Paarden hard laten werken of uitputten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 13:39

In de westernsport is er een gezegde dat heet: wet pads make sweet horses. In mijn ogen moet je een paard genoeg te doen geven en toch wel redelijk hard laten werken om een tevreden paard te krijgen die niet om de haverklap schrikt, bokt, je probeert eraf te krijgen. In het zweet rijden is niet erg, twintig minuten galloperen in mijn ogen ook niet. Mits het paard er aan toe is, lichamelijk niets mankeert en er goed om wordt voorbereid: warming up en cooling down zijn belangrijk. En de verdere verzorging natuurlijk.

Kortom, wanneer werkt een paard hard, en wanneer put je hem (bewust of onbewust) uit?
Is een paard waar je hard mee werkt automatisch uitgeput?

Morrie

Re: Paarden hard laten werken of uitputten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:17

neti alleen in de westernsport hoor, bij mij op stal staat een lesgeefmeneer die deze theorie ook toepast.
Ik heb een erg schrikkerig en zeikerig paard en hij wilde 8 uur met hem gaan rijden om die flauwekul even af te leren, moesten er alleen even ijzertjes onder, anders kan dat niet....... tja, beetje jammer, maar dat gebeurt niet.

Ze zijn er nu ook mee bezig met een tuiger die voor de kar erg gevaarlijk is, die moet eerst uren onder het zadel afgeragt worden en spannen ze hem nog een keer in, dan wordt ie mak.

Ik heb er mijn twijfels bij, mak wel misschien, maar of ze ook gelukkig zijn en nog met plezier met je meegaan, waag ik te betwijfelen, maar het is maar waar je prioriteiten liggen. Bij deze mensen niet bij de vraag of het paard het ook leuk vindt.......bij mij wel....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:20

ik zie dat echt als "breken" en daar ben ik het absoluut niet mee eens. ik vind dat je veel meer bereikt als je de oorzaak weet en dan in alle rust daar een oplossing voor zoekt.

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:25

Deze manier is dus bagger he(eigenlijk vind ik dat dierenmishandeling) Vind je het gek dat als een paard 8 uur(of weet ik veel hoelang) heeft gelopen dat ie wel mak en rustig is

een paard dat bang is heeft daar zijn reden voor lijkt me
ik ben het me LiSSy eens
in rust een oplossing zoeken werkt beter dan afranselen
Sorry als ik bot overkom maar zo denk ik erover

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:27

met hard laten werken heb ik trouwens totaal geen problemen... daar gaat een paard echt niet dood aan. moet er wel bijzeggendat je paard het dan wel aan moet kunnen. dus niet een ongetraind paard ineens een uur lang zwaar aan het dressuurwerk zetten.

de ene dag rijd ik 3 kwartier en de andere keer maar 15 minuutjes. ik werk gewoon de dingen af die ik wil doen en als het goed gaat is het klaar.

CtalJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:11

Ik rijd meestal tussen een half uur tot een uur . Maar een half uur of een half uur maakt ook nogal n verschil. Ik rijd ze bijna altijd in het zweet..T ene paard zweet sowieso ook sneller dan het andere dus daar kun je niet echt veel aan afleiden.
Dat neemt niet weg dat ze er nog weleens vandoor gaan ofzo..maar dat hoort er gewoon bij.

Voor de wedstrijd laat ik Chester sowieso nog even buiten rondrennen met de zweep erachter anders explodeert hij..hijs met concour altijd nog heter. Maar ik 'breek' hem niet ofzo..niet dat het zweet er vanaf druipt maar gewoon dat de gekte ervan af is.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:26

als mn bijrijdpony doet wat ik van haar verwachte, kan ik soms al na 10 minuten klaar zijn, maja, ik rij net zolang tot ik tevreden ben Lachen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:31

Hard laten werken vind ik absoluut geen probleem, als je ze niet bezig houdt worden ze op den duur ook vervelend. Maar 8 uur laten lopen omdat ze dan rustig en mak worden lijkt mij dan geen oplossing, dan is een paard de volgende keer als ie weer energie heeft net zo schrikkerig. Mijn pony was ook heel schrikkerig toen ik haar kreeg, maar als je ze de kans geeft rustig te laten kijken en eraan te laten wennen gaat dat vanzelf over..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:58

Mijn paarden bokken nooit omdat ze een periode niet of weinig gewerkt hebben. Wel doen ze in het bos wel eens een vreugdehuppel maar dat doen ze ook als ik ze een paar dagen flink aan het werk gehad heb.

