Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 01:14

Kamer wil alternatief houden voor paardenchip

Den Haag (27 jan 2005) - Eigenaren van paarden die problemen hebben met de verplichte chip in de hals van de dieren, krijgen ontheffing. Minister Veerman heeft donderdag in de Tweede Kamer toegezegd dat als alternatief voorlopig ook na 1 februari DNA-bepaling door een dierenarts mogelijk blijft.
Een meerderheid van VVD, CDA en PvdA pleit daarvoor, mits de kosten voor de paardeneigenaar zijn. De einddatum wordt nu opgeschoven hangende een onderzoek of dat alternatief definitief kan worden ingevoerd, aldus CDA-woordvoerder Ormel na het overleg met de minister.
Paarden in Nederland die worden vervoerd, moeten voorzien zijn van een elektronische chip die onzichtbaar is. Dat moet diefstal tegengaan, maar ook de volksgezondheid is in het geding. Dieren die niet voor de slacht en dus niet voor consumptie bedoeld zijn, kunnen alle medicijnen krijgen.
Ook dierenverwaarlozing kan zo beter worden bestreden, omdat via de chip de eigenaar simpel achterhaald kan worden.
Tot 1 februari is naast de elektronische identificatieplicht ook vaststelling van het DNA mogelijk. Daarna zou alleen de chip nog geldig zijn. In Nederland zijn ongeveer 300.000 tot 400.000 paardenhouders. Hoeveel van hen moeten hebben met de chip is onduidelijk. De vrees is vooral dat de chip in het lichaam van de paarden gaat 'zwerven', maar volgens Ormel is de chip volkomen veilig. Vorig jaar zijn ongeveer 100.000 paarden 'gechipt'. In maar veertien gevallen waren er problemen, louter omdat de chip problemen gaf. Twee paarden vonden de dood als gevolg van complicaties door verkeerd ingebrachte chips, vertelde Veerman aan de Kamer. (anp/AgD)

In MAAR 14 gevallen >;)

Anita_D

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 02:13

De reden dat ik dit bericht geplaatst heb, is omdat er hier wat cijfers worden getoond, en dat gebeurt niet vaak.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 02:18

Anita_D schreef:
Twee paarden vonden de dood als gevolg van complicaties door verkeerd ingebrachte chips, vertelde Veerman aan de Kamer. (anp/AgD)

Ja, door verkeerd ingebrachte chips. Er zijn ook behoorlijk wat kwakzalvers die denken zo'n chip ff te kunnen plaatsen. Als je het door een goede, erkende vee-arts laat doen (eentje waar je al goede ervaringen mee hebt bijv.) valt het dus eigenlijk nog best wel mee...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:41

Ieder paard dat de dood vind door die onzalige chip is er een teveel. Kun je wel met vingers gaan wijzen door onvakkundig inbrengen van de chip, maar ik denk niet dat de eigenaren met opzet deze personen hebben uitgekozen. En laten we eerlijk wezen: ik durf haas met zekerheid te zeggen dat, als de overheid het chippen niet verplicht had gesteld had, er ook in deze paarden geen chip was gekomen!

Dus hoezo "maar" 14 gevallen? Hoezo "maar" 2 dood?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 10:55

Cassidy schreef:
Ieder paard dat de dood vind door die onzalige chip is er een teveel. Kun je wel met vingers gaan wijzen door onvakkundig inbrengen van de chip, maar ik denk niet dat de eigenaren met opzet deze personen hebben uitgekozen. En laten we eerlijk wezen: ik durf haas met zekerheid te zeggen dat, als de overheid het chippen niet verplicht had gesteld had, er ook in deze paarden geen chip was gekomen!

Dus hoezo "maar" 14 gevallen? Hoezo "maar" 2 dood?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:17

Volgens mij is Nickyu het met me eens Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:36

Ik heb hier een paard staan welke in 1997 al is gechipt...
Nooit geen problemen en heb andere paarden ook laten chippen Haha! ...

Bloos Alleen ga ik mij door alle commoties afvragen of ik mijn jonge paarden, in opleiding, wel zou laten chippen!
Laat ik ze dalijk chippen, hoeft het niet meer en gebeurt er iets met ze Verdrietig ...

Wat een gezeur toch altijd met die regering...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:42

mijn bericht is spoorloos ? lang leve nieuwe bokt

over nieuw dan maar

JA cassidy ben het helemaal eens

moet je eens kijken hoe groot de commotie is als MAAR 14 paarden ziek worden van een verkeerde wormenkuur (of enting) en MAAR 2 paarden de dood vinden

en let wel DIT ZIJN DE OFFICIEEL GEREGISTREERDE GEVALLEN
en helaas betekend dat niet ALLE gevallen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:49

Gejank om niks dus over het chippen.
Bij ons op stal zijn alle paarden gechipt, nooit problemen gahad.
Ik denk inderdaad dat deze mensen deze chippers bewust hebben uitgezocht.
Mensen gingen nl niet bij het eigen stamboek chippen, maar zochten de goedkoopste manier om hun paard gechipt te krijgen. Zoals altijd is ook hoe goedkoop duurkoop gebleken ben ik bang.
Onze paarden zijn gelijk gechipt toen het verplicht werd, omdat bij ons meerdere menners nationaal en internationaal wedstrijden rijden.
Als er ooit problemen hadden moeten zijn, was het in die tijd geweest, toen de chippers nog weinig ervaring hadden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:51

2 op de 100.000.
Dat is 0,002%
En dan niet door de chip maar door complicaties door verkeerd ingebrachte chips.
Valt me nog mee als je hoort wat voor 'opleiding' die chippers krijgen...

