Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Het overleg met de Minister van Justitie en het Openbaar Ministerie heeft tot overeenstemming geleid. Gelet daarop kan de huidige PVV-Verordening identificatie en registratie van paardachtigen als volgt worden gewijzigd:
* De
ontheffing van de transponderverplichting
, waarbij identificatie door middel van het DNA-profiel als voorwaarde wordt voorgeschreven, kan ongeacht de gronden voor de bezwaren tegen de transponderverplichting worden aangevraagd.
* Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden, waaronder de verplichting mee te werken aan het nemen van haarmonsters ter verificatie van de identiteit van het paard, alsmede de verplichting de meerkosten van deze controle te betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode zijn gelegen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten.
* De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.
Overigens blijft op grond van volksgezondheidsoverwegingen de reeds in de PVV-verordening neergelegde regel, dat slechts paarden die geïdentificeerd worden door middel van een transponder ter slacht kunnen worden aangeboden, onverkort van kracht.
Citaat:De huidige PVV-Verordening identificatie en registratie van paarden, pony's en ezels wordt als volgt gewijzigd:
* Alle paardenhouders kunnen
ontheffing van de chipverplichting
aanvragen. Voorwaarde is dat zij hun dieren dan identificeren door middel van het DNA-profiel.
* Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden. Zo moeten paardenhouders meewerken aan het nemen van haarmonsters voor identificatie van paard, pony of ezel en zij moeten de meerkosten van deze controle betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode liggen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten. Een DNA-onderzoek kost, afhankelijk van het laboratorium en de gewenste snelheid van de resultaten ongeveer zestig euro.
* De paardenhouder moet de aanvraag voor een ontheffing van de chipverplichting indienen, voordat een paard, pony of ezel de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd moet een paard, pony of ezel een paspoort hebben.
De bedoeling is dat de wijziging van de PVV-verordening per 1 juli 2005 in werking zal treden. Wie vragen heeft over identificatie en registratie van paarden, pony's en ezels kan terecht bij de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren in Zoetermeer: 079-368 71 00.
positiefo schreef:ja maar die ontheffing mocht maar tot ergens februari en nu mag het zowieso weer!

Alane schreef:en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven,

Zep schreef:Alane schreef:en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven,
Dit vind ik een vreemde redenatie, aangezien je paard niet meer voor humane consumpte geslacht mag worden. Volgens mij mag er dan juist meer toegediend worden
De restrictieregeling van de EU mbt residuen in slachtvee is namelijk van toepassing op consumptiedieren.
PVV schreef:Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen.
positiefo schreef:tsjah nouja alane ik heb je al ge pb´t maar je hoeft nu geen moeilijke brieven te schrijven voor ontheffing het mag nu zowieso maarja je snapt niet helemaal wat ik bedoel maar geeft niet! doeg
Alane schreef:positiefo schreef:tsjah nouja alane ik heb je al ge pb´t maar je hoeft nu geen moeilijke brieven te schrijven voor ontheffing het mag nu zowieso maarja je snapt niet helemaal wat ik bedoel maar geeft niet! doeg
Heb ik in een pb ook al geantwoord dat je beter de officiele berichtgeving kunt volgen... Je MOET nog steeds ontheffing aanvragen, je hoeft alleen geen reden meer op te geven waarom je een ontheffing aanvraagt.
De titel van dit topic is daarom ook niet juist.
chippen is nog steeds verplicht, en ontheffing middels DNA is nog nooit verboden geweest of van de baan.
Poison schreef:Verplicht of niet, die van mij wordt niet gechipt.
Alsof ze dat gaan controleren. Ik geef mn geld liever ergens anders aan uit ipv zoiets.
Vedetje schreef:Ik wil me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar naar mijn idee is het ook nog steeds verplicht om te chippen. Wat zou eigenlijk een reden zijn om ontheffing aan te vragen? Ik vind het chippen wel een goede ontwikkeling, maar dat ben ik!!