Monty Roberts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

velvet

Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:15

Wat was dat onwijs gaaf gisteren.
Dit zal ik nooit vergeten dat ik de kans heb gehad om deze geweldige man aan het werk te zien.
Hoe hij met paarden werkt is heel bijzonder.
Ik heb ook met tranen in mn ogen gezeten bij het derde paardje, een schimmeltje. Dat er mensen zo met een paard om kunnen gaan is gewoonweg verschrikkelijk.
Ik hoop voor de eigenaar dat het probleem opgelost wordt... en het paardje weer zijn vertrouwen terug krijgt in de mens.
Ik wens hun veel sterkte toe.
Dit was een belevenis die ik voor geen goud had willen missen.

gr tanja

Klaasje

Re: Monty Roberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:07

Leuk dat je het leuk heb gehad! Wat was er met die schimmel gebeurt dan? Zou je wat uitgebreider kunnen uitleggen? Wat hij allemaal heeft gedaan etc? Vind ik (en denk ik heel veel anderen) wel leuk!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:12

Zie ook verslag van de dag!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:21

ik ben ook geweest was super zo cool en rustig echt super verlang naar het nederlandse boek van hem!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:27

Ik ben ook geweest met PaysBas en Tralala van Bokt en het was supergaaf!! Idd, hoe die man met paarden werkt....is gewoon fantastisch. Ik heb al die tijd met open mond zitten kijken. En dat schimmeltje vond ik ook zo zielig, haar tong was gewoon voor de helft doorgesneden door dat verrotte bit wat die zogenaamde experts gebruikt hadden. Maar ze was wel heel mooi en ik ben heel blij dat Monty haar weer een kans heeft gegeven. En dan dat paardje wat de trailer niet in durfde. Het heeft de eigenaar en Kelly Marks uren gekost om dat paard in Den Bosch te krijgen. En na ongeveer 20 minuten training van Monty liep ie zo de trailer in! Ik was vol ongeloof maar ik zag het voor mijn neus gebeuren...die man verricht wonderen en die taal van hem (Equus) is volgens mij echt de redding van het paard...was het alleen maar zo dat iedereen die met paarden werkt die taal begreep...maar ik ga zeker zijn boek kopen als ie uitkomt in Nederland. En ik wil ook zo'n Dually Halter! Geweldige man, Monty Roberts, dat we maar allemaal zo met paarden leren omgaan...ik ga iig mijn best doen om de paarden waar ik mee werk te begrijpen. Communicatie is toch wel heel belangrijk...

Maar goed, genoeg getypt...het was een fantastische ervaring die ik iig ook voor geen goud had willen missen.

Haha! Pling Haha!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:21

weet iemand ook wanneer dat boek ongeveer uit komt???
ik wil het zo graag hebben!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:12

ik ben er ook geweest maar dan gisteren. vond het geweldig alleen het commerciele tintje ove het halster vond ik op het laatst wel iritant.
een stalgenootje wilde ok zo'n halster kopen maar zewaren op us gaat ze zelf proberen een te fabriceren Lachen

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:59

ja ik maak er ook een !heel gemakkelijk als je zelf een beetje handig bent!

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:04

Ben gisteren geweest. Vond het echt geweldig. Wat een super manier om met paarden om te gaan. Heb ook diverse bekende mensen uit de westernsport gezien. Ook trainers, maar helaas wat weinig. Het was een top avond!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:06

wat heeft ie toen allemaal gedaan???

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:11

Het eerste paard was helemaal groen. Binnen een half uur zat er zadel en ruiter op.
Het tweede paardje vertrouwde niks. Was pas drie jaar, maar nog niet eens normaal aan te raken.
Het derde paard deed lastig met zadelen en wanneer de ruiter op stapte. Namelijk wegdraaien, zitten of liggen.
Nummer vier had een trailer probleem.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:13

ow ja was met zo iets ongeveer als zaterdag

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:06

Nou, ik ben ook geweest en ik vond het niet bijzonder eigenlijk Lachen Ook niet verkeerd, maar die man doet gewoon normaal werk. Bij ons op stal gaan we precies zo met de paarden om. Verder vond ik het erg commercieel. Constant herhalen dat hij ECHT niet van te voren met het paard gewerkt had, constant herhalen dat je dit werk echt niet zonder het Dually halster kunt doen (nou, een hengstenketting doet precies hetzelfde), je moet zijn lijnen kopen anders raak je net als hij het topje van een vinger kwijt Frusty.

