[VOLG] Mijn laatste paard, GVR Cerano

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

[VOLG] Mijn laatste paard, GVR Cerano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-26 20:07

Oftewel: grote vriendelijke reus :D Voor sommige zal het groot wel meevallen, maar na jaren IJslanders vind ik hem gigantisch :')

Na een tijdje meeliften in het Molleke topic, verdient deze lieverd zijn eigen topic. Een nieuwe stal, een nieuw begin.

Cerano is een bijna 19-jarige ruin van Radisson x Ferro, maar liefst 1m73 groot en met een peperkoeken hartje <3

2,5 jaar geleden heb ik een ernstig rij-ongeluk gehad. Na een ritje in de ambulance werd op Spoed vlot geconstateerd dat mijn bovenbeen in een paar stukken uiteen lag. Spiraalbreuk om het nog wat gecompliceerder te maken. De chirurg, nochtans een oude rot in het vak, stond versteld en kon niet stoppen met vragen hoe ik dát voor elkaar heb gekregen. Nooit een goed teken...

Operatie, 4 maanden bedrust, veel fysio en opnieuw leren lopen. Toen ik eindelijk op de been was, kwam het paardenvirus weer opzetten. De chirurg gaf groen licht en zei dat ik 100% de oude zou worden. Ik kocht het veulen waar ik al een tijdje verliefd op was.
Lang verhaal kort: ik heb nog geen 50% herstel voor elkaar gekregen. Mijn conditie weigert terug te komen. Het been is ook scheef aan elkaar gegroeid wat een chronisch overbelaste knie tot gevolg heeft met de nodige pijn. Door regelmatig brace-gebruik (het is eerder een robotbeen) is dat gelukkig redelijk onder controle.
Maar met mijn lieve kleintje lukte het niet, hoe extreem braaf hij ook was. Hij wist heel goed dat als hij even lastig deed, ik zo snel uitgeput raakte dat hij alles kon doen. Zijn jeugdig enthousiasme kon mijn gebrekkige lichaam niet meer aan. Na héél lang wikken, wegen, twijfelen, keuzes maken, die keuzes wijzigen, nog wat meer twijfelen, huilbuien, depressie en woede-aanvallen naar mezelf toe (omdat mijn lichaam me zo in de steek liet op cruciale momenten) heb ik besloten het aanbod van mijn toenmalige instructrice aan te nemen. Ik verzorgde en reed al een tijdje een paard van haar, waarmee het goed klikte. Cerano was zijn naam. Zij had veel interesse in Molleke. We besloten te ruilen.

Mijn verhaal met Cerano begint eigenlijk iets meer dan een jaar terug. Ik reed een ander paard, een Haflinger, van mijn instructrice. Dit klikte echter voor geen meter. Wat niet aan het paard lag, ik ben gewoon niet zo'n liefhebber van koudbloeden. Ze stelde voor om te gaan grondwerken met Cerano: warmbloeden zijn meer mijn ding.
Zo gezegd, zo gedaan. Dat duurde niet lang :') Na 2 sessies met een compleet hysterisch paard dat ik met geen mogelijkheid gestopt kreeg op de grond was ik compleet geïntimideerd en besloot ik verder te gaan met de Haflinger. No way dat ik ooit op dat gekke paard zou kruipen... Dit was in januari/februari 2025.

Cerano was echter de enige in onze groep paarden die nooit echt aandacht kreeg terwijl hij daar wel naar snakte. Softie die ik ben, vond ik dat uitermate zielig en nam ik hem soms mee voor een poetsbeurt. Enkel poetsen en kroelen, niets meer.
Beetje bij beetje begonnen we naar elkaar toe te groeien. Cerano had eerder in zijn leven slechte ervaringen gehad met mensen en heeft daardoor moeite met mensen zijn vertrouwen geven. Naarmate we met het poetsen elkaar beter leerden kennen, merkte ik dat ik meer en meer zijn vertrouwen kreeg.

30 juli 2025 werd onverwachts de datum waarop de schakelaar omging. Ik zat slecht in mijn vel maar ik had les met het Hafje. Ik kende hem en ik wist dat dat met mijn gemoedstoestand niet goed ging komen... Dus ik vroeg of het een optie zou zijn om Cerano te nemen voor een dubbele longeles.
Tijdens het poetsen werd ik al helemaal relax. Mijn instructrice nam hem eerst, toen dat goed ging, nam ik het over.
Wát een paard <3 Hij was geweldig en voelde zo heerlijk aan. Zeer licht op de hulpen, zeer werkwillig, een plezier om mee te werken en doordat hij zo zacht was, kostte alles minder moeite. Wel zo fijn als je van het minste doodop bent.
De week erna, op 6 augustus, ging een meisje van stal er even op na mijn les. Ik voelde me daarna zeker genoeg om zelf even een rondje te doen op hem. In stap, voor de zekerheid had mijn instructrice hem aan een halstertouw vast en liep ze mee. Hij was stikbraaf.

