Dit was dus mijn " geweldige " paardenvakantie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Dit was dus mijn " geweldige " paardenvakantie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:01

Mijn vriend woont in een boshuis op de veluwe en zijn ouders gingen twee weken op vakantie, wisten we al een half jaar van tevoren, ik zou daar met mijn paard, vanuit Noord-Holland heenkomen om twee weekjes lekker over de hei te gaan rijden enzo.

Superveel zin in, ivm school had ik helemaal niets leuks met mijn paard kunnen doen dit jaar dus ik had me er al heel lang op verheugd.

Trailer gehuurd, mensen heel voorzichtig gevraagd of ze me zouden willen brengen (kennisen van mijn ouders met een Busje) Eindelijk, het zou gaan gebeuren. Alles ingepakt en wel...

Dus ik kwam daar aan, alles was goed gegaan, mijn paard op het weiland bij mijn vriend gezet.. schrikdraad gespannen, klok aangesloten..

Afijn, eerste dag, kom ik smiddags het land op, zit mijn hele paard onder de bloedplekken... DAZEN.. ja die heb je daar dus, in Noord-Holland heb je alleen maar poepvliegen.. :S

Spray gekocht, werkte niet.. Dek gehaald 60 euro.. hoofdkap gehaald.. paard had even rust.. Eerste buitenritje was wel leuk, savonds laat, rond negen uur, kon maar een uurtje rijden, maar had tenminste geen last van de vliegen..

Dag twee.. paard poetsen, steekbeesten van hem afslaan want hij had even zijn dek niet om.. " wat zit er nou op zijn borst?" TEKEN! Hij zat helemaal onder en verging van de jeuk, zijn voorbenen waren stijf en er liep bloed onder die gore beesten vandaan, superzielig.. Dierenarts gebeld, moest wachten tot ze er vanzelf af zouden vallen..

Dag Drie.. Dek door middengescheurd, k*t kwaliteit... Mijn paard kreeg nu zomerexceem, lossen vellen en donkere plekken op zijn roze huid, hij werd helemaal gek van de jeuk, was inmiddels magerder geworden en zijn koker was helemaal opgezwollen, diep ongelukkig..

Heb ik dus een noodplan ingeschakeld, kennisen weer gebeld, trailer laten huren, en die hebben me dus vandaag weer opgehaald dag vier, met een ziek paard en een heel verdrietig Ikje,... had me er zo op verheugd Snap niet hoe die mensen het daar trekken met hun paarden..

Zomerexceem is dus gewoon plaatsgebonden, ligt helemaal niet aan het paard, mijn paard had nooit ergens last van.. het komt gewoon van die Kl**e beesten in de binnenlanden, ben er van overtuigd!

Bedankt voor het lezen als iemand de tijd heeft genomen Kusjes van Sarah!

x_shirley_x

Re: Dit was dus mijn " geweldige " paardenvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:42

Jeetje je hebt wel een geluk gehad zeg ..
Naja, misschien een keer ergens anders met je paard op vakantie gaan ?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:45

ja dingen gaan helaas nooit zoals je het je vantevoren inbeeldt, dat blijkt maar weer.. ik zag het echt helemaal voor me hoe het zou gaan worden .. volgende keer ga ik naar de zee zantvoort ofzo lijkt me wel wat !

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:36

whoh dat is balen!! Dat arme paard
Is hij nu je weer thuis ben wel weer beter?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:41

Tjee, dat valt dan tegen zeg. Arm paard en voor jou ook niet leuk natuurlijk. Ik hoop dat je paardje snel weer opknapt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:47

waar ben je precies geweest op de veluwe?? welke plaats.
ik woon ook op de veluwe en je word hier echt knettergestoort van de dazen, en op sommige plaatsen op de veluwe heb je ook nog van die meertjes (vennen) en dan heb je dus ook nog grote muggen erbij..........tja veluwe is mooi, maar zolang er nog geen goed middel tegen die dazen is, vind ik er geen drol aan op de veluwe.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:53