Nee hoor, vond het allemaal wat opgeblazen. Ik had veel meer verwacht.

Bovendien longeer ik wel aan 1 lijn en met longeerzweep. Gaat prima hoor Lachen Dubbele lijnen zijn zeker niet verkeerd, maar als iedereen dat zomaar met zijn of haar paard gaat doen in een grote bak (niet iedereen heeft een longeercirkel of roundpen), dan kunnen er nog weleens rare dingen gaan gebeuren. Niet alle paarden zijn zo braaf als de paarden bij Monty Roberts, de meesten paarden vinden de lijn achterlang vaak nog erg eng.

Het paardje wat niet de trailer in wilde, dat vond ik wel erg gaaf om te zien. Ik ken het paardje ook persoonlijk Lachen

Waar ik me echter nog het meest aan ergerde was het tell sell gehalte en de signeersessies. Het is gewoon een man die goed met paarden om kan gaan, hij veegt ook zijn hol af als hij naar de wc is geweest, maar iedereen moest met hem op de foto en een handtekening...ach, ik denk dat ik er gewoon iets te nuchter voor ben Haha!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:33

hahah xono dat tell sell gehalte is precies wat ik bedoelde Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:35

Hihi XoNo, je slaat de spijker op z'n kop. Clown

Overigens dat hij van te voren niet mer de paarden heeft gewerkt is waar en ook weer niet waar. Ik had dat al eens in en vroeger topic geschreven. De paarden die je in zijn show hebt gezien zijn een paar zorgvuldig geselecteerde uit een hele hoop paarden die hij van te voren allemaal gezien heeft en gewerkt zijn door zijn hulpjes. Mr. Roberts zit dan op een stoel aan de ring , geeft aanwijzingen en maakt notities. Aansluitend, als alle paarden bezichtigd en gewerkt zijn, selecteert Mr. Roberts himself er een paar voor de show uit. Dat zijn de paarden die je te zien krijgt. Van die paarden weet hij 100% nee 1000% zeker dat ze zullen reageren op zijn behandeling. De rest, de ergste en die dus niet op hem reageren, mag naar huis. Dat is het wat ze uitgetest hebben.

De toeschouwers hebben voor grof geld een perfecte show gezien, iedereen tevreden, zeker Mr. Roberts en zijn crew. De eigenaren van de paarden die voor de show uitverkozen waren, die zijn harstikke happy.
En toch is de kluit ergens wel een beetje bedonderd. Daarom noem ik het ook "show".

Maar de show zelf, is inderdaad, afgezien van het salespraatje, heel leuk en prima gedaan.

Ik heb dit samen met nog een bokker de hele dag van A tot Z kunnen volgen en filmen in Bremen, voor het geval dat iemand zou zeggen dat het niet waar is. Was hééél interessant die dag. Wat niet wegneemt dat Mr. Roberts prima met paarden om kan gaan, maar dat kunnen nog meer mensen.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:09

Ik denk dat het juist heel leerzaam was, en misschien een
beetje commercieel maar je kunt zelf kiezen of je de
spullen wel of niet koopt, en het kan geen kwaad
als Monty de juiste equipment aanprijst zodat mensen
minder snel deze methode met verkeerde spul aan de
slag gaat want dan zal het wel minder goed werken
Over het longeren; er werd benadrukt dat een roundpen
noodzakelijk is voor dit werk !
Hij legt ook uit waarom hij met 2 longeerlijnen werkt
en niet met 1 en zweep !
Er was ook nog een stukje bij 'Hart van Nederland' over
het paard dat de trailer niet in wou.
Ik denk zelfs dat de beste paardenmensen van iedereen
iets kunnen leren vooral van deze man met al zijn ervaring.
Ik vond het knap gedaan, heel veel geduld en goede
duidelijke uitleg, maar er zijn altijd wel weer mensen
die commentaar hebben; De beste stuurlui staan toch
aan wal Haha!

