Gemeen rijden (vervolg)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Parcival

Gemeen rijden (vervolg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 07:38

Ik kom nog een keer terug op een door mezelf geplaatst topic.
Het ging over een meisje dat haar paard reed met stang en trens én slofteugel, twee lange dressuurzwepen en extra lange sporen met scherpe sterwielen.
Ik vertelde al dat ik haar had aangesproken op haar gemene manier van rijden, maar dat boeide haar niks.

En gisteren had ze weer iets nieuws : leren banden met belletjes om de benen van haar paard ! Volgens haar is dat om te bereiken dat haar paard zijn benen hoger opgooit.
Bizar ! Dus nu zie je een meisje haar paard in elkaar trekken met s&t plus slof, vervolgens voorwaarts trappen en meppen met scherpe sporen en lange zwepen, plus dat gerinkel van die belletjes.
En je hoort continu klikken van haar tong, gerammel van haar sporen, gerinkel van die bellen en gezwiep en getik van haar zwepen.
Dat zoiets bestaat !

Marshaha

Re: Gemeen rijden (vervolg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:44

Ik ken iemand zal geen namen noemen, die haar paard sinds enkele dagen zadelmak aant maken is.
Dagelijks gaat er meteen iemand op. En omdat ie het bit niet echt kan verdragen longeren ze het paard eerst met superstrakke teugel die ze achter het zadel vast binden. zodat ie altijd wat ie ook doet spanning op de mond heeft.
en zodra hij met het koppie omhoog loopt 'krijgt ie slaag' om met eigen woorden te spreken. flink met de zweep erover, hij moet leren dat ie met het koppie omlaag loopt.

ligt het aan mij of is dit niet normaal voor een paard dat nog geen 3 is, en die net voor het eerst een zadel en bit op en in krijgt. jezus.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:30

In 1 woord: WALGELIJK! Die beesten zijn voor het leven verziekt! En die mensen zijn superdom, hebben geen inzicht in het wezen van een paard. Het zou verboden moeten zijn om dat soort lui met paarden te laten omgaan!

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:12

ik heb niet zo heel veel verstand van paarden omdat ik al enkele jaren eruit ebn geweest.

Maar bovenstaande verhalen lijken mij toch echt niet normaal.
iig doe ik het heel anders met mijn paard.

maarja, wss houd je ditsoort mensen altijd.

advies geven, zoals ik deed: mss kan je beter een elastieken bijzet gebruiken met longeren???
wordt meteen afgewezen, 'want daar kan hij doorheen trekken' ed.
of: doe je wel rustig aan? hijs nog geen 3?
'ik merk echt dat hij eraan toe is en ervan geniet'. ja tuurlijk

dus we doen er niks aan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:18

Het klopt niet zoals dit meisje het doet, maar die belletjes/ringetjes om de benen wordt in de tuigsport ook vaak gedaan.
Doordat de benen zo zwaarder zijn en doordat het geluid maakt, vertonen de paarden meer knieactie. Of dit voor dressuur nodig is, vraag ik me af. Maar voor de tuigsport is het zeker een goede methode, mits goed gebruikt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:02

Sjonniej schreef:
Het klopt niet zoals dit meisje het doet, maar die belletjes/ringetjes om de benen wordt in de tuigsport ook vaak gedaan.
Doordat de benen zo zwaarder zijn en doordat het geluid maakt, vertonen de paarden meer knieactie. Of dit voor dressuur nodig is, vraag ik me af. Maar voor de tuigsport is het zeker een goede methode, mits goed gebruikt.

Bij Anky gebruiken ze ze ook hoor.... Vingers aflikken

vannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:09

nou ik vind het allemaal rond uit belachlijk echt waar

maar ach je kan er niet veel tegen doen vind het erg zielig voor de paarden

gelukkig weten wij beter en worden onze paarden beter behandeld
en laat dit een leer zijn voor mensen die zoiets belachlijk ook willen doen de reackties lezen en zich diep gaan schamen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:28

What can we say...

