Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gehoorzaamheid altijd, soms, niet

A Mijn paard moet ten alle tijden aan mij gehoorzamen.
68 (61%)
B Mijn paard hoeft niet aan mij te gehoorzamen.
Geen stemmen
C Mijn paard mag aan mij gehoorzamen maar heeft zelf ook mogelijkheid tot inbreng.
43 (38%)

Totaal aantal stemmen: 111

Kafue

Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:14

Als je met een paard omgaat moet dit paard dan gehoorzaam zijn aan de verzorger/bezitter/ruiter of niet.
Ik ben benieuwd naar hoe onze bokkers daar over denken..
Leg uit waarom je vind dat een paard naar je moet luisteren of bijvoorbeeld waarom je vind dat hij dit niet hoeft of niet altijd.

En wat versta je onder gehoorzaam, ongehoorzaam en dergelijke dit is met zowel omgang met paarden als met rijden of mennen.
Hoe bereik je de gehoorzaamheid? Doe je dit door consequent te zijn en met beleid of doe je dit door wreedheid jegens het paard of door belonen en dergelijke

Ik ben benieuwd dit kan een zweer interessante discussietopic worden.

Caesar

Re: Gehoorzaamheid belangrijk of onbelangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:28

Mijn paard moet zeker gehoorzamen aan mij. Hij weet precies wat die aan mij heeft. met rijden en in de dagelijkse omgang hoort die gewoon te doen wat ik zeg. Om is om, ho is ho en braaf is braaf. Als die iets goed doet of hij luistert goed dan beloon ik hem altijd hoor. Hij reageert nu op een knipvinger. Als ik dat doe dan gaat die terug. Met longeren moet hij gehoorzaam zijn op stemhulpen. Ik ben daar erg consequent in. 2x proberen, 3e keer dan is het een tik of een zware stem en dan reageert die vaak wel. Ik heb dit wel met moeite bereikt omdat die voorheen op stal mocht als die niet deed wat er gezegd werd. Hij was niet fijn voor het been dus daar ook 2x been, 3e keer tik. Mijn paard heeft tijdens het rijden ook te doen wat ik zeg, alleen laat hij wel merken als hij het niet snapt. Omdat mijn paard slim is en ik bij een goede hulp wel krijg wat ik wil, weet ik dus gelijk wat ik fout doe. In die zin heeft die dan wel wat in te brengen, maar dat is meer mijn fout dan de zijne natuurlijk. Als hij iets wil wat ik niet wil (galopperen ipv stappen, rechts ipv links of hard ipv zacht op de hindernis af) dan heeft die aan mij toch de verkeerde. Dan kan ik best nog eens wat streng optreden. Dan is het ook een keer een tik of schop of stilstaan en dan weer voorwaarts. Ik blijf daar niet te lang over doorgaan. Hij maakt 1 fout, dus laat ik hem dat merken. Doet die het daarna weer goed, dan beloon ik hem ook zeker! Net zoals een jury het hoort te doen, bij fouten mag je 2en geven, maar doet de combi het goed dan mag je ook 8/9 of 10en geven. Ik vind dat elk paard, van groot tot klein, een consequente behandeling nodig heeft. Nu is die van mij lang hengst geweest, en af en toe van die buien, maar ik zou het absoluut niet toleren als mijn paard mij al voorgaat in het naar de wei brengen. Ik ben de leider, dus hij behoort aan gelijke zijde te lopen...lang verhaal he...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 17:39

Mijn paard en de paarden en ponies waar ik mee omga moeten dus ook altijd luisteren naar mij. Ik ben de ALPHA dier, dus de leider van de kudde. Dit uit ik ook naar de paarden door consequent te zijn. Wat vandaag niet mag mag morgen dus ook niet.
Mijn paard moet bijvoorbeeld netjes naast mij stappen als ik naar de weide ga met hem en mag niet dribbelen en dergelijke. Ook is het losstappen aan longeerlijn of draven.
Tijdens de verzirging ben ik de baas, hij krijgt overigens wel vaak een brokje ofzo en dat is dan weer niet zo goed zeggen ze bedelen mag die niet, dan krijgt hij ook niks.
Met rijden ook luisteren niet meer en niet minder. Als ik hulpen geef verwacht ik reaktie, ik denk wel even vliegensvlug na of ik de hulpn goed gegeven heb, zo ja dan gaan echt de sporen er wel bij of soms een zweep.

