Roken te paard: goed of niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tricky1

Roken te paard: goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:57

Ik riskeer veel boze reacties, denk ik, maar toch wil ik even iets kwijt.

Onlangs was ik op een stal waar ze prachtige Quarter Horses hebben. Ook andere rassen hoor, maar goed. Ik stond me te vergapen aan een onvervalste Hollandse cowboy, die op een pracht van een koperkleurige QH ruin stapte. Geweldig, dacht ik. En keek naar zijn relaxte zit en prachtige houding. En toen kwam de anti climax: het stoere geval stond stil, trok een bepaald merk sigaretten tevoorschijn, stak die aan met een zippo natuurlijk en reed toen heupschommelend in stap de manegebak rond.

Ik vind dat toch zoiets raars! Ik heb zelf gerookt, ben al vier jaar gestopt, weet dus hoe lekker het is, maar te paard?

Ten eerste vind ik roken in een manege, die toch vaak nogal brandgevaarlijk is, niet zonder risico's.

Ten tweede vind ik dat het paard ook risico's loopt. Wat als er een gloeiend asje onder het zadel komt, door een tochtvleug?

Ten derde vind ik dit er dus HELEMAAL niet aantrekkelijk uitzien!

De echte cowboy, kan ik jullie uit ervaring vertellen, kent deze gevaren en zal tijdens het cattle work echt geen peuk tussen de lippen hebben, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ben toch benieuwd of ik de enige ben dit gek en onaantrekkelijk vind. Dus: brand maar los, om maar eens een toepasselijke term te gebruiken....

YlanaJarig

Re: Roken te paard: goed of niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:00

Ik vind roken normaal een héle slechte gewoonte, maar dan ook nog te paard...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:03

Ik begrijp je reactie, vind het zelf ook maar niets. Waarschijnlijk omdat ik zelf niet rook. Toch ken ik ook veel ruiters die tijdens het uitstappen al een sigaretje opsteken alvorens te wachten tot ze afgestapt zijn. Ongelukjes heb ik er (gelukkig) nog niet mee zien gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:08

De kans van asjes die onder het zadel vliegen: hoe vaak denk je nou echt dat dat gebeurt? Brandgevaar op stal, okee, en dat het geen gezicht is ben ik helemaal met je eens. Ik ben ook opgegroeid met de regel dat je op een paard niet behoort te roken.
Nu rook ik zelf niet, maar ik hoor vaak genoeg van rokers dat de drang naar die peuk zo groot is dat ze niet nog even die 10 Minuten na het rijden kunnen wachten tot ze van dat paard af zijn.
Tja, het is een verslaving...en dat is bij sommige mensen te merken ook.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:22

Met een wedstrijd rook ik wel gewoon op mijn paard. Maar met het trainen en het lessen hebben we een regel dat je niet op je paard mag roken. Als ik mijn paard dan uit ga stappen dan stap ik zelf ook af als ik perse wil roken. Ik kan zelf zeggen dat ik een behoorlijke roker ben. maar daar houd ik wel rekening mee.

Alleen met de wedstrijden. Dat is een uitzondering

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:01

Ja, het is mij ook opgevallen dat vooral veel westernruiters dit doen. Ik vind het géén potje en idd met het oog op brandgevaar vind ik 'm ook wat minder. Maar heer eerlijk gezegd ondervind ik er (qua luchtwegen) minder hinder van dan wanneer ik in een kantine sta die blauw ziet van de rook .

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:06

Okee ik rook zelf niet maar heb er eigenlijk geen moeite mee, als iemand op zijn paard een sigaret rookt, kan me voorstellen dat dit ontspannend werkt voor de ruiter en voor het paard, je kunt zo even een kleine pauze inlassen.

Maar dat is mijn mening......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:13

IK rook.
Maar NOOIT op het paard en ik kan je vertellen ik ben behoorlijk verslaafd.
Zelf met de 4daagse waar we van 10 uur tot 4 uur op het paard zitten rook ik alleen in de pauze die er maar 1x is.
Ik vind hetsoms best moeilijk uit te houden, maar ik heb een tegen mij zelf gezegt dat ik nooit ging roken op het paard en daar hou ik me aan!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:18

Ik ben zelf ook een verstokte roker, maar heb op het paard nog nooit een sigaret gerookt.