Wees blij dat wij hier allemaal beter weten. Want op 'n dag wordt "dat volk" wakker, ziet in hoe gemeen/oneerlijk/onnatuurlijk/vernietigend ze bezig zijn geweest. En hoeveel paarden ze daarmee de klote in hebben geholpen. En op die dag zullen ze zich heeeeeeeeeel diep schamen...

Ik zou niet opgeven proberen tips te geven tegen ze. Voor mijn eigen gemoedsrust: ik moet mijn best doen dat paard een wat beter leven te geven. En mijn best doen hun in te laten zien hoe fout ze bezig zijn. Maar hoe moet je dan die tips geven, zonder dat ze jou "te min" of "betweterig" gaan vinden?

Ik denk dat ik zou vragen wat ze nou willen bereiken met die sporen, zwepen, bitten, belletjes, straffen en weet ik wat allemaal. En dan in discussie gaan, dat 't ook anders kan.

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:12

Volgens mij is het grootste probleem dat we op dit moment veel te veel mensen met paarden hebben, ipv paardemensen.

Idereen moet en zal een paard hebben, terwijl ze geen idee hebben hoe ze ermee om moeten gaan. Irriteer me vreselijk aan dit fenomeen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:18

Zwelgje schreef:
Sjonniej schreef:

Bij Anky gebruiken ze ze ook hoor.... Vingers aflikken

Dat meen je niet, die belletjes aan de benen. Daarom beweeg Salinero tijdens de passage met zulke knieactie Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:22

en opnieuw, dit hoort niet op RT thuis maar op PP

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:31

belletjes aan de benen?het moet toch niet gekker worden zeg,en anky doet dit ook?jammer hoor.........

en over dat meisje,blijkbaar heeft ze maling aan je commentaar,ik denk dat je weinig voor het paard kan doen.er bestaat nu eenmaal geen wet tegen,hoe erg ook....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:03

Snoevie schreef:
belletjes aan de benen?het moet toch niet gekker worden zeg,en anky doet dit ook?jammer hoor.........

en over dat meisje,blijkbaar heeft ze maling aan je commentaar,ik denk dat je weinig voor het paard kan doen.er bestaat nu eenmaal geen wet tegen,hoe erg ook....

Ik snap niet wat daar mis mee is?. Het is geen marteling of zo. Paarden worden in de tuigsport zo al jaren getraint niet iedere dag maar zo af en toe. Ja dit is om de knieaktie te verbeteren. En mist op de juiste manier gebruikt is het geen probleem.

Anky gebruikt het idd ook ze er mee leren omgaan via de tuigsport.

Tot nu toe heb ik nog geen paard gezien die er problemen heeft met simpele bellen aan de benen.

Hoe die persoon verder rijdt kan mij overal wel druk om gaan maken dan heb je geen leven meer. De ene zal er misschien minder kwaad in zien als de andere. Als je er problemen mee hebt waarom licht je de dierenbescherming dan niet in. Schijnbaar trekt ze zich van jou ook niets aan.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:06

Hm, die belletjes vind ik nog het minst erge van alles... van wie zou zij les hebben!?? Heb jij haar al eens gevraagd of ze daadwerkelijk wedstrijden rijdt? Misschien moet je 's vragen of jij op haar paard mag rijden, dan haal je al die rare hulpteugels er van af en laat je haar zien hoe het wél moet! *o/* Goh, ik snap echt niet dat niemand van haar stal er iets van zegt... ik probeer nu zelf een mishandeld paard het vertrouwen terug te laten krijgen, maar dat is heel erg moeilijk... arme beesten... Verdrietig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:12

Prisca schreef:
Snoevie schreef:

Ik snap niet wat daar mis mee is?. Het is geen marteling of zo. Paarden worden in de tuigsport zo al jaren getraint niet iedere dag maar zo af en toe. Ja dit is om de knieaktie te verbeteren. En mist op de juiste manier gebruikt is het geen probleem.

Anky gebruikt het idd ook ze er mee leren omgaan via de tuigsport.

