Vervellend bericht....:-(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Vervellend bericht....:-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:35

Vandaag met me 4 jarige voor een second opinie naar de DA geweest en hier werd geconstateerd dat mijn paard lijdt aan kissing spine.

Bij gezonde paarden horen de ruggewervels minimaal 1 cm uit elkaar te staan, bij mijn paard staan ze hooguit 2 mm uit elkaar en dit is niet bij 1 a 2 wervels maar in totaal bij 8 wervels en hij heeft ook al botwoekering op zijn wervels, waardoor deze dus in zijn aanhechtingband steekt.

Hier een stukje tekst wat het nu precies inhoudt:
De diagnose "Kissing Spines" De oorspronkelijk als kissing spines gediagniosticeerde paarden hebben een botwoekering op de uitsteeksels van de ruggewervels als gevolg van een aanhechtingsontsteking van de lange rugband (die alle wervels met elkaar verbindt). Niet het elkaar raken van de wervels veroorzaakt pijn, maar de trekkracht op de bandaanhechting. Vandaar dat deze paarden graag wat hol staan en moeilijk op de achterhand zijn te rijden (aanspannen buikspieren). Helaas is door deze kenmerken het misverstand ontstaan dat alle paarden met gevoelige holle ruggen aan kissing spines leiden, of dat elk paard met een "nauwe" tussenwervelafstand aan kissing spines syndroom zou leiden.

Bij mijn paard is het dus zo erg dat ik mezelf afvraag of ik me paard nog wel zoveel pijn moet laten lijden of het proces ingaan voor genezing en hem hier heel veel pijn voor laten lijden en dan nog maar afwachten of het daadwerkelijk helpt bij hem omdat de wervels al zover vergroeid zijn dat het mischien niet meer goed komt en hij ook nooit meer bereden kan worden.

Wat een rot bericht en dit net nu ik over 3 dagen ga trouwen ik zit nu met zo'n dubbel gevoel pppff.

Wat zouden jullie doen in deze situatie...?
Zal dit ooit nog goed komen....?????

This_is_me

Re: Vervellend bericht....:-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 23:37

Zo dat is idd geen fijn nieuws. Ik zou niet weten wat ik in jou geval zou doen. Het beestje pijn laten hebben is natuurlijk ook niets. Is er uberhaupt nog wel kans op genezing???

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 06:04

jeeetje ik lees altijd je topics over je paardje... ik schrik hier van... zeg! Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen bij dit moeilijke besluit en ik wil je toch een ontzettend mooie trouwdag wense, ik hoopvoor je dat het al met al een prachtige dag word

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 06:49

Hè wat erg zeg. Ja de beslissing kan alleen jij nemen, maar doe dat pas na je trouwdag. Daar ga je nu eerst lekker van genieten. Ga dan pas de reacties lezen hier op bokt (want daar word je misschien ook niet vrolijker van)en neem dan een beslissing.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:28

heey!!! das echt erg ofjah da weet je zelf ook wel maar als er nog een kans is dat het goed komt en je hebt het geld ervoor bijv. als der een operatie ofzoiets moet dan zou ik m niet laten inslapen... suc6 met je trouwdag!!!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:18

Wacht even met je beslissing,en geniet eerst samen met je man van jullie dag
Verder heb ik hier te weinig ervaring mee om je een advies te kunnen geven...
Mag je nog op zo'n paard rijden,en doet dat extra zeer?
Ik weet het niet.....

Iig een hele fijne trouwdag en ik hoop op mooi weer voor jullie!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:53

Heel veel sterkte met je beslissing!!! Dit is heel moeilijk, hoeveel pijn heeft hij, wat is eerlijk tegenover het paard zelf...

