Chippen?? Nou liever niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Chippen?? Nou liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:01

LAATSTE NIEUWS:

16 mei 2005 - Veilig?

Het verhaal van goedgekeurde dekhengst L:
Direct nadat de dierenarts een chip had geplaatst werd L naar zijn stal gebracht door de eigenaar. Deze werd daar door L aangevallen, verwond door stevig bijten en zijn jas was totaal verscheurd. Dit gedrag is niet meer overgegaan en toen L uiteindelijk een keer over de omheining van de bak de vrouw van de eigenaar aanviel, was de maat vol. L werd naar de slager gebracht. Deze immer zeer brave hengst was na het plaatsen van de chip onhandelbaar, zelfs zeer agressief geworden.
N.B. Wegens privacy-redenen vermelden wij geen namen of stamboek, deze gegevens zijn echter wel bij ons bekend.

--------------------------------------------------------------------------------
Dit verhaal kwam ik tegen op www.doriennannings.nl. Rara politiepet.

Sassy77

Re: Chippen?? Nou liever niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:20

Vreemd! zo'n chip zit toch in de hals? je zou niet verwachten
dat een paard daar aggressief van word...weten ze
zeker dat dit van de chip komt; is het paard nog onderzocht?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:22

Lijkt me een onzinverhaal! Wil eerst de medische verklaring wel eens horen. Paard heeft een chip in z'n hals, en is ineens van karakter veranderd, ik zie het verband niet.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

Of: het paard was niet al te best opgevoed, maar luisterde braaf naar de eigenaren. Tot ze 'm pijn deden, en toen was ie 't zat...

Jammer dat ze niet hebben geprobeerd een oplossing te zoeken buiten de slacht...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:03

Ja, vreemd verhaal. Ik ben er al tig malen bij geweest toen er een chip in de hals werd geplaatst. Tuurlijk vonden de paarden het niet leuk, maar ze waren het weer zo vergeten en het karakter veranderde totaal niet.
Ben ook wel benieuwd naar de medische verklaring...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:06

volgens mij grote onzin!! Bloos

Anikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:11

Ik snap er niks van dat een paard na het chippen zo anders kan zijn, want anders zou er toch wel vaker zo iets gebeuren of nie Dan??

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:29

Zegt genoeg over de eigenaren! Als je een paard om zoiets naar de slacht brengt ben je geen paardenliefhebber. Je gaat toch eerst uitzoeken wat het probleem is en dan voor dit probleem een oplossing zoeken. Zie de link tussen het chippen en het veranderen van karakter ook niet zo. Er is vast iets anders aan de hand. Zonder medische verklaring geloof ik er niks van (door chippen gevaarlijk).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:29

als dit gaat over het paard waarvan ik denk dat het gaat kan ik alleen maar zeggen (sorry cactus ) dat het voorheen al geen lievertje was.
wij hebben in totaal nu al 60 paarden laten chippen en geen een heeft een gedrags verandering ondergaan geen een is er ziek geworden en bij alle paarden zit de chip nog steeds op de zelfde plaats, en bij mij zijn er ook tig hengsten gechipt
maar misschien en dat is achteraf praten was het beter geweest als het paard wel was onderzocht, dan hadden we zekerheid gehad en wisten we meteen of het indianen verhalen zijn of dat het op waarheid berust

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:47

Vaag verhaal, moeten de eigenaren van gechipte paarden nu ''bang'' worden?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:15

Ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Ik ben wel anti-chip, maar dit soort dingen vind ik ook wel wat overdreven.

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:55

Broodje Aap verhaal Slapen

aInRoIuSk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:31

ik vind het banketstaaf en dom dat ze dat paardje meteen naar de slacht brengen!!!!!!!!!!
hallo wat kan dat paard er nou aan doen.
je kan toch nog proberen zijn vertreuwen te winnen .
en ik kan ook nie geloven dat dat door die ship komt.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:33

Mijn paard is vorige week nog gechipt en is nog steeds het zelfde lieve paardje, dus geen karakter veranderingen.
Ik vind het verhaal ongeloofwaardig. Groetjes Nathalie

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:42

en op de site van die anti chip club staat ook een verhaal van een paard die nu als grasmaaier dient. Hij zou Z klaar zijn geweest en was meer dan 20.00 euro waard. Laat ik haar nou kennen, de problemen met rijden waren er al dik een jaar VOOR de chip............. Ja

Lekker makkelijk de chip de schuld geven. Maar voorlopig stond het wel in de krant en op internet. Toen ik dat las had ik alweer spijt van m'n DNA aanvraag, maarja die heb ik nu al binnen. Er zullen vast verhalen van waar zijn, maar dat van die ''dure grasmaaier'' klopt in ieder geval ook niet.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:41

Dit klinkt wel erg onwaarschijnlijk als oorzaak van zulke gedragsveranderingen.
Je zou nog kunnen denken dat de chip verkeerd zit en daarom pijn doet, maar dat lijkt met zeer onwaarschijnlijk. Zeker niet voldoende voor zo'n reactie, lijkt me.
Ik vraag me wel af wat er gebeurde als dit paard zijn inentingen kreeg, dat is volgens mij niet veel minder pijnlijk danb de chip. (Ben een keertje er bij geweest toen een puppy geënt en gechipt werd, hij gaf een iets harder piepje bij de chip dan bij de enting.)

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:24

crazycactus schreef:
Ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Ik ben wel anti-chip, maar dit soort dingen vind ik ook wel wat overdreven.

Hoezo anti-chip? Ik dacht dat het verplicht was..

