Het is heel verschillend, niet alleen per regio ook wat je wilt.
Mijn paard wil ik niet op de box, alleen in paddocks/weiland of grote loopstal.
Ze krijgt ook geen krachtvoer, en heeft geen ijzers, bekappen doe ik zelf.
Ik vindt dit het beste voor mijn paard, en bijkomend positief punt is dat een paard zo ook absoluut niet duur hoeft te zijn.
Ik sta op een stalling met 2 buitenrijbakken en overdekte poets en spuitplaatsen, kantine. Ik betaal 85 per maand, dat is incl hooi en hoekje stro als ze in de loopstal staat, overdekte stalling van de menkar, ruimte om grote kast neer te zetten en het gebruik van alle faciliteiten. Verder koop ik elke maand een zak muesli van 7,50. Hoefsmid controleerd alleen, kost me dus ook niets. Ontworming en enting komen er wel bij, maar dat is een niet noemwaardig bedrag.. Zeg bij elkaar ongeveer 100 per maand incl alles.
Dat is voor mij lang niet de grootste kosten post.
Waar ik de meeste geld aan kwijt ben is tuig en andere toebehoren.
Zadel, hoofdstellen, dekjes, verzorgings artikelen, beschermers en weet ik het. Ik besteed er per maand bijna 200 euro aan. Verder stort ik 50 of 100 euro per maand (hoeveel ik te besteden heb, minder dan 50 is het nooit) op een spaarrekening, als een soort verzekering
)
Met andere woorden, het hóeft niet duur te zijn, maar je moet wel over reserves beschikken, en zeker een vaste baan hebben. Je moet toch mintens wel zo'n 300 euro permaand verdienen, en veel daarvan opzij zetten (op een spaarrekening o.i.d.) voor als er wat gebeurt.