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:48

ik ben er van overtuigt dat iedereen iets aan zijn methode heeft, en dan kunnen jullie wel snel zeggen van hij heeft met de paarden gewerkt, maar niemand antwoorde ja op de vraag of er mensen waren geweest bij dat paard,
ik erger mij aan zulke mensen als jullie die zeggen van dat het commercieel was ,ik vond dat totaal niet ,hij prijst alleen zijn producten aan omdat mensen gauw verkeerde dingen gaan doen! hij heeft zijn producten uitvoerig getest

@ XoNo waarschijnlijk heeft dan iemand op stal wel zijn boeken gelezen !!!! of bij emiel voest geweest! Haha!

monty heeft jaren lang de taal gelerd van wilde mustangs

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:49

Ik ben afgelopen zaterdag ook geweest. Ik heb de voorshow ook gezien en daarna de hoofdshow dus.
Ik vond het heel mooi om te zien hoe de paarden op MR reageren, dat is niet iets waar mee gespeeld kan worden, ze reageren of ze reageren niet. Maar idd, het is niet zo dat er nog nooit eerder met ze is gewerkt, want ze worden heel zorgvuldig uitgezocht Knipoog
Hij sprak wel heel duidelijk engels en ik heb echt elk woord kunnen verwtaan, dat was wel heel fijn.
Ik heb er wel zo mijn dingetjes van geleerd, en dat werken met die dubbele lijnen.. ik ga hard oefenen om dat net zoals hem te kunnen (zal nog wel jaar of 30 moete oefenen dan Clown )Haha, nee hoor maar dat vond ik echt heel goed om te zien. Hoewel ik het wel wat overdreven vind dat hij steeds zei.. "Paarden galoperen altijd overkruist bij longeren met 1 lijn".
Ik longeer ook meestal met 1 lijn, maar ze galoperen geen van allen overkruist Sigaar

Dat het allemaal wat commercieel was.. tja... dat weet je denk ik van te voren wel een beetje, hoewel hij nu non-profit werkt, zal het altijd zo blijven dat ie er geld mee wil verdienen Knipoog

en ach.. een gesigneerd boek en een fotootje waren wel leuk Tong uitsteken

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:51

cowboyberend schreef:

@ XoNo waarschijnlijk heeft dan iemand op stal wel zijn boeken gelezen !!!! of bij emiel voest geweest! Haha!

Ik vind eigenlijk dat hij in geen enkel opzicht met emiel voest te vergelijken is....
Mijn vriend heeft bij Emiel op het centrum gewerkt en ik ben er ook een paar keer geweest, maar de enige overeenkomst die ze hebben is dat ze met lichaamstaal communiceren, maar zelfs die taal is nog weer verschillend Knipoog

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:54

ja maar ik wou even de link leggen dat je uit je zelf niet zomaar een paardetaal kan leren. er zit inderdaad een heel groot verschil tussen monty en emiel

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:42

Aphrodite schreef:
En dan dat paardje wat de trailer niet in durfde. Het heeft de eigenaar en Kelly Marks uren gekost om dat paard in Den Bosch te krijgen. En na ongeveer 20 minuten training van Monty liep ie zo de trailer in!

Wat ik niet goed snapte is dat als Kelly Marks op dezelfde manier werkt als MR, waarom duurde het bij haar dan ook zo lang voordat dat paard in de trailer stond (nog bij die mensen thuis). Doet ze het dan niet goed of wordt je voorgelogen en stond ie er daar ook zo in?

