Mens met paarden of paardenmens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Mens met paarden of paardenmens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:48

Ik was al langer van plan om een topic hierover te starten, en aangezien ik de opmerking weer eens in een topic langs zag komen: bij deze dus de vraag:

Mens met paarden of paardenmens: wat is het verschil?

Als iemand bereid is alles voor zijn paard te laten, desnoods de nachten doorbrengt op stal als zijn paard wat mankeert: is dat een mens met paarden of een paardenmens?

Als iemand redelijk weet hoe paarden functioneren, van hun verzorging afweet en veel wedstrijden rijdt en wint, verder erg hard is voor zijn paarden en het uiterste van ze vraagt: is dat een mens met paarden of een paardenmens?

Als iemand eindelijk zijn langgekoesterde droom waarmaakt, een paardje koopt, er weinig verstand van heeft maar wil leren, verder het paard het zoveel mogelijk naar zijn zin maakt en er alles voor over heeft: is dat een mens met paarden of een paardenmens?

Kortom, ik zie te vaak deze kreet langskomen, en zou nu weleens van jullie willen horen wanneer jullie iemand een paardenmens noemen en wanneer een mens met paarden.

findi

Re: Mens met paarden of paardenmens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:06

moeilijk te zeggen

er zijn mensen die hun paard zien als fiets: ze gebruiken het en verzorgen het dat is dan een mens met paarden

ik vrees ervoor dat ik meer naar het tweede neig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:10

Mensen die hun paard zijn als gebruiksvoorwerp zijn in mijn ogen mensen met paarden.

Mensen die hun paard zien als levend wezen, waar je de verantwoordelijk voor op je genomen hebt, zijn in mijn ogen paardenmensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:12

Ook iemand die zijn paard als gebruiksvoorwerp ziet kan er verantwoordelijkheid voor nemen. Argument klopt niet.

Ik ken iemand die ontzettend hard is voor zijn paarden. Hij vergt het uiterste van ze, maar verzorgt ze goed. Voldoen ze niet, dan gaan ze weg, desnoods naar de slager. Paardenmens of mens met paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:17

Cassidy schreef:
Ik ken iemand die ontzettend hard is voor zijn paarden. Hij vergt het uiterste van ze, maar verzorgt ze goed. Voldoen ze niet, dan gaan ze weg, desnoods naar de slager. Paardenmens of mens met paarden?

Als hij alles uit z'n paarden haalt (en soms nog meer),mij hoor je niet.
Maar naar de slager?Dan ben je geen van beide.Dan ben je gewoon een beest met paard..

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:23

Ik weet niet, ik vind dit zo moeilijk te zeggen Tong uitsteken .

Ik vind een mens met paarden iemand als ik Haha! . Ik heb gewoon een pony, maar verder zit ik niet echt in die paardenwereld zeg maar. Ik rijd geen wedstrijden maar ben meer voor mezelf.

Een paarden mens vind ik zo iemand die veel naar divoza gaat, van alles koopt voor zijn paard maar dan vooral om het mooi te laten lijken. Diegene krijgt les en rijdt wedstrijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:26

Hoeft niet. Als iemand een vermogen uitgeeft bij de Divoza hoeft hij helemaal geen wedstrijden te rijden, dan heeft hij alleen last van een goed gevulde portemonnee.
Goed gevulde portemonnee: Mens met paarden of paardenmens?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:30

Cassidy schreef:
Ook iemand die zijn paard als gebruiksvoorwerp ziet kan er verantwoordelijkheid voor nemen. Argument klopt niet.

Die is gek Gestoord Wel goed dat hij zo goed voor de paarden zorgt maar paard niet goed naar de slager...

Idd beest met paard...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:34

Cassidy schreef:
Hoeft niet. Als iemand een vermogen uitgeeft bij de Divoza hoeft hij helemaal geen wedstrijden te rijden, dan heeft hij alleen last van een goed gevulde portemonnee.

Pff ik vind dat moeilijk te zeggen hoor... Paardenmens? Ik denk dat je anders niet zoveel geld uitgeeft. Als ik veel geld had zou ik echt niet alles aan mijn paarden uitgeven... Als de belangrijke dingen er zijn voor de paarden dan hoeft er eigenlijk verder geen extra's te komen. Dus wat moet komen dat koop je. (tenminste wij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:38

Cassidy schreef:

Wil niks zeggen.Ik ken mensen die een wel hele gevulde portemonnee hebben,maar die zijn ook wel altijd heel aardig Lachen
Maar ik ken natuurlijk ook mensen met een dikke portemonnee die dus gewoon net zo lang op hun pony rijden tot ze echt niet meer kan..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:44

Andere insteek: mensen die niet zoveel te besteden hebben: mens met paarden of paardenmens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:45

Cassidy schreef:
Andere insteek: mensen die niet zoveel te besteden hebben: mens met paarden of paardenmens?