Met het consequente gedrag worden paarden veel beter hanteerbaar.
Een paard moet wachten op je hulpen, op je stemhulpen. Dan weet hij wat die aan ons heeft.
Kijk maar eens naar de paarden in de weide en naar hun gedrag en het gedrag van het alphadier.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:55

Aangezien dit niet alleen om rijden gaat, maar ook om de hele omgang daaromheen verplaats ik het naar PP.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:18

Apple schreef:
Aangezien dit niet alleen om rijden gaat, maar ook om de hele omgang daaromheen verplaats ik het naar PP.

Hoezo is dit verplaatst naar PP? Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:23

Tsja goh, het is niet echt iets voor VMR of RT en aangezien er op PP ook goede discussies kunnen plaatsvinden heb ik gekozen voor PP.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:25

Apple schreef:
Tsja goh, het is niet echt iets voor VMR of RT en aangezien er op PP ook goede discussies kunnen plaatsvinden heb ik gekozen voor PP.

Ik vind het juist eerder met RT te maken hebben, juist omdat gehoorzaamheid vaak een probleem is...maar goed...dan gaan we gewoon wat vaker bij PP kijken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:29

Ik verlang een zekere gehoorzaamheid, maar een paard kan best eens aan mijn duidelijk maken dat iets niet klopt en dan niet of anders reageren. Moet ik dat dan straffen, terwijl ik zelf iets fout doe?
Als ik in een benarde situatie kom, laat ik het paard me eruit halen, dan ga ik niet zeggen dat hij van mij absoluut daar door moet (neem drijfzand wat hij aanvoelt en ik niet zie). Eigen inbreng vind ik een teken van intelligente en levenslust. Ik hoef geen geestdode machine, dan kan ik net zo goed op de motor kruipen. Een paard is een levend wezen en ik verlang samenwerking, geen slaafs gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:39

Ik heb het idee dat dit een voortzetting is van de discussie rondom losrijden met koud weer? Het is in dat topic al meerdere keren gezegd, maar ik wil het best nog even herhalen. Het is niet zo dat de paarden hulpen mogen negeren, maar het gaat erom wat je vraagt. Hoeveel wil je controleren? Hoe erg test je hun gehoorzaamheid? Vraag je dingen die ze niet kunnen? Daag je ze uit, zoek je de conflictsituaties op, etc etc.

Als ik iets vraag moet het gehoorzaamd worden... maar ik vraag geen volledige controle. Met lange teugel mag een paard best wat z'n eigen richting of tempo bepalen. Dat is geen ongehoorzaamheid.
Idem op stal, ze mogen van mij best snuffelen, rondkijken, wat bewegen. Tot het moment dat ik 'nee' zeg. Dat is van de ene kant niet consequent, want iets mag de ene keer wel en de andere keer niet, maar van de andere kant ook weer wel consequent want nee is nee. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
(Het enige commando dat ik ooit mijn kat heb geleerd was 'nee'. Die snapte het heel goed en was er nooit over in verwarring)

En ik probeer conflictsituaties voor een deel te voorkomen. Niet altijd, soms zoek ik ze expres maar over het algemeen zie ik niets in onnodige frustratie.

