Rhinopneumonie....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaHu

Rhinopneumonie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:18

Ongeveer een week geleden is er bij ons op stal een koorts uitbraak geweest. Het begon bij 1 paard en breidde zich steeds verder uit. De VA heeft alle paarden die koorts hadden behandeld met antibiotica. Al gauw zakte de koorts van een aantal paarden. Een dag later waren alle paarden koorts vrij... VA was er savond weer om alles te controleren en toen kwam er een eigenaar naar hem toe of hij niet even bij haar paard wou kijken want die liep zo gek. Paard wordt uit stal gehaald en loopt echt alsof hij dronken was. Conclusie VA atactisch op zijn achterbenen. Paard krijgt een of ander middel en omdat hij daarvoor ook koorts had denkt hij dat het misschien ook wel een variant is van het herpes virus, rhinopneumonie dus. Afwachten en volgende dag even weer kijken is het advies.
Volgende ochtend blijkt er nog een paard te zijn met dezelfde verschijnselen! Nu wordt serieus gedacht aan rhino. In de loop van dag valt er opeens een paard verlamt neer, dit paard had amper koorts gehad en had helemaal geen symptomen! VA behandelt hem maar gaaft hem niet veel overlevingskans. sAvonds loopt de hele manege vol met eigenaren en wordt er informatie gegeven over de ziekte en worden er regels opgesteld. Ondertussen is de VA weer gekomen om de zieke paarden te controleren. De eerste 2 met verschijnselen staan er nog redelijk goed bij en worden in ieder geval niet erger! De 3e is er echter zo erg aan toe dat er wordt besloten om hem in te laten slapen. Het is ondertussen bij iedereen goed doorgekomen dat we hier dus echt met de ergste vorm van rhino te maken te hebben!
Vandaag op de manege gekomen (die overigens nu voor alle niet paarde eigenaren gesloten is) lijkt het iets beter te gaan met de 1e 2 paarden maar is het gewoon afwachten.... Alle paarden worden nu behandeld met een soort asperine en bloedverdunners waardoor het virus minder goed bij de zenuwbanen moet kunnen komen, als ik het goed begrepen heb. We mogen allemaal een kwartiertje met onze paarden lopen en verder moet alles op stal blijven en vooral uit de buurt van de andere stalgebouwen blijven!
We hopen nu echt dat het bij dit ene paard blijft en dat de situatie zich gewoon stabiliseert. Alle paarden zijn in principe al besmet aangezien ze allemaal nauw contact met elkaar hebben en is het dus vooral afwachten wat er verder gebeurt! Het gevoel dat je gewoon zo machteloos bent en gewoon maar van dag tot dag moet kijken of je eigen paard nog wel goed staat en loopt is gewoon zo erg!
Zijn er hier meer mensen waar dit is geweest? En hoe is dat allemaal afgelopen? We hopen hier echt dat t bij dat ene paard blijft maar die angst dat t zo gebeurt kan zijn beheerst gewoon je hele dag!
Nou sorry voor het lange verhaal! Ik stop er maar gauw mee

Horse_

Re: Rhinopneumonie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:22

Jee wat erg zeg kan mij niet voorstellen hoe je je nu moet voelen zo'n tijdbom Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt. Hoop dat het snel over is nu er strenge maatregelen zijn genomen. Ik wens je heel veel sterkte

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:23

is het wel zeker dat het rhino is? wanr wij maken ons op de manege zorgen aangezien emmen dicht bij ons is.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 16:27

Er zijn geen tests gedaan op rhino of bloed afgenomen omdat we daar waarschijnlijk pas vrij laat de uitslag van binnen zouden krijgen. Alle verschijnselen duiden op rhino en zo worden de paarden nu ook allemaal behandeld. Rhino is vooral overdraagbaar door paarden onder elkaar of door kleren van mensen, als jullie paarden niet bij ons op stal zijn geweest of andersom natuurlijk denk ik dat jullie wel veilig zitten!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:30

wat verschrikkelijk

Ik hoop dat het allemaal goed gaat verder bij jullie op de manege!
Het is al vreselijk dat één paard is overleden.

Ik woon ook in de buurt van Emmen. Ik had het vandaag al gehoord en heb direct de dierenarts gebeld.
Er wordt morgen bij ons op stal ingeent tegen Rhino.

Ik wens jullie veel sterkte!
En vooral de eigenaar van het zieke paard wat is overleden.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:22

Bedankt voor alle reacties was net ook een klein stukje erover op TV Drenthe.
Ga na het eten even weer bij paardje kijken en hopen dat alles nog goed gaat! Vindt het echt doodeng....

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:14

goh wat poedersuiker voor jullie zeg,al die spanning!
Veel sterkte daar,aan paard en mens

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:48

De enting tegen Rhino beschermt helaas alleen tegen de koorts en verkoudheidsvorm, en tegen abortus als ie om de 2 maanden wordt gegeven. De enting werkt niet tegen de verlammingsvorm. Er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat enten de kans op verlammingen verhoogt doordat er meer antilichamen in het paard aanwezig zijn. En juist de klontjes antilichamen+virus zouden de verlammingen veroorzaken, als ze vastlopen in het ruggemerg.
Betrouwbare info is te vinden op www.paardendierenarts.nl , kijk onder 'publieke info' en dan 'Rhinopneumonie'.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:58

Klopt wat knavia zegt. T schijnt ook dat als je in een besmet gebied gaat enten dat je t juist kan aanwakkeren! Weet niet precies wat ze als besmet gebied beschouwen maar denk toch de directe omgeving van de manege....
Verder kom ik net van de manege vandaan en het ziet er vrij redelijk uit allemaal weer! Er staat 1 paard met koorts nog maar er is verder geen paard bij gekomen met verlammingsverschijnselen o.i.d. Het lijkt er ook op dat het zich niet uitbreidt naar de andere stallen maar dat is natuurlijk altijd nog afwachten. DA komt 2x per dag en de paarden worden echt 24 u/d in de gaten gehouden.
Misschien vroeg optimisme maar het lijkt in ieder geval redelijk stabiel!

