Monty roberts was echt zooooo gaaaf!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

Monty roberts was echt zooooo gaaaf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 12:27

Zooo ik moet het gewoon even kwijt hoor, en er is niemand wakker om mijn verhalen aan te horen!!

Het was zo onwijs cool!!!! Nou die man, hij is zo eerlijk en zo open en hij neemt echt de tijd overal voor en het lukte gewoon echt om binnen een half uur een bijna wilde hengst gewoon rustig met een plastic zak aan te raken!!

Er was een merrie, die was zo ontzettend verpest en mishandeld door verschillende traners dat ze helemaal niks meer toeliet, ze was wild en ze schopte in het rond, in haar mond voelde Monty echt diepe litteken en het bit heeft die dan ook niet ingedaan, maar binnen een half uurtje heeft er toch iemand opgezeten...

Ja misschien komt het niet over op papier, maar het was zo indrukwekkend, iedereen zat echt met open ogen te kijken....

Het was gewooon geweldig!!! ik wil nog een keeer!!!!
En natuurlijk zijn neiuwe boek gesigneerd en op de foto geweest Haha!
Zijn er nog meer mensen geweest??

Gr Lindsay

irene85

Re: Monty roberts was echt zooooo gaaaf!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:35

ik heb het boek gelezen en dat vond ik al erg indukwekkend!!!!!! maar hem in het echt aan het werk zienis helemaal geweldig!!!!!!!!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:43

Ja..wij zijn ook geweest....en sluit me volledig bij je aan. Wat een ontzettend rustige man met een hele prettige stem en vriendelijke uitstraling.
Dat van de merrie raakte me tot op het bot Verdrietig want wat moet dat beestje al een hoop ellende hebben meegemaakt....en dan toch op een gegeven moment zoveel vertrouwen in Monty krijgen dat ze Dan (de ruiter) toeliet. Heb jij ook gelet op die eigenaresse van die merrie?....die was helemaal stuk van hetgeen zij hoorde over haar merrie.

Ik vond die hengst een super super mooi dier...en dat met die plastic zak vond ik geweldig.

Of ik nog een keer naar show wil?...weet niet...want de shows zullen over het algemeen hetzelfde zijn....maar zou wel dolgraag een aantal weken met deze man willen werken zonder het showelement erbij.
Maar Annemarie begint ook een Monty-school...en zij zal minstens netzo goed als Monty zijn anders zou ze het "groene licht" hier niet voor hebben gekregen. Ook een geweldig mens trouwens...die Annemarie Haha!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:01

Ik ben ook geweest met drie vriendinnen en wij waren allemaal ook onder de indruk. Die stem is heel anders dan ik had verwacht, ik had een vet Amerikaans knauwerig accent verwacht eigenlijk, maar hij had een hele plezierige rustige stem.

Vond het verschil tussen de paarden ook wel leuk om te zien. Die eerste (van het officiële programma) was eigenlijk vrij rustig en accepteerde dingen zo'n beetje zoals ze waren en daarna dan die showknol van 2,5 jaar. Vond het bij die laatse heel mooi om te zien hoe druk en opgefokt hij in het begin was en hoe rustig en ontspannen hij de ring weer uitging. Dat van die grijze merrie, dat zal iedereen nog wel lang blijven heugen, man ik zal half te janken daarbij. Arm ding, je zag gewoon dat ze het wel wilde, maar dat ze zo bang was. Je hoorde ook de ondertoon van woede in Monty's stem, boos op de zogenaamde professionals die dit veroorzaakt hadden. Dat laatste paard was dan ook weer heel anders, echt een clowntje was dat.

Al met al vond ik het zeker de moeite waard en heb ik een leerzame avond gehad. Zelfs mijn vriendin die niet zo goed Engels kan, kon het prima volgen en de belangrijkste dingen werden sowieso vertaald in het Nederlands. Ik denk dat de mensen die vandaag gaan, toch weer een andere show te zien krijgen. Immers, dan staan er weer vier andere paarden met andere problemen en andere karakters.

Hoe die Dan trouwens opsteeg, jeetje heeft die vent elastiekjes in zijn benen zitten ofzo. Zo lenig ben ik niet hoor Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:34

Ik ben ook geweest en aan het begin vond ik hem niet zo sympatiek, omdat hij de dingen probeerde over te laten komen alszijnde trucjes.
Het sluiten en openen van de hand bijvoorbeeld is in mijn ogen niet de reden waarom een paard harder of zachter gaat, dat is de energie die je zelf uitstraalt.