Afbeelding

Op 16 augustus reed ik mijn eerste les net hem. Dat ging goed en ik heb met een grote glimlach op hem gezeten. Ik besloot om met hem door te gaan.

Afbeelding

Een periode van wekelijkse lessen volgden. Ik deed mijn eerste drafje. Hij gooide wel hoog op, maar heeft zo'n verende gangen dat het geen moeite kost. Ik kon zelfs een stukje doorzitten, iets waar ik écht niet goed in ben. Ik werd steeds meer verliefd op hem. Het klikte tussen ons, het viel de instructrice ook op. Het vertrouwen tussen ons groeide met de week. Op 24 oktober hakte ik de knoop door: hij werd van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik gaf hem een goede APK beurt. Hij was altijd nogal stijf en hield zijn rug en staart vast. Ik maakte een afspraak met de osteopaat en de zadelpasser. Dat deed wonderen! Hij is er nog niet, maar hij laat los en je ziet zijn rug nu bewegen waar hij eerder 1 blok onbeweeglijk beton was. Ook de tandarts kwam langs voor een controle. We konden er tegenaan.
Door het slechte weer lag ik er een maand uit. Met knikkende knietjes stapte ik op. Hij was geweldig, sjokte gewoon zijn rondje tot nijn brein dacht "meid, je zit op Cerano, die gaat echt niks doen" en ik het stokje weer kon overnemen. Wat een braaf paard. Genieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door het steeds slechter wordende weer besloot ik om rustig uit te kijken naar een stal met binnenbak. Ik krijg altijd ontzettende migraine van wind, iets wat je aan de kust amper kunt vermijden. Puntje bij paaltje liep ik bijna continu met barstende hoofdpijn hierdoor. Daarnaast waren er wat wijzigingen in stalbeleid waar ik me niet in kon vinden.
Ik had 2 harde eisen: hij moet elke dag naar buiten, zo lang mogelijk, in een paddock die groot genoeg is om zijn benen te strekken. En er moet voldoende, liefst quasi onbeperkt, ruwvoer zijn. Geen makkelijke combinatie in deze contreien... Maar wie zoekt, die vindt, en op 31 januari 2026 ging hij naar zijn nieuwe plek.

Een nieuw begin voor ons. En wat pakt hij het ontzettend goed op! Vanaf dag 1 had hij al nieuwe vriendschappen gesloten. Vandaag heb ik even gelongeerd. Hij doet alsof hij er al jaren staat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cerano zal mijn laatste paard zijn. Ik heb niet de illusie dat mijn gezondheid na hem nog goed genoeg zal zijn voor een ander paard. De enige reden dat het met hem lukt, is omdat hij een vreselijk lief dier is dat zich helemaal aanpast aan me. Kan ik niets, is dat prima. Kan ik enkel longeren of een paar rondjes op hem stappen, is dat prima. Voel ik me heel goed en pak ik hem wat meer op in draf, is dat prima. Alles mag, niets moet met hem. Hij is zeer voorzichtig met me en als hij voelt dat het teveel wordt, gaat hij stappen of stilstaan. Er is niets meer te bekennen van dat hysterische paard vorig jaar. Integendeel, hij is nu een bijzonder betrouwbaar paard.

Hopelijk mogen we nog vele jaren samen spenderen <3 <3 <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Narcissa op 05-02-26 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 20:13

Wat fijn dat je een paard hebt gevonden waarmee je ondanks je fysieke tegenslagen goed uit de voeten kunt!
Hij ziet er ook echt uit als een grote vriendelijke reus, met een hele zachte blik. :+:

Ik wens jullie nog vele mooie jaren samen :D

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:00

Gefeliciteerd eigen paard goud waard !
( Op de foto s lijkt hij wel geïrriteerde ogen te hebben valt me op.)

jeetje77

Re: [VOLG] Mijn laatste paard, GVR Cerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:14

Hij ziet er wel echt heel lief uit. Veel plezier nog met hem. Goede beslissing geweest. Heb je vorige topic in stilte gevolgd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:21

Oeh, wat een leuk topic. Ik hou van dit soort verhalen: na wat tegenslag toch een goed passend paard gevonden. Gaaf!

Nog veel plezier met en van elkaar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:28

Wat fijn voor je!