Verder stoort het mij ook helemaal niet wanneer anderen dit wel doen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:35

Buiten of ik het al dan niet goed vind snap ik niet dat dit topic op 'western' is aangeland. Als ik bij ons op stal kijk (mengelmoes dressuur, springen, western) zie ik nooit een westernruiter roken, maar dressuurruiters des te meer. Ik geloof echter niet dat dit sport afhankelijk is. Van mij zou dit topic naar 'paardenpraat' of zo mogen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:38

Als ik een tijd rij,, heb ik soms wel de verleiding om een sigaretje te nemen,, meestal is dat dan in een pauze of met uitstappen,, ik heb er zelf geen moeite mee en ben aardig verslaaft en als ik het dan niet doe word ik best wel sagrijnig enzo en dat wil ik mijn paard liever niet aandoen,, maar ik rook niet in een binnenmanege,in de stal of bij stro in de buurt,, dan wel op het buitenterrein of in de buitenbak of langs de weg

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:46

Hihi, ik mezelf nu ook een niet-roker noemen (al 3 maanden )!

Maar ik heb dus als een ketter gerookt, en ja, ook te paard. Niet omdat ik het niet kon wachten, gewoon omdat ik er trek in had.

Natuurlijk moet je op brand letten, maar buiten dat vind ik dat, als het iin/op de manege toegestaan is natuurlijk, iedereen lekker zelf moet weten wat ze doen. Nee, het is geen gezicht, dat is roken sowieso niet, ook niet als je op de grond staat. Als je het geen mooi gezicht vind kijk je lekker de andere kant op, er zijn zoveel dingen waar je je druk om kan maken, het laatste is wel of een ander wel of niet staat/zit te roken, imo... zolang je er zelf natuurlijk, geen lichamelijke last van ondervindt (zolang het dus niet in je gezicht geblazen wordt ).

Ook ik heb, vooral hier in het Noord Oosten, menig, vooral Springruiter, te paard zien roken dus ik denk echt niet dat het een typisch Western iets is.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:53

Gaat gewoon écht nergens over. Als je zodanig verslaafd bent dat je niet een uurtje zonder sigaret kan, stap dan niet op een paard. Alleen al vanwege het brandgevaar.

ZipNRascal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:12

Ik heb ook vaker de neiging om een sigaretje op te steken als ik gereden heb.. gewoon lekker in t zonnetje uitstappen, sigaretje erbij... slechte gewoonte. Ik ken van mezelf zeggen dat ik de sigaret altijd uitmaak (tegen een muur als ik nog op het paard zit, of ik stap af en trap t in het zand) maar helaas is dat niet van iedereen te zeggen.

Wel lijkt het soms inderdaad dat er meer westernruiters dan engelse ruiters zijn die roken te paard. Mijn mening is dat dat komt doordat western meestal met 1 hand gereden word, en een groot gedeelte van de engelse ruiters dat niet op zo'n manier klaar kunnen spelen dat het veilig zou zijn er een siggie bij te pakken *lol* (niet beledigend bedoeld ofzo)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:23

Beledigend of niet (ik ben een engelse ruiter maar rij graag met één hand ), ik denk dat je daar wel net het punt hebt...

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 08:29

Zoveel mensen, zoveel zinnen! Ik heb er lichamelijk geen last van, het viel me gewoon op. En dat het bij Engelse ruiters ook gebeurt kan best. Heb ik alleen nog nooit gezien. Waarom het op Western belandt? Omdat het me dus bij Western ruiters was opgevallen in 1 bepaalde manege. Onderwerp mag ook elders van mij. Ik denk dat het een kwestie van je eigen stijl is. En de mijne is het niet en zou het ook niet geweest zijn toen ik nog wel rookte. Nou ja, bedankt in ieder geval voor alle reacties. Nog een ding trouwens: als een mens altijd de andere kant op kijkt als hij iets ziet wat een ander doet dat hem niet bevalt, verandert er nooit iets in de wereld... Wat niet wil zeggen dat ik er enige zeggenschap over heb zolang het niet mijn manege en mijn paard betreft. De waarheid ligt, zoals gebruikelijk, in het midden. Wel opvallend, tot slot dat er steeds meer rokers zijn die zich realiseren dat ze verslaafd zijn. Ik wens iedereen die wil stoppen sterkte, succes en vastberadenheid!

