Gemeen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Parcival

Gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 08:17

Ik weet dat er al topics zijn over dit onderwerp, maar ik wil toch nog even kwijt wat ik vorige week heb gezien.
Ik was op een stal bij een vriendin van me en daar was een meisje in de bak aan het rijden. Ze had een mooi groot, zwart paard. Het viel al meteen op dat ze reed met stang en trens plus slofteugel, en dat ze daarmee het hoofd helemaal op zijn borst had getrokken. Verder had ze twee lange zwepen bij zich en werkelijk enorme sporen aan. Die bleken naderhand ook nog eens scherpe wielen te hebben.
Ze hield constant haar paard in elkaar getrokken met die stang en die slof, terwijl ze ondertussen de hele tijd zat te prikken met haar sporen en tegelijk bij te tikken met die zwepen. Echt hoor, de sporen had ze constant aan het paard liggen, af en toe stak ze haar benen af en drukte beide sporen er hard in. En steeds maar meppen met die zwepen.
Ik stond even te kijken en mijn maag draaide om, echt zo'n gemene manier van rijden !
Naderhand stond ze af te zadelen en toen zag ik pas wat een ontzettend gemene sporen ze om had : ten eerste heel erg lang, en ten tweede wielen met gemene, scherpe punten.
Je vraagt je af waarom zo'n meisje op die manier rijdt. Heb je er dan lol in ? Ze was er nota bene ook nog Z mee geworden, afgaand op de stang en trens !

Splinter

Re: Gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:22

Ik denk dat het wel meeviel. Sporen met wieltjes hoeven helemaal niet gemeen te zijn, sterker nog vaak zijn ze zachter dan de gewone sporen.

Met slof rijden is ook niet zo erg, als ze Z rijdt zal ze toch wel weten waar ze mee bezig is?

Als het echt allemaal zo gemeen is, dan begrijp ik niet waar ze nog de lol vandaan haalt om te rijden en dan ben ik het met je eens.
Maar zolang ik het niet met mn eigen ogen gezien heb, kan ik er niet over oordelen of het echt zo is!

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:27

Citaat:
Met slof rijden is ook niet zo erg, als ze Z rijdt zal ze toch wel weten waar ze mee bezig is?

hahah dat dacht ik vroeger ook altijd, maar dat klopt dus niet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:08

Sorry, hoor maar ik denk dat als je z rijdt geen sporen nodig hebt met wieletjes. Dan horen die paarden toch al met de allerkleinste hulpen drukje met kuit of weet ik wat te reageren.
Want die dingen zijn echt wel scherp.

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:23

ik denk als het egt zo erg is of was geweest had heus wel iemand er wat van gezegt van bij jullie op stal Knipoog

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:23

Hahaha dus iedereen die voor het eerst B start die moet maar met scherpe wielen gaan rijden, want ja die kunnen nog geen verfijnde hulpen geven en iedereen die Z start of hoger hoeft alleen maar een knopspoortje aan.

Nee nee zo werkt het dus niet.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:26

Maak er volgende keer eens foto's van, dan kunnen we allemaal kijken of het echt zo erg is! Een slof aan de s&t vind ik nogal bizar..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:45

Als het echt zo erg was, zeg er dan wat van tegen haar.
Door het op bokt te gooien zal zij niet opeens haar paard andrs gaan rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:57

spike_trudt schreef:
ik denk als het egt zo erg is of was geweest had heus wel iemand er wat van gezegt van bij jullie op stal Knipoog

Daar kon je je nog weleens in vergissen... niet iedereen trekt zomaar zijn mond open over dit soort dingen!