Wel kan ik vooral aan de bloedbeesten merken dat ze liever wat 'om handen' hebben, in de omgang zelf merk ik weinig aan ze, maar het gedrag in de paddock en wei verandert wel als ze energie te veel hebben.
Dan gaan ze lopen ijsberen, de boel proberen te slopen, uitbreken, kranen opendraaien (ja, ze worden heel inventief) en andere paarden lopen pesten.

Het zijn wel vooral ruinen die dit doen, bij merries is het altijd veel minder en de bloedvoering maakt ook nogal uit. De bloedbeesten zijn er veel gevoeliger voor dan Friezen bijv.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:02

Je hebt in mijn ogen werken en werken... als mijn paard echt goed aan het lopen is en lekker in het werk is hoeft hij niet eens langer dan 45 minuten te lopen dan is hij gewoon "moe" daarna, zijn conditie is zeer goed en een buitenrit van een paar uur is voor hem ook geen probleem.

Ik zelf ben er niet voor om een paard uit te putten, ze zullen er op dat moment idd moe van worden maar hoe sterker hun conditie wordt hoe langer je bezig bent, tenzij je ze daadwerkelijk "breekt" en daar ben ik al helemaal geen voorstander van.
Ik heb er niets op tegen hoor om een paard wat langer door te rijden, ik zit zelf ook wel eens anderhalf uur op mijn paard als hij een tegenstrijdige bui heeft want ik wil wel graag goed eindigen, maar het is dan ook geen onervaren jong paard.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 16:44

Sjuimpje schreef:
Het zijn wel vooral ruinen die dit doen, bij merries is het altijd veel minder en de bloedvoering maakt ook nogal uit. De bloedbeesten zijn er veel gevoeliger voor dan Friezen bijv.

Ow, jee ik heb de uitzondering: een koudbloedige merrie die ook alles sloopt als ze niks om handen heeft, of dr stalbodem kaal gaat vreten van verveling, of een ander paard irriteren, of...
Vindingrijk inderdaad.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 18:08

Uitputten zie ik het nut niet van in, dat put het karakter ook uit... Een paard moet genoeg werk krijgen, maar niet te veel, hij moet er de volgende dag ook weer zin in hebben.

Wanneer mijn draverhengst te veel werk zou krijgen, zou hij misschien wel zo mak als een lammetje worden en dat zou in de westernsport misschien gewenst zijn, maar in de drafsport niet; dat paard moet barsten van de energie en zijn tegenstander willen verslaan.

Dus hard werken: ja, maar gedoseerd en via opbouwende training. Aan een suffe robot heb ik niks, het paard mag er zelf best nog wel wat plezier in hebben...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 19:20

Een paard 8 uur aan het werk zetten zou mij toch ook teveel zijn. Maar ik kom er ook genoeg tegen die aan hand van het uiterlijk van het paard kunnen zeggen dat hij uitgeput is (als het paard bijvoorbeeld heel hard zweet) of die aan hand van het gezegde "wet pads make sweet horses" meteen aan een uitputtingsslag denken.

Even de reactie van smurf buiten beschouwing laten (want zij begon met 8 uur onder het zadel, waarna alle reacties ongeveer die richting uit gingen)

Wanneer ben je hard aan het werk, en wanneer begint de uitputtingsslag? (en nu niet meteen met extremen komen van 8 uur onder het zadel, want dat is in mijn ogen echt een uitputtingsslag, en valt onder de extremen)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:24

Ligt ook aan het paard zelf.
Een van de paarden die ik rijdt hoeft maar 20 minuten en dan is die los en heeft lekker gewerkt.
Maar de andere die rijdt ik soms anderhalf uur omdat hij lastig blijft doordat hij van de baas alles mag en van mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:38

Door goed te werken/rijden kan een paard in 40 min. al geheel uitgeput´´ zijn. Wanneer mijn instructrice mijn paard zo´n half uur heeft gereden is ze voldaan en moe. Wanneer ik mijn paard een uur heb gereden is ze nog lang niet moe en ook echt niet voldaan..
Mijn paard is duidelijk meer tevreden wanneer ze een dag echt iets heeft gedaan. Ze is minder rusteloos en duidelijk vriendelijker naar anderen toe.
Het gaat in mijn ogen niet om de daadwerkelijke tijd, maar meer om de aanpak/rijkunst van de ruiter om een paard daadwerkelijk ´moe´te krijgen.
Mijn paard is overigens een volbloed. Met het nodige ´bloed Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:47

Bij het gezegde van Cassidy denk ik meer aan paarden die lekker gereden zijn, lekker bezig zijn gehouden (en dus ook geen aanleiding hebben gehad om vervelend te gaan doen) en nu dus moe en bezweet zijn. Maar dus lekker bezig zijn geweest.

