waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:04

Hoi,
zelf ben ik vergetariër maar ik ken zo veel mensen die het slachten van paarden zo absoluut fout vinden, fouter dat het slachten van koeien... Waar slaat dat nou op Verward . De gemiddelde koe heeft een vreselijk leven achter de rug in de bioindustrie en heeft vele kalveren en melk geleverd. En dan word ze met een veewagen waar 10x te veel koeien inzitten vervoerd naar weet ik veel schotland ofzo, en dan word ze daar geslacht.

Het leven van het gemiddelde paard:
het meeste paard is of manege paard of heeft een leuke baas. Het gemiddelde paard word goed verzorgt krijgt eten en gaat somer's lekker de wei in. het gemiddelde Paard werkt hard maar word wel met liefde behandeld.
Paard word oud of word kreupel en gaat naar de slager.. Voor de eigenaren en verzorgsters is dit natuurlijk walgelijker. Maar is het erger dat er een paard dan een koe varken, kip of schaap word geslacht. die zijn hele leven de blouwe lucht niet heeft mogen zien en die zijn hele leven in een klein donker hokje heeft gestaan met, bij een kip, zijn snavel afgebrand of afgeknipt...... DAn vind ik die kippen zelfs zieliger dan de paarden.
aanleiding van dit bericht: ik kreeg net weer zo'n mailtje...

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:10

Ik ben ook vegetarier, en ik vind het slachten van paarden net zo erg als het slachten van andere dieren.
Wist je dat vegetariers in Nederland per jaar 6 miljoen dieren besparen! Waaronder dus paarden, koeien, varkens, pluimvee etc.
Ik vind het allebei even erg, hoef ook dus nooit vlees te eten (het het ook nog nooit gedaan). K ben me hele leven vegetarisch, dus het is er gewoon met de paplepel ingeslagen Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:11

ik vind het niet zielig, 1 schot..en weg zijn ze. ons paard is ook naar de slacht gegaan. Wat ik WEL zielig vind, zijn die lange transporten, daar kan ik niet tegen, als dat op de foute maniet gebeurt, en die beesten ontzettend veel moeten verdragen om vervolgens dood te worden gemaakt. Maar gewoon de slacht? nee hoor, geen probleem mee.
Vlees vind ik ontzettend lekker, en ik ga m'n bord niet laten staan ervoor. Beesten zouden jou ook opvreten als ze zouden moeten, zo is de natuur nou eenmaal.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:16

lowara schreef:
ik vind het niet zielig, 1 schot..en weg zijn ze. ons paard is ook naar de slacht gegaan. Wat ik WEL zielig vind, zijn die lange transporten, daar kan ik niet tegen, als dat op de foute maniet gebeurt, en die beesten ontzettend veel moeten verdragen om vervolgens dood te worden gemaakt. Maar gewoon de slacht? nee hoor, geen probleem mee.
Vlees vind ik ontzettend lekker, en ik ga m'n bord niet laten staan ervoor. Beesten zouden jou ook opvreten als ze zouden moeten, zo is de natuur nou eenmaal.

Als we alles laten leven en wachten tot ze dood gaan wordt het wel een beetje overbevolkt. Dus slachten geen probleem. En die lange stransporten??? Das wel een beetje zielig. Huilen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:19

Paarden slachten vind ik idd absoluut niet zieliger dan koeien of andere beesten slachten..
Ben geen vegetariër, maar dan nog, als de beesten normaal behandeld worden vind ik het geen probleem, slachten..

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:59

punkies schreef:
Hoi,
zelf ben ik vergetariër maar ik ken zo veel mensen die het slachten van paarden zo absoluut fout vinden, fouter dat het slachten van koeien... Waar slaat dat nou op Verward . De gemiddelde koe heeft een vreselijk leven achter de rug in de bioindustrie en heeft vele kalveren en melk geleverd. En dan word ze met een veewagen waar 10x te veel koeien inzitten vervoerd naar weet ik veel schotland ofzo, en dan word ze daar geslacht.

het meeste paard is of manege paard of heeft een leuke baas. Het gemiddelde paard word goed verzorgt krijgt eten en gaat somer's lekker de wei in. het gemiddelde Paard werkt hard maar word wel met liefde behandeld.
Paard word oud of word kreupel en gaat naar de slager.. Voor de eigenaren en verzorgsters is dit natuurlijk walgelijker. Maar is het erger dat er een paard dan een koe varken, kip of schaap word geslacht. die zijn hele leven de blouwe lucht niet heeft mogen zien en die zijn hele leven in een klein donker hokje heeft gestaan met, bij een kip, zijn snavel afgebrand of afgeknipt...... DAn vind ik die kippen zelfs zieliger dan de paarden.