Het was heel duidelijk dat de join-up 'zijn' methode is, want met elk paard begon hij op dezelfde manier. Paarden die zich gelijk al bij hem aan sloten liet hij toch de join-up doen, daar begreep ik niet het nut van. Misschien omdat ik de diepere betekenis niet ken...

Je zag aan hem de twijfel tussen wat hij zelf wilde doen en wat hij dacht dat het publiek wilde zien. Aan het begin had ik een beetje het idee dat hij meer aan het publiek toegaf, maar bij de prachtige witte merrie was ik eigenlijk een beetje trots dat hij naar zijn eigen gevoel luisterde.

Zijn lange lijnen werk vond ik uitmuntend! Geweldig hoe hij dat in de vingers had, dat doe ik hem niet na..
Zijn grondwerk tijdens de join -up daarentegen vond ik vrij grof. Mij is altijd 'geleerd' dat je leidt/stuurt doormiddel van de voorhand/middenhand/achterhand. Voor de voorhand staan is vaart minderen, dan een stap terug nemen is het paard naar je toe trekken. Achter de achterhand staan is vaart meerderen/gelijk houden. Bij de middenhand staan is vaart gelijk houden.
Hij gooide zijn touw vaak op de rug van het paard, ipv achter de achterhand.
Ook stond hij tijdens het drijven vaak voor de voorhand, op het moment dat het paard daar op reageerde door vaart te minderen werd daar door middel van het gooien van het touw op ingegaan. Nadat het kalf verdronken is....

Verder was het spektakel natuurlijk ontzettend Amerikaans, veel reclame, zelf ingezongen muziek met de titel van zijn zelf geschreven boek, en een lading grapjes...

Ik heb een leuke avond gehad en erg veel geanaliseerd. Bij een prachtige KWPN hengst heeft mijn mond zelfs wagenwijd open gestaan.
En het feit dat deze man al 70 is!

Wel vraag ik me af of de paarden en de eigenaren na deze avond verder begeleid worden. Weten jullie dat?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:53

ja....van de merrie weet ik dat ze in mei weer gezien zal worden. Ook de eigenaar van de hengst heeft het aanbod gehad of men in mei weer naar het dier zal kijken (ik stond daarbij).

Het waarom op bepaalde vragen van jou (en openen en sluiten van handen) vind je haarfijn terug in zijn boek mocht je het gisteravond niet echt begrepen hebben. De join up bij de paarden die zich gelijk al bij hem wilde aansluiten had als reden dat hij afstand en een werkbare ruimte wilde creeeren. Had hij dit niet gedaan dan zou het paard hem niet erkend hebben als meerdere en geen respect getoond hebben. Wat hij deed was niets meer of minder dan de taal overbrengen die voor het paard begrijpelijk is en wat paarden onderling ook doen in een kudde

Citaat:
Het was heel duidelijk dat de join-up 'zijn' methode is, want met elk paard begon hij op dezelfde manier. Paarden die zich gelijk al bij hem aan sloten liet hij toch de join-up doen, daar begreep ik niet het nut van. Misschien omdat ik de diepere betekenis niet ken...

Dat is niet "zijn" methode....dat is wat hij van de paarden zelf geleerd heeft door te observeren en hier een verbale uitleg aan geeft. Hij zei op een gegeven moment ook...."of heb ik HUN (=paarden) boek gelezen?"

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:02

djuno schreef:
ja....van de merrie weet ik dat ze in mei weer gezien zal worden. Ook de eigenaar van de hengst heeft het aanbod gehad of men in mei weer naar het dier zal kijken (ik stond daarbij).

Oke, gelukkig...zonder verdere hulp zou je nooit verder komen dan die stap 1.

djuno schreef:
Het waarom op bepaalde vragen van jou (en openen en sluiten van handen) vind je haarfijn terug in zijn boek mocht je het gisteravond niet echt begrepen hebben.