Wanneer je een paard uitput, dan denk ik meer aan een paard dat geen conditie heeft en je gaat vervolgens 20 minuten aan één stuk door galopperen. Oftewel je doet gewoon teveel en die pony is dan ook uitgeput.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 19:55

ik rijd de mijne 1 uur per dag en hij staat altijd nog even in de bak . dan is hij voldaan. al zou ik hem langer in de bak willen hebben .... het liefst de hele dag maar dat is nu nog niet mogelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 20:03

Coby schreef:
Mijn paard is duidelijk meer tevreden wanneer ze een dag echt iets heeft gedaan. Ze is minder rusteloos en duidelijk vriendelijker naar anderen toe.

Kijk ziehier de betekenis van "wet pads....enz"

Maar waar ligt in jullie ogen de grens tussen hard werken en uitputten? Als Coby haar paard een uur rijdt en hij dan nog niet moe is, zou hij dat misschien bij haar dan na twee uur wel zijn?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:09

Ik denk dat uitputten vooral iets is dat achteraf pas zichtbaar is en dat het te maken heeft met het kennen van je paard.

Wanneer je b.v. een flinke bosrit hebt gemaakt en je paard staat 2 uur later nog met z'n hoofd op half 7 in de wei, dan kun je ervan uitgaan dat het teveel is geweest. Een ander paard dat dezelfde rit heeft gemaakt huppelt misschien al weer vrolijk in de wei.

Daarnaast kun je een paard ook geestelijk uitputten. Door een jong paard continu meer te vragen dan hij kan verwerken. Of door altijd maar dezelfde dingen te blijven oefenen in de bak omdat het maar niet wil lukken. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:30

Als je 8 uur op een paard moet zitten om hem "klein te krijgen" dan mis je toch inzicht volgens mij.

Ik ben er niet voor om paarden over hun grenzen te laten gaan...krijg je alleen maar (medische) problemen mee. Rustig opbouwen en luisteren naar je paard bereik je meer mee op de lange termijn.

1x heel lang geleden heb ik wel zoiets gedaan.....een kennis van mij had voor zijn dochter een manegepony overgenomen. Deze pony, eenmaal gearriveerd op stal, werd onhandelbaar (gewend 6 uur per dag te lopen ? of gewoon andere omgeving, wie zal het zeggen) maar de pony was letterlijk levensgevaarlijk, zelfs opzadelen was levensgevaarlijk, steigeren klauwen gericht schoppen) Ik heb die mensen eerst een DA langs laten komen, er was medisch niets aan de hand. De vader van het meisje (12) had al hechtingen aan zijn voorhoofd van zijn voorhoefjes (c-pony)
Toen ik er na een half uur met gevaar voor eigen leven een zadel op had zitten (wat ook nagekeken was) heb ik die pony een half uur op omgeploegd land gelongeerd, totdat ze het idd helemaal had gehad.
Daarna ben ik er zelf opgegaan, ook maar een half uur. Ze deed toen niets verkeerd. De week erop kon ik gewoon opzadelen en er op rijden zonder vreemde fratsen. na een week liet ik het kind er ook op. Verder is het gewoon alleen nog maar een brave pony geweest.
Waar het nu aan lag....geen idee.

dit zou ik niet snel meer doen, op dat moment wist ik geen betere oplossing, het is meer dan 15 jaar geleden dus ik denk dat ik nu toch iets anders zou bedenken.

als je je paard kent weet je waar zijn grenzen liggen, en zoals ik eerder al zei, ik zal daar niet snel overheen gaan, daar zijn mijn paarden te kostbaar voor (voor mij althans Haha! )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:40

Ik ben er juist achter gekomen dat het werkelijke gezegde "wet saddlepads make good horses" is, dus iets afwijkend. Dit terzijde.
De mate van zweten zegt niets over het werk. Een paard kan zweten bij voorbaat, uit angst of pure opwinding. Sommige paarden zweten heel slecht, andere gemakkelijk. Een paard dat in het zweet gewerkt wordt, hoeft niet per definitie goed gereden te zijn. Een paard dat niet zweet, doet niet per definitie te weinig.
Natuurlijk kan een paard dat vermoeid is, niet meer opspelen. Da´s makkelijk voor de ruiter.
Je kunt ook gewoon een achterbeen opbinden en dan gaan rijden. Komt ook uit de westernwereld, toch? Dan doet je paard ook geen stap verkeerd. Maar ben je dan een goede ruiter of gewoon een gemakzuchtige ruiter?
Westernsport heeft in de ogen van de leek veel te maken met gemakzuchtige, brute ruiters en gebroken paarden. Dit soort topics en uitspraken helpen niet echt het imago te verbeteren.