Er gaan ook jaarlijks paarden dood door een enting, niet meer enten dan maar? Dat is gelukkig niet verplicht...

Pfff... zo kan je overal wel een probleem van gaan maken...
Kijk, ik ben het niet eens met die registratie. Voornamelijk omdat ze dan eerst maar eens verschillende databases aan elkaar moeten gaan koppelen.
Dan kan iedereen er straks een voordeel van hebben.
Maar het chippen op zich heb ik geen problemen mee.
Mijn dieren lopen door mijn keuzes veel en veel meer risico's in hun leven dan door het chippen.
Iedere keer dat ze vervoert worden, is de kans groter dat ze verongelukken onderweg dan dat ze dood gaan door een chip. Enten, erg gevaarlijk...
Enig idee hoeveel paarden verongelukken in de wei?
Ze worden gedekt... Levensgevaarlijk, minimaal 2-4% van de merries en veulens overleefd dat niet...
Eigenlijk ben ik best een dierenbeul... Rolleyes

De kans dat een paard in NL door ouderdom sterft is tegenwoordig erg klein........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:02

ze hadden een jaar geleden ook al kunnen verzinnen dat het soms fout gaat.....dit maakte een kennis van mij ook mee....2 dagen na zijn merrie gechipt was lag het veulen dood in de wei de merrie was 6 maanden drachtig..en dat het veulen van de merrie af ging kwam door het chipen heeft de DA verklaard

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:31

MarijeR schreef:
2 op de 100.000.
Dat is 0,002%
En dan niet door de chip maar door complicaties door verkeerd ingebrachte chips.
Valt me nog mee als je hoort wat voor 'opleiding' die chippers krijgen...

Er gaan ook jaarlijks paarden dood door een enting, niet meer enten dan maar? Dat is gelukkig niet verplicht...

Pfff... zo kan je overal wel een probleem van gaan maken...
Kijk, ik ben het niet eens met die registratie. Voornamelijk omdat ze dan eerst maar eens verschillende databases aan elkaar moeten gaan koppelen.
Dan kan iedereen er straks een voordeel van hebben.
Maar het chippen op zich heb ik geen problemen mee.
Mijn dieren lopen door mijn keuzes veel en veel meer risico's in hun leven dan door het chippen.
Iedere keer dat ze vervoert worden, is de kans groter dat ze verongelukken onderweg dan dat ze dood gaan door een chip. Enten, erg gevaarlijk...
Enig idee hoeveel paarden verongelukken in de wei?
Ze worden gedekt... Levensgevaarlijk, minimaal 2-4% van de merries en veulens overleefd dat niet...
Eigenlijk ben ik best een dierenbeul... Rolleyes

De kans dat een paard in NL door ouderdom sterft is tegenwoordig erg klein........

Juist, die paarden zijn niet doodgegaan door de chip, maar door het verkeerd inbrengen van de chip. En met enten of andere routine klussen gaat ook veel mis hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:40

Ben het helemaal met MarijeR eens, er kan zoveel gebeuren met paarden maar daarom laat ik ze echt niet 24/7 op stal staan.
Wel wil ik zelf wachten tot ze 3 zijn met chippen ivm de groei.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:05

Relatief weinig! Cijfers verbazen me Ja

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:14

ik ben iig blij dat ik geen chip heb in mijn paard Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:21

beautylover schreef:

Och, je kan toch niet ALLES voorkomen. Je paard moet ook geënt worden, zitten ook risico's aan. Of wat te denken van castreren? Lees maar eens het topic van Ivytoeter op VvdD.

Ik ben blij dat ik mijn paarden gewoon heb laten chippen, geen gemuts. De hele stal is gedaan tegelijk (30 paarden) en geen 1 die er ook maar iets last van gehad heeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:43

Je zou maar 1 van die 2 eigenaren zijn. Nee als mij paard al niet gechipt was toen ik ze kocht dan had er nu geen chip ingezeten. Waarom zou je als er alternatieven zijn.
Vraag mij trouwens ook af wat die 14 complicatie/probleemgevallen zijn. Blijvende kreupelheden of minder erge dingen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:47

Citaat:
en dat het veulen van de merrie af ging kwam door het chipen heeft de DA verklaard

Knappe DA dat ie dat kan zien....ben wel benieuwd hoe ie dat ooit wil aantonen.
Ik ben het met MarijeR eens, er zijn genoeg dingen die wel ook 'gewoon' doen en die veel meer risico met zich mee brengen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:51

Quellian schreef:
beautylover schreef:

Och, je kan toch niet ALLES voorkomen. Je paard moet ook geënt worden, zitten ook risico's aan. Of wat te denken van castreren? Lees maar eens het topic van Ivytoeter op VvdD.