Een paar dagen geleden las ik nog iets over een paard dat in het openbaar op een wedstrijd helemaal verrot geslagen werd. En blijkbaar stond iedereen ongeveer met open mond te kijken Boos!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:25

Tja, helaas gebeurt dit vaker. Op verschillende niveau's (t/m ZZGP). Ik denk dat ze misschien enigzins bang is voor haar paard.
En voor de mensen die zeggen van "dan zegt iemand van die stal er
toch wel wat van", vergeet niet de kracht van geld en macht!

liesette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:30

Volgens mij zijn alle hulpmiddelen een teken van onkunde... en als je niet kunidg bent kun je per defintie niet proffesioneel omgaan met die hulpmiddelen. Waarom een zweep of wat voor soort spoortje dan ook gebruiken? Omdat het paard niet dusdanog is afgericht dat hij naar de basishulpen luistert. En omdat jij hem niet goed afgericht hebt moet ie nu maar gaan reageren op een pijnprikel. }>

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:49

liesette schreef:
Volgens mij zijn alle hulpmiddelen een teken van onkunde... en als je niet kunidg bent kun je per defintie niet proffesioneel omgaan met die hulpmiddelen. Waarom een zweep of wat voor soort spoortje dan ook gebruiken? Omdat het paard niet dusdanog is afgericht dat hij naar de basishulpen luistert. En omdat jij hem niet goed afgericht hebt moet ie nu maar gaan reageren op een pijnprikel. }>

Een zweep is volgens mij geen hulpmiddel wat wijst op onkunde! Je trekt het nu wel heel ver door.

Alle hulpmiddelen hebben bij onjuist gebruik de potentie een marteltuig ge worden, maar dat hoeft absoluut niet!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:23

Splinter schreef:
... als ze Z rijdt zal ze toch wel weten waar ze mee bezig is?...

Frusty

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:27

TJa, ik weet niet of het werkelijk zo erg was, maar een combi van S&T en slof én nog eens twee zwepen gaat mij erg ver.
Maar ik rijd dus ook Z (wil niet echt iets zeggen, imo kan iedereen met hard trainen Z worden) en ik rijd ook met sporen met wieltjes. Voor wie het wil weten, ze zijn 4cm! Voor de duidelijkheid, de lengte van de sporen maakt niet veel uit: als je voeten net onder het zweetblad uit komen zit er weinig verschil tussen sporen van 1cm of van 4cm. Ik gebruik ze omdat ik met mijn benen een klein stukje onder de buik uit kom en anders mijn hakken moet optillen om een spoorhulp te geven.
Dat Z-ruiters zonder sporen met wielen moeten kunnen rijden vind ik ook nergens op slaan (behalve bij de ruiters met ontzettend hete paarden) je hebt je sporen om subtiele hulpen te geven en om wat extra te vragen wanneer je dat met kuithulp niet krijgt, in een Z-proef kun je daar namelijk je zweep niet mee voor gebruiken.
En als laatste: een slof in de training mits op een goede manier gebruikt vind ik niet heel erg, zelf gebruik ik hem nu een weekje om Patos in de oprichting soepeler in het nekstuk te krijgen (dus bevestigd aan weerskanten van het lijf en niet tussen de benen door).

Ben best benieuwd of je er een foto van hebt.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:07

patos schreef:
Ben best benieuwd of je er een foto van hebt.

Ik heb er geen foto van kunnen maken, ten eerste had ik geen fotocamera bij me en ten tweede kun je ook niet zomaar een foto van iemand gaan maken, vind ik !
Ik ben het op zich helemaal met Patos eens, ik rij zelf ook met wielsporen (de mijne zijn 4,5 cm) en af en toe gebruik ik ook wel eens een zweep.
Wat me bij dit meisje opviel was het feit dat vrijwel alle hulpmiddelen in de zwaarste vorm en tegelijk werden gebruikt. Stang en trens plus slofteugel is al vrij heftig, maar dan ook twee superlange zwepen erbij (ze waren minstens 1.50 of 1.60) en dan die supergemene sporen (zeer scherp en zeer lang, ik schat zeker 6 cm). En dan de mate waarin dat alles werd gebruikt : de slof superkort, de stang horizontaal in de mond, continu meppen met allebei die zwepen, terwijl tegelijk constant de sporen in de paardenbuik werden geprikt of geschopt.
Dat iemand zo ontzettend gemeen kan rijden, vind ik echt heel erg.
Ik was eerlijk gezegd te veel verbaasd, maar als ik het volgende keer weer zie, zal ik er zeker iets van zeggen.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik wilde eigenlijk graag van jullie weten of iemand anders zoiets ook al eens heeft gezien. En ik wilde ook weten of jullie zelf ook zulke extreme hulpmiddelen gebruiken, als dan niet tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:09

weet je wat nou zo banketstaaf is bij dit soort topics...

