Over de klik met je paard - herintreder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alvy_1980

Over de klik met je paard - herintreder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 23:06

Hoi allemaal, ik loop al een tijdje ergens mee rond en wil graag eens jullie horen over het volgende. Van mijn 8e tot en met 18e heb ik altijd pony/paard gereden. Niets was te gek, regelmatig gevallen, zelfs een gebroken arm gehad, maar geen angst en stapte ook zo overal op. Van mijn 14e tot en met 18e een eigen E-pony gehad. Onbeleerd gekocht als 4-jarige, was niet verkeersmak, maar alles zelf geleerd en daar reed ik de hele wereld mee uit. Door omstandigheden moest ze verkocht worden toen ze 8 was en ik heb daar veel verdriet van gehad. Was een tijdlang helemaal klaar met paarden hierdoor. Wel op mijn 26e nog een half jaartje les gehad. Harde val gemaakt en ik reed samen met een vriendin die in die tijd ernstig ziek raakte, en later ook overleden. Dus toen was het klaar.

Ondertussen dikke 17 jaar verder, kinderen gekregen in de tussentijd, waarvan 1 dochter die heel graag wilde paardrijden. Na 2 jaar zeuren toegegeven en haar veel geleerd, door alle kennis van vroeger. Dus dat was twee jaar geleden. Ik was toen zelf 43. Weer tussen de paarden met het idee gekomen misschien zelf ook weer eens op een paard te stappen. Zo gezegd zo gedaan. Na een jaar op manege te rijden toch het verlangen om weer een eigen paard te kopen, teruggaand naar de herinneringen van de eigen pony vroeger. Tijd rond gekeken en 5 maanden geleden uiteindelijk een 6-jarige ruin gekocht. Vrij groot paard, 170 schofthoogte en ik moest toch wel erg wennen aan het formaat. Tijdens het proefrijden reden zowel dochter en ik erop, en dat ging goed, maar ik had wel wat een onbehaaglijk gevoel steeds. Meerdere keren gereden voor over te gaan tot koop, met het idee gewoon te moeten wennen aan zijn grootte. En dat gevoel had ik vooral in de binnenbak, maar buiten op het terrein niet. Maar wel erg getwijfeld of ik nu wel of niet naar dat gevoel moest luisteren. Uiteindelijk toch maar mezelf moed ingesproken met het idee door genoeg oefening en tijd zal dat gevoel wel verdwijnen.

We zijn nu 5 maanden verder. Op de eerste stalling wat tegenslag en al vrij snel, na enkele weken, op een andere stal terecht gekomen waar we naar tevredenheid staan. Hier het rijden opgepakt en grondwerklessen. Paard had door de verhuizingen tijdlang moeite om op gewicht te komen. Dierenarts erbij gehad kijken wat er aan de hand was, ook een maagscan om zweren uit te sluiten, want paard veranderde ook wel qua gedrag na enkele weken op de nieuwe stal. Uiteindelijk blijkt dat voernijd te zijn, waardoor hij in de stal best wel agressief kan zijn, maar ik ben verder niet bang voor hem ofzo en ik heb al duidelijke afspraken met hem wat ik van hem verwacht bij het voeren. Hij is nu weer tiptop in orrde en goed op gewicht. Maar wat er wel speelt is, dat onbehaaglijke gevoel komt bij tijd en wijle opspelen.. Het is een gevoel van onzekerheid, onbehaaglijkheid.

Afgelopen weken hebben we meerdere keren fijne lessen gereden, maar als ik alleen ben met hem tijdens het rijden, dan versterken we elkaars onzekerheid, zo lijkt het wel. Nu ik 45 ben, ben ik allang niet meer die held die ik vroeger was. Als paard dan eens wat onrustig reageert, raak ik daar zelf ook heel gespannen van. Tijdens de laatste les ging hij ook even op de loop met me door de bak en hoewel ik prima blijf zitten, op dat moment ook geen last heb van angst of iets, komt dat steeds pas als ik thuis ben en erover na ga denken. Dan komt weer dat vervelende onbehaaglijke gevoel op. Het is net of ik er niet zeker van ben of dit paard goed bij me past. En misschien is dat ook wel zo. Nu gaan we qua rijden en grondwerk zeker vooruit, maar er hoeft maar iets te zijn, dan overheerst dat al de positieve dingen die we tot nu toe hebben gedaan. En dat vind ik heel lastig.