(In praktijk ben ik overigens ook best wel eens niet consequent, ben ik te laat met mijn reactie, zie ik wel eens wat door de vingers, ben ik wel eens te streng, straf ik wel eens onterecht, kortom: ik maak fouten en leer er vaak weer van)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:02

Ik moet ten aller tijde consequent zijn bij mijn Tinker.
Verslap ik hiermee dan heb alleen mezelf,het is ook zo moeilijk om consequent te blijven want vaak gaat hij steeds een stapje verder en voordat ik er erg in heb neemt hij de leiding.
Mijn paard heeft bij zijn vorige baas altijd zijn zin gekregen doordat hij een "ozozieligmishandeld paard" was.
En idd vreselijk om een lichtelijk gestoord paard mee te maken maar door geen/amper grenzen te stellen was hij helemaal niet te handhaven( lees niet zadelmak te krijgen en bang voor alles zelfs zijn eigen kont Koe )

Maar het gaat over gehoorzamen.
Ik ben vrij makkelijk heel erg strikt in een paar zaken.

*Meelopen aan halster,achter me blijven en als ik stilsta hij ook, geen gras eten(ik haal mijn tinker & shet samen uit de wei en moet een eindje lopen naar huis dus hierbij kan ik geen eigen inbreng gebruiken)
*Optuigen, hierbij wil ik geen gefriemel,gedraai maar een stilstaand paard.
*Opstappen,absoluut stilstaan totdat ik met 2 voeten in mijn beugels zit(het eerste jaar lag ik er vaak al naast voordat ik voet 2 van de grond tilde Bloos )
*Rijden,actie=reactie

Eigen inbreng mag tot zekere hoogte en conflict situaties zoek ik regelmatig op doordat ik hem confronteer met zijn angsten (klinkt mischien zweverig maar ik merk dat hij daardoor meer zelfvertrouwen krijgt)maar dram nooit door,ik voel door dat ik hem wat jaartjes heb wanneer het TE voor hem word.

Vaak gezegd zinnetje tegen het peerd...."22 uur per dag mag je doen waar je zin in hebt.....maar deze 2 uur zijn van mij" Haha!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:35

ik vind het belangrijk dat een paard gehoorzaam is. hij moet respect voor je hebben, in iedere situatie, en als je hem daar te vrij in laat, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. dat wil niet zeggen dat ik nooit gek doe ofzo, maar ze moeten goed hun grenzen kennen, en weten hoe ver ze kunnen gaan. als je op die marier van elkaar weet waar je aan toe bent, denk ik dat je het veiligst en leukst bezig bent..

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:39

Ik heb de onderste, anders dan gaat het gewoon niet.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:41

Mijn paard dient te allen tijde te gehoorzamen aan mij. Ik ben de Alpha leider en daar wordt naar geluisterd. Een alpha leider accepteerd ook geen ongehoorzaam gedrag dus ik ook niet. Het is alleen heel moeilijk om te allen tijde alpha leider te zijn dus heel soms is mijn paard nog niet geheel gehoorzaam. Maar daar wordt aan gewerkt! Knipoog Haha! Uiteraard met wederzijds respect...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:00

Mijn paard dient ten alle tijden aan mij te gehoorzamen alleen schiet het er soms bij in. Net als dat ze heel lomp doet met haar hoofd en dan tegen mijn hoofd aan bonkt...of net dat ene stapje zet wat niet mag. Ik probeer al jaren om dit te corrigeren maar het werkt voor geen meter. Dus ja....soms moet je het maar nemen zoals het is. Hier komt dan wel bij kijken dat ze over het algemeen een vrij makkelijk karakter heeft. Ze is gewoon soms een vreselijke drammert en ja...dat zit gewoon in het karakter en ze zal het altijd blijven proberen. Ik weet hoe zij in elkaar zit en andersom ook en op deze manier zijn we allebei tevreden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:04

Ik heb niet gestemd, mijn mening zou nl een versie van C zijn:

Mijn paard moet gehoorzamen, maar heeft zelf ook een eigen inbreng Haha!.