O, en nog een knuppel in het hoederhok: als dressuurruiters zouden kunnen rijden zonder zich ten onrechte aan de teugel vast te klampen, zou de wereld er in ieder geval voor paarden heel wat aangenamer uit zien.... Laatst gehoord bij een zitles van een dressuurruiter: De teugels loslaten????? Waar moet ik me dan aan vasthouden???? Yeah, right!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:37

Ik voel me totaal niet aangesproken Gelukkig zijn er ruiters, ook engelse, die wel goed kunnen rijden, en daar bedoel ik nog niet eens mezelf mee Wat je zegt van die teugel is iets wat ik helaas zelf ook meegemaakt heb, dat ik een lesje draaide en de teugels weghaalde... Kreeg ik ook zo'n commentaar

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:47

ik ben ook een niet roker, en ik heb er totaal geen moeite mee als iemand rookt, dat moet men toch lekker zelf weten waar ik me aan stoor en dat is gewoon een tik van mij en daar moet ook niemand zich niets van aan trekken is iemand die met je staat te praten met kauwgom in zijn mond of iemand die gewoon met kauwgom rond loopt. ik heb dan het gevoel dat ik omringd ben door een kudde herkauwende koeien en niet meer met mensen te maken heb.
nee van mij mag je best roken en als je dat op je paard doet tijdens het uitstappen ja ik begrijp wat jullie bedoelen met het gloeiende as, maar goed hoeveel paarden lopen er rond in nederland met extreme brandwonden van vallend as?
maar goed iedereen mag een eigen mening hebben toch ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:25

Hier is al eens een topic van tig pagina's over geweest.
En het hoort bij paardenpraat...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:06

ZipNRascal schreef:
Wel lijkt het soms inderdaad dat er meer westernruiters dan engelse ruiters zijn die roken te paard. Mijn mening is dat dat komt doordat western meestal met 1 hand gereden word, en een groot gedeelte van de engelse ruiters dat niet op zo'n manier klaar kunnen spelen dat het veilig zou zijn er een siggie bij te pakken *lol* (niet beledigend bedoeld ofzo)

Nee hoor, westernmensen hebben gewoon veel meer last van stress als ze op het paard zitten en moeten dat met een sigaret in bedwang houden.

Tja, dressuurmensen zijn gewoon relaxter EN zijn serieuzer met hun paard bezig en hebben daardoor geen tijd om te roken

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:13

dat lykt me iedereen zyn eigen verantwoording.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:19

Weet je, ondanks dat ik zelf fanatiek niet-roker ben, zou ik voor een hoop paarden willen dat hun baasjes tijdens de training JUIST eens even tijd zouden nemen om een peuk te draaien en te roken.

Groot voordeel daarvan vind ik dat het paard even met rust gelaten wordt, even verwerkings/bedenktijd heeft EN dat de ruiter daarna ook even wat spanning/stress kwijt kan zijn na bv een moeilijke oefening of meningsverschil met het paard.

Vergis je niet, ik ben ook opgevoed met de regel dat je op je paard niet rookt, en brandgevaar dient ten allen tijde gereduceerd te worden. Echter, ik zie ook de positieve punten ervan.

Oftewel: zoek het allemaal lekker zelf uit

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:35

Als niet roker maakt het mij ook niet zoveel uit als iemand rookt op het paard. Mijn buurvrouw draait zelf shaggies terwijl ze stapt...... In de buurt van de stallen natuurlijk liever niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:41

Tja, ik vind ook dat mensen zelf moeten weten of ze op het paard roken of niet... zolang het paard er geen hinder van ondervind.
Wat ik veel erger vind, is als mensen NAAST hun paard staan te roken, en je iedere rookwolk tegen het hoofd van het paard aan ziet komen. Dan is dat paard eigenlijk gewoon aan het 'meeroken' en dat lijkt me niet gezond. Dat vind ik dus wel belachelijk, als mensen gewoon de rook in de neusgaten van hun paard laten komen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:07

Ik vindt roken op een paard echt schandalig.
Dat hoort niet zo vindt ik
Ik rook zelf niet.