Herkent iemand zich hierin en is dit ooit goed gekomen? Met mijn pony vroeger had ik gewoon een hele goede band, maar toen was ik ook veel vrijmoediger, kende geen angst. Nu op deze leeftijd is dat toch wel anders. Ik denk regelmatig had ik maar een kruising koudbloed en wat ouder gekocht, verkeersmak enz., in plaats van dit KWPN paard dat toch nog wel veel moet leren. Het is op de voernijd na ook echt wel een lieverd verder en ik wil ook graag het beste voor hem. Toch blijft dat irritante gevoel en ik wil daar graag van af.., maar hoe?

Gini

Re: Over de klik met je paard - herintreder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:17

Goh, ik zou je nu willen geruststellen en zeggen dat het wel goedkomt, maar op geen enkel moment had je het yes-gevoel bij dit paard. Had je tijdens het jaar op de manege af en toe ook dezelfde zorgen of genoot je toen wel meer?

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 23:37

Gini schreef:
Goh, ik zou je nu willen geruststellen en zeggen dat het wel goedkomt, maar op geen enkel moment had je het yes-gevoel bij dit paard. Had je tijdens het jaar op de manege af en toe ook dezelfde zorgen of genoot je toen wel meer?

Op de manege had ik dit niet, zo onbehaaglijk. Ik denk ook doordat dat hele makke paardjes zijn waar ook kinderen op reden. Maar dat zat dan ook geen enkele uitdaging aan. Ook van vroeger ken ik dit gevoel niet. Dat yes-gevoel heb ik zo nu en dan wel nadat we een goeie les hebben gereden, maar er hoeft maar iets te gebeuren en dan ga ik weer helemaal twijfelen aan mezelf. Heb ook wel angst om te vallen, dat speelt ook wel mee.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:59

Ik herken dit zeker, maar het is wel echt je eigen mindset die de onrust en het onbehagelijke creëert, waarop het paard dan reageert.

Het lijkt enorm op mijn situatie : Ik ben als 21 jarige flink verkeerd terecht gekomen na een val tijdens het opstappen op mijn jonge paard. Heb anderhalf jaar moeten revalideren. Ik was altijd wel een voorzichtige ruiter, maar na dit voorval heb ik jaren niet gereden.

We hebben zelf gelderse paarden, over het algemeen doodbraaf, wel wakker. En ik rij nu sinds 5 jaar weer op mijn eigen gefokte 18 jarige, die superbraaf is , maar wel wakker.
Het opstapmoment blijft voor mij spanning, heb grondwerklessen gehad, en ook hulp bij afvloeien met het opstappen, maar ik blijf een spanning behouden op het moment van opstappen. No matter what ik doe.

Als ik maar eenmaal zit en in een goede flow daarna wegrij is het goed, is er nog steeds enige spanning door wat dan ook, dan blijf ik in die negatieve flow zitten, waardoor ik het zelfs voor elkaar krijg om mijn 18 jarige mega betrouwbare merrie enorm onzeker te maken en dan zitten we 10 minuten later in zo'n spanning dat we beide niet meer bestuurbaar zijn :o

Ik heb mezelf dus ook echt aangeleerd om of'
1. Iemand te vragen er even naast te staan met het opstappen, als ik zelf mijn dag niet zo heb. Waardoor ik meer vertrouwen heb en dus net die ondersteuning me genoeg rust geeft om me over mijn eigen dramatische mindset heen te zetten.
2. Als we in spanning wegrijden mezelf uit die negatieve gedachten te praten, diep te zuchten, teugels los en rijden.
Kom ik er na een halve ronde niet uit, dan stap ik af en doe ik wat TrT oefeningen aan de hand, waarbij we beide stress en spanning afvloeien.

Je eigen mind kan je zo enorm in de weg zitten in deze situaties, en het is, tenminste voor mij, een langdurig proces van echt mezelf leren kennen wat helpt om het af te vloeien. En dit niet mijn paard haar probleem te maken, zegmaar. Ik hoor haar mentor te zijn, ook als ze een keer onzeker is.