Ja dazen zijn verschrikkelijk!!! En al helemaal bij hout, bomen en dus ook bossen!! Ik woon in limburg en daar zitten ook best veel dazen het enigste wat wij doen in smeren met middeltjes er tegen en hun een beetje uit de buurt houden er van en als het gewoon zo erg is lekker binnen in een open stal daar komen ze niet erg snel!! Bij ons is het paard door die beesten over de draad gesprongen het was zo erg dat ze gehecht moest worden. Zo zie je maar weer!!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:18

wat ontzettend zonde van je vakantie zeg! en dat doordat die rot insecten en beesten er zijn
ikzelf word er in het bos ook gestoord van, maar sla ze gewoon consequent dood. en als ik thuis in de bak rij helpt dat wel. doordat ik al een maand elke dag alle dazen doodmep,heb ik er op dit moment geen last meer van ( tot de volgende kolonie uitkomt...)

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:26

Da's wel een hele effectieve manier om iemand z'n vakantie te verpesten .

Ik hoop dat je paardje weer wat opgeknapt is?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:42

Ik zat in de buurt van apeldoorn, ik ga zometeen langs mijn paard kijken of het beter gaat, hij was gisteravond supervrolijk toen ik 'm weer bij zijn vriendjes in het land zette, echt een lief gezicht ik hoop heel erg dat hij er niets aan over heeft gehouden, heb 'm gister ook al met een middel tegen zomerexceem ingesmeerd, nou nog ff afwachten of die teken niet gaan ontsteken.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:46

Bombarie schreef:
Ik zat in de buurt van apeldoorn, ik ga zometeen langs mijn paard kijken of het beter gaat, hij was gisteravond supervrolijk toen ik 'm weer bij zijn vriendjes in het land zette, echt een lief gezicht ik hoop heel erg dat hij er niets aan over heeft gehouden, heb 'm gister ook al met een middel tegen zomerexceem ingesmeerd, nou nog ff afwachten of die teken niet gaan ontsteken.

tja dat verklaart een hoop, ik woon ook bij apeldoorn, en zoals gezegd, ik word ook stapel mesjogge van die klote dazen, ze worden elk jaar groter en agressiever,

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:11

Tjaaa insecten, zijn echt rotbeesten. Wat mij betreft mogen alle insecten uitsterven!!!

wel balen dat het zo is gelopen..

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:37

Das vervelend zeg! Maar die teken kun je verwijderen met een tekentang hoor of een O Tom (soort haakje) Vraag maar eens bij de dierenspeciaalzaak. Raar dat de veearts zegt dat ze er af moeten vallen, ze zijn best makkelijk te verwijderen en je voorkomt er mee dat ze zich opnieuw op een beest vastkzuigen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:43

ja zo ging ik op de paardrij4daagse,,, ik heb 2 dagen meegereden.
Dag 1: paard dronk niet want ze had heimwee.
Ze heeft 60 kilometer lopen dribbelen,, ze was hengstig en dacht bij iedereen bij te horen.
ze was helemaal gek in der hoofd dus ik ben toen ook gestopt.
het liep niet zoals verwacht.
Paard was wel heeeeel blij weer thuis te zijn.
Ze heeft 2 grote emmers water naar binnen gewerkt en met mijn merrie staan knuffelen.

Jammer van je vakantie.
Ik weet een beetje hoe je je voeld!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:36

Jeetje wat kl*te zeg, voor jou en het meest voor je paard natuurlijk.
Het is idd dat het er stikt van de insecten en steekvliegen/dazen.
maar de omgeving is zeker de moeite waard, daarom zal je mij niet op vakantie zien in de zomer daarzo, voorseizoen of naseizoen anders niet.