Is ook verschillend Vork
Als je niet de hele collectie van Anky voor je paard hebt,wil niet zeggen dat je geen paardenmens bent Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:51

iedereen die een paard of pony heeft is : een mens met een paard
zij die weten hoe er mee om te gaan respect ervoor hebben zijn paardemensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:05

Niet mee eens. Ik kan met respect met een paard omgaan en er toch geen verstand van hebben.

Andersom idem: iemand die hard is voor zijn paarden (en dan hier weer: wat is hard) is niet meteen respectloos.

Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:06

Alane schreef:
iedereen die een paard of pony heeft is : een mens met een paard
zij die weten hoe er mee om te gaan respect ervoor hebben zijn paardemensen.

ik ga met Alane mee..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:13

Kennis van zaken. Kunnen beoordelen wat welk paard op welk moment nodig heeft. Herkennen van problemen, ook al kent men het paard niet zo goed, kunnen "lezen" van een paard. Mijn oude stalbaas was zoiemand. Waar niemand op stal iets had gemerkt (we hadden oplettende mensen op stal) wist de boer me te vertellen dat mijn paard koliekerig was geweest die avond. Dan ben je een paardenmens.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:21

Ik erger me wel eens aan de negatieve toon die er op de term mens met paarden ligt.
Ik weet van mezelf dat ik echt geen paardenmens bent, daaronder valt iemand (volgens mij) die echt veel verstand van paarden heeft, met elk type redelijk opgegroeit is, weet wat goed en wat fout is, handelt vanuit het dier.
Maar een mens met paarden wordt vaak gezien als iemand met geen verstand, die zijn paard als machine ziet.
Maar volgens mij zit het grootste gedeelte in een 'catagorie' daartussenin. Geen bergen verstand, wel de wil om te leren en proberen zo'n goed mogelijke combinatie te vormen met zijn paard en daarbij dus ook te denken aan de behoeftes van het paard.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:26

Een paardenmens vind ik iemand die gewoon bij ene paard past, die je niet zonder paard kan zien....moeilijk uit te leggen....
Mijn oude instructrice/staleigenaresse etc. zag ik als echt paardenmens, verstand van paarden, altijd met paarden, zonder paard was ze niet compleet.
Als zo'n iemand rijdt lijkt het alsof het allemala vanzelf gaat, ze elkaars gedachten lezen en dat zein het zadel geboren zijn.

Een mens met paarden zal er ook heel erg goed voor zijn, maar ook heel compleet zonder paarden om mee te maken en te zien.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, maar dit is iig mijn mening en idee er over, zo'n beetje dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:28

Voor mij geld het vooral voor omgang en ziekte herkenning.
Voor mij heeft het niets met wedstrijd sport te maken.
genoeg paarden mensen die nooit wedstrijden hebben gereden.

Zo iemand als ikke beschrijft dus overduidelijk. Ja

mensen die van nature goed met paarden overweg kunnen.
Gerustellend zijn waar moet, streng waar moet.
Waar de paarden meteen weten wat ze daar aan hebben en zich er daardoor meteen vertrouwd bij voelen.

Mensen die direct zien dat er iets met een paard is.

En ik denk niet dat je dat kunt leren, dat heb je, of niet.

Als mens met paard kun je een hoop leren, maar nooit paardenmens worden imo. Dat is een natuurlijke gift Lachen (misschien bijna in die richting komen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:29

@ Lieke, omdat ik me ook erger aan deze opmerking, ben ik dit topic gestart.

@ Ikke: ik wil geen afbreuk doen aan het feit dat die boer dingen zal hebben gezien die een ander niet had opgemerkt, maar dan vraag ik me - sceptisch als ik ben - dan ook meteen af of er echt iets was dat alleen de boer gezien heeft of denkt te hebben, dat de anderen niet is opgevallen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Koliek is gevaarlijk, dus mensen zijn geneigd het extra serieus te nemen of in paniek te raken als ze het horen. Ook al is het een verzinsel van iemand.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:32

Mijn optiek

Mensen met paarden:
-hebben een paard maar snappen niet hoe het dier verzorgd dient te worden en kunnen dat op de 1 of andere manier ook niet aangeleerd krijgen
-hebben een paard en kunnen er niet mee overweg en kunnen ook dat niet aangeleerd krijgen
-hebben een paard en doen exact daarmee, wat je NIET moet doen...