Ik weet niet of het zo een beetje logisch klinkt, of herkenbaar, maar ik denk dat ik altijd een bepaalde spanning ga houden met opstappen, maar ik word gewoon te gelukkig van het rijden om het voor altijd op te moeten geven. Ik denk dat veel mensen die ouder zijn hetzelfde gevoel ervaren, je realiseert je gewoon meer de consequenties die eraan vast zitten als het wel goed mis gaat, en ja, dat kan met de meest brave manege 'knol'. Als kind en tiener was ik daar totaal niet mee bezig :o
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op Gisteren, 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:08

Helaas kan ik je niet helpen met dat gevoel.

Ik heb zelf een pony vanaf mijn 16de deden de gekste dingen. Niks was te gek eigenlijk.
Inmiddels ben ik in de 30 en heb ik nog de zelfde pony maar voel ik me minder vertrouwd als vroeger in het zadel. Hoewel ze bij kinderen bomproef is wil ze bij mij nog wel eens naar huis als we op buitenrit zijn.

Ik denk dat dat gevoel ook wel komt omdat je nu de gevaren en risico's beseft.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:59

Je hebt hem pas 5 maanden, ik denk dat het te vroeg is om een conclusie te trekken dat je geen klik hebt. Dat je niet meer zo stoer en onbezonnen bent als vroeger is heel normaal. Geef het wat tijd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:14

Als je niet meer piepjong bent, ben je je meer bewust van risico's.

Het lijkt mij verstandig om dit met je instructeur te bespreken. Rijd je dochter ook op dit paard? Misschien een keer weer een manegepaard proberen om het verschil te ervaren?

Ergens denk ik: volg je gevoel. Je onderbuik heb je niet voor niks. Een keuze kan anders uitpakken dan gehoopt. Geen schande hoor.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:05

Ik heb hetzelfde gehad. Rationeel een prima aankoop en ook echt wel goede vorderingen. Maar ergens ook nooit helemaal de echte klik of verliefdheid. Uiteindelijk ging het mis op een niet passend zadel en ben ik fors gelanceerd. Paard had gelijk maar ik was daarna lang uitgeschakeld door de verwonding van die bokpartij. Heb hem toen (met een schuldgevoel) verkocht aan een springruiter voor de handel, bij gebrek aan een geschikte bijrijder. Hij heeft hopelijk zijn match gevonden, ik zal het nooit weten. Ik vind het nog steeds sneu, al weet ik dat ik hem wel een goeie en fijne basis heb gegeven die hij niet had toen ik hem kocht. Achteraf had ik dit paard niet moeten kopen. Het heeft mij niet het plezier en de passie gebracht die ik bij mijn pony (die ik ook nog had) wel had. Maar best veel stress en een knagend gevoel. Want hij deed eigenlijk niks fout op die bokpartij na, waarbij hij terecht aangaf dat het niet goed zat, alleen vanuit jeugdigheid te lomp. Ik heb me daarna alleen nog gefocust op mijn pony en daar nog heel veel jaren intens van genoten, zoals het bedoeld is. Met de wetenschap van nu zeg ik, als in de basis je innerlijk kompas aangeeft dat het het (net) niet is, dan is dat ook zo. Het hart leidt uiteindelijk, daar kan het hoofd niet tegenop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Ik ben benieuwd hoe het gevoelsmatig voor je zou voelen om dit paard te verkopen en een koudbloed te kopen. Voel je dan opluchting? Denk je dat die koudbloed voldoende uitdaging zal geven?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Ik snap het gevoel van ouder worden, risico's gaan zien en daardoor minder lef krijgen.
Maar ik snap dan niet dat je als herintreder een jong dier koopt. Koop dan een door gewinterde 13 jarige oid.
En daarnaast moet je een band en klik hebben en opbouwen mer een paard, en dan heb je nou eenmaal niet met elk dier. Dat ligt niet aan jou of het paard.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Ik kan je niet geruststellen dat het gevoel overgaat. Ik zie best veel factoren die voor jou en het paard bijdragen aan het spanningsgevoel.