Ik geloof ook niets van dit verhaal. Zielig voor het paard.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:32

Jeaninee schreef:

Het kan wel verplicht zijn maar dan hoef je het er nog niet mee
eens te zijn Lachen Ik vind het (naast verschillende voordelen) ook nadelen
hebben dat het verplicht is alle paarden te chippen. Mensen hebben
nu zelf geen keuze wat ze met hun paard doen.
Een paspoort verplichten kan ik nog begrijpen
maar chip verplichten is wat anders vind ik...

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:42

Ik geloof er geen moer van, echt totaal helemaal niets. Ik kan in feite net zo makkelijk nu plaatsen *mijn paard is gechipt en sindsdien lust ie ineens alles terwijl het voorheen een moeilijke eter was*. Ofzoiets. En dat daarom de chip alleen maar goed is.

Gelooft ook geen mens, en terecht, ik heb niet eens een paard. (rijd er wel een overigens, en ik heb niet eens een idee of hij gechipt is)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:54

whahahhahahha de verhalen worden steeds beter, ze moeten een boek gaan schrijven, de fabeltje en verzinseltjes rond het chippen.....

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:06

Pfff..... wat een onzin.

Als mijn paard tijdens het rijden aan 1 kant vastzit, dan komt dat vast door de chip die in de weg zit en niet doordat ik loop te frutten Gestoord

Dat de naam niet genoemd mag worden zegt overigens al genoeg voor mij.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:27

Jeaninee schreef:

Het is nooit echt verplicht geweest, dat wilde ze ons laten geloven. Ze hebben het registreren via dna gewoon verzwegen. Ik heb toevallig wel kwalijke gevolgen van de chip gezien. Bij het paard van een vriendin van mij is de chip er tot 3 keer toe uitgezweerd. Met als gevolg dat ie nu een groot gat in zijn nek heeft, en niet meer bruikbaar is voor de sport. En dit was een heel erg veelbelovend paard, en nog heel jong. Ik was totdat ik dit zag ook van plan mijn paarden te chippen, maar heb me toch bedacht. Ik hoop dat de irisscan doorgaat want dat lijkt me de meest idealle vorm van identificatie.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:03

Nou het enige wat ik er van kan zeggen. Het is geen goede DA geweest die dit gedaan heeft anders had hij ook wel voor een andere oplossing gezocht want een DA laat dat echt geen 3x gebeuren en dat groot gat geloof ik ook niet en dat ie dan niet meer goed voor de sport is al helemaal niet hij is misschien dan minder mooi maar dat zegt niet dat hij niet goed is voor de sport.
Wat moet ik er van denken het paardje wat ik verzorg wordt binnenkort gechipt. Hallo als het een goede DA is dan gaat dat meestal goed, aan alles zit een nadeel maar ook een voordeel. Ik weet niet als je het weet als ze geen chip hebben dan kan je toch een boete krijgen of niet.

Genoeg gelult ik geloof dit niet en trouwens met die pijn de eigenaar heeft die chip toch niet gezet of wel. Ik kan hier nog lang over blijven banketstaaf maar is het wel waard??

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:32

Ik ben ook geen voorstander van de chip (vind 'anti' zo 'extreem' klinken) en in mijn paard komt er ook zeker geen, maar dit vind ik ook wel een vergezocht verhaal.
Toevallig vandeweek een soort van discussie gehad met m'n dierenarts... ik vertelde hem dat (naar men zegt) de chip ook te sabboteren is door er meerdere bij elkaar te zetten. Hij wist dit niet en we grapten d'r wat over... twee dagen later moest ik even op de praktijk zijn en kregen het er weer over en toen heeft hij direct de proef op de som genomen... drie injectors naast elkaar en de reader er overheen.. die pakte dus netjes de eerste chip die hij tegenkwam, vanaf de andere kant las'ie ook de eerste... geen error dus, zoals ik ook wel heb horen beweren. Natuurlijk kun je dan wel een paard met meerdere chipnummers hebben, maar echt sabbotage kun je dat niet noemen, omdat het helemaal afhangelijk is van hoe de reader over de hals gehaald wordt, welk nummer die als eerste afleest.
Ik vind het jammer dat ze nu zulke vergezochte verhalen gaan plaatsen, want het komt de geloofwaardigheid zeker niet ten goede, terwijl ze op zich prima werk doen, door te pleiten voor meer onderzoek, betere systemen enzovoort.
Ik blijf tegen de chip, puur omdat ik het alleen al absurd vind dat ons iets door de strot geduwd wordt, wat een risico met zich mee brengt, terwijl er legio risicoloze alternatieven zijn die niet eens overwogen zijn. Ik ga mijn paard niet aan een onnodig risico blootstellen als er risicoloze alternatieven zijn. Simpel. Wat ik verder super kwalijk vind is dat het hele systeem gewoon (nog) niet functioneerd. Ik heb aan den lijve ondervonden dat het hele registratie systeem een wassen neus is. Zelfs daar waar het voor geïntroduceerd is, voor controle van de vleesproductie, werkt het niet... slachthuizen registreren niet en controleren zelfs lang niet altijd (dit heb ik dus uit eigen ervaring, geen 'via-via-verhalen').
Zorg eerst dat je een systeem hebt dat functioneerd, voordat je mensen verplicht aan allerlij toestanden te voldoen... nu lijkt het wel érg op geldklopperij... Heb het al eerder gezegd, dit zijn practijken die de maffia er ook op na houdt... eerst maken ze je afhankelijk van je (b.v. de sportorganisaties waar je niet zonder kunt als je je ding wilt doen) zodat ze je daarna alles door je strot kunnen duwen en je er nog voor kunnen laten betalen ook...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:08

onzinverhaal, tuurlijk kan die ff pijn hebben en daar lastig van worden, maar ik geloof niet dat het paard onhandelbaar werd, t is en blijft wel een hengst en die hebben kuuren hoor!en by the way hebbe ze m wel op ze flikker gegeven nadat hij de eigenaar beet enzo?