NOgmaals heel veel sterkte met de beslissing die je zelf moet nemen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:18

Vraag je dierenarts om advies. Hij kan vast wel aangeven of jouw paard idd heel veel pijn heeft of dat hij nog lekker kan genieten van weidegang etc. Als dat zo is dan is de keus aan jou. Als hij idd pijn heeft zou ik het van de andere kant bekijken. Hij heeft jou veel plezier gegeven en hem gun je de pijn niet. "gelukkig" zijn wij in de positie om ervoor te kunnen kiezen. En als hij pijn heeft zou ik ervoor kiezen om er een eind aan te maken zodat hij niet verder lijdt. Als hij met weidegang nog even voort kan zou ik hiervoor kiezen. De enige die dat kan beslissen ben jij zelf. Sterkte hoor!!
En hou je er idd pas meebezig na je trouwdag, over 3 dagen zal het vast niet erger zijn dan dat het nu is.!

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 17:55

Dank jullie wel voor jullie steun..het is idd een zware beslissing en ik weet dat er ook paarden met kissings spine weer gewoon gereden worden, maar di evan mij heeft het wel in een heel erge stadium en ik weet dus niet of hij er ooit nog mee gereden kan worden...nu absoluut niet want hij heeft geen controle over zijn achterhand (in de trailer viel hij om en zijn we maar met de vrachtwagen naar de DA gegaan nou dat zeg toch wel wat) en daar maak ik me zorgen om of het dus uberhaut nog goed kan komen.

Ik ben er nu wel veel mee bezig want het is natuurlijk niet niks en met hem heb ik zo'n goede band, maar we hebben idd besloten om na de bruiloft defintief er over na te gaan denken hoe of wat we verder gaan doen met hem.

Dank jullie wel voor het geluk dat jullie me toewensen met de wedding en over het weer dat gaat super worden 27 gr..pppff warm hoor maar beter warm dan regen hahah..

Bedankt meiden..

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:07

Gaat dit over Ugo? Wat ontzettend klote zeg! Wel goed dat je een sec opi hebt laten doen. Ik zou met het nemen van beslissingen toch evenh wachten tot na je trouwdag, geniet daar eerst maar eens lekker van
Heel veel sterkte!
En een hele fijne trouwdag!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:11

Ik zou ook wachten tot na je trouwdag.

Ik zelf zou het wel willen proberen.
Weet niet hoe oud je paardje is maar als er een kans bestaat dat het over kan gaan of dat hij minder pijn heeft, zou ik dat proberen.

Veel sterkte met je beslissing en een hele fijne trouwdag!!!

smokeymesgat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:00

echt heel veel sterkte met je beslissing, misschien een beetje onorigineel maar weet niet zo goed hoe k erop moet reageren .
verder wens ik je natuurlijk een super trouwdag .. mét mooi weer!!

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:50

bah wat een rot bericht is dat zo voor DE dag!!
ik zou eerst genieten en volgende week nadenken over hoe en wat.
heel veel plezier op je trouwdag en geniet van het mooie weer want dat is toch wel bijzonder...herfst in de zomer..

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:46

Heey,

Wat een erg bericht...
Wat ik zou doen zou afhangen van de leeftijd van het paard...
Ik zou hem/haar sowiezo niet verkopen,...je krijgt er waarschijnlijk toch niet veel geld meer voor...
Als het paard nog aardig jong was...(tot 15 jaar ong.) zou ik hem/haar gewoon houden...ookal kon je er niet meer op rijden..
Tenzij: Het paard dan voor de rest van zijn leven met pijn zou moeten leven!!!
Dus dat soort dingen moet je even tegen elkaar afwegen...
Probeer het morgen alleen een dagje los te laten!!
Je trouwdag beleef je als het goed is maar 1 keer in je leven dus geniet daarvan!!

Groetjes, [***]

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:08

ik zou in zon geval heel erg na gaan denken of ik hem niet beter in zou kunnen laten slapen. merel heeft het ook gehad. die had ook botwoekeringen. zij is ingespoten met tildren en nu gaat het goed.
zij had het maar met 2 wervels, dus dan is het heel goed te overzien, bovendien had zij er geen last van als je haar voorwaarts neerwaarts reed.

maar bij zon jong beesie ga ik me afvragen of al dat inspuiten wel gaat helpen. hij is vollop in de groei. wat als hij nu al ingespoten wordt en er in de komende jaren nogmeerd ingen fout gaan zitten. je zei zelf al dat hij geen controle had over de achterhand.