1. je had het onbehagelijke gevoel al toen je hem kocht
2. hij is in korte tijd 2 keer verhuisd, dat doet veel met zijn koppie
3. jullie kennen elkaar niet en je weet dus nog niet hoe hij overal op reageert en of jij dan veilig zal blijven
4. jij bent inmiddels ouder en ziet dus sneller alle risico's die het paardrijden met zich meebrengt

Het is aan jou om te beslissen of je door wil zetten of dat je besluit voor een ander paard te gaan. Dat laatste is absoluut geen schande, het is je hobby en dat moet leuk zijn.

Zelf heb ik vanaf september 2024 een paard in bruikleen gehad waar ik de bibbers van kreeg bij de gedachte dat ik erop moest. Toch gedaan, in december dat jaar lanceerde ze me nadat ik opgestapt was en het is tussen ons nooit meer goed gekomen ondanks dat ik het echt wel geprobeerd heb. Sinds juni 2025 heb ik een paard waarop ik kan bouwen en me geen seconde onveilig voel.

Dus ik kan alleen maar zeggen: luister naar je onderbuik, hou daarbij het rationele ook in gedachte en probeer een beslissing te maken. Dat hoeft niet op korte termijn, alle tijd voor nemen die jij nodig hebt.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Ik herken het gevoel deels, ik heb in mijn opstart net als jij zelf een paard zadelmak gemaakt toen ik 18 was en deze is 4 jaar bij mij gebleven. We konden de wereld aan, zonder zadel het bos in, super verkeersmak en betrouwbaar. Nog eigenlijk elke dag spijt dat ik haar toen heb verkocht omdat ik en mijn toen partner een huis gingen kopen.
Daarna langere tijd een haflinger gehad, pittig ding, maar handzaam en heel braaf. Helaas plots overleden.
Nu een Hannoveraan, van 2 jaar. En ik denk regelmatig oh help... waar ben ik aan begonnen, kan ik dit nog wel, straks lig ik ernaast en breek ik wat, ik ben zo veel meer onzeker geworden als toen. Terwijl mij rij-skils x20 zijn ongeveer... En ik dit echt makkelijk aan zou moeten kunnen. Het is het gevoel wat soms in de weg zit.
Ik verwijt het aan ouder worden, aan bewuster worden, maar dus ook meer onzeker. Terwijl als ik op een paard stap, het eigenlijk niet gek genoeg kan, en ik eigenlijk nooit val. (afkloppen!)
Het gevoel lijnrecht tegenover het rationele. Moet inpraten en soms gewoon zeggen, oke vandaag lukt het even niet zoals ik zou willen. En momenten van Wauw, ik kan dit, ik doe dit. Wisselen elkaar mega af.
Hoort het niet gewoon zo? Is dat niet het leven, welk paard je ook hebt? Het kan eigenlijk niet altijd vlekkeloos of wel? Is er dan nog wel spanning/uitdaging? Een doodbraaf paard met alle knopjes is misschien leuk, maar is dat alles, is dat echt van mij? Dan kom ik toch steeds terug bij Tosh.
Gaat het nu niet, dan gaat het volgende week/maand of jaar wel. Ze is gewoon fantastisch en ze is van mij. Dus ik heb geen druk/haast, en hoef niet onzeker te zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Ik herken dit heel goed! Soortgelijk verhaal, na jaren weer gestart met manegelessen want dochters op paardrijles en kriebels gekregen. Toen een grote, jonge draversruin gekocht vanwege mijn voorliefde voor dravers. Alleen paste dit paard niet bij mij. Mede wegens gezondheidsklachten bij mij werd ik heel erg onzeker. Na een jaar toch de knoop doorgehakt en heb ik hem verkocht.
Toen begon de zoektocht naar het ideale paard voor mij en mijn dochter (toen 12 jaar oud). Al snel kwamen we uit bij een e-pony, waar we alleen wilden kijken zodat we de advertentie uit ons hoofd konden zetten. Direct waren we verkocht. Na een jaar nog steeds zo ontzettend blij met onze topper! Ze heeft mij zoveel zekerder gemaakt, als ze schrikt of een stap harder zet blijf ik ontspannen. Ook mijn onzekere dochter doet alles met haar en vertrouwt haar 100%.
Dit paard is totaal wat anders dan mijn once-in-a-lifetime paard (draversmerrie, e-pony), maar ik zie zoveel overeenkomsten waardoor ik er zeker van ben dat een tweede once-in-a-lifetime paard (koudbloedmerrie, e-pony) echt wel bestaat!

