Zorgenkind als paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Zorgenkind als paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:26

Beetje vreemde titel, maar ik kon even niets beters bedenken. Clown Haha!

Mijn 4-jarige paard is nogal een zorgenkind, hij heeft vaak last van blessures. Vlak voordat ik 'm kocht (1,5 jaar geleden) had hij een scheurtje in z'n kaak omdat hij het luik van z'n stal zelf open wilde maken. Ongeveer een half jaar later een verrekte nekspier, paar maanden later een verdikking van de kroonrand. Begin dit jaar zette ik 'm in de wei mét peesbeschermers en toen heeft hij met z'n achterhoeven door de beschermer heen tegen ze voorbeen getrapt. Met als gevolg: een scheurtje in z'n pees, 2 maanden volledige stalrust en een revalidatie van bijna 2 maanden.

Toen dat weer helemaal genezen was heb ik 'm heel voorzichtig aan (en helemaal ingepakt) weer eens in de wei gezet. Dat ging een paar keer goed totdat hij zijn kroonrand weer eens aantikte (onder de springschoen door) en hij weer een paar dagen onregelmatig liep. Inmiddels heeft hij 3 soorten beschermers om zijn voorbenen als hij in de wei gaat of losgegooid wordt. Het kan gewoon niet anders, hij is door zijn joligheid echt een gevaar voor zichzelf. En toch heeft hij het recht om af en toe zijn benen te mogen strekken. Ik kan 'm moeilijk in een glazen kooi stoppen!

Toen hebben we voor zijn ijzers eronder uit laten halen (omdat hij die ook constant aftrapte) maar hij ging ontzettend gevoelig lopen. Het was duidelijk dat hij niet zonder ijzers kan (is bij de klinische keurig eerder ook naar voren gekomen). IJzers er weer onder en het ging weer goed. Tot ongeveer 2 weken geleden. Hij begon weer 'op eieren te lopen'. Niet echt kreupel, maar een 'knikje'. Toen was voor mij de maat vol en hebben we de vee-arts er bijgehaald. Zij heeft een buigproef gedaan (het been waar hij die peesscheur heeft gehad) en daar kwam hij dus niet doorheen.

Nou moet hij deze week naar de kliniek voor foto's. Hoogstwaarschijnlijk heeft het met het sesambeentje te maken en dat staat dan weer in verband met de peesblessure die hij gehad heeft. Om zijn pees te ontlasten heeft hij andere botten weer te veel belast, en een andere stand van z'n hoef gekregen. Dat valt met speciaal beslag te corrigeren. De foto's zijn om te kijken hoe het precies ziet. Toch zit ik hier wel met de kriebels. Hoewel het waarschijnlijk meevalt, ben ik echt bang voor de uitslag van de foto's. Scheve mond

Even voor de duidelijkheid: 1,5 jaar geleden is Bonanza 100% klinisch goedgekeurd, buigproef en al. Hij is gewoon een blije gup als hij vrijheid heeft, maar zo'n onzettende knuffelkont! Hij zit lekker in z'n vel en ziet er goed uit.

Het is heel moeilijk af en toe. Vooral als je dan ook nog mensen hebt die het aanstellerij noemen en dat hij gewoon een luie donder en een watje is. Verdrietig Hij is mooi wel m'n maatje waar ik ontzettend veel van hou! Hij heeft zich nog geen één keer aangesteld, zo blijkt uit alle vee-arts onderzoeken.

Gelukkig steunt mijn instructrice me door dik en dun. Als ik bijvoorbeeld met Bonanza aan de hand moet stappen, terwijl hij vol opgekropte energie zit, staat ze ALTIJD voor me klaar. Echt, zonder haar was het allemaal nog moeilijker geweest!