Ik zie wel wat hij doet, maar ik heb denk ik een andere beredenering van waarom dat werkt. Ik zal toch zijn boek eens uit de bieb halen.

djuno schreef:
De join up bij de paarden die zich gelijk al bij hem wilde aansluiten had als reden dat hij afstand en een werkbare ruimte wilde creeeren. Had hij dit niet gedaan dan zou het paard hem niet erkend hebben als meerdere en geen respect getoond hebben. Wat hij deed was niets meer of minder dan de taal overbrengen die voor het paard begrijpelijk is en wat paarden onderling ook doen in een kudde

Dat snap ik dus niet (,of ik ben het er niet mee eens, dat kan natuurlijk ook). Op het moment dat het paard zich bij jou aansluit geeft hij toch al aan dat hij zich veilig en op zijn gemak voelt bij jou. Een paard loopt niet achter iemand aan die hij/ niet als zijn meerdere ziet. En als hij geen respect voor hem had gehad, had het paard ook niet meteen contact gezocht.
Ik vraag me dan dus af wat de meerwaarde is.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:04

Citaat:

Dat snap ik ook wel, maar Monty staat bekend als de grondlegger van de join-up. De paarden hebben deze naam er echt niet aan gegeven hoor. Clown Dat heeft hij gedaan.

jimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:18

wij gaan vanavond erheen,ik ben erg benieuwd,het zijn vrije zitplaatsen toch?
Zijn jullie er vroeg heen gegaan of viel het mee met de drukte.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:21

Wij zaten al om half 5 in de zaal Bloos beetje te fanatiek...
het zijn houten banken zonder rugleuningen en niet comfortabel!

Het was gisteren erg druk en er waren een lading mensen die niet konden zitten. Ik zou dus wel een beetje op tijd komen. Vooral als je niet het voorprogramma erbij hebt. Wij hadden kussentjes bij ons en dat was een erg slim idee...*tip*

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:23

Monty was inderdaad echt supergaaf.
Heb echt genoten en had een goede plaats (alleen de bankjes niet zow comfty).
De witte merrie heeft mij ook heel erg aangesproken en moest toen ook een traantje wegpinken. vind het echt veschrikkelijk dat mensen paarden zoiets aandoen en dan is het allemaal de schuld van het paard. Was echt zow gaaf dat hij uiteindelijk in zo'n korte tijd zoveel met dat paardje wist te berereiken. Vind het echt gaaf en ook dat er zoveel mensen waren, het was beide dagen uitverkocht.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:28

Blossomm schreef:

Citaat:

Dat snap ik ook wel, maar Monty staat bekend als de grondlegger van de join-up. De paarden hebben deze naam er echt niet aan gegeven hoor. Clown Dat heeft hij gedaan.

Dat zeg ik toch ook Pling ....Monty geeft hier de VERBALE uitleg van en uiteraard moet je hier dan een naam aan geven anders begrijpt niemand waar je het over hebt. Wij als mensen moeten dingen benoemen. Als ik zeg...."ik ga naar stenen waar ik tussen ga zitten zodat ik warm en droog blijf" ...begrijp je me dan?
Als iedereen zo zou praten zou het allemaal erg verwarrend en langdradig zijn...en daarom heet zoiets kort en bondig "Huis"
Als Monty zou zeggen...ik jaag weg, draai om, kijk het paard niet aan (o.i.d.) zou je dan begrijpen waarover het ging Pling ...dus vandaar de kreet join-up.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:49

Ik had eigenlijk best wel gewild.
Ik heb zn boek wel gelezen, lijkt me erg interressant om hem live aan t werk te zien!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:04

djuno schreef:
Dat zeg ik toch ook Pling ....Monty geeft hier de VERBALE uitleg van en uiteraard moet je hier dan een naam aan geven anders begrijpt niemand waar je het over hebt. Wij als mensen moeten dingen benoemen. Als ik zeg...."ik ga naar stenen waar ik tussen ga zitten zodat ik warm en droog blijf" ...begrijp je me dan?
Als iedereen zo zou praten zou het allemaal erg verwarrend en langdradig zijn...en daarom heet zoiets kort en bondig "Huis"
Als Monty zou zeggen...ik jaag weg, draai om, kijk het paard niet aan (o.i.d.) zou je dan begrijpen waarover het ging Pling ...dus vandaar de kreet join-up.

Ik heb ook niks tegen de kreet join-up, dat heb ik ook nergens gezegd toch?

Het enige wat ik aangaf was dat de join-up één van de belangrijkste elementen is van zijn methode (of de methode van de paarden, hoe je het dan ook wil draaien Tong uitsteken ) en dat ik het gevoel kreeg dat hij dit daarom met elk paard deed; en dus ook bij paarden waar ik het nut van de join-up niet bij in kon zien.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:11

jimmy schreef:
wij gaan vanavond erheen,ik ben erg benieuwd,het zijn vrije zitplaatsen toch?
Zijn jullie er vroeg heen gegaan of viel het mee met de drukte.