Ik zeg niet dat zweten niet goed is, maar er van uit te gaan dat een paard moet zweten is niet goed.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 20:43

Ik rijd meestal 3 kwartier, maar ik rijd eigenlijk gewoon net zo lang totdat ik het goed genoeg vind (niet dat ik 2 uur ga rijden Knipoog )
mijn pony zweet meestal pas als ik een uur rijd, maar dat betekend niet dat hij het niet goed heeft gedaan als hij niet zweet Bloos

8 uur vind ik wel heeeel erg lang, dat kan de ruiter toch ook niet volhouden??? Bloos!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:34

Uitputten is vooral als ze er niet meer goed van herstellen, als er steeds net iets teveel gevraagd wordt. Maar dat is nogal abstract - de grens tussen hard werken en uitputten is bij mensen ook niet altijd even makkelijk te trekken. Als de conditie (ook geestelijk) van het paard op middellange termijn verbetert lijkt het me goed, als het achteruit gaat overvraag je het. Maar ja - is van een erg actief naar een wat slomer paard een verbetering? Daar kun je eindeloos over blijven twisten denk ik.
(En ook de grens tussen hyper en actief of tussen ontspannen en te tam is niet altijd even duidelijk)

Ik heb niets tegen hard werken en ik denk dat veel paarden heel wat meer kunnen dan er van ze gevraagd worden. Daarbij denk ik dat het goed is dat ze ook veel ontspannen inspanning krijgen. (Dus niet alleen topprestaties, maar ook situaties waarin niet veel maar wel wat gevraagd wordt.)
Uitputten om een paard te breken vind ik geen manier. Maar er is een onduidelijk schemergebied, waarvan ik niet kan zeggen of het goed of slecht is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:42

Ik snap het gezegde en ik denk (hoop Knipoog ) dat er gewoon mee bedoelt wordt dat een paard dat goed in het werk staat makkelijker is om mee om te gaan.

Ik vergelijk het dan voor het gemak even met een paard dat eigenlijk alleen in zn boks staat, uurtje paddock per dag en misschien 2 of 3 keer per week wordt er iets mee gedaan. Logisch dat zo'n paard wat wilde haren heeft als ie eens iets mag doen.

Uitputten is dan weer het andere uiterste en volgens mij ook steeds lastiger (soms zie je bijvoorbeeld nog weleens paarden die flink gelongeerd worden voor het rijden, door dat longeren krijgen ze ook weer conditie waardoor er steeds langer gelongeerd zou moeten worden Haha!).

Bij mn eigen paard: met rijden in de bak krijg ik hem heus niet uitgeput. Ik kan er wel voor zorgen dat hij flink moet nadenken door moeilijkere oefeningen te rijden of door zaken sneller op elkaar te laten volgen. Dan heb je uiteindelijk ook een paard dat goed gewerkt heeft, maar hij is beslist niet uitgeput.

Nog een toevoeging: het is trouwens ook mogelijk om iets te zoeken dat geestelijk inspannend is ipv lichamelijk inspannend voor het paard. Als ze flink moeten nadenken dan is dat vaak een heel vermoeiende training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 21:44

Cassidy schreef:
Coby schreef:

Kijk ziehier de betekenis van "wet pads....enz"

Maar waar ligt in jullie ogen de grens tussen hard werken en uitputten? Als Coby haar paard een uur rijdt en hij dan nog niet moe is, zou hij dat misschien bij haar dan na twee uur wel zijn?

Oeps Bloos zelf antwoord gegeven. Bij mij echt niet.
Rondtuffen is echt iets anders dan echt rijden, trainen. Een paard kan in mijn ogen moeiteloos een bosrit maken van drie uur zonder moe te worden. Een half uurtje intensief trainen is vaak veel vermoeiender.

Mijn paard haar weidegenoot is een quarterhorse. Erg leuk paard wat intensief gereden wordt. En blij is om aan het werk te gaan. Wanneer deze een dag niet gereden is wordt, is ze echt vervelend en aandachtvragend.