Bedankt voor het lezen van m'n lange verhaal. Mijn vraag is nu of er mensen zijn die dit herkennen...? Zijn er meer mensen met zo'n 'zorgenkind'? Zoja, hoe ga jij ermee om?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:31

ik heb er zelfs 2 Scheve mond

beide gekocht als compleet goedgekeurd sportpaard, de ene heeft geregeld koliek gehad, zmereczeem, peesblessure, spat & HKO, alsof t niet genoeg is(ondanks dit nog M1 dres+L spr.) is de spat LA verder gaan woekeren en is ze met vervroegd pensioen, is alleen nog gezelschapspaard/grasmaaier

2e paard heeft bijna dagelijks wel ergens een nieuwe wond/wondje, heeft heel vaak een rare alergische reactie op bv een plantje of een insectenbeet, af en toe koliek gehad, vastgelegen in stal na t rollen, omgevallen in de wei na t steigeren, paar keer flink getrapt en dan steeds een dik been
voedernijd en daardor zo vaak zo hard naar achteren gemept dat zn sprong 3x zo dik was, na 6 weken was t genezen deed ie t gewoon nog een keer Scheve mond en toen begon RA af en toe wat minder mee te komen, wat nu na 2 jaar sukkelen nogsteeds zo isk geen diagnose na meerdere onderzoeken in verschillende klinieken, wel ineens de diagnose zware ataxie
ook geregeld problemen met zn rug&gebit(hangend rooster, tanden die eruit moesten etc etc)

ik wordt er vrij moedeloos van, zit nu met 2 afgekeurde paarden, maar de aanghouder wint en ik heb een jaarling gekoct die de afgelopen 2,5 week dat ik haar heb zonder ongelukken is doorgekomen OK dan!

maar mn 2 kneusjes blijven bij mij tot ze echt op zijn en geen paardwaardig bestaan meer kunnen hebben, ze betekenen teveel voor me om zomaar weg te doen omdat ze ongeschikt zijn geworden....

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 17:37

Jeetje, het kan dus nóg erger! Scheve mond Ik hoop dat het met Bonanza niet zover komt, maar ik sta nergens meer van te kijken. Wat ik wel heb geleerd, als ik ooit nog eens een paard (erbij) koop, wordt het zeker een veulen. Slaat misschien nergens op, maar voor m'n gevoel is het beter. Ben je er van begins af aan bij.

Renske20 schreef:
maar mn 2 kneusjes blijven bij mij tot ze echt op zijn en geen paardwaardig bestaan meer kunnen hebben, ze betekenen teveel voor me om zomaar weg te doen omdat ze ongeschikt zijn geworden....

Ben ik het helemaal mee eens. Zolang mijn paard lekker in z'n vel zit en geen pijn heeft blijft hij bij mij. Ook al zou dat moeten betekenen dat ik niet meer kan rijden (2e paard zit er niet in). Maar nogmaals; ik hoop niet dat het zover hoeft te komen.

Bedankt voor je reactie! OK dan!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:51

Volges mij past mijn merrie hier ook wel bij! Toen we haar kochten is ze 100% goedgekeurd. Helaas paste ze slecht in de groep in de wei, veelte dominant, waardoor ze steeds met grote en kleine wondjes terugkwam. Toen het winter werd en ze meer op stal stond was het om de haveklap koliek. Alsof dat nog niet erg genoeg was ging ze bijna onderuit tijdens het rijden, waardoor ze kreupel werd. Dat ging niet over met rust, dus de veearts erbij gehaald. Die heeft allerlei onderzoeken gedaan, waaruit bleek dat het heel laag in het linkervoorbeen zat, iets aan een pees. Na bijna een jaar rust op het land werd het alleen maar erger. T paard liep hardstikke kreupel, werd sagrijnig en had zichtbaar pijn. Wij hebben toen de stap genomen haar te laten inslapen, om haar te laten staan was gewoon niet eerlijk meer... Ik hoop voor jou dat het nooit zover komt, want het is verschrikkelijk moeilijk!

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 17:54

Ik heb ook zo'n zorgenkindje. Ik heb haar sinds 17 mei 2003 en vanaf dat moment heb ik (o.a.) het volgende met haar meegemaakt:

Binnen twee weken had ze een hoefzweer. Een paar weken later kreeg ze een trap tegen haar been en werd de wond verkeerd gehecht. Meer dan acht weken kreupel, waarvan ze zo'n drie weken niet eens haar knie kon buigen. Begin augustus (ja, 2003 nog) ging ze voor het eerst liggen tijdens het rijden. Veearts erbij, maar niets afwijkends te vinden.