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Nee het wordt nooit meer zo onbevangen als dat het was. Je bent ouder , meer verantwoordelijkheden, een totaal ander mens dan vroeger. Is dat erg? Nee , maar verwacht het ook niet van je eigen.
Leg je zelf geen tijd of verplichtingen op waar je met je paard wilt zijn , op welk nivo of iets.
Neem extra lessen of zorg dat er iemand mee kijkt als je gaat rijden en dan geen dressuurles maar iemand die mee kan kijken qua spanning en wat er gebeurd bij jullie. Je even laten begeleiden door een ruitercoach kan ook wel handvatten geven. Geef het tijd en blijf genieten van de dingen die goed gaan .

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ik mis even in je verhaal waarom je dit paard hebt gekocht? En hoe staat je dochter erin?

Op basis van je verhaal snap ik niet zo goed waarom je dit paard hebt gekocht en wat je leuk vindt aan hem, het klinkt best kil en afstandelijk. Maar misschien mist dat stukje er ook gewoon in. Als je inderdaad niets voelt voor het paard, behalve onbehagen en jouw dochter heeft ook geen band dat is het misschien eerlijker om de mismatch te erkennen en een fijn huis te zoeken voor hem. Ik zou dan alleen wel heel strikt zijn in wat je zoekt als je voor een ander paard gaat kijken, je hebt (in mijn mening) wel gelijk bij aankoop een soort gevoel nodig waardoor je wilt knokken voor dat betreffende paard. Een band kan groeien, maar het heeft wel een vruchtbare bodem nodig om dat te gaan doen.

De problemen die je omschrijft zijn echt wel op te lossen, maar het vraagt wel een investering van tijd en geld/energie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Ik ben vooral benieuwd hoe dit paard gehouden wordt? Voernijd is immers een managementprobleem.

Hoe meer het paard 'paard' mag zijn, hoe relaxter hij zal zijn.

Dus hoeveel loopt hij buiten, hoeveel ruimte heeft hij, heeft hij altijd ruwvoer, staat hij in een fijne groep waarin hij kan spelen?

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:54

Cheytjuh schreef:
Ik herken dit zeker, maar het is wel echt je eigen mindset die de onrust en het onbehagelijke creëert, waarop het paard dan reageert.

Het lijkt enorm op mijn situatie : Ik ben als 21 jarige flink verkeerd terecht gekomen na een val tijdens het opstappen op mijn jonge paard. Heb anderhalf jaar moeten revalideren. Ik was altijd wel een voorzichtige ruiter, maar na dit voorval heb ik jaren niet gereden.

We hebben zelf gelderse paarden, over het algemeen doodbraaf, wel wakker. En ik rij nu sinds 5 jaar weer op mijn eigen gefokte 18 jarige, die superbraaf is , maar wel wakker.
Het opstapmoment blijft voor mij spanning, heb grondwerklessen gehad, en ook hulp bij afvloeien met het opstappen, maar ik blijf een spanning behouden op het moment van opstappen. No matter what ik doe.

Als ik maar eenmaal zit en in een goede flow daarna wegrij is het goed, is er nog steeds enige spanning door wat dan ook, dan blijf ik in die negatieve flow zitten, waardoor ik het zelfs voor elkaar krijg om mijn 18 jarige mega betrouwbare merrie enorm onzeker te maken en dan zitten we 10 minuten later in zo'n spanning dat we beide niet meer bestuurbaar zijn :o

Ik heb mezelf dus ook echt aangeleerd om of'
1. Iemand te vragen er even naast te staan met het opstappen, als ik zelf mijn dag niet zo heb. Waardoor ik meer vertrouwen heb en dus net die ondersteuning me genoeg rust geeft om me over mijn eigen dramatische mindset heen te zetten.
2. Als we in spanning wegrijden mezelf uit die negatieve gedachten te praten, diep te zuchten, teugels los en rijden.
Kom ik er na een halve ronde niet uit, dan stap ik af en doe ik wat TrT oefeningen aan de hand, waarbij we beide stress en spanning afvloeien.

