar zou het wel kunnen doen. Ik vind wel dat heel veel mensen op de manege sporen dragen maar er niet eens normaal mee om kunnen gaan, die prikken dan de hele tijd in de buik van de pony...en zitten erop zoals Charlie Chaplin...! Daarom vind ik dat je wel sporen mag dragen maar ze dan wel op een normale manier gebruikt.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:04

wij rijden ook allemaal met zweep ( handig bij zijgangen en zo ) wij "moeten" een zweep bijhebben..

Sporen worden bij ons zelden gebruikt. Eigenlijk nooit op manegepony's.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:55

Ik vind het inprecipe niet kunnen op manegepaarden aangezien daar zoveel verschillende mensen op rijden. Als ie vaak met spoor word gereden op een verkeerde manier word ie op een gegeven moment dood voor het been. Ik vind als de instructeur het aanraad en het paard alleen voor gevorderde ruiters word gebruikt het nog wel kunnen.
Bij manegepaarden kan je beter een zweep gebruiken dan sporen aangezien je daar het minste mee kan aanrichten.

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:19

Ik vind dat het moet kunnen als je een goede (stille) beenligging hebt. Als je dit niet hebt moet het niet toegelaten worden. Ik vind dat het ook aan de instructeur/instructrice is om dit in de gaten te houden.

Nancy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:33

Ik vind ook dat je op een manegepaard geen sporen hoeft te gebruiken. Als andere mensen het wel kunnen op datzelfde paard waar jij het niet op kunt vind ik dat je nog niet aan dat paard toe bent.