De winter kwam ze redelijk door, maar daarna begon het weer:
Begin maart hadden we de veearts er weer bij, omdat Tiq zand at. Daar kreeg ze een poeder voor, wat ze helaas niet zo lekker vond. Per dag duurde het minimaal twee uur om het poeder naar binnen te krijgen. Nog geen week later moest er al weer (met spoed) een veearts komen. Tiq had ijzerdaad om haar been weten te krijgen. De draad zat vlak boven de kroonrand en Tiq kon niet meer op het been staan. De veearts probeerde de plek te vinden waar de draad in Tiq's been was gegaan, maaar na de draad helemaal gevolgd te hebben kwam hij weer op het beginpunt uit. De draad zat er dus gelukkig alleen heel strak om haar been heen. Dat voorjaar viel ze/ ging ze nog twee keer liggen tijdens het rijden, maar ook nu was er niets te vinden.

De zomer ging weer goed, tot half september. Tijdens het eerste buitenritje bij een trainingweekend ging het weer mis. Ik liep al naast haar, toen ze opeens heel snel begon te ademen en begon te wankelen. Ik zei nog tegen iemand "volgens mij gaat het niet goed met Tiq." Voordat die persoon zich omgedraaid had lag Tiq al languit. Haar ogen draaiden weg, ze was koud, ze zweette en ze reageerde vrijwel nergens meer op. Hierna hebben we haar weer laten onderzoeken. De veearts was er inmiddels ook van overtuigd dat er echt wat aan de hand was en heeft Tiq's glucosespiegel gemeten. Die was veel te laag, maar niet laag genoeg om het vallen te verklaren. We haddden haar voor verder onderzoek naar Utrecht kunnen brengen, maar onze veearts (en Utrecht) hebben dat afgeraden omdat Tiq daar dan waarschijnlijk weken zou moeten blijven en er een grote kans was dat ze in Utrecht ook niets zouden kunnen vinden. Ik heb Tiq altenatief laten behandelen en tot nu toe gaat het heel goed met haar. Behalve dan dat ze nu al weer zo'n twee weken kreupel is door een schouderblessure.

Daarnaast is haar gedrag ook een tijdje zorgwekkend geweest. Rond de hengstigheid hebben we heel veel problemen gehad. Van los over de hei rondrennen (op zich wel een lachwekkend verhaal) en in haar eentje de weg over steken tot bijten en bokken.

Tiq is trouwens ook vier. Hopelijk groeien ze er overheen Haha!. Heel veel succes met je zorgenkindje.

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

ik had er ook een.
toen k m alleen bijreed had ie nooit wat, hij was in die 6 a 7 jaar hoogstens een dagje chagerijnig.
Ik kocht m en na een half jaar ging t mis.
peesblessure, ernstige hoefzweer met 40 graden koorts, over een hek gesprongen en erin blijven hangen, in de trailer gevallen been open, hangend rooster door haken op zn tanden (kliniek kende ons onderhand Clown ), ernstigere peesblessure (zn laatste 6 maanden wei gingen in) en uiteindelijk is ie nog onderuit gegaan en was zn rechterbil echt 3 keer zo dik als de linker.
Ik heb nog nooit zoveel gewerkt als in die 2 jaar dat ie van mij was. Knipoog
damn wat is die dokter vaak langs geweest..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:46

de hoefzweren had ik nog niet eens opgenoemnd schiet me nu te binnen, alleen dit jaar al heeft mn pony 3x een hoefzweer gehad Scheve mond erg gevoelige hoeven, snel een zoolkneuzing waarna er een zweer komt, erg sneu omdat ze dus al 1 slecht achterbeen heeft, en tijdens een hoefzweer steunt ze dus ook niet goed op de voorbenen, waardoor ze nog moeilijker loopt Scheve mond

maar er zijn dus 'gelukkig' nog meer mensen met van die 'kneusjs' als paarden!

