paard verkopen is zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZabaZ

paard verkopen is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 11:42

ik ken mensen die echt wedstrijdrijders zijn. maar het zijn ook mensen die hun paard wegdoen als het niet goed presteert of zodra het ziek wordt verkopen ze het beestje.
dat is toch zielig of ben ik dan weer een rare gozer? wat vinden jullie hiernou van? kan dit of eigenlijk niet?

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:46

Ligt eraan. Als jij een paard hebt waar je graag een bepaald doel mee wil bereiken en dat paard is fysiek niet geschikt om dat te halen dan kan ik me voorstellen dat je je paard verkoopt. Hij kan het bij iemand anders immers net zo goed krijgen. Maar wat ik niet normaal vind is mensen die iedere maand een ander paard hebben en enit snappen dat het aan zichzelf ligt dat dat paard niet kan wat er gevraagd wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:57

ZabaZ schreef:
ik ken mensen die echt wedstrijdrijders zijn. maar het zijn ook mensen die hun paard wegdoen als het niet goed presteert of zodra het ziek wordt verkopen ze het beestje.
dat is toch zielig of ben ik dan weer een rare gozer? wat vinden jullie hiernou van? kan dit of eigenlijk niet?

wat heb jij tegen wedstrijdruiters?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:59

ik zelf hou er ook niet van als mensen dat doen, bv dan word het paard te oud voor de sport (rond de 20) en dan doen ze hem maar weg omdat ze er verder toch weinig mee kunnen, oke misschien dat hij geen topsport meer kan lopen maar gewoon onderling dressuur en recreatie gaat dan nog prima.
Ook doen sommige mensen hun pony weg waar ze echt een band mee hebben en veel mee hebben meegemaakt etc omdat ze 18 worden en daar niet meer bij kunnen starten dat zou ik dus nooit kunnen..

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:14

Ik heb mijn eerste paard ook verkocht omdat ik er niet verder mee kwam in de sport.

Op een gegeven moment reed ik gewoon niet lekker meer op het beest omdat we gewoon nooit eens verder kwamen. Geloof me, als je verder wil komen maar je paard kan het niet, levert het frustrerende situaties op waarin jij je paard af en toe niet eerlijk meer kan behandelen. En dat is dan zieliger dan dat jij je paard verkoopt aan iemand die er genoegen mee neemt dat het nooit een sportpaard zal worden en die er gewoon ten alle tijden lief voor kan zijn.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:18

Je kunt beter eerlijk zijn en je paard wegdoen als het niet klikt (sport of andere redenen) dan maar wat aan blijven modderen. Daar zijn zowel paard als baasje niet blij mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:23

Ik heb mijn paard tot de dood ons scheidt: als ik er dan om een of andere reden niet meer op kan rijden mag ze bij me blijven tot haar dood. Maar met haar klikt het dan ook in het zadel en als ik er naast sta.
Een paard waar je geen plezier aan beleeft (in het zadel of ernaast) is een heel ander verhaal. Paarden houden is te kostbaar om het tegen heug en meug in te doen, en als je geld uit gaat geven en krom moet gaan liggen voor iets waar je geen plezier aan beleeft: waar ben je dan mee bezig? Als de klik er niet (meer) is, waarom zou je een paard dan nog aanhouden? Je bent er niet mee getrouwd of zo! En een paard wat niet (meer) bij jou past, kan een vriend voor het leven zijn voor een ander. Als er geen paarden zouden worden verkocht, zouden er heel weinig mensen een paard kunnen hebben. Waar de een op is uitgeleerd kan een ander nog een hele tijd op vooruit.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:24

Effy schreef:
Ik heb mijn eerste paard ook verkocht omdat ik er niet verder mee kwam in de sport.

Op een gegeven moment reed ik gewoon niet lekker meer op het beest omdat we gewoon nooit eens verder kwamen. Geloof me, als je verder wil komen maar je paard kan het niet, levert het frustrerende situaties op waarin jij je paard af en toe niet eerlijk meer kan behandelen. En dat is dan zieliger dan dat jij je paard verkoopt aan iemand die er genoegen mee neemt dat het nooit een sportpaard zal worden en die er gewoon ten alle tijden lief voor kan zijn.

Volledig mee eens !!! en denk eraan het is niet omdat je je paard verkoopt
dat je er niet genoeg over hebt nagedacht he, zelfs als het niet lekker gaat kan je nog altijd een superband hebben met dat beesje he!!!

grts

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:31

Dat is net zoiets als wanneer je in een relatie bij elkaar blijft terwijl je elkaar weinig of niets meer te bieden hebt. Wat is er dan verkeerd aan om ieder je eigen weg te gaan? Dan ga ik er vanuit dat je al het een en ander hebt geprobeerd om het weer leuk te maken. Maar lukt dat niet, dan moet je je conclusies trekken. En zo zie ik het met een paard ook.