Tot nu toe heb ik nog geen paard gezien die er problemen heeft met simpele bellen aan de benen.

nee in de tuigsport weet ik dat ze gebruikt worden,maar iemand die gewoon voor zichzelf dressuurt?je moet toegeven dat het toch wel vreemd is.
ik bedoelde ook niet dat ik het zag als marteling hoor,maar zo kwam mijn bericht volgens mij ook echt niet over.
laat ik zo zeggen,liever belletjes aan de benen dan een te scherp bit of een te strak afgestelde hulpteugel

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:11

ik blijf me verbazen hoe iedereen hier compleet uit zn dak gaat om dit soort dingen en voor het gemak even vergeet dat alle bovengenoemde praktijken op de grote stallen ook regelmatig voorkomen. (niet op elke grote stal nee, dat klopt)

En die belletjes aan de benen, dat wordt inderdaad gebruikt om paarden net wat actiever/hoger te krijgen in het bewegen, zowel bij tuigpaarden als bij dressuurpaarden (bij de laatste minder vaak, maar het gebeurt). Lijkt me ook niet echt iets mis mee verder.

en van wie die mensen les hebben? Ik heb op stal gestaan bij iemand die gewerkt had op een grote Duitse stal. Daar kwamen ook alle trainingmethodes van mee. En geloof mij, dat wil je echt niet. Maar op het moment dat die paarden in de ring lopen roept iedereen hoe ontzettend prachtig en geweldig en lichtvoetig enz alles wel niet is. En wat een voorbeeld van een paard dat met vertrouwen en licht aan de hulpen rondgaat.
En dan wil niemand geloven dat die paarden minstens even erg getraind worden als het paard in het voorbeeld.

Daarbij wil ik het overigens allemaal niet goed praten. Ik begrijp echt wel dat de TS het echt niet aan kan zien hoe dat meisje rijdt en het gaat ook nergens meer over. Ik heb altijd zoiets van, als een paard iets echt niet wil, luister dan gewoon. Een keer aanpakken is prima, maar elke dag zo in elkaar trekken en schoppen en het heeft nog geen zin, dan zal het vast ook nooit meer gaan gebeuren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:47

Parcival schreef:
En gisteren had ze weer iets nieuws : leren banden met belletjes om de benen van haar paard ! Volgens haar is dat om te bereiken dat haar paard zijn benen hoger opgooit.

Die worden wel vaker in de dressuursport gebruikt hoor.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:15

Citaat:
Anky gebruikt het idd ook
Belletjes Verward En dan mag niemand een foto maken met flits bij salinero, maar belletjes zijn natuurlijk niet eng Bloos . Ik denk dat die van mij en me zusje alles zullen doen behalve er beter van gaan lopen Nagelbijten / Gniffelen . Maar ja ieder zijn methode, wel vind ik het belachelijk hoe sommige mensen met hun paard omgaan . Diegene waar het toppic over gaat en het geval van het inrijden. echt TE erg gewoon.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:20

VValar schreef:
Parcival schreef:

Die worden wel vaker in de dressuursport gebruikt hoor.

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, wel bij tuigpaarden hoor, maar bij dressuurpaarden Verward Nu ik zie dat ze inderdaad wel vaker worden gebruikt, kan ik het wel begrijpen. Maar ehm...waarom doen ze die om als ze er toch de ring niet mee in mogen Haha! . Werkt het net zoals een leerzweep, om ze iets bij te brengen wat je met normale (primaire) hulpen niet kunt doen!? Verward

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:16

is idd niet een leuke manier van rijden.maar het blijf haar paard.en volgens de wet mag je alles doen met wat van jou is,tot op zekere hoogte natuurlijk.

in de tuigsport hangen ze ook wel een gewichten aan de benen om hogere knieactie te krijgen.maar zo zijn er wel veel meer dingen in de tuigwereld(niet drafsport)die niet helemaal door de beugel kunnen.net als gember onder de staart, op shows zul je het niet zien, maar tijdens de training......
had een jongen bij mij in de klas die voor een tuigpaardenstal werkte, vertelde vaak verhalen waar je oren toch wel even van gaan klapperen.

