Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gini schreef:Goh, ik zou je nu willen geruststellen en zeggen dat het wel goedkomt, maar op geen enkel moment had je het yes-gevoel bij dit paard. Had je tijdens het jaar op de manege af en toe ook dezelfde zorgen of genoot je toen wel meer?

Cheytjuh schreef:Ik herken dit zeker, maar het is wel echt je eigen mindset die de onrust en het onbehagelijke creëert, waarop het paard dan reageert.
Het lijkt enorm op mijn situatie : Ik ben als 21 jarige flink verkeerd terecht gekomen na een val tijdens het opstappen op mijn jonge paard. Heb anderhalf jaar moeten revalideren. Ik was altijd wel een voorzichtige ruiter, maar na dit voorval heb ik jaren niet gereden.
We hebben zelf gelderse paarden, over het algemeen doodbraaf, wel wakker. En ik rij nu sinds 5 jaar weer op mijn eigen gefokte 18 jarige, die superbraaf is , maar wel wakker.
Het opstapmoment blijft voor mij spanning, heb grondwerklessen gehad, en ook hulp bij afvloeien met het opstappen, maar ik blijf een spanning behouden op het moment van opstappen. No matter what ik doe.
Als ik maar eenmaal zit en in een goede flow daarna wegrij is het goed, is er nog steeds enige spanning door wat dan ook, dan blijf ik in die negatieve flow zitten, waardoor ik het zelfs voor elkaar krijg om mijn 18 jarige mega betrouwbare merrie enorm onzeker te maken en dan zitten we 10 minuten later in zo'n spanning dat we beide niet meer bestuurbaar zijn
Ik heb mezelf dus ook echt aangeleerd om of'
1. Iemand te vragen er even naast te staan met het opstappen, als ik zelf mijn dag niet zo heb. Waardoor ik meer vertrouwen heb en dus net die ondersteuning me genoeg rust geeft om me over mijn eigen dramatische mindset heen te zetten.
2. Als we in spanning wegrijden mezelf uit die negatieve gedachten te praten, diep te zuchten, teugels los en rijden.