ik weet niet of je zelf weet hoe het is om flinke rugpijn te hebben, maar ik vond de spit die ik had geen pretje.

heel goed gaan nadenken of je wel door die medische mangel wil en of je hem al het leed wil gaan besparen.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:14

Jeetje, moeilijk hoor!
Sterkte bij je keuze en veel plezier op je trouwdag!

daanboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:18

Een PaaRd van mij vriendin die moest naar de slacht
heel zielig hij had zooo Pijn bij hem is het aangeboren.....
sterkte

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:23

Gisteren was de dag hè!!!!!
Hoe was het?
en hoe gaat het met je paardje?

__DaniicQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:45

Tsjee, moeilijke keuze!

Off-topic; hoe was jullie dag gisteren?

nicoletje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:17

Gefeliciteerd met je huwelijk, geniet en kijk dan ook eens op hoefkatrol.com.

Veel sterkte!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:00

Als het beestje pijn heeft zou ik ervoor gaan om het in te laten slapen. Na Olympia ben ik hier heel anders tegen over gaan kijken. Bij Olympia hadden we nog hoop gehouden, alleen heeft dta niet mogen baten, ik heb haar nog zo zien vechten, de laatste uurtjes van haar leven. En dat wil ik gewoon niet meer zien, een paardje wat neit lekker in zijn of haar vel zit..

Verder blijft het natuurlijk jouw beslissing, maar toch erg veel sterkte ermee

Hoop dat je je gister ook een beetje hebt kunnen vermaken..

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 07:42

Hoi Allemaal,

Zo we zijn weer terug van weggeweest...
Trouwdag is super geweest huwelijks reis was ook perfect alleen me paardje bleeft toch continu in mijn hoofd malen en ik heb een keuze kunnen maken ook al is het super moeilijk maar mijn lieve schat heeft zoveel pijn en kan zich maar moeilijk staande houden in de wei tijden het gras eten dat we besloten hebben om hem maar in te laten slapen, als ik dit alleen nu al zo zeg staat het janken me nader dan het lachen..poedersuiker zooi..!

Volgens mij voelt hij ook dat er iets mis is want normaal gesproken hoef ik hem maar een geluidje te laten horen dat ik er ben en hij staat bij het hek, nu ik terug kwam van vakantie en hem riep nam hij niet eens de moeite om op of neer te kijken naar me en terwijl ik de wei in liep ging hij naar achter in de wei toe...de rest van de weide genootjes stonden al braaf om me heen maar ugi had daar geen behoefte aan.

Ik geef hem geen ongelijk hoor...maar op dit soort momenten haat ik het leven en vraag me af waarom dit nu weer bij moet over komen.
Heb ik eindelijk een keer een paardje waar ik een super band mee had overkomt ons dit weer.

Ik heb inmiddels ook heel veel gelezen op div pagina's en weet dat er paarden zijn met kissing pine die ze kunnen helpen door voorwaarts neerwaarts te rijden de rug te leren gebruiken, maar bij de meeste paarden die op deze manier geholpen kunnen worden hebben meestal niet 8 wervels die helemaal aan elkaar vast zitten, maar meestal maar 1 a 3 stuks en bij ugi zal nooit meer de veer in zijn ruggenwervel komen en zal hij dus nooit meer goed kunnen lopen en is de keuze die we nu gemaakt hebben het beste voor hem.

Ik dank jullie voor jullie medeleven en steun die jullie me hebben geven.

Groet Bianca

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:52

Een heel moedig besluit !!! Een besluit wat je heel weloverwogen genomen hebt. Heel goed meis. Wens je heel veel sterkte want dat zul je nodig hebben.

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:08

alereerst nog gefelciciteerd , maar wat een vreselijk bericht ik denk wel dat jullie het goede besluit hebben genomen het is voor je paard beter moet je maar in je hoofd houden .
Sterkte!

jippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:10

Heel veel sterkte als nog! Ik weet het je paard inlaten slapen is een hele moeilijke beslissing! Heel veel sterkte.