en trouwens anky is niet heilig, ook van haar heb ik wel meerdere verhalen gehoord waarvan ik denk dat het niet helemaal door de beugel kan.

maar dit is allemaal offtopic sorry

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:34

met die beltjes zou ik het gevoel hebben dat het kerst was ofzo Clown

voor de paarden is het natuurlijk sneu,maar ik lig hier niet meer wakker over.
kan er wel wat van zeggen,maar meestal voelen de eigenaars zich dan aangevallen en onstaat er ruzie.

ben blij dat ik dit mijn paard niet aandoe.
vroeger greep ik ook welleens sneller naar een hulpteugel,laatse tijd echt niet meer,rij altijd gewoon.
tenzij me paard eens lastig is geweest de dag erop eens met thiedeman rijden ofzo.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:47

ik rij bijna altijd met slof, niet dat ik hem gebruik waar die eigenlijk voor bedoeld is.maar mijn paard wil nog wel eens zijn hals er op zetten en als een bezetenne door de bak rennen.met de slof begrens ik hem.gebeurd niet vaak meer, maar af en toe nog wel.maar ben er lui.heb geen zin om als het b.v wel gebeurd af te stappen en naar de zadelkamer te lopen, singel los te halen enz enz enz, daarom doe ik hemmet opzadelen al om.gebruik hem dus NIET om hem strak naar beneden te rijden.heb iets te vaak mogen mee maken hoe het is om bijna om te vallen met rijden als hij in volle rengalop door de bak rent.dus gebruik hem om het allemaal veilig te houden.
verder doe ik gene raare dingen met hem, geen belletjes enzo of dubbele zwepen(uberhaupt geen zweep).

maar ja, sommige mensen zijn te lui om er zelf hard aan te werken om hetgeen te verweselijken en gebruiken ze andere dingen om snel resultaat te verkrijgen.soms kan het door de beugel, soms niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:31

Die belletjes zijn echt niet gemeen. Wij gebruiken ze inderdaad ook bij de training van onze hackney's. Niet vaak, maar wel ooit. Stimuleert inderdaad het oppakken van het voorbeen, maar nog veel belangrijk, doordat het voorbeen wordt opgepakt komt de achterhand er beter onder.
Dierenbescherming is in het geval van ringetjes belachelijk.......zij keuren het inderdaad niet goed, en zien liever het gebruik van loodringen om de benen, die dus veel zwaarder zijn. Oke, je hoort ze niet....... Wij hebben tegenwoordig veel regeltjes gekregen dankzij de dierenbescherming. Kan niet zeggen dat ik er blij van wordt......en of het voor het welzijn van het paard beter is??? Nee, vaak niet.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 10:40

Mijn bedoeling is ook niet om de Dierenbescherming meteen op dat meisje af te sturen (hoewel daar best wel reden voor is), en die belletjes zijn ook op zich niet gemeen, maar het zegt wel iets over haar manier van rijden.
Zij rijdt haar paarden dus echt spijkerhard, kijk alleen al naar die sporen met hele scherpe puntwielen. Sorry hoor, maar die doet een normaal mens niet aan zijn/haar laarzen ! Ik rij zelf ook met wielen in mijn sporen, maar dan wel grof wiel, absoluut niet scherp.
En dan nog de dubbele (lange) zweep, scherpe dressuurstang plus slof, dat kan alles bij elkaar echt niet door de beugel.

Zou Anky ook zo rijden ?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:50

van Anky ken ik alleen maar verhalen van horen zeggen, dus dat weet ik niet.
Weet wel dat de combi slof+ S&T echt zeer regelmatig gebruikt wordt. Ik kijk er eigenlijk niet eens meer van op, ben eerder verbaasd als mensen nog wel gewoon op een enkel bitje hun paarden trainen op hoog niveau (ok, dit is wel weer overdreven, maar get the point)