Tuuuuurlijk Scheve mond ... Ik woon op een boerderij, en de koeien hebben het hier goed en ze komen niet buiten. Ze hebben een goeie stal met ventilator en in de ligboxen kunnen ze liggen. Ze kalven af in grote afkalfboxen met stro. Hoezo verschrikkelijk leven Verward ? En nu niet meteen zeuren over dat ze neit buiten komen, want als ze mochten kiezen blijven bij ons de meeste koeien binnen staan, gewoon omdat ze het gewoon goed hebben in de stal. Er is een automatische koeborstel en ze kunnen zo' beetje de hele dag door eten. En 's avonds en 's morgens worden ze gemolken, wat ze helemaal niet erg vinden.
Leg jij nou maar eens uit wat er zo zielig aan is Lachen .

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:02

En als de koeien oud zijn gaan ze niet altijd naar de slacht, en al zeker niet met zoveel naar Schotland. Ze blijven in Nederland en ze gaan meestal met niet veel tegelijk weg, en dan zijn eht ook de koeien die iets aan hun poot hebben ofzo, wat toch niet beter wordt.

jennaviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:04

Ik vind het slachten van paarden ook niet zieliger dan voor andere dieren. En de meeste koeien die ik ken (klinkt heel fijn dit) zien er best "gelukkig" uit. En tuurlijk is het niet leuk als je eigen paardje naar de slager moet, en transporten naar italië e.d. vind ik (natuurlijk) niet kunnen, maar soms is er gewoon geen andere oplossing.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:05

ik vind slachten nou niet echt zielig (oke leuk is anders..), zolang het dier het z'n leven wel goed heeft gehad.
een dier hoort buiten te komen vind ik dus Chestnut ik ben het toch niet helemaal met je eens, natuurlijk zullen ze het binnen best goed hebben maar een dier word gelukkiger als het af en toe mag uitgrazen op een groot weiland en ff "dier" mag zijn ipv "product"

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:12

Even over wat punkies zei, ik vind ook dat paarden slachten niet zieliger is als bij vijboorbeeld een koe maar ik denk toch dat het moeilijker is bij een paard Knipoog .

@Quarterh0rse: Toen de koeien nog buiten liepen stonden de deuren altijd open zodat ze de stal weer in konden. Een paar koeien liepen maar buiten, en ze zitten dus echt niet binnen om 'product' te zijn Scheve mond . Boeren die zijn niet alleen uit op geld ofzo... als je niet van ze houdt dan was je toch ook geen boer geworden Scheve mond ? Of als je ze slecht wil behandelen .

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:12

Ik vind het slachten van paarden ook net zo niet erg als bij koeien en varkens en alle andere dieren. Slachten is een goeie oplossing voor mensen die niet willen dat hun dier opgehaald wordt met een grote wagen en samen met tig andere dieren verbrand worden in een grote oven. Slachten is een doodnormaal iets (wordt toch al zolang gedaan als dat er mensen en dieren bestaan) en er is niks mis mee.
Vegetariers zouden eens op moeten houden om alle koeienboeren (en andere boeren met veel vee) een stempel te geven van slechte zorg voor hun dieren. De boeren die hier bij mij in buurt wonen (en dat zijn er heel wat) leven helemaal voor hun beesten en doen er alles aan om het zo goed mogelijk te maken voor ze. Ze leven er immers zelf van en waarom zouden ze die dieren dan niet een goed leven geven?????