Ik heb wel een dingetje, laat de stal alsjeblieft iets aan dat rooster op de spuitplaats doen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:50

Ik volg!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 22:24

Nu al een fantastisch verhaal van jullie samen. <3
Ik volg graag.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 07:54

Wat leuk! veel plezier met Cerano, op naar veel gelukkig jaren samen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 08:00

Wat een prachtig verhaal <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 08:48

Wat een verhaal..fijn dat jullie elkaar uiteindelijk gevonden hebben. Ik hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:17

Wat een prachtig verhaal, een mooiere afsluiting kun je je niet vinden. Heel veel geluk in de laatste jaren en dat hij maar lang nog je maatje mag zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:32

Velen jaren gewenst! Hij ziet er echt zo lief uit! Grote knuffel :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:46

Wat heerlijk dat jullie zo op elkaar kunnen vertrouwen! Ik vind je wel dapper, van de IJslanders naar zo'n kasteel. :)) Ik heb ook IJslanders en heb een aantal jaren geleden een tijdje gelest op een paard van 1.70+ en kon dat in draf amper uitzitten de eerste keer. :') Hopelijk hebben jullie nog vele jaren samen!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-26 23:45

Wauw, zoveel mooie reacties! Dat doet me echt deugd... :knuffel: Deze jaren waren de zwaarste van mijn leven met zeer veel kliniek- en doktersbezoeken. Ze hebben me compleet binnenstebuiten gedraaid maar vinden geen reden waarom ik niet verder kan opbouwen. Zeer frustrerend, een halfuurtje wandelen met de hond gaat nipt. En ik ben nog maar 33...

Konstantine: dankjewel! Hij is echt de vriendelijkheid zelve eenmaal je hem kent <3 Onbekenden zal hij waarschijnlijk altijd wat wantrouwig naar blijven.

Bieden: jij ook bedankt! Klopf helemaal wat je zegt. Hij heeft er wisselend last van. Een terugkerende ontsteking, maar we weten niet waarom. Ogen zijn in orde, zijn gecheckt, ook met dat fluospul. Uveïtis is uitgesloten. Ik heb voor de zekerheid een PPID test laten doen die gelukkig overtuigend negatief was. Het enige vermoeden is dat er iets is waar hij allergisch van is. Nu we van stal gewisseld zijn, is het even afwachten of dat vermoeden klopt en anders zullen we verder moeten zoeken in de kliniek...

Jeetje77: eenmaal hij je kent en vertrouwt, probeert hij alles voor je. Hij is echt een schat. We worden erg blij van elkaar <3

Maflinger_S: het was een heftige tijd. Heel veel twijfels, heel veel schuldgevoel naar Molleke toe. Maar ik denk dat ik voor álle partijen de beste beslissing heb gemaakt, óók voor Molleke. Ik heb uiteindelijk geluk gehad met deze fijne afloop :D

janderegelaar: bedoel je dat stukje dat mist net voor zijn voorste voet? Daar zijn ze zich van bewust, ze gaan het repareren :)

Imaudy: opnieuw heel erg welkom :D

senna21: dankjewel, ik heb echt geluk met hem <3

Desi_2409: dankjewel, daar hoop ik ook op! Dat hij nog maar lang bij me mag blijven :D

Daihyo: hopelijk eentje dat vele jaren mag duren <3

Elisa2: het was ook echt heftig. Volledig herstel beloofd krijgen en uiteindelijk na zoveel bloed, zweet en tranen beseffen dat je leven voor altijd is verandert. Ik was al behoorlijk beperkt, nu voel ik me echt gehandicapt... Gelukkig heb ik Cerano die toch steeds opnieuw een lach op mijn gezicht kan toveren :D

Purny: ik hoop het ook! Het heeft lang gekost, maar ik heb er vrede mee. Misschien dat er na hem nog een verzorgpaardje komt om niet helemaal uit de paarden te zijn, maar dat zien we dan wel op basis van hoe mijn lichaam eraan toe is. Qua eigen paard zal Cerano in ieder geval de laatste zijn. Ik hoop nog vele jaren van zijn gezelschap te mogen genieten <3

Hannanas: dat is hij ook echt :D Groot maar met een klein, peperkoeken hartje. Hoe meer knuffels, hoe liever. Zet je hem weer op de wei, wilt hij niet weg want knuuuuffels <3 :))

Imre: eerlijk is eerlijk, ik heb voor de IJslanders altijd warmbloeden gehad of gereden voor iemand, dus het was me niet compleet onbekend _O- En van gangwerk valt hij echt mee. Het is een groot paard met grote passen, maar hij veert zo goed dat je het amper doorhebt. Je staat alleen wel wat sneller aan het andere eind van de bak :)) Ik vond de Haflinger van 1m52 een heel pak moeilijker uit te zitten haha

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 09:28

Wat een leuke post.
En cerano zijn eigen topic. Het is jullie gegund.
Ik wens jullie heel wat fijne jaren toe.
Nieuw paard, nieuwe plek . Op naar vele mooie momenten in een leuk volg topic.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:37

Oh, een heerlijk paard. Hij heeft zulke lieve hoofd, nu hebben jullie elkaar helemaal gevonden.