AltijdLente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:07

haha 'kneusje' is nog zacht uitgedrukt Knipoog
welk volleerd springpaard gaat r nou 1.30m uit draf springen en dan ook nog s de wei IN! pff Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:11

De mijne heeft ook altijd wat.Ik roep altijd dat het het enige paard is wat je gewond uit stal haalt.De wei heb ik ze nog nooit (afkloppen) gewond uit gehaald die is groot genoeg ze staat er ook altijd in.Na s'morgens een paar galopronde's gedaan te hebben gaat ze rustig eten.Maar op stal heb ik ze al met kapotte benen uitgehaald,ben ik s'avonds om 10 gebeld ze bloede uit haar hoofd.Zat er een diepe winkelhaak in kon de dierenarts komen,op zaterdag avond,natuurlijk dierenarts van wacht .Grapje koste 250 euro.Ik heb vast per steek betaald Scheve mond .Ik ben tot verleden week bezig geweest met een infectie uit de benen te krijgen die heeft 3 maanden geduurd.Ben zondag wezen rijden ik kwam terug zag ik met benen afspoelen dat ze gewond was aan de hoefbal weer een diepe snee.
Maar ik ben intussen een expert in het verschonen van verbanden en ontsmetten van wonden.Ik zal niet alle ongelukjes noemen want dan ben ik twee bladzijden verder nog bezig Tong uitsteken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 19:19

Toch wel een 'troost' om te lezen dat ik niet de enige ben. Harstikke bedankt voor jullie reacties. Ik wens jullie allemaal succes met jullie 'kneusjes' of 'zorgenkindjes' (iemand nog een andere benaming?). Knipoog Haha!

En Cupid, ik hoop idd dat ze er overheen groeien!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:05

heb je berichtje even gelezen, heb geen zorgenkindje maar wil toch even reageren,

jammer dat bonanza zichzelf telkens zo verwond als hij een beetje gek is in zn koppie,
ben echt benieuwd wat er uit de foto's komt,
als hij 1,5 jaar geleden helemaal is goed gekeurd dan is het in ieder geval nooit wat in een ver stadium lijkt me en zou je veel aan de stand en alles kunnen doen, maargoed, gewoon wachten tot de uitslag en niet teveel over piekeren,

verder die mensen die zeggen dat ie zich aanstelt, die zijn gewoon niet wijs, je luisterd toch gewoon naar wat je paard aangeeft,
ok dr zijn harde paarden en paarden die snel iets laten zien, maar naar beiden moet je luisteren,
ookal zou bonanza snel pijn aangeven dan duidt het wel op iets en is het misschien een hele vroege waarschuwing waar je heel blij mee moet zijn,
een paard wat pas aangeeft als hij het niet meer aankan lijkt me veel erger dan, zoals sky, verhaal ken je nog wel denk ik...

maargoed, beterschapjes voor bonanza dan en jij niet teveel denken over die uitslag, wacht het allemaal maar gewoon af,
(makkelijker gezegd dan gedaan, sorry)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:14

Ik weet nog heel goed wat je heb doorgemaakt met Sky, ben ik zeker nog niet vergeten. Vind het nog steeds heel dapper hoe je dat hebt aangepakt.

SuperRoos schreef:
ookal zou bonanza snel pijn aangeven dan duidt het wel op iets en is het misschien een hele vroege waarschuwing waar je heel blij mee moet zijn,
een paard wat pas aangeeft als hij het niet meer aankan lijkt me veel erger

Dit is precies hoe ik er ook over denk, beter kan ik het niet verwoorden.

Echt een heel lief berichtje Roos, hartstikke bedankt! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:26

het is heel erg moeilijk als je eenmaal in zo'n cirkeltje zit. Ik ken maar weinig paarden die daar heelhuids uitgekomen zijn. Wat je nog wel eens doet met zo'n paard is hem gewoon een poos op het land gooien en kijken wat er gebeurt. Waarschijnlijk blaast ie 3 pezen op, maar dat geneest met rust vanzelf en als je mazzel hebt heb je daarna nog een fijn paard voor buitenritten.

Domme pech hoort er ook bij, het overkomt iedereen een keer.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:37

Zep schreef:
het is heel erg moeilijk als je eenmaal in zo'n cirkeltje zit. Ik ken maar weinig paarden die daar heelhuids uitgekomen zijn. Wat je nog wel eens doet met zo'n paard is hem gewoon een poos op het land gooien en kijken wat er gebeurt. Waarschijnlijk blaast ie 3 pezen op, maar dat geneest met rust vanzelf en als je mazzel hebt heb je daarna nog een fijn paard voor buitenritten.