Het voorbeeld van Lusitana vind ik daarin wel passend, als wij per ongeluk op een zacht stuk op het strand komen met mogelijk drijfzand dan hoop ik toch echt dat hij daarin initiatief toont en aangeeft dat het niet prima is om daar te rijden.

Verder, knollie weet precies wat wel en wat niet mag, maar er is wel ruimte voor een lolletje. Bijvoorbeeld: als hij in zn boks staat, met de deur open, moet hij met al zn hoeven binnen blijven. Hij weet dat prima.
Toen ik echter laatst even 5 meter verderop liep sloop hij uit zn boks en ging (net iets te snel voor mij om hem te benaderen) even buurten aan de andere kant van de stal.
Nadat ik hem weer gepakt had keek hij echt met zo'n quasi onschuldige blik 'wie, ik??? Verward' Haha! Haha!.

Op het strand ook, als we in galop gaan en hij geeft aan harder te willen dan kan ik daar in mee gaan, maar ik kan ook besluiten dat het huidige tempo goed is. Dat is verder niet zo'n probleem.

Hij doet soms wat voorstellen, maar ik neem uiteindelijk de beslissing of ik daar op in ga of niet.

Als leider heb ik liever een zelfstandig, zelfverzekerd paard in mn kudde dan eentje die slaafs en ongeinspireerd zn taakje doet. In een echte kudde is er ook ruimte voor eigen initiatief en eigen individuele acties.
En, volgens mij krijg je alleen een zelfstandig, zelfverzekerd paard als je de kaders goed weet aan te geven en zekerheid, stabiliteit en duidelijkheid biedt. Maw, als je een goede leider bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:29

Ik vind dat je het erg duidelijk omschreven hebt Apple.

't Is trouwens erg ingewikkeld, gehoorzaamheid, niet alleen bij paarden maar ook kinderen of honden bijvoorbeeld. Om me heen kijkend zie ik dat gehoorzaamheid niet altijd met 'leiderschap' ofzo te maken heeft. In vrij veel gevallen die ik ken zijn de dieren/kinderen niet erg gehoorzaam, maar de grens van 'te ver' is wel heel duidelijk. (Bij honden bv dat commando 'zit' lang niet altijd tot 'zit' leidt, = ongehoorzaam, maar ze zullen NOOIT ook maar een beetje aanvallen/happen zonder zeer uitdrukkelijke toestemming, en weer snel ophouden als er 'af' gezegd wordt)
Over leiderschap hier meestal geen probleem, in noodsituaties gaat dit bijna altijd goed, maar in het dagelijks leven wordt er soms te veel aangezien voor 'spelletje' of zijn er andere kleine dingen waar niet aan gehoorzaamd wordt.

Maar omgekeerd komt het ook voor: de gehoorzaamheid wordt afgedwongen en de kleinste details worden gedrild, maar krijgen ze de kans om los te gaan, dan gaan ze ook goed los. Gehoorzaamheid wordt bv afgedwongen met zweep (of een scherpe halsband, of huisarrest) maar zonder dat de wil er is om mee te werken. 't Ziet er voor het oog dan best gehoorzaam uit...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:09

Maar kijk nou eens als voorbeel op de tv bij de Nanny eerste hulp bij opvoeden op zondag op RTL 4.Hoe snel je de mist in kunt gaan bij bijvoorbeeld kinderen.
Ik probeer altijd de baas te blijven maar dat lukt me ook niet altijd hoor.
Maar goed Nee is nee en blijft nee in die trand dat doe ik wel. En als het gevaarlijk is zoals een dansend paard die je naar de weide moet brengen dan wordt echt wel boos houd op gezegt. Ook met losrijden dan moeten we koste wat het kost stappen en als je ze dat van jongs af aan leert is er niets aan het handje.