Je eigen mind kan je zo enorm in de weg zitten in deze situaties, en het is, tenminste voor mij, een langdurig proces van echt mezelf leren kennen wat helpt om het af te vloeien. En dit niet mijn paard haar probleem te maken, zegmaar. Ik hoor haar mentor te zijn, ook als ze een keer onzeker is.

Ik weet niet of het zo een beetje logisch klinkt, of herkenbaar, maar ik denk dat ik altijd een bepaalde spanning ga houden met opstappen, maar ik word gewoon te gelukkig van het rijden om het voor altijd op te moeten geven. Ik denk dat veel mensen die ouder zijn hetzelfde gevoel ervaren, je realiseert je gewoon meer de consequenties die eraan vast zitten als het wel goed mis gaat, en ja, dat kan met de meest brave manege 'knol'. Als kind en tiener was ik daar totaal niet mee bezig :o

Toen ik jong was dus ook niet. En er is eigenlijk niet eens echt iets gebeurd waardoor dit gevoel er moet zijn, want behalve enkele keren wegschieten, waarbij ik niet ben gevallen, en dat ie soms wat pittig is als ie iets hoort in de omgeving bijvoorbeeld, is er eigenlijk niets aan de hand. Wel maakt hij hele grote passen omdat hij zo groot is en dus ook best veel vaart, en ook daaraan moet ik nog steeds wennen. Ik lees veel over mindset en probeer daar ook aan te werken, en de druk er af te halen door geen doelen te stellen maar gewoon te kijken naar wat goed gaat. Alleen komt soms dat knagende gevoel dus terug. Heb er ook al met mensen in de omgeving over gesproken en iedereen zegt wel, je moet het minstens een jaar de tijd geven. Dat ben ik sowieso van plan om te doen. Maar wil zo graag dat het goede gevoel er is..

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:57

Devic schreef:
Je hebt hem pas 5 maanden, ik denk dat het te vroeg is om een conclusie te trekken dat je geen klik hebt. Dat je niet meer zo stoer en onbezonnen bent als vroeger is heel normaal. Geef het wat tijd.

Ja dat ben ik ook zeker van plan om te doen, van veel mensen hoor ik om het minstens een jaar de tijd te geven. En dat wil ik er ook echt wel voor uittrekken. De opstartproblemen die we hadden met veranderen van stal en mogelijke maagzweren heeft ook niet geholpen natuurlijk. Heb hem toen een maand niet gereden, maar daarna kon ik er gewoon ook wel weer op en had ik ook geen angst. Tijdens het rijden heb ik die angst eigenlijk ook niet echt, het is meer daarna, als ik thuis ben en er is wat gebeurd, zoals wegschieten, dat ik dan dat vervelende gevoel krijg. Niet zozeer als ik bij hem ben en met hem bezig ben.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:59

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd hoe het gevoelsmatig voor je zou voelen om dit paard te verkopen en een koudbloed te kopen. Voel je dan opluchting? Denk je dat die koudbloed voldoende uitdaging zal geven?

Mijn idee zegt dat die wat rustiger zijn en door hun bouw wat minder snel. Maar of dat voldoende uitdaging geeft, geen idee. Het is erg moeilijk zoeken. Op de manege reed ik wel op een arabier, ook buitenritten, geen problemen mee. En die schoot er soms ook wel vandoor of bokte, maar toch een andere setting omdat er altijd mensen bij waren qua instructie. Hier moet ik het ook alleen doen, is er niet altijd iemand in de buurt en het is dan het bewustzijn dat er iets zou kunnen gebeuren.. denk ik..

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:04

Cioccolato schreef:
Ik snap het gevoel van ouder worden, risico's gaan zien en daardoor minder lef krijgen.
Maar ik snap dan niet dat je als herintreder een jong dier koopt. Koop dan een door gewinterde 13 jarige oid.
En daarnaast moet je een band en klik hebben en opbouwen mer een paard, en dan heb je nou eenmaal niet met elk dier. Dat ligt niet aan jou of het paard.