Wat bedoel je hier precies mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:44

Dat ik maar weinig paarden ken die uit zo'n vicueuze blessurecirkel gekomen zijn als prestatiepaarden. Dat trekt het gestel gewoon niet meer, zuur maar waar.

Het probleem met langdurige blessures is meestal dat ze zich gaan overbelasten op een andere plaats, en daar weer een blessure krijgen etc. Van lang boxrust gaat de botkwaliteit gruwelijk achteruit en krijg je straal- en sesambeen problemen etc.

Maak je de keus om zo'n paard een poos op de wei te zetten, dan krijg je in 9 vd 10 gevallen eerst nog een heleboel meer blessures.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:52

Thanx voor de toelichting. Ik wacht eerst nog even de uitslag van de foto's af voordat ik conclusies ga trekken. Het is een hele tijd na de peesblessure goed gegaan. Hij heeft weer heel wat gekke sprongen gemaakt zonder blessures eraan over te houden (gelukkig gaat het ook nog wel eens goed). Pas toen de ijzers eronderuit zijn gehaald en er weer onder zijn gezet begon hij weer licht te 'knikken'. Waarschijnlijk omdat de stand van de hoeven door het tijdelijk op blote voeten lopen wéér veranderd is. En ja, dat been blijft nou eenmaal een zwakke plek. Scheve mond

Vrijdagmiddag om 13.30 uur kunnen we terecht bij de kliniek, ik vind het echt heel spannend...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:05

hey ik herken je verhaal.

het begon al met mijn eerste paard. had haar net kreeg ze baarmoederbloeding. naar de kliniek bleek dat er weet ik niet wat in haar baarmoeder zat. daarna werd ze kreupel. had haar in het land gezet ging ze keihard rennen en kwam ze onder een hek terecht. waardoor het leek of ze beter als voorheen liep toen ze op stond. al gauw was het erger. later liep ze weer beter en werd het jojo effect af en toe goed. soms 1,2,3 of zelfs 4 benen kreupel. kliniek gegaan foto's gemaakt. blijkt ze ataxie en lichtespat in een spronggewricht te hebben(ze was toen wel al 17) toen zou ik 6 weken moeten stappen. Had zelf al besloten dat ik haar dat niet aan wou doen, maar ging er nog goed over denken, of er nog wel iets hoop was of helemaal niet. utrecht had hoop. Een week later kreeg ze bloedvergiftiging en heb haar toen ook laten inslapen. daaran had ik een

2e paard die heb ik weggedaan na 1,5 maand.