Net zoals met een kind die vraagt om een koekje, jij zegt nee want we gaan zo eten. Het kind pakt het koekje toch nou dan pak je toch dat koekje af. Zo is het met paard ook ah mag ik in galop, nee hij wil toch dan pareer je toch door nee is nee en blijft nee,
Met oog op drijfzand ahum zou wel fijn zijn dat hij er dus om heen gaat.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:43

Wat ik heel belangrijk vind in mijn relatie met paarden is de rangorde verdeling. In zoverre vind ik dat paarden aan mij gehoorzaam moeten zijn dat ik de leider ben (dat probeer ik te regelen) en vervolgens mag het paard in zijn positie onder mij wel eigen zaken doen en ondernemen. Maar het dier moet z'n plek wel kennen. Denkt het paard de leiding van mij over te kunnen nemen, zet ik 'm op z'n plek.
Dus er is bij mij wel zeker een grote mate van vrijheid, ik wil het dier volledig in z'n waarde laten, maar er zijn ook zeer zeker grenzen!
Het dier moet wel naar mij luisteren, daar sta ik op , maar dat kan en hoeft niet 24/7 te zijn.
ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, dat ik goed heb weer gegeven wat ik bedoel, maar dat denk ik wel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 08:50

Kafue schreef:
Maar kijk nou eens als voorbeel op de tv bij de Nanny eerste hulp bij opvoeden op zondag op RTL 4.Hoe snel je de mist in kunt gaan bij bijvoorbeeld kinderen.
Ik probeer altijd de baas te blijven maar dat lukt me ook niet altijd hoor.
Maar goed Nee is nee en blijft nee in die trand dat doe ik wel. En als het gevaarlijk is zoals een dansend paard die je naar de weide moet brengen dan wordt echt wel boos houd op gezegt. Ook met losrijden dan moeten we koste wat het kost stappen en als je ze dat van jongs af aan leert is er niets aan het handje.

Net zoals met een kind die vraagt om een koekje, jij zegt nee want we gaan zo eten. Het kind pakt het koekje toch nou dan pak je toch dat koekje af. Zo is het met paard ook ah mag ik in galop, nee hij wil toch dan pareer je toch door nee is nee en blijft nee,
Met oog op drijfzand ahum zou wel fijn zijn dat hij er dus om heen gaat.

Wat heb je weer een origineel voorbeeld...! Tuurlijk met het oog op drijfzand e.d. hoef je niet je zin door te zetten. Als een paard het echt niet vertrouwt dan merk je dat zelf wel, maar dat is dan in mijn ogen niet een situatie waarin die perse moet luisteren. Vind gewoon met rijden en de dagelijkse omgang belangrijker dat hij luistert. Drijfzand komt hier zelden voor dus krijg ik ook niet mee te maken...dus over het algemeen dan moet die gewoon luisteren. En dat is geen slavernij want hij zal echt niet altijd luisteren. Maar bij mij is 3x teveel. Dat voorbeeld van dat paard wat netjes op stal blijft staan met de deur open is ook een teken van opvoeding. Als die van mij een stap buiten de deur zet en ik stamp op de grond, weet die niet hoe snel die terug moet komen...en hij weet ook dat als hij een zelfstandig rondje om het erg loopt (dat mag die weleens) en ik roep hem dat die dan gelijk komt...dat gaat de laatste tijd steeds beter, normaal bleef die dan staan eten ofzo...Ik ben best tevreden hoe mijn paard naar mij luistert, zeker omdat die dat na andere niet altijd doet Knipoog