Het idee daarachter was omdat het een paard voor zowel dochter als mijzelf zou moeten zijn en we er een tijd mee vooruit zouden kunnen en ook dat ie bij ons blijft tot ie oud is, niet om later weer eens door te verkopen. Hij heeft bovendien al enkele wedstrijden gereden en de vorige eigenaar is een betrouwbare en ook zeer ervaren persoon, waar hij al van kleins af aan was. Dus ik heb haar input ook meegewogen natuurlijk.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:08

EvaC schreef:
Ik kan je niet geruststellen dat het gevoel overgaat. Ik zie best veel factoren die voor jou en het paard bijdragen aan het spanningsgevoel.

1. je had het onbehagelijke gevoel al toen je hem kocht
2. hij is in korte tijd 2 keer verhuisd, dat doet veel met zijn koppie
3. jullie kennen elkaar niet en je weet dus nog niet hoe hij overal op reageert en of jij dan veilig zal blijven
4. jij bent inmiddels ouder en ziet dus sneller alle risico's die het paardrijden met zich meebrengt

Het is aan jou om te beslissen of je door wil zetten of dat je besluit voor een ander paard te gaan. Dat laatste is absoluut geen schande, het is je hobby en dat moet leuk zijn.

Zelf heb ik vanaf september 2024 een paard in bruikleen gehad waar ik de bibbers van kreeg bij de gedachte dat ik erop moest. Toch gedaan, in december dat jaar lanceerde ze me nadat ik opgestapt was en het is tussen ons nooit meer goed gekomen ondanks dat ik het echt wel geprobeerd heb. Sinds juni 2025 heb ik een paard waarop ik kan bouwen en me geen seconde onveilig voel.

Dus ik kan alleen maar zeggen: luister naar je onderbuik, hou daarbij het rationele ook in gedachte en probeer een beslissing te maken. Dat hoeft niet op korte termijn, alle tijd voor nemen die jij nodig hebt.

Het gekke is in mijn geval dat ik niet angstig ben om erop te stappen en als er iets gebeurt tijdens het rijden, zoals dat frisse als er een ander paard in de buurt is, dan rij ik hem zo dat ie afgeleid wordt, of ik stap af, doe een rondje aan de hand en stap weer op. Gewoonlijk kunnen we dan prima verder. Dat onderbuikgevoel had in het begin wel als ik erop stapte, maar dat nu eigenlijk niet meer. Nu is het meer achteraf als ik dan thuis ben en er is wat voorgevallen, ik dan denk van, waar ben ik aan begonnen. Nu hoor ik dat wel van meer mensen, dat ze dat denken, vooral als ze wat ouder zijn en hun paard nog niet zo lang hebben. Ik wil het minstens een jaar de tijd geven. Onze start was niet zo goed en het weer zat ook echt niet mee, dus echt veel lol heb ik er nog niet van gehad ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Jouw idee klopt wel, alleen als ik het zo lees lijkt het meer een mentaal dingetje te zijn dan aan het paard te liggen? Misschien eens een koudbloed gaan rijden en kijken hoe je je daar bij voelt?

Hoog in het bloed staande KWPNers komen toch nog weleens met wat uitdagendere karakters. Ookal is hij braaf, kan alsnog een maatje te groot zijn.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:11

noukie12 schreef:
Ik herken het gevoel deels, ik heb in mijn opstart net als jij zelf een paard zadelmak gemaakt toen ik 18 was en deze is 4 jaar bij mij gebleven. We konden de wereld aan, zonder zadel het bos in, super verkeersmak en betrouwbaar. Nog eigenlijk elke dag spijt dat ik haar toen heb verkocht omdat ik en mijn toen partner een huis gingen kopen.
Daarna langere tijd een haflinger gehad, pittig ding, maar handzaam en heel braaf. Helaas plots overleden.
Nu een Hannoveraan, van 2 jaar. En ik denk regelmatig oh help... waar ben ik aan begonnen, kan ik dit nog wel, straks lig ik ernaast en breek ik wat, ik ben zo veel meer onzeker geworden als toen. Terwijl mij rij-skils x20 zijn ongeveer... En ik dit echt makkelijk aan zou moeten kunnen. Het is het gevoel wat soms in de weg zit.
Ik verwijt het aan ouder worden, aan bewuster worden, maar dus ook meer onzeker. Terwijl als ik op een paard stap, het eigenlijk niet gek genoeg kan, en ik eigenlijk nooit val. (afkloppen!)
Het gevoel lijnrecht tegenover het rationele. Moet inpraten en soms gewoon zeggen, oke vandaag lukt het even niet zoals ik zou willen. En momenten van Wauw, ik kan dit, ik doe dit. Wisselen elkaar mega af.
Hoort het niet gewoon zo? Is dat niet het leven, welk paard je ook hebt? Het kan eigenlijk niet altijd vlekkeloos of wel? Is er dan nog wel spanning/uitdaging? Een doodbraaf paard met alle knopjes is misschien leuk, maar is dat alles, is dat echt van mij? Dan kom ik toch steeds terug bij Tosh.
Gaat het nu niet, dan gaat het volgende week/maand of jaar wel. Ze is gewoon fantastisch en ze is van mij. Dus ik heb geen druk/haast, en hoef niet onzeker te zijn.