paard dat ik nu heb (juni 2002 gekocht en brood mager) had na een maand Ocd(ontdekt) is geopereerd heeft toen december geravalideerd. maar was in de tussen tijd heel ziek geworden door bronchitis en doordat ze geen conditie had. door de boxrust kwam ze in een vicieuze cirkel. halverwege december de eerste keer er opgestapt (paard was 4) tot de zomer heeft ze bronchitis gehad. en heb ik haar van nood op het land gezet (wat eerst niet mogelijk was) en haar weer een maand stil gezet. daarvan is ze super opgeknapt nog voor ze op het land ging. had ze tegelijk met de bronchitis ook nog iets vreemds aan haar lichaam, waardoor als je haar poetste ze heel kwaad werd en sloeg.nek rug kont deden allemaal zeer. met rijden een en al protest. VA erbij gehaald paard krijgt te veel voer. (foute diagnose maar goed) op den duur ging het iets beter. ze is toen dus ook op het land gegaan. (ik was precies in die tijd op stage dus haar vakantie kwam zo mooi uit) toen ik terug kwam. zijn wij naar friesland verhuisd. waar ze ook weer heerlijk op het land kon met een maatje. Die zomer (2003) is ze goed aangekomen, maar de eerste week dat we er waren had ze al 2 spring knieen. niet super ernstig, maar kon weer een week niets doen. toen ging het een tijdje goed. en zocht ik een bijrijdster (BeNGeL) die opeens mij vertelde, nadat ze vlam een dag gedaan had. Dat ze super aan het bokken was geweest. Ik dacht uitproberen. had ze ook bij mij gedaan toen ik haar de winter ervoor weer was gaan rijden. De volgende dag ik erop het zelfde en ook weer zo doen als eerst met poetsen uithalen (terwijl ze dat altijd heerlijk vond) ik VA gebeld. en die had het meteen goed. ze hat last van haar atlas wat doorwerkt naar achteren. dat is toen behandeld. En ook tot nu toe niet weer terug gekomen. Ik heb toen heel lang niks mogen doen en op den duur kon ik longeren zonder iets eraan en weer rijden zonder dat ze nageeflijk mocht lopen. uiteindelijk mocht dat weer. (heeft denk ik zo'n 2 maanden tot dec. 2003 geduurd. Met oud en nieuw was ik ziek. dus had de paarden 3 dagen de dekens niet afgehad. (ze liepen gewoon in de wei) en toen ik weer beter was. deed ik haar deken af en toen waren heel haar flanken in getrokken en was ze erg afgevallen. gelijk VA gebeld. Bleek ze iets aan haar lever te hebben. dat is behandeld. samen met de VA een voerschema opgesteld. en sindsdien (februari dit jaar) heeft ze niks meer gehad. en zijn we lekker gaan rijden en zelfs wedstrijden gestart. het heeft 1,5 jaar geduurd voor dat ze gezond was. We hebben zelfs op het punt gestaan haar naar de slacht te doen, omdat de bronchitis niet over ging.
Dit jaarwou ik haar ook laten dekken, maar dat is niet gebeurd omdat ze niet hengstig werd van wege een geellichaampje. Misschien beschering van het lichaam zelf. in elk geval vind ik dat niet zo belangrijk. heb liever mijn paard gezond.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:12

ik ben nog meer vergeten eigenlijk dat is nog niet eens zo lang geleden heeft ze haar achterbeen ontveld is nu nog wel een vreemde vorm maar goed genezen. het been komt al wel weer meer in model. ook heeft ze het headshaking syndroom overgehouden aan wat ze aan haar atlas had. Vorig jaar had ze ook een of ander misterieuze jeuk waardoor ze schuurde dat het vel op haar staart losliet en er haren onder zaten. en toen ik haar net had had ze in het weiland een wond bij het oog opgelopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:37

Ik heb ook een echt zorgenkind.

Momenteel heeft ie: Kissing Spines, hij is RV niet goed en heeft nog een onverklaarbare kreupelheid, hij hoest, hij vergaat vd jeuk en hij heeft zowel een drukking op zijn schoft als op zijn rug.

Verder in het verleden:

- getrapt in de wei: diepe vleeswond
- uitgegleden op het asfalt: kogel beschadigd
- in een spijker getrapt in de stapmolen: bloed spoot eruit
- in zijn box een stuk hout diep in zijn hoef: ook maandenlange revalidatie

Dan nog een keer verstappen, hoesten heel lang, kortom ... ik denk dat van de 5 jaar dat ik hem heb hij zeker 1 1/2 tot 2 jaar stil heeft gestaan.

En ondanks alles was ik toch nog binnen 2 jaar Z2 en heeft hij afgelopen september Hippiade gelopen in het Z2.
Ik blijf dus apetrots op mijn pechpaard Ach gut

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:36

Geeft toch hoop dat een zorgen paard toch nog goed kan komen. Ik heb een haflinger en toen hij 3 maanden onder het zadel was, werd hij kreupel. Twee dierenartsen erbij, die konden niets vinden. Stappen langs de weg was het advies. Toen zijn we samen onderuit gegaan omdat hij schrok van een paar eenden. Ik mijn enkel gebroken, hij gelukkig niets extra zo op het oog. Een half jaar stil gestaan, toen weer gaan rijden omdat de dierenarts dacht dat het een hele lichte vorm van spat was. Hij is door de kreupelheid heen gelopen en liep weer goed. Ondertussen ook enkele malen door een fysiotherapeut behandeld.
In juli dit jaar verstapt hij zich op een wedstrijd en staat nu nog steeds kreupel in de wei. Wordt op het moment behandeld door Greetje de Jonge in Haren en dit gaat heel goed. Hij is nu voor 80 procent goed en moet in januari 2005 terug komen. Dit is een hele goede dierenarts gespecialiseerd in beengebreken en luchtwegaandoeningen, maar voor de rekeningen moet een een extra baan nemen.
Maar ik hoop dat alles nu goed komt, hij is nu bijna 5 jaar oud.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:18