Onze vorige pony hebben we op 7-jarige leeftijd verkocht aan een jong meisje. We waren er allebei te groot voor geworden en het was zonde om zo'n beestje als weidedecoratie te gaan gebruiken. Daar moest gewoon iets actiefs mee worden gedaan. En om nou een pony aan te houden voor een ander...

Nee hoor, ik heb er geen moeite mee als een paard een leuker leven tegemoet gaat bij een ander. Alleen denk ik wel dat je je moet afvragen waar het aan ligt als je iedere drie maanden een paard 'verslijt'. Maar dat lijkt me bij menselijke relaties ook niet echt gezond. Knipoog

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:38

Karin schreef:

Nee hoor, ik heb er geen moeite mee als een paard een leuker leven tegemoet gaat bij een ander. Alleen denk ik wel dat je je moet afvragen waar het aan ligt als je iedere drie maanden een paard 'verslijt'. Maar dat lijkt me bij menselijke relaties ook niet echt gezond. Knipoog

Haha Haha! ik ga volledig akkoord met beide punten Tong uitsteken

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:49

Zo ben ik erg blij dat het meisje waar Dewie van was haar toch nog een kans heeft gegeven.
Dewie is 20, dubbele peesklap en niet meer geschikt voor wat dan ook dacht ze.
Nu is Dewie van mijn dochter en dat gaat prima, klein licht meisje op een oude pony die niet meer iedere dag kan, perfecte combinatie.
En ze leert er zoveel van, alleen al het vertrouwen in het beest hebben.
Mijn dochter krijgt de kans om te leren op een ervaren paard omdat Dewie alles al kan en het paard blijft bij ons tot ze op is.
Dat meisje kon haar niets meer bieden en financieel ging het ook niet meer, dan zijn ze zo allebei beter af denk ik.
Maar idd iedere maand een ander paard zou ik ook raar vinden, dan zit er iets anders niet goed.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:13

Karin schreef:
Dat is net zoiets als wanneer je in een relatie bij elkaar blijft terwijl je elkaar weinig of niets meer te bieden hebt. Wat is er dan verkeerd aan om ieder je eigen weg te gaan? Dan ga ik er vanuit dat je al het een en ander hebt geprobeerd om het weer leuk te maken. Maar lukt dat niet, dan moet je je conclusies trekken. En zo zie ik het met een paard ook.

Ik had het niet beter kunnen zeggen! OK dan!
By the way, hoe denk je dat je aan je eigen paard komt??? Misschien ok ergens gekocht, of heb je hem zielig langs de weg gevonden, vastgebonden aan een boom Verward
Verkopen doe je niet voor je lol, tenzij je handelaar bent. Maar over het algemeen is het de beste oplossing voor paard en ruiter. En als je dan zo iemand tegen komt die elk paard na 3 maanden weer verkoopt omdat ze er geen zin meer in hebben, dan is het voor het paard nog altijd het beste daar zo snel mogelijk weg te komen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:16

Als je je paard koopt voor de sport en daar echt fanatiek in bent kan ik me voorstellen dat het dier weggaat als het niet verder kan presteren of te oud wordt.

In het eerste geval kan iemand anders dan weer opnieuw beginnen met het dier, lijkt mij ook minder frustrerend voor dier en ruiter dan dat het paard door moet blijven proberen terwijl het eigenlijk niet meer kan.

In het tweede geval is het maar net hoe er mee omgegaan wordt, kan zo'n 20 jarig dier bij een minder ervaren ruiter leuk zijn rondjes lopen en een relaxte oude dag hebben is dit ook neit slecht.
Dag en nacht op het land staan is voor sommige paarden gewoon niet de oplossing, en verkopen naar iemand die dan beter aansluit bij het paard vind ik neit zielig.

Palermo gaat hoe ze het ook doet sowieso nooit meer weg, dat is echt mijn paardje en de band met haar is vele malen groter dan met welk paard dan ook tot nu toe.
Maar paarden die er alter misschien bij zullen komen hebben wel kans dat ze op een gegeven moment weer verkocht worden.

Wat ik zelf wel jammer vind is dat veel mensen bij 18 overstappen van pony naar paard en pony gaat zonder pardon de deur uit, kan de pony niet meekomen a la snap ik, beter voor beide om dan te scheiden.
Maar de opvatting ik ben 18 dus het moet vind ik dan weer niet opgaan, omdat je met je pony ook tussen de paarden kan starten.
Laatst bijgewerkt door Sily op 02-12-04 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:16

Overigens is onze eerste pony tot zijn dood bij ons gebleven. Op het moment dat hij vanwege allerlei kwaaltjes met pensioen ging (hij was toen 24) was het geen enkel probleem om hem als weidedecoratie in te zetten: we hadden er de mogelijkheden voor en zelf vond-ie het ook prima. Maar voor een jong paard met nog een hele toekomst voor zich ligt dat anders, vind ik.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:18

Tja, laat ik het heel simpel zeggen: als het paard niet kan voldoen aan mijn verwachtingen........gaat hij wel verhuizen.....