Van wat ik lees over zijn ogen, het zou ook irritatie kunnen zijn van de wind, je schrijft dat je er last van hebt, dat je er hoofdpijn van hebt. Jullie zitten aan de kust. Ik ben benieuwd of het beter gaat nu je paard is verhuist naar een andere stalling.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 22:58

Gombal: dankjewel! Fijn om te zien dat er zovelen uit het Molleke topic meekomen om Cerano te volgen :D

Ragdollcat: hij is ook echt een engeltje <3 Ik heb geluk met hem. Ik hoop omgekeerd ook, dat hij geluk heeft met mij, daar doe ik mijn best voor.
Ik ben ook heel benieuwd, de DA had inderdaad wind of klei al genoemd als mogelijke oorzaak. We zitten nog steeds aan de kust maar het terrein is hier wel meer ingesloten, op de oude stal was het 1 grote open vlakte...

Zondag weer even heerlijk gewerkt :)

Over relax gesproken :))

Afbeelding

Eerst ontspanning nastreven

Afbeelding

En daarna meer richting aanspanning
Hij is er nog lang niet, maar ik ben ZO blij met dit beeld. Toen ik hem kocht, deed hij niks anders dan rug wegdrukken. Nu probeert hij zijn rug iets te bollen. Nog erg korte momenten, maar dit is een fikse verbetering voor hem! *\o/*

Afbeelding

Jammer genoeg werd ik uren hierna ziek - de horrorgriep. En horror it is, ik kon gisteren amper op mijn benen staan... Eerst maar eens goed uitzieken %) Ik zou normaal donderdag rijles hebben maar vrees ervoor...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 20:03

De rijles is niet doorgegaan :')
De hoefsmid is ook verzet
Die griep kwam echt op een slecht moment...

Lang geleden dat ik me zo slecht heb gevoeld -O- Het was kort maar heftig. Heel blij dat Cerano volpension staat, zijn natje en droogje werd geregeld terwijl ik uitziekte.

Na 1,5 week eindelijk weer genoeg hersteld om naar mijn knapperd te gaan :D Nog niet helemaal, er zit nog een hoest in de weg met momenten en de conditie is ver onder 0, maar dat mocht de pret niet drukken.

Helaas is hier ook veel regen gevallen, zoveel dat de paddocks gedeeltelijk onder water liggen. Uiteraard het gedeelte onder de poorten. Morgen mijn winterlaarzen maar eens zoeken, degene die ik nu draag zijn blijkbaar niet waterdicht 8)7
Modder tot aan zijn buik. Ideaal moment om eens te kijken wat hij van afspuiten vindt. Niet veel blijkbaar, hij bleef netjes staan terwijl ik zijn benen met de waterslang aanpakte. Fijn om eens een paard te hebben zonder waterangst :))
Nog even aan de enkele longe wat rondjes laten lopen en toen was bij mij de pijp uit. Cerano had er wel deugd van, je zag hem met de minuut soepeler worden en aan het gebries te oordelen, vond hij dat wel een aangenaam gevoel.

De kop is er weer af, hopelijk kunnen we nu eens een tijdje doorwerken zonder dat er vanalles tussenkomt...

Natuurlijk ook heerlijk geknuffeld met mijn dikke vriend. Zeg nu zelf, dat snoetje is toch onweerstaanbaar? <3

Afbeelding

Zaterdag staan we 3 weken op de nieuwe stal. Hij doet het ontzettend goed en lijkt tevreden. Hij staat in een groepje van 3, dat gaat ook beter dan verwacht. Ze zijn al vriendjes. En dat voor een paard dat een verleden zou hebben van paarden uit de wei jagen... Totaal niks van te merken...
Ik durf het bijna niet te zeggen, iets met goden verzoeken, maar zijn oogontstekingen zijn ook weg *\o/* *\o/* *\o/* Al 2 weken niets meer aan moeten doen. Is het dan toch de wind geweest? Vorige stal was echt weidse polder, 1 groot tochtgat. Had er zelf ook veel last van. Hier wordt de wind wat meer gebroken, het ligt beschutter.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:12

Hij ziet er ook goed uit! En wat heerlijk om je blije berichten te lezen :D . Het is je zo gegund!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:12

Wat mooi om te lezen dat je na je dipje gewoon weer lekker verder gaat met je grote lieverd.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 07:55

Jaa wat leuk zijn eigen topic, mooi verhaal ook!

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:50

Wat geweldig om te lezen, ook heel netjes en opbouwend geschreven, ik geniet helemaal met je mee!

MisterPanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:47

Wat mooi <3 leuk paard, veel succes!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:20

Hij ziet er tevreden uit!