Ik zou er niet al te laat naartoe gaan, zeker niet als je naast elkaar wil zitten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:40

zit nu in de auto op weg naar monty. heb er zin in en als ik de verhalen hier lees dan moet het allemaal helemaal goed gaan komen. jammer dat ik die tip met die kussens niet eerder had gelezen. wie weet wat de beste plaatsen zijn?

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:46

Over 10 min ga ik ook die kant op!!! Heb er heel erg veel zin in!!! Mijn paard zat bij de laatste 25 ga niet met hem naar de show, maar krijg wel hulp thuis dus ben hier ook super benieuwd naar...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:53

Alwiene schreef:
zit nu in de auto op weg naar monty. heb er zin in en als ik de verhalen hier lees dan moet het allemaal helemaal goed gaan komen. jammer dat ik die tip met die kussens niet eerder had gelezen. wie weet wat de beste plaatsen zijn?

Ik ben 1.68 en kon op de eerste rij niet met mijn benen bij de grond.
Ben dus op de tweede rij gaan zitten, op de tribune links als je de hal in komt. je moet even zoeken, want een aantal banken zijn gereserveerd voor sponsors.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:53

Essie schreef:
Over 10 min ga ik ook die kant op!!! Heb er heel erg veel zin in!!! Mijn paard zat bij de laatste 25 ga niet met hem naar de show, maar krijg wel hulp thuis dus ben hier ook super benieuwd naar...

Handig, van wie krijg je die hulp dan? Ze hebben toch niemand in Nederland?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:25

Ik heb jaren geleden zijn boek gelezen en kreeg een beetje de kriebels van het "kijk mij nou goed zijn" idee dat ik er van kreeg. In het begin las ik er nog over heen, maar op een gegeven moment irriteerde het me mateloos. Gestoord Ik heb ook het boek "met gezond verstand" en daarbij had ik hetzelfde gevoel. Rolleyes Ik ben dus niet geweest, maaaar.....ik hoorde vandaag van stalgenootjes dat het geweldig was en dat hij juist heel prettig en bescheiden overkwam.

Heb nu dus spijt dat ik niet gegaan ben! Bloos!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:27

Blossomm schreef:
Essie schreef:

Jazeker wel....Annemarie van der Toorn samen met Ian VandenBerghe

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:06

Citaat:

Citaat:
Jazeker wel....Annemarie van der Toorn samen met Ian VandenBerghe

Annemarie moet, voor zover als ik het begreep, nog haar licentie behalen. Toch? Die Ian, dat zal dan denk ik die Belg zijn, die het instructiecentrum in Nederland gaat opzetten? Wel leuk dat dat er gaat komen trouwens.

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:18

Het grijze merrietje bezorgde alle toeschouwers volgens mij tranen in de ogen. Wat een vreselijk idee dat haar tong voor zo´n 50 % is doorgesneden en ze daar nu een flink litteken heeft. Koude rillingen! De eigenaresse werd ook later begeleid naar achteren en was duidelijk heel emotioneel. Ik zou zeggen: dierenbescherming inschakelen als ze weet wie dit heeft veroorzaakt!

Ik vond het heel mooi om te zien en kon me in veel dingen vinden. Wel jammer dat hij niet wat meer uitleg gaf over waarom hij longeren aan 1 lijn fout vindt. Ik snap dat je dan zijn boek moet lezen, maar even een korte uitleg was fijn geweest.

Ik had het niet willen missen, maar een tweede keer zou ik toch niet zo snel gaan. Ik vond nl de kaartjes erg duur in verhouding tot bv de oncomfortabele zitplaatsen. Het had idd een hoog amerikaans-tell-sell-gehalte!

Maar petje af voor wat hij met die 4 paarden liet zien!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:18

Citaat:
Annemarie moet, voor zover als ik het begreep, nog haar licentie behalen. Toch? Die Ian, dat zal dan denk ik die Belg zijn, die het instructiecentrum in Nederland gaat opzetten? Wel leuk dat dat er gaat komen trouwens.

Klopt als een bus Haha!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:16

ik ben ook geweest en in vond het helemaal geweldig ,had een grote show verwacht,maar het was rust ,niks americaans ,gewoon gewoon.

jammer voor die schimmel