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:27

het is voor het paard denk ik beter om ergens te staan waar hij welkom is en bij iemand die er veel pelzier van heeft.

Als je geen plezier hebt van je paard (of het nou prestatie of bijvoorbeeld karakter is) kan je hem beter verkopen aan iemand die er wel van geniet vind ik.
Met sommige paarden kan je echt een band hebben, het paard dat ik nu heb zal ik niet znel wegdoen, maar de vorige heb ik verkocht omdat ze niet meer in de sport kon en die staat nu lekker op de wei bij mensen en heeft een veulentje. Een beter leven had ik dat paard niet kunnen geven het was zieliger geweset als die bij mij op stal was blijven staan.

Ik vind het dus een beetje kort door de bocht.
van een paard houden betekent ook los kunnen laten als dat verstandig is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:30

Idd, en een wat ouder paard dat nog prima te berijden is, kan ook nog een leuke tijd tegemoet gaan bij een andere eigenaar. Zie het voorbeeld van Coydog.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:04

ik vind het niet zielig om je paard te verkopen, het ligt natuurlijk aan de omstandigheden, heb je een paard, en gaat het niet meer goed met de combinatie zelf, snap ik dat je hem misschien gaat verkopen, en een nieuw dier zoekt, als je paard ziek is, vind ik geen reden om hem te verkopen. en veel mensen zien het ook als handel, dus die hebben vaak de paarden maar voor een tijdje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:06

Het is een ronduit domme redenering dat niemand zo goed voor je paard zou kunnen zorgen als jij zelf. Dat vind ik zelfs bijna een egoistische gedachte.

Je paard is vaak zelfs beter af bij een andere eigenaar

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:35

Als mijn paard niet goed presteerd gaat hij de deur uit.
De stalling kost hier, in den haag, op een 'goede' manege duur zat, en alles er omheen ook.
Dan wil ik ook waar voor me geld.

Maar als het beestje ziek is, verkoop ik haar absoluut niet, tenzij ze wordt afgekeurd door de verzekering. (en de verzekering je dus niet meer verzekerd).

Mn vorige pony is ook weggegaan omdat hij niet aan mijn 'eisen' voldeed, jammer maar waar.
Hij staat nu bij bokker ingeo, die exact van zo'n pony droomde.
Pony blij, Ingeo blij en ik blij Lachen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:40

Kawa blijft

maar als er op Unaira iemand een leuk bod doet, is ze vandaag nog weg Lachen

Snap ook niet wat er egoistisch aan is.

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:44

Karin schreef:

Helemaal mee eens OK dan!

Vrouw1515

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:31

Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment klaar bent met je paard. Heb het idee dat er best andere wellicht vriendelijkere oplossingen zijn dan gelijk te verkopen.
We praten hier namelijk over een dier, niet over een auto of een echtgenoot of gewoon maar een ding of gebruiksvoorwerp.

Als je de advertenties eens goed doorleest op al die aanbieding sites, over mensen die maar door blijven fokken met beesten...

Wat zou je voelen als je je "ex" paard ziet staan op transport of ziet zwoegen op een manege ??? Alle oproepjes over wie heeft mijn paard/pony nog gezien ?

Wellicht ben ik wel te emotioneel wat dieren betreft.

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:31

Als jij geen plezier meer hebt van je paard dan merkt het paard dat ook en is het voor hem ook niet leuk meer. Ik denk dat het dan voor allebei beter is als het paard verkocht wordt zodat die het bij een ander leuker krijgt.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:44

De pony's die ik reed op een fokkerij, konden zo maar opeens weg zijn omdat er iemand kwam die hoog bood. Ze werden dan ook meteen verkocht naar Engeland, Denemarken, Zweden, Duitsland of Noorwegen. De eigenaar heeft me hier heel erg veel pijn mee gedaan, keer op keer. Vooral bij mijn eerste pony daar was het erg zwaar, ik was nog maar een jaar of 10 en er werd me al 2 jaar lang verteld dat mijn pony nooit verkocht zou worden. Van de ene op de andere dag was hij weg. Ze kwamen wel altijd goed terecht, zo mocht mijn hengst gaan dekken in duitsland, staat largo bij irene in culemborg waar haar dochtertje haar rijdt en loopt pia in denemarken bij een goede sportstal.

Elza blijft tot haar dood waar ze nu is. Haar eigenaresse heeft haar al 20 jaar en ze hebben heel veel meegemaakt. Elza blaast haar laatste adem bij ons uit Lachen

Dat mensen hun paard verkopen, heeft meestal een logische reden, die ik dan ook wel kan begrijpen.