Toekie,
wat ik me nog ff af zat te vragen, is je paard misschien zo hyper omdat ie niet genoeg beweging krijgt? Tuurlijk speelt zn leeftijd ook mee, maar als ie bv grotendeels op stal staat is dat niet bevorderlijk voor rustig gedrag als ie buiten komt.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:24

ook hier een zorgenkind!! bijna altijd heeft ie wel wat....
tja, wat doe je eraan... vrijwel nix helaas, gewoon maar blijven gaan en hopen dat er eens een dagje niets gebeurt Tong uitsteken

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:33

Baduh heeft al bijna sinds het begin eigenlijk altijd een probleem met zijn linkervoorbeen gehad. Er is nu ein-de-lijk ontdekt wat het is. Ze dachten eerst HKO, maar inmiddels weten we dat hij een gaatje in zijn diepe buigpees heeft en dat de ophangbandjes eromheen overbelast en ontstoken zijn (of waren). Hij staat nu voor in ieder geval 2 maanden op de wei.
Bovendien heeft Baduh een terreur-gebit. Alles schots en scheef, en hij mist 2 tanden. Zijn kaak is ooit overdwars gebroken geweest, maar daar is nooit wat aan gedaan. Boos!
Nog geen half jaar nadat ik hem gekocht had ging hij on-opgewarmd fout op een balkje staan= ingescheurde borstspier.
Verder heeft ie een deuk in zijn kont van een foute trap van zijn vriendinnetje (op zijn verjaardag nog wel! Haha!).
En omdat ie een abces op zijn staartwortel schijnt te hebben gehad groeit er op een flink stuk geen of wit haar. Daar is ook een spier beschadigt dus hij kan niet "vlaggen" met zijn staart.
Verder heeft hij nog kreupel gelopen omdat er een ader aan de oppervlakte van zijn straal ontstond (zooltjes eronder, alles weer goed).
Ook een aardig lijstje. Maar de +-punten aan Baduhs gezondheid zijn er ook hoor: absoluut NIET koliekgevoelig, zeer sterk hart en goede gezonde longen en luchtwegen. Geen huid- en vachtproblemen en bijzonder goede oortjes en oogjes. Lachen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:05

Tsjonge, wat een dingen lees ik allemaal! Ik ben erg blij met alle reacties. Het begint nu ook een soort 'mijn verhaal-topic' te worden, waar iedereen zijn hart kan luchten, hihi! Knipoog

Kinke schreef:
Toekie,
wat ik me nog ff af zat te vragen, is je paard misschien zo hyper omdat ie niet genoeg beweging krijgt? Tuurlijk speelt zn leeftijd ook mee, maar als ie bv grotendeels op stal staat is dat niet bevorderlijk voor rustig gedrag als ie buiten komt.

Daar heb ik ook aan zitten denken, daarom heb ik 'm een tijd geleden elke dag een paar uur op de wei gezet. Het haalde echter niets uit. Als ik 'm loslaat in de wei spurt hij niet weg ofzo. Bonanza duikt eerst met z'n hoofd in het gras en als er dan iets 'spannends' gebeurt (er komt een paard ofzo langs), dan gaat hij gigantisch de macho uithangen. En daarbij maakt hij echt de meest idiote sprongen. Bloos! Haha! Daarna is het weer over.

Ik geef hem zoveel mogelijk 'vrije tijd'. Dus niet dat hij alleen onder het zadel zijn beweging krijgt, maar ook lekker los in de bak/paddock/wei.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:08

Die van mij hoesten om en om.. Scheve mond
heeft mick(mn veulentje) het, Is het weer over krijgt arzu(zegt Asjoe.. mn verzorgpony, ze staan samen in 1 stalletje)is dat weer over, krijgt mick het weer Scheve mond