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:19

YvonneS schreef:
Ik vind het slachten van paarden ook net zo niet erg als bij koeien en varkens en alle andere dieren. Slachten is een goeie oplossing voor mensen die niet willen dat hun dier opgehaald wordt met een grote wagen en samen met tig andere dieren verbrand worden in een grote oven. Slachten is een doodnormaal iets (wordt toch al zolang gedaan als dat er mensen en dieren bestaan) en er is niks mis mee.
Vegetariers zouden eens op moeten houden om alle koeienboeren (en andere boeren met veel vee) een stempel te geven van slechte zorg voor hun dieren. De boeren die hier bij mij in buurt wonen (en dat zijn er heel wat) leven helemaal voor hun beesten en doen er alles aan om het zo goed mogelijk te maken voor ze. Ze leven er immers zelf van en waarom zouden ze die dieren dan niet een goed leven geven?????

Amen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:23

Ik ben ook vegetarisch, maar deze discussie is al heel vaak gevoerd. Ik dnek dat het er vooral mee te maken heeft dat het een naar idee is dat je bij wijze van spreke 's morgens rijdt en 's avonds lekker paard zit te eten. IK at ook nooit paardenvlees en wel gewoon koe en kip enzo. Tis toch omdat je ej aan de dieren hecht en hart gaat meestal boven verstand.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:24

Beetje kortzichtig dat alleen oude en kreupele paarden naar de slacht gaan Verward
Ik denk dat als een dier (paard of niet) pijn lijdt en niet meer te redden is,hij zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost moet worden.

Vaak worden paarden dood opgehaald langs de weg van hun stal.
Die halen het transport niet eens....

Mijn paard komt waarschijnlijk ook aan zijn eind bij de slachter.

Er zijn meestal niet veel alternatieven voor,
en helaas is de dood nu eenmaal onvermijdelijk.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:43

lowara schreef:

Ben ik het niet mee eens.. Ten eerste: Ik ben ook vega en pas nog heb ik hier ergens op bokt gelezen dat dat 'ene schot' er alleen voor zorgt dat het dier hersendood is, dus nog niet helemaal.. En ten tweede: Als we zouden MOETEN ja.. Maar we moeten helemaal niks.. Mensen kunnen ook leven zonder vlees... Schijnheilig

Het zal best zijn dat er koeien en ander vee is dat een goed leven heeft, voordat het geslacht wordt (ik heb zelf gezien dat het kan), maar dat hebben ze niet allemaal! Scheve mond En idd, die lange transporten met teveel in een vaak tochtige wagen vind ik ook heel erg..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:53

Citaat:
Ben ik het niet mee eens.. Ten eerste: Ik ben ook vega en pas nog heb ik hier ergens op bokt gelezen dat dat 'ene schot' er alleen voor zorgt dat het dier hersendood is, dus nog niet helemaal.. En ten tweede: Als we zouden MOETEN ja.. Maar we moeten helemaal niks.. Mensen kunnen ook leven zonder vlees...

Het zal best zijn dat er koeien en ander vee is dat een goed leven heeft, voordat het geslacht wordt (ik heb zelf gezien dat het kan), maar dat hebben ze niet allemaal! En idd, die lange transporten met teveel in een vaak tochtige wagen vind ik ook heel erg..
Jup, en als ze hersendood zijn, voelen ze niets meer, ze zijn dan wel "weg". En waarom zouden we zonder vlees moeten? we zijn niet voor niets alleseters. Tuurlijk, ik denk er niet teveel bij na wat er zoal in zo'n slachthuis gebeurt, maar in Nederland heb je zoveel wetten en regesl, dat boeren niet eens de kans krijgen om hun beesten te verwaarloozen, of slachters om het "fout"te doen.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:02

Als we geen vlees meer zouden eten waren er dus ook teveel koeien en paarden en dan krijg je weer een mestoverschot, slechte toestanden voor die dieren, mensen die hun geld eraan verdienden en nu niet meer rondkomen.... Scheve mond En zoals lowara als zei: we zijn alleseters en eten dus ook vlees Knipoog .

Maar volgensmij ga ik nu wel heel erg of topic Haha! .

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:45

punkies schreef:
Hoi,

Volgens mij heb jij geen idee hoe het er op een boerderij aan toe gaat .

Toevallig woon en werk ik op een boerderij met heel veel zielige koeien die de hele zomer lekker in de wei lopen en bij terugkomst in de stal een heerlijke massage van de automatische koeborstel krijgen. En dat melken vinden ze zo vreselijk dat ze staan te dringen om als eerste de melkput in te mogen. Oja en onze koeien krijgen een uitgebalanceerd menu ..... krijg jouw paard dat ook?

