Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

positiefo

Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:05

Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer! Las ik in de krant! Waren teveel protest brieven binnen gekomen. Maja de meeste zullen hun paard al gechipt hebben ook degene die wel DNA wouden en het niet voor elkaar kregen.
Mijne ga ik nu DNA late doen ben er wel blij om

Pasterza

Re: Chippen is niet meer verplicht DNA mag ook weer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 19:09

Chippen was al niet verplicht hoor. Registratie en indificatie is verplicht dmv van óf de chip óf dna. Je mocht dus kiezen, helaas weten de meeste mensen dit niet... Wel stom dat je voor dna verehffing moet aanvragen terwijl je mag kiezen...

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:52

nou voor DNA hoef je nu niks meer speciaals aan te vragen en geen speciale brief te schrijven en dat moest eerst wel!

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 19:53

verheffing hoeft dus nie meer

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 21:01

Ow dat is beter Pling

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:02

* ontheffing Knipoog

mhh dat beter want het was best omslachtig, heb drie brieven binnen gehad voor jamey's ontheffing. Maar ze is nu wel DNA geregistreerd Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:08

Citaat:
Het overleg met de Minister van Justitie en het Openbaar Ministerie heeft tot overeenstemming geleid. Gelet daarop kan de huidige PVV-Verordening identificatie en registratie van paardachtigen als volgt worden gewijzigd:

* De
ontheffing van de transponderverplichting

, waarbij identificatie door middel van het DNA-profiel als voorwaarde wordt voorgeschreven, kan ongeacht de gronden voor de bezwaren tegen de transponderverplichting worden aangevraagd.
* Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden, waaronder de verplichting mee te werken aan het nemen van haarmonsters ter verificatie van de identiteit van het paard, alsmede de verplichting de meerkosten van deze controle te betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode zijn gelegen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten.
* De bezwaarde houder dient de aanvraag voor een ontheffing van de transponderverplichting in te dienen, ruim voordat de paardachtige de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd dient een paardachtige een paspoort te hebben.

Overigens blijft op grond van volksgezondheidsoverwegingen de reeds in de PVV-verordening neergelegde regel, dat slechts paarden die geïdentificeerd worden door middel van een transponder ter slacht kunnen worden aangeboden, onverkort van kracht.

bron: Ministerie LNV

Citaat:
De huidige PVV-Verordening identificatie en registratie van paarden, pony's en ezels wordt als volgt gewijzigd:

* Alle paardenhouders kunnen
ontheffing van de chipverplichting

aanvragen. Voorwaarde is dat zij hun dieren dan identificeren door middel van het DNA-profiel.
* Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden. Zo moeten paardenhouders meewerken aan het nemen van haarmonsters voor identificatie van paard, pony of ezel en zij moeten de meerkosten van deze controle betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode liggen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten. Een DNA-onderzoek kost, afhankelijk van het laboratorium en de gewenste snelheid van de resultaten ongeveer zestig euro.
* De paardenhouder moet de aanvraag voor een ontheffing van de chipverplichting indienen, voordat een paard, pony of ezel de leeftijd van zeven maanden heeft bereikt. Vanaf deze leeftijd moet een paard, pony of ezel een paspoort hebben.

De bedoeling is dat de wijziging van de PVV-verordening per 1 juli 2005 in werking zal treden. Wie vragen heeft over identificatie en registratie van paarden, pony's en ezels kan terecht bij de Productschappen voor Vee, Vlees en Eieren in Zoetermeer: 079-368 71 00.

bron: ministerie LNV

maw CHIPPEN is nog steeds VERPLICHT, je kunt echter ontheffing aanvragen Haha!

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:29

ja maar die ontheffing mocht maar tot ergens februari en nu mag het zowieso weer!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:43

positiefo schreef:
ja maar die ontheffing mocht maar tot ergens februari en nu mag het zowieso weer!

