Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anita_D schreef:Twee paarden vonden de dood als gevolg van complicaties door verkeerd ingebrachte chips, vertelde Veerman aan de Kamer. (anp/AgD)
Cassidy schreef:Ieder paard dat de dood vind door die onzalige chip is er een teveel. Kun je wel met vingers gaan wijzen door onvakkundig inbrengen van de chip, maar ik denk niet dat de eigenaren met opzet deze personen hebben uitgekozen. En laten we eerlijk wezen: ik durf haas met zekerheid te zeggen dat, als de overheid het chippen niet verplicht had gesteld had, er ook in deze paarden geen chip was gekomen!
Dus hoezo "maar" 14 gevallen? Hoezo "maar" 2 dood?
MarijeR schreef:2 op de 100.000.
Dat is 0,002%
En dan niet door de chip maar door complicaties door verkeerd ingebrachte chips.
Valt me nog mee als je hoort wat voor 'opleiding' die chippers krijgen...
Er gaan ook jaarlijks paarden dood door een enting, niet meer enten dan maar? Dat is gelukkig niet verplicht...
Pfff... zo kan je overal wel een probleem van gaan maken...
Kijk, ik ben het niet eens met die registratie. Voornamelijk omdat ze dan eerst maar eens verschillende databases aan elkaar moeten gaan koppelen.
Dan kan iedereen er straks een voordeel van hebben.
Maar het chippen op zich heb ik geen problemen mee.
Mijn dieren lopen door mijn keuzes veel en veel meer risico's in hun leven dan door het chippen.
Iedere keer dat ze vervoert worden, is de kans groter dat ze verongelukken onderweg dan dat ze dood gaan door een chip. Enten, erg gevaarlijk...
Enig idee hoeveel paarden verongelukken in de wei?
Ze worden gedekt... Levensgevaarlijk, minimaal 2-4% van de merries en veulens overleefd dat niet...
Eigenlijk ben ik best een dierenbeul...
De kans dat een paard in NL door ouderdom sterft is tegenwoordig erg klein........
beautylover schreef:ik ben iig blij dat ik geen chip heb in mijn paard
Citaat:en dat het veulen van de merrie af ging kwam door het chipen heeft de DA verklaard
Quellian schreef:beautylover schreef:ik ben iig blij dat ik geen chip heb in mijn paard
Och, je kan toch niet ALLES voorkomen. Je paard moet ook geënt worden, zitten ook risico's aan. Of wat te denken van castreren? Lees maar eens het topic van Ivytoeter op VvdD.
Ik ben blij dat ik mijn paarden gewoon heb laten chippen, geen gemuts. De hele stal is gedaan tegelijk (30 paarden) en geen 1 die er ook maar iets last van gehad heeft.
lowara schreef:mm volgens mij heb je meer kans dat je paard tijdens een buitenrit platgereden word, dan dat hij dood gaat door het chippen. Zullen we maar even stelselmatig alle paarden in Nederland verbieden de weg op te gaan?![]()
Je moet het wel erg bont hebben gemaakt eer je paard dood gaat aan zoiets kleins als een chip. bv door mensen die er geen verstand van hebben, en eerlijk gezegd heb ik voor eigenaren die niet eens de moeite nemen hun paard te chippen door iemand die het wel kan geen medelijden dat hun paarden door hun eigen schuld zijn overleden. Kijk er zullen vast wel fouten worden gemaakt, of paarden die er misschien niet tegen kunnen, maar moet je eens kijken wat voor aantallen er worden gechipt? dan is het logisch dat er "iets' mis kan gaan. chippen wordt door mensen gedaan, en mensen maken fouten. En mijn paarden zijn ook gechipt of worden dat nog, heb nog geen problemen ermee ondervonden .