Ik ben blij dat ik mijn paarden gewoon heb laten chippen, geen gemuts. De hele stal is gedaan tegelijk (30 paarden) en geen 1 die er ook maar iets last van gehad heeft.

In heel veel gevallen waarin je paard risico loopt, is het een kwestie van voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen....en soms moet je kiezen uit twee kwaden...en kies je de minst kwade...(bv risico bij castratie t.o.v. hengstengedrag en afzondering omdat je paard niet bij andere paarden kan/mag)
In het geval van chippen geldt voor mij zo'n zelfde afweging...aangezien er een goed alternatief is, die met zekerheid niet belastend is voor mijn paard( wat je van chippen in iedergeval niet met zekerheid kunt zeggen!) is mijn beslissing geweest om niet te chippen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:53

Ik denk eerlijk gezegd dat er net zoveel paarden overlijden na een enting dan na het plaatsen van een chip.
En paarden moeten iig elk jaar, en liefst 2x per jaar geënt worden.
Nemen we dan niet teveel risico met enten voor lief?
Daarbij denk ik dat de complicaties kunnen varieren van een bloeding of een bult bij het inbrengen tot een zwevende chip.
En ook hier durf ik wel weer te stellen dat er op de 100.000 paarden wel 14 zullen zijn met een entreactie.
Ik snap dus niet waarom iedereen zich zo druk maakt om die chip.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:56

verschil is alleen dat een paard van hengstengedrag en afzondering niet dood zal/kan gaan en van castratie wel... vraag me dan af of je die eerst wel als kwade mag zien en het belangrijkste is... kan je geen hengst houden koop er dan geen Haha!
[/quote][/quote]

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:01

Daarom schrijf ik ook, dat dit MIJN beslissing is geweest. Lijkt mij, dat ieder voor zich mag/moet beslissen.
Wat ik wel jammer vind, is dat wat mij betreft (mijn mening dus Haha! ...niet per se feit!!) de informatie over alternatieven voor chippen tot voor kort erg sumier is geweest. Dat is ook waarom ik het goed/leuk vind TS het stukje geplaatst heeft!

Het lijkt me trouwens nogal logisch dat je ook over zaken als enten en bv wormenkuren goed nadenkt en voor en nadelen afweegt!........Of doen jullie dat allemaal 'gewoon' als en omdat de rest het ook doet??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:01

Laten we even niet vergeten dat de chip ons door de NHS door de strot is gewrongen, omdat ZIJ wilden voorkomen dat er fraude wordt gepleegd op wedstrijden (minder dan 1% van de deelnemers). Alle overige argumenten zijn er door de NHS aan de haren bijgesleept om deze beslissing te rechtvaardigen.
Vergeet ook niet dat de grootste chipfabricant ook een van NHS' hoofdsponsors is.
Aan de chip kunnen geen eigendomsrechten worden ontleent, hij is simpel te vernietigen en zorgt daarbij voor nodeloze medische risico's.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:05

mm volgens mij heb je meer kans dat je paard tijdens een buitenrit platgereden word, dan dat hij dood gaat door het chippen. Zullen we maar even stelselmatig alle paarden in Nederland verbieden de weg op te gaan? Clown
Je moet het wel erg bont hebben gemaakt eer je paard dood gaat aan zoiets kleins als een chip. bv door mensen die er geen verstand van hebben, en eerlijk gezegd heb ik voor eigenaren die niet eens de moeite nemen hun paard te chippen door iemand die het wel kan geen medelijden dat hun paarden door hun eigen schuld zijn overleden. Kijk er zullen vast wel fouten worden gemaakt, of paarden die er misschien niet tegen kunnen, maar moet je eens kijken wat voor aantallen er worden gechipt? dan is het logisch dat er "iets' mis kan gaan. chippen wordt door mensen gedaan, en mensen maken fouten. En mijn paarden zijn ook gechipt of worden dat nog, heb nog geen problemen ermee ondervonden .

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:09

lowara schreef:
mm volgens mij heb je meer kans dat je paard tijdens een buitenrit platgereden word, dan dat hij dood gaat door het chippen. Zullen we maar even stelselmatig alle paarden in Nederland verbieden de weg op te gaan? Clown
Je moet het wel erg bont hebben gemaakt eer je paard dood gaat aan zoiets kleins als een chip. bv door mensen die er geen verstand van hebben, en eerlijk gezegd heb ik voor eigenaren die niet eens de moeite nemen hun paard te chippen door iemand die het wel kan geen medelijden dat hun paarden door hun eigen schuld zijn overleden. Kijk er zullen vast wel fouten worden gemaakt, of paarden die er misschien niet tegen kunnen, maar moet je eens kijken wat voor aantallen er worden gechipt? dan is het logisch dat er "iets' mis kan gaan. chippen wordt door mensen gedaan, en mensen maken fouten. En mijn paarden zijn ook gechipt of worden dat nog, heb nog geen problemen ermee ondervonden .

Gelukkig toch?!
En nu hopen dat het zo blijft!