Ben je wel heel erg slecht ge-informeerd, mischien een andere krant lezen Tong uitsteken
www.nl-paardenpaspoort.nl
daar staat de geldende regelgeving vwb de I&R-regeling voor paardachtigen.
www.minlnv.nl kun je wat vinden over en met diezelfde regelgeving en als je goed kunt zoeken zijn er oa uitgaves van de staatcourrant die de regels netjes vertellen.
Verder kun je nog kijken op de site van de raad voor dierenaangelegenheden (ben even de url kwijt) en zo zijn er meer officiele bronnen over diezelfde regelgeving.
Samenvattend:
Chippen IS en BLIJFT verplicht maar je kunt ontheffing aanvragen. Aan die ontheffing kleven voor en nadelen en dadelijk ook een soort van toestemming dat je niet kunt weigeren dat ze haren trekken van je paard ter controle, dat je iedere controle zelf moet betalen en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven, je paard na overlijden alsnog moet laten chippen, het dier niet gesachikt is voor menselijke consumptie en de EU inprincipe die ontheffing terug kan draaien en alsnog gebied te gaan chippen. (Dit laatste mede omdat men bezig is om de chip ook als opslag medium te gaan gebruiken om het een en ander te kunnen registreren op die chip. Doe je licht eens op de postduivensportwereld vwb fraude en frauduleuze handelingen bij RFID-transponders)

De duitse stamboeken zijn al drukdoende in overleg (en NEE niet met hun leden maar bestuurlijk en met andere stamboeken) over het hoe en wanneer van de invoering van de transponderverplichting in Duitsland.
De belgen waren/zijn ook zeer druk, idem voor Frankrijk.

En NEE dit is geen aanzet tot een discussie over wel of geen chip in een paard maar algemene informatie van huishoudelijke aard die ter kennisgeving aangeboden wordt en ook nog eens gratis Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:01

Alane schreef:
en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven,

Dit vind ik een vreemde redenatie, aangezien je paard niet meer voor humane consumpte geslacht mag worden. Volgens mij mag er dan juist meer toegediend worden Verward

De restrictieregeling van de EU mbt residuen in slachtvee is namelijk van toepassing op consumptiedieren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:51

Zep schreef:
Alane schreef:
en de kans hebt dat err bepaalde medicijnkastjes op slot blijven,

Dit vind ik een vreemde redenatie, aangezien je paard niet meer voor humane consumpte geslacht mag worden. Volgens mij mag er dan juist meer toegediend worden Verward

De restrictieregeling van de EU mbt residuen in slachtvee is namelijk van toepassing op consumptiedieren.

Is geen redenatie maar kan een mogelijk gevolg zijn, die niet ik heb bedacht
PVV schreef:
Voordeel van de chip is dat ter plekke en direct de identiteit van het dier kan worden gecontroleerd. Dit is van belang bij het toedienen en aantekenen van niet-geregistreerde diergeneesmiddelen en bij de aanvoer van paarden aan de slachterij. Zonder deze directe identiteitscontrole lijkt de handhaafbaarheid sterk in het gedrang te komen.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:10

tsjah nouja alane ik heb je al ge pb´t maar je hoeft nu geen moeilijke brieven te schrijven voor ontheffing het mag nu zowieso maarja je snapt niet helemaal wat ik bedoel maar geeft niet! doeg

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:32

positiefo schreef:
tsjah nouja alane ik heb je al ge pb´t maar je hoeft nu geen moeilijke brieven te schrijven voor ontheffing het mag nu zowieso maarja je snapt niet helemaal wat ik bedoel maar geeft niet! doeg

Heb ik in een pb ook al geantwoord dat je beter de officiele berichtgeving kunt volgen... Je MOET nog steeds ontheffing aanvragen, je hoeft alleen geen reden meer op te geven waarom je een ontheffing aanvraagt.

De titel van dit topic is daarom ook niet juist.
chippen is nog steeds verplicht, en ontheffing middels DNA is nog nooit verboden geweest of van de baan.