Ik besteed geen 24/7 tijd aan mijn paard, dus die uurtjes dat ik wel aan hem besteed wil ik dat we elkaar met respect kunnen behandelen. Hij weet dat ik boos op hem wordt als die dingen doet, die helemaal niet hoeven of mogen. Ik heb hem al 6 jaar dus ik weet wanneer die het snapt of echt even loopt te klieren...dan zet k hem wel op zijn plek. Behalve met buitenrijden...daar is hij mij nog 6 jaar de baas als we alleen gaan...we komen niet verder dan de 1e bocht in de straat Bloos , en dan kan ik nog zo lief, kwaad of negerend zijn...hij heeft dan geen respect en draait steenvast zijn kont toe... Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 09:27

mijn merrie is vrij dominant, en om met haar om te gaan moet je daar boven gaan staan.
Dus als ze iets doet wat ik niet wil, pak ik haar daar concequent op aan, en dat werpt zn vruchten af.
echter, als we op buitenrit zijn, bijv. op een pad met veel plassen, laat ik haar de route kiezen hoe we om de plassen heenstappen, en als ze tijdens de buitenrit zelf initiatief neemt voor een draf/gallop waar dat kan, dan laat ik haar lekker. Ze moet dan wel weer op mijn commando stoppen, ze is dan makkelijk weer terug te rijden.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:07

ja mijn pony moet altijd aan mij gehoorzamen natuurlijk, en daar blijf ik ook consequent mee, maar met gehoorzamen houd dit in bij mij:
Ze moet doen wat ik haar vraag op de manier dat ik het haar vraag,maar dat laatste veranderd in bepaalde omstandigheden:
Bijv:
Stel het is de eerste keer dat ik met haar ga springen en ze komt bij de hindernis aan maar durft echtechtecht nie, dan zal ik nie boos worden en hup jij moet er zo over, maar ik zal bijv. (als ik samen ben) iemand anders even mee laten springen(er naast lopen) maarja ik bedoel dus maar, ik blijf er wel consequent mee maar nie hard Knipoog ik weet nie of je kunt begrijpen hoe ik dit bedoel maar misschien heb je er wat aan

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:22

Ik wil graag ook nog even reageren.

Er wordt nu door sommige gesproken alsof een paard wat zich aan de regels moet houden niet gelukkig is... dat vind ik jammer.
Het paard dient gewoon te allen tijde jouw regels na te leven en nee is nee en blijft nee. Maar niemand heeft gezegt dat je dan geen respect hoeft te hebben voor je paard. Het is gewoon een kwestie van, heb jij respect voor mij dan heb ik respect voor jou...
Ik geloof niet dat een paard slaafs is/wordt als je regels toepast in z'n leven. In de kudde zijn er ook vaste regels die nageleeft moeten worden dus waarom thuis bij jou niet?
En natuurlijk heeft een paard z'n eigen inbreng... maar niet als het komt op naleven van bepaalde regels.
Elk paard, kind of ander dier moet regels hebben die nageleeft dienen te worden. Bij dieren is dit nóg belangrijker omdat die regels zorgen dat de kudde overleeft.
Het wordt anders als je (absurde) regels gaat toepassen zonder respect te hebben voor je paard en daarbij (onnodig en heel zwaar) straft. Dan ben je verkeerd bezig en zal een paard niets voor je doen uit respect, alleen maar uit angst om te falen en/of geslagen te worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:48

Bacannie, ik geloof dat niemand in dit topic aangeeft dat regels niet nodig zijn.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:00

Sorry, was er al bang voor dat mijn verhaal niet begrepen ging worden... in mijn beleving hebben regels te maken met gehoorzamen. Vandaar. Ze moeten gehoorzaam zijn aan de regels. Ik hoop dat het dan zo duidelijk is... Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:06

Dan snap ik het Bacannie Lachen.

Hermesdeux, jouw voorbeeld over 'alleen over straat gaan' heeft volgens mij niet zoveel met maken met gehoorzaam of niet of geen respect of niet.

Volgens mij is 'niet alleen op pad willen' vaak een gevolg van te weinig zelfvertrouwen van het paard en daardoor bijna automatisch te weinig vertrouwen in de ruiter. Als je als ruiter te weinig vertrouwen kunt geven aan je paard dan ben je imo nog geen goede leider voor je paard.