Veel beterschap voor je paard en hopelijk gaan jullie nu een leukere tijd tegemoet!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:50

Dat is echt balen zeg! Ik ben zelf ook op de veluwe geweest met mijn paard. Gelukkig hebben wij niet al te veel last gehad van de vliegen en dazen etc. Ik was er eind mei/begin juni en dan is het nog goed te doen. Al merkte ik wel dat er daar meer ongedierte zat als hier vlak aan de kust.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:55

Jezus wel rottig zeg!! Ik ga altijd in Zonhoven ( be) met mijn paard op vakantie en daar valt het gelukkig wel mee. Ook waar ik woon in limburg valt het wel mee. Succes met de teken en de zomereczeem.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:44

wat jammer dat het niet goed is gegaan,
zelf heb ik hetzelfde gedaan,

ik kom uit brabant en mijn vriend woont dus ook in de veluwe..
heb mijn paard nu ook 2 weken hier staan,
gelukkig heb ik minder last van die beesten dan jij hebt,
tenminste,mijn paard heeft wel bloedvlekjes,
vliegen heel wat beesten maar gelukkig heeft mijn paard er geen last verder van !

beterschap met je paard !

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:53

Wat een leuke vakantie...
Hoe gaat het nu met je paardje?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:59

Vervelend dat het zo mis is gegaan.
Dazen zijn inderdaad erg lastig, ben blij dat ik er hier weinig last van heb.
Moet alleen wel even inhaken op je opmerking:
Bombarie schreef:
Zomerexceem is dus gewoon plaatsgebonden, ligt helemaal niet aan het paard, mijn paard had nooit ergens last van.. het komt gewoon van die Kl**e beesten in de binnenlanden, ben er van overtuigd!!

Ik kom ook uit noord holland, en mijn paard heeft zomereczeem.
Het is makkelijk om uitspraken over zomereczeem te doen als je er nooit mee te maken hebt gehad.
Als je de zoekmachine gebruikt (indien deze werkt) kunje veel topics vinden over eczeem. Allicht ook met tips?
Het zou mij verbazen als jouw paard in 1 dag zomereczeem ontwikkelt in een (zoals jij beschrijft) stadium dat normaliter enkele dagen duurt.
Ik denk dat een allergische reactie op de dazen en/of teken een oorzaak is.
Hoe dan ook, sterkte.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:09

Wat jammer dat je vakantie zo gelopen is.. Die rotbeesten zijn idd strontvervelend, vandaar dat ik in de zomer hier ook niet graag in de bossen ben. Sonde, want dan is juist de mooiste tijd om er te rijden!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:21

Lekker balen, valt je vakantie in 't water door zo'n stelletje k*t insecten. Denk je je paard een plezier te doen met 'n weekje door de bossen rijden.

Gaat het nu weer helemaal goed?

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:59

Mijn vakantie is ook zo verknald door die kleredazen! Overal zaten ze, waar je ook reed! Ik was in de Achterhoek, Zelhem e.o., eind juni, en ik had me ook zo verheugd op een paar dagen lekker rijden. Helaas hebben we daar niet van genoten en de paarden maar op stal laten staan.
Dazen kunnen trouwens niet ruiken, dus vliegenspray heeft tegen dat soort geen zin. Ze komen af op de warmte i.p.v. op de geur.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:30

ik weet hoe klote het is!
ik moet ook altijd behelpen heel de zomer lanmg...paarden overdag op stal, snachts naar buiten en rijden, tsja savonds als het donker is met de bakverlichting aan....
niets aan te doen maar wel erg zuur, zeker omdat je juist in de vakantie lekker de tijd hebt om te gaan rijden en het is mooi weer etc, maar als je in een dazen-gebied zit kan je het wel vergeten...

hoop dat je paard snel weer opknapt!!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:57

Jemig daar heb ik nooit bij stil gestaan! wat sneu zeg.
Je paard zal wel blij zijn dat ie weer lekker thuis is
Kun je niet een keer terug in het najaar/voorjaar?