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:28

Alane schreef:
positiefo schreef:

Heb ik in een pb ook al geantwoord dat je beter de officiele berichtgeving kunt volgen... Je MOET nog steeds ontheffing aanvragen, je hoeft alleen geen reden meer op te geven waarom je een ontheffing aanvraagt.

De titel van dit topic is daarom ook niet juist.
chippen is nog steeds verplicht, en ontheffing middels DNA is nog nooit verboden geweest of van de baan.

na februari 2005 mochte alleen nog veulens en nog wat maar niet iedereen meer maaaaarr goed!! doeggg dit is toch eindeloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:49

Ben je dus echt niet op de hoogte van de geldende regels en ontheffingen, dat was alweer van de baan en was tijdelijk opgeschort tot nader bericht. En dat bericht is eigenlijk niet gewijzigd.
Chippen is verplicht, ontheffing is mogelijk alleen hoef je nu geen reden meer op te geven om niet te willen chippen.
zeer simpel Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:24

lekker zo`n bokt discussie haha. Ik had toen gelezen dat je voor een bepaalde datum moest aangeven dat je er tegen was ofzo. Ik wist niet dat dat nog steeds kon. Hoorde het pas toen ik m`n shet eindelijk eens had laten chippen Tong uitsteken

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:39

Ik wil me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar naar mijn idee is het ook nog steeds verplicht om te chippen. Wat zou eigenlijk een reden zijn om ontheffing aan te vragen? Ik vind het chippen wel een goede ontwikkeling, maar dat ben ik!!

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:42

Verplicht of niet, die van mij wordt niet gechipt.
Alsof ze dat gaan controleren. Ik geef mn geld liever ergens anders aan uit ipv zoiets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:47

Poison schreef:
Verplicht of niet, die van mij wordt niet gechipt.
Alsof ze dat gaan controleren. Ik geef mn geld liever ergens anders aan uit ipv zoiets.

ja gunst aan een boete bijvoorbeeld omdat je niet wilt voldoen aan de geldende regelgeving.

@ Vedetje: over het wel of niet willen chippen zijn al tig topics over geweest, gebruik de zoekfunctie eens, kom je genoeg leesvoer tegen D

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:09

Vedetje schreef:
Ik wil me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar naar mijn idee is het ook nog steeds verplicht om te chippen. Wat zou eigenlijk een reden zijn om ontheffing aan te vragen? Ik vind het chippen wel een goede ontwikkeling, maar dat ben ik!!

Een reden om ontheffing aan te vragen is geloof, of bezwaren tegen het chippen (dat je vind dat het gevaarlijk is voor het paard, dat je niet wilt dat er een lichaamsvreemd ding in je paard komt enz).

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:29

Geloof?????

En als je paard gestolen word?????

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:10

Alsjeblieft Vedetje, gebruik de zoekfunctie eens zoals je hier ook al eerder aangeraden werd.
Dit topic was volgens mij niet bedoeld om een discussie op te starten over wel of niet chippen en waarom, die zijn er namelijk al meer dan genoeg op bokt geweest.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:19

Nou het was ook niet als een vraag bedoeld hoor, rustig maar!!!!

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:00

Geloof, bijvoorbeeld als je wegens je geloof geen dingen in je dieren mag plaatsen. Zoiets.

En wat betreft gestolen worden, een chip is ook niet 100% veilig, de code's kunnen verandert worden. En DNA is wel 100% veilig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:21

Daar gaan we weeeeeeeeer.
Met een leidingzoeker van een doehetzelfzaak is de chip binnen no-time te traceren, dan zet je met een watervaste stift een kruisje op de has van je paard, propt hem of haar in de magnetron (kijk even in de handleiding hoelang en op welk vermogen, dit varieert per merk en type) dan neem je groene klei en dat smeer je op de hals van je paard ter hoogte van het kruisje, (er worden momenteel proeven gedaan met trekzalf, wanneer de resultaten bekent zijn zullen deze vermeld worden)

voor risico's en/of bijwerkingen raadpleeg de bijsluiter of vraag uw arts of apotheker .. .. .. .. .. ..