Ja dat, dat oh help waar ben ik mee bezig en kan ik dit allemaal wel. Precies wat jij beschrijft over die gedachten en dat gevoel, dat zit mij dus in de weg. En ook die afwisseling, het lijkt wel een soort borderline, van in de gloria een fantastische les naar komt dit ooit goed. Het is zo raar ook. Ik vergelijk misschien ook teveel met mijn pony van vroeger, en dat is ook niet vergelijkbaar natuurlijk, hele andere leeftijd, setting e.d.

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:14

noviceh schreef:
Ik herken dit heel goed! Soortgelijk verhaal, na jaren weer gestart met manegelessen want dochters op paardrijles en kriebels gekregen. Toen een grote, jonge draversruin gekocht vanwege mijn voorliefde voor dravers. Alleen paste dit paard niet bij mij. Mede wegens gezondheidsklachten bij mij werd ik heel erg onzeker. Na een jaar toch de knoop doorgehakt en heb ik hem verkocht.
Toen begon de zoektocht naar het ideale paard voor mij en mijn dochter (toen 12 jaar oud). Al snel kwamen we uit bij een e-pony, waar we alleen wilden kijken zodat we de advertentie uit ons hoofd konden zetten. Direct waren we verkocht. Na een jaar nog steeds zo ontzettend blij met onze topper! Ze heeft mij zoveel zekerder gemaakt, als ze schrikt of een stap harder zet blijf ik ontspannen. Ook mijn onzekere dochter doet alles met haar en vertrouwt haar 100%.
Dit paard is totaal wat anders dan mijn once-in-a-lifetime paard (draversmerrie, e-pony), maar ik zie zoveel overeenkomsten waardoor ik er zeker van ben dat een tweede once-in-a-lifetime paard (koudbloedmerrie, e-pony) echt wel bestaat!

Wil het ook minstens een jaar de tijd geven voordat ik echt een beslissing neem. Maar ja je hoopt zo dat het gevoel verdwijnt. Nu moet ik zeggen dat het gevoel al minder veel en vaak aanwezig is als vroeger. Alleen gebeurt er soms iets waardoor het dan weer opspeelt. Wat fijn dat jullie een goede match hebben kunnen vinden uiteindelijk!

Alvy_1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:17

SARINO schreef:
Nee het wordt nooit meer zo onbevangen als dat het was. Je bent ouder , meer verantwoordelijkheden, een totaal ander mens dan vroeger. Is dat erg? Nee , maar verwacht het ook niet van je eigen.
Leg je zelf geen tijd of verplichtingen op waar je met je paard wilt zijn , op welk nivo of iets.
Neem extra lessen of zorg dat er iemand mee kijkt als je gaat rijden en dan geen dressuurles maar iemand die mee kan kijken qua spanning en wat er gebeurd bij jullie. Je even laten begeleiden door een ruitercoach kan ook wel handvatten geven. Geef het tijd en blijf genieten van de dingen die goed gaan .

Doelen heb ik ondertussen al losgelaten, het moet toch vooral ook leuk zijn. Ik neem nu wekelijks les en dat helpt ons wel heel erg. Daarbij is er inderdaad ook aandacht voor mijn onzekerheid. Vorige week na het wegschieten ook een paar rondes galop gedaan en dat ging hartstikke goed verder. En ondanks dat dat dan goed ging, en eigenlijk best heel veel dingen goed gaan, komt dat ene wat dan niet zo goed ging weer naar voren drijven, en dan knaagt dat gevoel weer. Heel vervelend.