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:16

Maar hebben jullie enig idee hoe jullie er aan gekomen zijn?

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:27

Welke manege is het? Mag ook via pb....

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:33

Ah weet het al

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:48

Staat ook een heel stuk over op www.startlijsten.nl en dan bij nieuws. Daar staat alleen dat het belangrijk is om te enten maar onze DA zegt juist dat dat nu juist heel gevaarlijk is omdat je het op die manier ook kunt aanwakkeren.... Snap er niks meer van

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:57

Ik denk dat enten in jullie geval gevaarlijk is omdat je niet zeker weet of je paard al besmet is of niet. Is hij wel besmet en spuit je er nog meer inenting (=een kleine hoeveelheid (dode) bacterien) in, maak je de kans op ziekte alleen maar groter.
Ik zal morgen eens informeren of ze bij ons op stal iets van plan zijn met enten.. We zitten wel eng dicht in de buurt

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:17

@ Jeroentje: We hebben echt geen idee hoe wij eraan zijn gekomen. In de zomervakantie komen hier altijd zo veel verschillende paarden op het terrein. Ponykampen, mensen die op vakantie komen en paar weken geleden hebben we zon 100 paarden op het terrein gehad van een of andere trektocht. Denk dat dat iets is waar je nooit achterkomt.....
@ rommie: De DA zei echt dat in de besmette omgeving enten erg gevaarlijk kan zijn! Weet niet waar in Emmen jij woont maar de omgeving van de manege (Noorbarge bos/ Bargerkampenweg/ Westenesch) konden beter niet enten want dat zijn allemaal ook risico bedrijven.... Tegen deze vorm helpt het trouwens amper.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:20

Oja behandelende kliniek is Aa & Hunze, zij zijn er direct bij betrokken en weten hoe alles precies in elkaar steekt.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:48

Veel sterkte, ik kan me voorstellen dat je bang bent. Hopelijk komt de rest van de paarden er goed doorheen, elk slachtoffer is er al een te veel.

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:59

@lorvxy: Hoe is het nu bij jullie op stal?
Ik hoorde het gisteren op tv drenthe. Dan schrik je wel even hoor. Ik hoop dat er geen nieuwe uitbraken zijn.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:06

Het is wel schrikken, ook ik zit er niet vreselijk ver vanaf.
Hopelijk blijft alles stabiel, sterkte.

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:08

Hoi hoi
Ben vanmorgen weer even bij paardje geweest. Met die van mij is in ieder geval alles tot nu toe nog hartstikke goed, behalve dat hij erg chagerijnig wordt van dat op stal staan. Maar goed we moeten er even met zn allen doorheen! De 2 paarden met verlammingen gaat ook al weer een stuk beter. De een mest alweer helemaal zelf en plassen doet hij ook. De ander wordt geloof ik nog wel gekatheteriseerd maar mest wel weer zelf. Lopen gaat ze ook al een stuk beter af! Het lijkt dus eigenlijk wel de goede kant op te gaan We hebben nu nog 1 paard op stal staan met koorts en dat is dus wel even afwachten hoe dat gaat verlopen. Verder hebben we in de kantine een 'crisis centrum' ingericht waar informatie wordt verstrekt aan alle eigenaren en waar we met zn allen koffie en thee kunnen halen en bij kunnen kletsen.
Voor de rest kunnen we weinig doen en afwachten!

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:26

Gelukkig maar. Hopen dat het paard met koorts nu ook nog opknapt.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:50

gelukkig dan maar! hopen dat het de goede kant op blijft gaan

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:18

Ze pakken het wel goed aan bij jou op stal zeg

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:45

lorvxy schreef:
@ rommie: De DA zei echt dat in de besmette omgeving enten erg gevaarlijk kan zijn! Weet niet waar in Emmen jij woont maar de omgeving van de manege (Noorbarge bos/ Bargerkampenweg/ Westenesch) konden beter niet enten want dat zijn allemaal ook risico bedrijven.... Tegen deze vorm helpt het trouwens amper.

Wij zitten in emmerschans dus ik denk wel 'veilig' gebied om te enten. maar idd, zoals je al zegt helpt het niet echt geweldig dus ik denk dat we dat maar niet gaan doen..

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 21:30

Hoi allemaal!
Heel erg bedankt voor de fijne reacties
Ben vanavond weer even op manege geweest en heb even half uurtje met paard gewandeld. Vind het nu zo fijn dat ie even de beentjes mag strekken Hij vond het gras echter een stuk interessanter
Het lijkt vrij goed te gaan allemaal, paardje dat koorts had is ook al stuk opgeknapt en koorts is stuk gezakt. De 2 met verlammingen mesten en plassen allebei zelf weer wat dus al een heel goed teken is
We hebben te horen gekregen dat zodra het laatste koortsgeval over is dat we dan nog 3 weken moeten wachten voordat er paarden op ons terrein mogen komen of van ons terrein af mogen... Hoe het zit met alle lessen is nog even afwachten.
Hopen dus dat dit paard inderdaad het laatste koortsgeval is en dat het zich allemaal niet uitbreidt maar op dit moment ziet het er allemaal vrij gunstig uit!