Het zijn altijd mensen die minstens Z rijden, en de topicstarter is vaak amper op concours geweest....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:14

Fitch schreef:
Splinter schreef:
... als ze Z rijdt zal ze toch wel weten waar ze mee bezig is?...

Frusty

Waar slaat dat nou weer op?
Ik vind het gewoon allemaal een beetje opgeblazen.

Vandaar die opmerking, ik stoor me altijd een beetje aan het feit dat er zulke verhalen worden gepost, zonder enige onderbouwing. Als het waar is ben ik het er totaal niet mee eens, maar uit een verhaal kan ik dit niet opmaken...vandaar

@parcival Ik zie het eigenlijk nooit. Zal komen doordat ik momenteel bij een boer rij, waar niet zo veel mensen als bv op een pensionstal komen.

Zelf gebruik ik geen hulpmiddelen met rijden, omdat het niet nodig is. Het paard is pas 8x onder het zadel geweest.

Met longeren gebruik ik 1 a 2 keer in de week bijzetteugels.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:30

Zep schreef:

Het zijn altijd mensen die minstens Z rijden, en de topicstarter is vaak amper op concours geweest....

Ik ben meermaals Z1 en Z2.

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:45

Het is haar eigen keus en als ze dit leest , zou het ook niet zo leuk voor haar zijn maarja

xxsummyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:45

Parcival schreef:
Zep schreef:

dan zou je ook wel is moeten weten dat je met dat in de Z kan rijden

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:56

[/quote]
[/quote]

dan zou je ook wel is moeten weten dat je met dat in de Z kan rijden
[/quote]

Dat weet ik heus wel, muts !!
Begrijp je het topic wel ? Het gaat er om dat dat meisje die hulpmiddelen verkeerd en te veel gebruikte.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:08

Ik vind dat je er door er een topic over te starten niet echt verder mee komt. Wat had je eigenlijk voor reacties verwacht: "Oh, wat gemeen!"?
Ik vind inderdaad wel dat dat kind een beetje extreem bezig is, maar geloof me, door er wat van te zeggen wordt het vaak alleen maar erger. Dat soort mensen komt zichzelf vanzelf een keer tegen.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:10

Parcival schreef:
Het gaat er om dat dat meisje die hulpmiddelen verkeerd en te veel gebruikte.

Leven en laten leven, zie de toegevoegde waarde van dit soort topics nooit zo Lachen

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 14:33

Wouter24 schreef:
Parcival schreef:
Het gaat er om dat dat meisje die hulpmiddelen verkeerd en te veel gebruikte.

Leven en laten leven, zie de toegevoegde waarde van dit soort topics nooit zo Lachen

Sorry dan, ik heb iets gezien waar ik nogal van onder de indruk was en wilde dat graag delen met mensen die ook om paarden geven.
Daar is dit forum toch voor ? Dat mensen kunnen discussiëren over onderwerpen die ze bezig houden ?
En toevallig houdt dat me behoorlijk bezig.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:36

Parcival schreef:

Sorry dan, ik heb iets gezien waar ik nogal van onder de indruk was en wilde dat graag delen met mensen die ook om paarden geven.
Daar is dit forum toch voor ? Dat mensen kunnen discussiëren over onderwerpen die ze bezig houden ?
En toevallig houdt dat me behoorlijk bezig.

Aan je posts te zien bok je nog niet zolang, als je hier al wat langer komt, weet je dat dit soort topic's regelmatig voorbij komen, ik snap dat je het wil delen, maar op wat voor manier? dat iedereen gaat roepen ah zielig? Daar gaat dat meisje heus niet anders door rijden...