Paardenmensen:
-hebben een paard, kunnen en weten misschien niet alles, maar zijn bereid te leren, te onthouden en hebben hart voor hun dier
-hebben een paard en hebben daar nagenoeg alles voor over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:35

Citaat:
Maar een mens met paarden wordt vaak gezien als iemand met geen verstand, die zijn paard als machine ziet.

Die ook

Maar bij mij valt ook de categorie mensen onder die daaraan tegenover gesteld zijn.

Mensen die foto's maken want ze kunnen bij hun liggende pony in de wei zitten Cool (bleek koliek te hebben, maar dat hadden ze niet door)

Die nooit een paard ook maar eens lelijk aankijken want dat is sneu, ook al bijt hij 10 keer per min.
En dan van einde raad gaan NH-en, uiteraard ook niet met alle verwachte successen.

Snap je een beetje welke typjes ik hier nu bedoel?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:35

Ik ben een mens met een paard (2). Maar vanbinnen voel ik me op en top paardenmens. Mijn paarden worden goed behandeld en met respect. Ze komen absoluut geen aandacht en verzorging tekort. Ik zal iedere dag komen controleren om te kijken of alles nog goed met ze gaat. Mijn leven draait om die beesten.
Ik heb nog een paar anderen op stal staan. Die komen 1x in de week de stal uitmesten (soms dat niet eens..). Kijken of het beestje nog leeft en vullen eens in de zoveel tijd het voer bij (vaak na een belletje van ons dat het op is...) Die beesten zien eens per half jaar een borstel van dichtbij en mogen dan hun stal uit. Ze staan overigens wel iedere dag zomer en winter overdag op de wei, maar dat heeft er naar mijn mening niks mee te maken. Dat zijn mensen met paarden. Staat goed om tegen mensen te zeggen "Ja, ik heb een paard". Dan heb je geen respect voor dat beest en ben je het helemaal niet waard om jezelf een paardeneigenaar te noemen. Als je een paard hebt, moet je er de verantwoordelijkheid over nemen en het verzorgen zoals een paard zijn verzorging nodig heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:38

Vind het heel moeilijk.
Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat je een paard begrijpt, waarom doet hij wat, en met een beetje verstand en inzicht hoef je daar geen boekenplanken vol boeken voor te lezen. Je ziet veel mensen die zeggen mijn paard wil dit niet, maar afvragen waarom, nee oplossing zoeken ja... Is wel lastig als je de oorzaak niet weet, dus komen de dwangmiddelen.

Een paard met rugproblenen die niet aan de teugel wil bijvoorbeeld. Mijn paard wil niet aan de teugel, dus hup hulpteugel en paard schijnt dan dwars te zijn.

Een paard met bloedarmoede kan sloom worden. Hij is niet meer voor mijn been.... Spoortjes dan maar.

Hij loopt niet meer goed (doet vervelend met zijn mond enzo) komt door het wisselen. Pak maar een scherper bit en neusriem wat strakker, eventueel hulpteugeltje.

Veel van deze narigheid had in het belang van het paard beter opgelost kunnen worden.

Ik kan mensen die pony's hebben om stoer te zijn, maar welzijn van de pony ho maar, maar toch geven ze er een kapitaal aan uit. Mooi setje, mooi zadel, mooi hoofdstel, mooie dekens, mooie en dure alles maar om kunnen gaan met de pony ho maar. Pony is alleen nuttig als er iemand komt je je op moet vallen.

Maarja fouten maken is niet erg als je er maar van leert, wilt leren en je je pony/paard wil begrijpen. Ik zeg altijd maar als je het 100x fout doet, blijf zoeken je paard is je dankbaar als je ooit het juiste hebt gevonden en zal je daarvoor belonen. Hiermee bedoel ik dus dingen als met rijden enzo. En ik bedoel er niet mee dat je je paard maar even moet gaan mishandelen.

En wie gelukkig is met zijn paard en het paard met zijn baas. Dan zijn we er toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:41

Citaat:
Maarja fouten maken is niet erg als je er maar van leert, wilt leren en je je pony/paard wil begrijpen. Ik zeg altijd maar als je het 100x fout doet, blijf zoeken je paard is je dankbaar als je ooit het juiste hebt gevonden en zal je daarvoor belonen. Hiermee bedoel ik dus dingen als met rijden enzo. En ik bedoel er niet mee dat je je paard maar even moet gaan mishandelen.

met je eens
Fouten maken is niet erg
daar leren we allemaal van.

Maar fouten maken en er niks van leren
k..knol hier, k.knol daar
Slof, scherp bit en de scherpste sporen uit de kast, we lossen het wel ff op Verdrietig
terwijl het dierje alleen maar last ergens van heeft, of al die tegenstrijdige hulpen niet snapt.

dat zijn echt geen paardenmensen