Volgens mij heb je geen idee hoe het er op een boerderij aan toe gaat . Toevallig woon en werk ik op een boerderij met heel veel zielige koeien die de hele zomer lekker in de wei lopen en bij terugkomst in de stal een heerlijk rugmassage krijgen van de automatische koeborstel . En melken vinden ze zo vreselijk dat ze staan te dringen voor de deur wie er als eerste in mag. Na het melken staat er een uitgebalanceerd menu klaar , heb jouw paard dat ook?
Ik heb eigenlijk meer medelijden met (sommige) paarden !!!

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:47

punkies schreef:
Hoi,
zelf ben ik vergetariër maar ik ken zo veel mensen die het slachten van paarden zo absoluut fout vinden, fouter dat het slachten van koeien... Waar slaat dat nou op Verward . De gemiddelde koe heeft een vreselijk leven achter de rug in de bioindustrie en heeft vele kalveren en melk geleverd. En dan word ze met een veewagen waar 10x te veel koeien inzitten vervoerd naar weet ik veel schotland ofzo, en dan word ze daar geslacht

Volgens mij heb je geen idee hoe het er op een boerderij aan toe gaat . Toevallig woon en werk ik op een boerderij met heel veel zielige koeien die de hele zomer lekker in de wei lopen en bij terugkomst in de stal een heerlijk rugmassage krijgen van de automatische koeborstel . En melken vinden ze zo vreselijk dat ze staan te dringen voor de deur wie er als eerste in mag. Na het melken staat er een uitgebalanceerd menu klaar , heb jouw paard dat ook?
Ik heb eigenlijk meer medelijden met (sommige) paarden !!!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:52

even wat vraagjes...

Zijn jullie veganisten of vegetariers?
en aan de vegetariers:wat voor kaas eten jullie?

strikvraagje Haha! (ben zelf ook jaren vegetarier geweest,dus weet er wel iets vanaf)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:22

Paard, varken, koe, kip: allemaal sneu, maar je kan in je uppie niet de wereld veranderen. Plus dat ik Kip Tadoori zonder kip ook niet echt om aan te raden vind Knipoog

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:29

haha!
ben weer vlees gaan eten omdat ik de spareribs niet kon laten staan Schijnheilig
Maar het is mooi om idealistisch te zijn,maarvaak is jouw kleine bijdrage niet noemenswaardig,helaas

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:39

punkies schreef:
Hoi,

Weer iemand die een mening wil geven over iets waar ze geen verstand van heeft. Verdiep je eerst eens in deze sector voordat je hem zonodig de grond in moet boren! En dan bedoel in niet door te kijken op een site van de dierenbescherming, aangezien die alleen foto's plaatsen die niet meer de werkelijkheid zijn, maar ga bedrijven bezoeken en praat met mensen die erin werken.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:43

Fredt schreef:
Ik ben ook vegetarier, en ik vind het slachten van paarden net zo erg als het slachten van andere dieren.
Wist je dat vegetariers in Nederland per jaar 6 miljoen dieren besparen! Waaronder dus paarden, koeien, varkens, pluimvee etc.
Ik vind het allebei even erg, hoef ook dus nooit vlees te eten (het het ook nog nooit gedaan). K ben me hele leven vegetarisch, dus het is er gewoon met de paplepel ingeslagen Tong uitsteken

Ik vraag me echt af waar je deze getallen vandaan haalt Verward
Kun je dit onderbouwen?
want ik geloof hier echt geen snars van.
Tenzij je het WIL geloven

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:21

Ik voel mij ook geroepen om even te reageren.
Wij hebben thuis ook koeien, en die koeien zijn absoluut niet 'ongelukkig'.
Voor zover koeien dat kunnen zijn. Wij, mensen, dichten dieren al snel menselijke gevoelens toe.
Zelf denk ik dat een koe al snel tevreden is, als ze op tijd gemolken word en te vreten krijgt.
Verder ga ik er maar niet op in, denk dat dat weinig zin heeft. (kan hier echt boos om worden)
Net als wat Vinka zegt, verdiep je eerst eens in de sector, voor je je zo uitlaat