Vandaag met me 4 jarige voor een second opinie naar de DA geweest en hier werd geconstateerd dat mijn paard lijdt aan kissing spine.
Bij gezonde paarden horen de ruggewervels minimaal 1 cm uit elkaar te staan, bij mijn paard staan ze hooguit 2 mm uit elkaar en dit is niet bij 1 a 2 wervels maar in totaal bij 8 wervels en hij heeft ook al botwoekering op zijn wervels, waardoor deze dus in zijn aanhechtingband steekt.
Hier een stukje tekst wat het nu precies inhoudt:
De diagnose "Kissing Spines" De oorspronkelijk als kissing spines gediagniosticeerde paarden hebben een botwoekering op de uitsteeksels van de ruggewervels als gevolg van een aanhechtingsontsteking van de lange rugband (die alle wervels met elkaar verbindt). Niet het elkaar raken van de wervels veroorzaakt pijn, maar de trekkracht op de bandaanhechting. Vandaar dat deze paarden graag wat hol staan en moeilijk op de achterhand zijn te rijden (aanspannen buikspieren). Helaas is door deze kenmerken het misverstand ontstaan dat alle paarden met gevoelige holle ruggen aan kissing spines leiden, of dat elk paard met een "nauwe" tussenwervelafstand aan kissing spines syndroom zou leiden.
Bij mijn paard is het dus zo erg dat ik mezelf afvraag of ik me paard nog wel zoveel pijn moet laten lijden of het proces ingaan voor genezing en hem hier heel veel pijn voor laten lijden en dan nog maar afwachten of het daadwerkelijk helpt bij hem omdat de wervels al zover vergroeid zijn dat het mischien niet meer goed komt en hij ook nooit meer bereden kan worden.
Wat een rot bericht en dit net nu ik over 3 dagen ga trouwen ik zit nu met zo'n dubbel gevoel pppff.
Wat zouden jullie doen in deze situatie...?
Zal dit ooit nog goed komen....?????