manolito10 schreef:Klopt, ik hecht waarde aan vrijheid maar eigenlijk alleen rondom de paarden. We hebben de paarden aan huis staan, dus ik ben sowieso al heeel erg daaraan gebonden. Zomaar even weg zit er nu ook niet in.
Daarnaast ben ik geen type dat naar festivals gaat, veel uiteten, concerten oid. Mijn leven is vooral thuis (bij de paarden), werk of iets daar tussenin. Ik vraag me af of het dan net zo lastig is qua vrijheid of dat vooral de vermoeidheid een grote rol speelt...
Ik heb ook de paarden aan huis en mijn kinderen zijn nu 4 en 6. Voor mij heeft het wel verschil gemaakt dat ze aan huis staan; op een andere locatie zou ik mijn paarden hoogstwaarschijnlijk niet meer gehad hebben. Het is fijn dat je in je eigen bubbel kan blijven, dat je tijdens een slaapje even kan gaan, dat de kinderen als ze iets groter zijn lekker kunnen spelen terwijl jij de paarden doet etc.
Maar alsnog: dat vrije, dat ga je inleveren.. als in: uren onbezorgd buitenrijden, dagenlang op wedstrijd etc. Mijn ervaring is dat ik met kleine kinderen altijd op de klok bezig was. Tenzij je een supergoed netwerk hebt van oppas, komt het toch neer op de vroege ochtenden of de avonden (met kind erbij draait het toch steeds om het kind, wat ook leuk kan zijn, maar aan echt trainen voor jezelf kom je dan niet toe). Plus ik voelde mij ook schuldig om te lang weg te blijven. Mijn moeder kwam dan bijv een uurtje oppassen, maar mijn kinderen waren best een handfull als hele kleintjes dus heel relaxed weg was ik dan niet. In de weekenden voelde ik ook altijd wel het appèl dat gezinstijd schaars was en dat ik niet te lang weg moest blijven zodat we ook samen nog iets konden doen. Zondagochtend buitenrijden? Kan, maar gaat ten koste van gezellig samen in bed wakker worden bijv. Nu de jongste op school zit heb ik een ochtend per week voor mezelf en dan kan ik echt alle tijd nemen.
Wel zijn de paarden echt mijn rustpunt gebleven tijdens de eerste hectische jaren van het moederschap. Het is gewoon pittig, je staat continu aan en de ene persoon trekt dat beter, en heeft meer energie over, dan de ander. Ik vond het zelf heel fijn om me dan even terug te trekken in stal om te mesten etc. En ik ben ook blijven trainen, daar heb ik prioriteit van gemaakt. Alleen heb ik bijv 3 jaar lang 's ochtends om 6.30 getraind, voor werk en voordat mijn man ging werken (hij ving dan de kinderen op met wakker worden etc.). Het is heel persoonlijk of je dat ziet zitten en of je situatie dat toelaat.
Mijn kinderen zijn voor mij belangrijker dan wat dan ook, ik had ze nooit willen missen en ik vind de vrijheid die ik nu mis het echt totaal waard. Maar je leven is wel echt compleet anders.
(P.s. over het lichamelijke: dat is ook heel verschillend. Ik heb veel bekkenklachten gehad, maar door heel gerichte workouts heb ik veel winst behaald en lukt rijden weer. Ik heb geen blijvende kilo's erbij gekregen in gewicht, maar de vorm van mijn lijf is wel veranderd. Enerzijds vind ik dat klote, anderzijds ben ik er trots op dat ik mijn kinderen heb mogen baren.)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op Gisteren, 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt