Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 22:45

Een beetje een vreemd onderwerp, maar ik zit er toch mee.

Kennissen kochten een brave, goed doorgereden pony.
Die vonden ze, en ze waren er helemaal mee in hun sas.Het beestje was erg goed, liep goed, sprong fantastisch en kerngezond.

Ze lieten beginners erop rijden.Ze reden iedere dag.

Toen op een dag bracht de moeder de pony naar de bak, om iemand erop te laten gaan rijden.
Het verhaal is zo:
De pony steigert met zijn voorbenen OP de vrouw, die daardoor achterover valt.
Daarna wordt de pony helemaal dol en blijft volgens het verhaal staan springen OP de moeder, MOEDSWILLIG om haar te raken.
Daarna gilt iemand en hij rent uit de bak, over t terras en gaat achter een hond aan die ie ook te grazen neemt.

Ik heb ooit eens een pony meegemaakt die klauwde OP een kind wat op de grond lag, maar die pony was altijd al pakkerig , bijterig en onopgevoed.

De pony in kwestie is een zeer goed opgevoede sportpony, die geen enkel lelijk gedrag had vertoont van te voren, en ook niet bij de kennis.

Ik ben er niet bijgeweest, en vind t een heel vreemd verhaal, de mensen in kwestie kunnen wat overdrijven, maar zon verhaal maakt me gewoon bang!Dan zijn paarden dus ineens monsters ipv vredige vluchtdieren, vegetariers!

Of denken jullie wat ik denk, dat de hond de pony toch voorzichtig in de hielen heeft gepakt zonder dat de mensen het zagen?

Wie heeft zon verhaal wel eens gehoord?

Liezel1

Re: Zou een paard moedswillig een mens pijn willen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:47

hersentumor?

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:51

Nee ik geloof niet dat een paard zomaar zonder reden gaat aanvallen, dan moet er iets voorgevallen zijn of er is iets niet goed in het hoofd van het dier

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 22:51

Liezel1 schreef:
hersentumor?

Daar dacht ik ook aan, maar zou zoiets van de ene op de andere dag te voorschijn kunnen komen, en weer verdwijnen?
De pony is volgens t verhaal nu weer rustig, al durft kennis er niet meer mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:02

Ik denk niet dat ze veranderen in monsters .maar wel dat het iin één keer bommen kunnen worden.Ik vermoed dat de pony al die beginners vreselijk beu is en dat hij zich altijd goed gedragen heeft.maar waarschijnlijk is er iets gebeurt waardoor hij ontploft is en zich zelf verloren heeft.

eigenlijk zoals een hond ook totaal door het lint kan gaan.Een hond die jaren braaf is geweest maar altijd wel gepest is geweest en in één keer gaar die trigger af en is het mis.Uiteindelijk is het bij mensen ook zo diz kunnen soms voor niks in één keer uit hun dak gaan.
Ik denk echt dat het met die pony vooral met frustratie's te maken heeft.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 23:12

Ja een hond is een roofdier, die bijt dan, is redelijk slim.

Een paard kan uithalen naar achteren, klauwen van voren.

Maar een pony die op zijn begeleider blijft staan springen???

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:21

Ik denk ook of een kronkel/tumor of iets wat al langere tijd aan de hand is en er nu uit komt.

Je weet natuurlijk niet wat er precies allemaal gebeurd is, hoe er mee gereden is en wat het dier heeft gepikt voordat het over de rooie ging.

Ik denk zelf niet dat een gezond normaal opgevoed paard waar normaal mee omgegaan wordt zomaar moedwillig vanuit het niets iemand af probeert te maken....dan moet er iets gebeurd zijn of iets mis zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:16

Er bestaan wel enkele verhalen over paarden die zich wreken op mensen. Misschien is dat ook hier het geval?

Verder is het natuurlijk een 'gekleurd' verhaal. Door wie is het zo vertled? Door het slachtoffer of door omstanders? Misschien is de pony vast komen te zitten waardoor het leek alsof hij bleef stampen. Zo heb ik eens een paard uit een roundpen van dranghekken zien springen. Hij sprong OP een vrouw met een rugzak en bleef met zijn hoefijzer in het rughengsel steken. Hij stampte/trappelde dus ook een paar keer (ook op haar gezicht) om zich te bevrijden. Heel akelig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:15

Ik geloof wel dat een paard een mens moedwillig pijn kan doen, heb het zelf mee gemaakt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:47

Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die ook denkt dat de hond hem gepakt heeft...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:50

Een paard die een mens moedwillig pijn doet (en dan heb ik het niet over een keertje happen, of een keer uithalen, maar echt het gaan voor de kill) is niet goed in zijn hoofd.

Een paard is een ontzettend dienstbaar dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:57

Ik heb nog nooit zoiets gehoord of meegemaakt. Toen mijn paard nog onberijdbaar was, in de zin van niet normaal op 4 benen doorlopen. Bokte hij zo gemeen tot ik eraf lag. Dat werd toen ook gezegd, hij bokt niet uit pijn, hij bokt niet uit joligheid, hij bokt puur om je eraf te krijgen, en zal ook niet stoppen tot dat gelukt is. En dat was ook zo. Maar een paard die een mens op zo’n manier ineens aanvalt heb ik nog nooit gehoord.. er zal ongetwijfeld wel nog een verhaal aan vasts steken. Vooral omdat je aangeeft dat de pony nog nooit wat gedaan heeft. Je zou eerder denken dat als de hond er iets mee te maken heeft gehad, hij de vrouw wilde verdedigen?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:09

Moeilijk... ik heb een tijd een pony verzorgd die je moedwillig plette tegen de muur, maar of dat voor de pijn is of gewoon disrespect is. Ik denk dat er met goed opvoeden een hoop problemen opgelost zouden kunnen worden. Respect van het paard voor de mens is al het halve werk, denk ik. Bij de eerder genoemde pony stond ook een Gelderse merrie, echt een vals ding. Je moest altijd met zweep de wei in en ze heeft me op stal wel eens in een hoek gedreven en dat ze klaar stond om uit te halen. Ik was toen een meisie van 12, 13 jaar jong en nog niet in staat om het paard respect voor mij te laten krijgen. De eigenaren ook niet echt overigens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:10

KiWiKo schreef:
Een paard die een mens moedwillig pijn doet (en dan heb ik het niet over een keertje happen, of een keer uithalen, maar echt het gaan voor de kill) is niet goed in zijn hoofd.

Een paard is een ontzettend dienstbaar dier

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar er zijn er die niet goed in hun hoofd zijn, dat heb ik ook mee gemaakt.
Een 3 jarige, groene, super bespierde, vosbonte merrie, een plaatje om te zien, bewegingen waar je stijl van achter over ging met een papier er bij om van te dromen!!!! Ik heb veel lompe knollen, over active stuiter paarden of pony's waar rare dingen mee gebeurd zijn mee gemaakt, maar deze was ziek in z'n kop. Binnen een week was hij dus ook weer weg, want zelfs met 3 man was er niets mee te doen!!!! We zijn een hele nacht in touw geweest omdat dat beest door alle hekken gegaan was en tussen de bieten liep, we hebben de ambulance op het erf gehad en dat beest(die we niet eens meer buiten durde te zetten aan een lijn omdat we hem niet meer te pakken kregen) stond de hele dag op 2 benen op stal en kwam zowat de 150cm hoge stalmuur over(ze was zelf 103)!!!!
Dat was er eentje waarvan ik in staat was hem hoogst persoonlijk naar de slager te brengen puur uit veiligheids overwegingen!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:22

Is misschien een wat andere oorzaak, maar het boek van Monty Roberts beschrijft dekhengsten die op een of andere manier helemaal doorgedraaid waren, waarna ze erg agressief werden en mensen aanvielen om ze te verwonden. Zo erg zelfs dat ze apart werden gezet waarbij dat ze geen direct contact meer met mensen hadden, simpelweg omdat er voor het leven van de verzorgers werd gevreesd.
Of dat deze pony die mevrouw aanviel omdat het een mens is, weet ik niet, maar dat hij zich in een situatie zag waar hij zich uit dacht te moeten redden is wel duidelijk....