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:12

Albertine_N schreef:
Aphrodite schreef:
En dan dat paardje wat de trailer niet in durfde. Het heeft de eigenaar en Kelly Marks uren gekost om dat paard in Den Bosch te krijgen. En na ongeveer 20 minuten training van Monty liep ie zo de trailer in!

Wat ik niet goed snapte is dat als Kelly Marks op dezelfde manier werkt als MR, waarom duurde het bij haar dan ook zo lang voordat dat paard in de trailer stond (nog bij die mensen thuis). Doet ze het dan niet goed of wordt je voorgelogen en stond ie er daar ook zo in?

Volgens mij was het zo dat de eigenaresse zelf al 3 uur bezig was geweest en toen is Kelly er heen gegaan met Annemarie en toen stond ie er zo in... Zo heb ik het begrepen in elk geval...

cowboyberend schreef:
ja maar ik wou even de link leggen dat je uit je zelf niet zomaar een paardetaal kan leren. er zit inderdaad een heel groot verschil tussen monty en emiel

Dan is het goed Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:14

cowboyberend schreef:
ja maar ik wou even de link leggen dat je uit je zelf niet zomaar
een
paardetaal kan leren. er zit inderdaad een heel groot verschil tussen monty en emiel
Alsof er ook nog meerdere paardentalen zijn Clown
Iedereen kan die taal leren, daar heb je Monty of Emiel niet voor nodig maar je eigen ogen, een kudde paarden, geduld en logisch verstand.

Kan iemand mij uitleggen wat de manier van met dubbele lijnen longeren van Monty 'anders' was als Lammert Haanstra of AdeBodt doen Verward

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:32

Volgens mij was het zo dat de eigenaresse zelf al 3 uur bezig was geweest en toen is Kelly er heen gegaan met Annemarie en toen stond ie er zo in... Zo heb ik het begrepen in elk geval...

O ok!

Ik geloof niet dat monty's manier heel erg verschilt met die van lammert haanstra. ik heb bij lammmert wel eens een clinic gevolgd en dat ging ook wel op die manier. Lammert maakt alleen gebruik van een vierkante longeerring, althans bij ons.
Ik weet alleen niet of monty zijn paarden wel eens bijzet en daar is lammert met zijn touwtjes natuurlijk weer erg bekend om.

Wie is adebodt? iemand uit de western wereld? daar ben ik nl niet bekend mee..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:47

Als we alle commercie-aantijgingen even achterwege laten dan is het toch Monty Roberts die de grote paarden-mensen-massa bewust heeft gemaakt dat er een andere manier is om met paarden te communiceren. Haha!

Dat hij de paarden zorgvuldig uitzoekt neem ik hem zeker niet kwalijk; zijn goeroe-status is door iedereen zo bejubeld dat hij daar moeilijk in de ring een risico kan gaan nemen.
Tenslotte krijgt hij dan de deksel op zijn neus en roept iedereen weer heel hard dat het toch allemaal niet werkt.
Dus wat zou jij in zijn geval doen?

En dat hij zijn producten aanprijst is toch ook logisch? Dat hele circus wat er omheenhangt moet ook betaald worden. Zo'n complex afhuren kost ook behoorlijk wat euro's, vergis je daar niet in.
Hij zal er abosluut niet slecht van boeren; het is iemand die zijn "ontdekking" tot een prima commercieel succes heeft weten te maken.
Niks mis mee, lijkt mij zo.
Het jammere is dat er heel veel mensen zijn die daar moeite mee hebben en dus altijd bezig zijn om toch even stiekem aan iemands stoelpoot te zagen. Koe

Ondertussen wordt er wel vergeten dat hij iedere paardenliefhebber (en daarbuiten) zich bewust heeft gemaakt dat jou paard ook je vriend kan zijn als jij het maar verdient door in iedergeval een beetje je best te doen om eens "paard" met hem te praten.

Even voor de record; lang voordat hij het "ontdekt" had was er al een Engelsman Henry Blake die een soortgelijke boeken (pillen Knipoog ) schreef zoals "Praten met paarden". Ik heb ze vroeger verslonden.