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:26

Mijn pony, een goudeerlijk dier waar kleine kinderen op rijden heeft wel eens een schaap vermoord. We hadden toen net een nieuw paard erbij en volgens mij was-ie enorm gefrustreerd. Ook is-ie een keer door een hond gebeten en sindsdien heeft-ie het ook niet meer op honden en dat soort formaat dieren. Maar hij heeft dat schaap echt in zijn nek gegrepen en gebeten, het was echt verschrikkelijk. En nee, mijn pony is niet gestoord, het is echt een schat. Maar toen werd het hem volgens mij allemaal even te veel ofzo. Maar een mens aanvallen lijkt me wel erg vreemd en zo'n paard zou ik ook niet meer vertrouwen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:27

Ja ik weet het wel zeker, ik ken er nl ook een.

Hij deed niemand kwaad, maar op de een of andere manier had hij iets tegen mij. Dan stond ik hem te poetsen en hij tilt echt zijn been op om hem een stuk verder precies op mijn voet neer te planten en ging er dan ook echt niet vanaf, en niet 1 keer maar gewoon meerdere keren. Het was ook nog eens behoorlijk zware hengst dus telkens zat ik met een gekneusde voet, de laatste keren dat hij het deed zaten er net een paar dagen tussen met als gevolg dat mijn voet nu 3 maanden later nog paars is, je ziet gewoon echt de vorm van een hoef staan.
Verder liep hij gewoon echt dwars door me heen, beukte tijdens het lopen expres tegen me aan en probeerde hij me steeds te bijten wat 1 keer is gelukt, flink doorgebeten en een stuk van mijn vingertop eraf.
Allemaal dingen die hij bij een ander niet deed, terwijl ik hem nooit kwaad heb gedaan ofzo, maar je merkt toch echt wel als een paard iets expres doet.
Maar het vreemde was dat hij dat allleen deed als ik naast hem stond, met rijden was hij gewoon als ieder ander paard .
Ik heb wel vaker gehad dat het niet klikte met een paard, maar zoals dit was echt extreem, hij deed me gewoon echt expres pijn, was erop uit, zag het in zijn ogen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:31

Ik weet het niet... Je hebt er idd wel smerige dieren tussenzitten, maar dat moet altijd een reden gehad hebben. Niets of niemand wordt vals geboren...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:32

Er zijn wel rotzakken (gemaakt of niet dat doet er nu niet toe), maar een pony die tot die tijd superbraaf was en dan ineens omslaat, dat is echt vreemd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:42

Ik geloof ook wel dat het kan. Dieren zijn van nature niet vals, maar je hebt er altijd een paar tussen zitten. Bijten is ook aanvallend gedrag en sommigen paarden doen dat gewoon en je krijgt het niet afgeleerd. Ik denk ook dat dit soort dingen al veroorzaakt kunnen worden door iets heeeeel kleins toen ze jong waren. Dat valt dus in feite niet op en daardoor lijken ze super afgericht.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:54

Was het maar waar, dan werden paarden niet meer slecht behandeld.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:00

Opala ik denk dat er dan niet meer veel paarden zouden zijn, als ze mensen bewust pijn gingen doen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:02

Wij hebben ook een pony gehad die zo af en toe zomaar iemand "aanviel". In eerste instantie dacht ik ook dat het wat wilde, overdreven verhalen waren omdat ik het nog nooit zelf had gezien. Later zag ik een keer dat hij iemand in het land aanviel. Dat vond ik wel heel link, maar dat zou nog een soort territoriumverdediging kunnen zijn, dus op grond daarvan hadden we nog niet echt het idee dat hij gevaarlijk was. Tussen die akties door was het namelijk een hele leuke pony...........

Totdat ik op een zaterdag bij de manege kwam en een hoop gegil hoorde. Toen ik binnen kwam stond een groepje leerlingen in het midden. De bewuste pony liep er omheen en iedereen die hem probeerde te pakken viel hij aan! Echt met de oren in de nek vol er op af en trappen waar hij trappen kon. Niemand durfde dus meer in zijn buurt te komen. Ik riep nog heel stoer: "wacht maar, ik pak hem wel, mij doet hij niks". Nou......... dat heb ik geweten. Toen ik hem wilde pakken draaide hij zich om en kwam heel hard achteruit rennen. Ondertussen sloeg hij keihard richting mij. Eerst probeerde ik hem weg te jagen, maar hij werd steeds agressiever. Ik ben er van overtuigd dat hij mij echt aanviel en probeerde dood te slaan! Ik moest dus rennen voor mijn leven (op m'n nieuwe leren rijlaarzen, dat viel niet mee!).

De pony was geestelijk echt helemaal de weg kwijt, dus ik heb natuurlijk eerst de kinderen in veiligheid gebracht (buiten de bak) en heb toen geprobeerd de pony vanaf de buitenkant bij zijn hoofdstel te pakken. Uiteindelijk is dat gelukt en vanaf dat moment was de pony ineens weer superbraaf. Oortjes gingen weer naar voren, kon weer achter hem langs lopen, niks aan het handje.

Helaas hebben we de pony moeten laten afmaken. Het was te gevaarlijk. Stel je voor dat hij een kind zou aanvallen op dezelfde manier, die zou het niet hebben overleefd. Ik ben er van overtuigd dat deze pony een tumor of iets dergelijks in zijn hoofd heeft gehad.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:06

Ondanks dat paarden , in mijn ogen, 1 van de meest vriendelijke en tolerante wezens zijn die ik ken, zitten er ook rotte appels tussen.

Toen ik nog een paardloos-penny-meisje was, ging ik bij elk weidje paarden en pony's aaien.
Toen er 2 paarden in de wei stonden ging ik ze aaien en wat brood voeren, de 2 stond een beetje achteraf. Ik dacht dat die niet durfde te komen dus klomp ik over het smalle hekje waar je er als enigste over kon, liep om de voorste heen en voerde de 2e toen heb op was liep ik terug naar het.
Hij/zij liep heel schattig achter me aan, maar toen ik nog een keer opkeek gingen de oren uit het niets plat in de nek, begon het steigeren en te maaien naar me, want dus een haar scheelde bij me hoofd. Het beest jaagde me op en ik begon weg te rennen en dat beest achter me aan. Ik kon nergens andes dan bij dat andere paard uit de wei omdat het te hoog was.
Maar een vriendin schoot te hulp hield het "gaas" omhoog en ik ben er onderdoor uitgekropen bleef eerst nog haken ook.
Gelukkig had dat beest me niet tot het einde achterna gezeten anders had ik het niet na kunnen vertellen.
Ik heb echt doodsangsten uit gestaan.
Vanaf dat moment ben ik flink terughoudend naar vreemde paarden geworden. Een harde les.

Nu hebben wij ook sinds een week een minishet op stal staan (merrie) en die trapt steigerd en maait je de box uit, het kreng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:21

Bijten valt niet af te leren? Sorry maar dan zou je aan mij een hele goede hebben. Ik heb een ontzettende hekel aan paarden die bijten. Meestal komt dit voort uit de jeugd, ze mogen bij de eigenaar lekker knabbelen en zachtjes bijten, van zachtjes tot harder, tot het een gewoonte wordt. Als ik door een paard gebeten word, krijgt hij direct een klap terug, dat mag gewoon niet klaar, blijft hij het doen, piek ik hem of tegen zijn neus, of ik bijt hem terug. Paarden hoeven mij echt niet te bijten, dat vind ik 1 van de ergste slechtste manieren die een paard kan hebben.