Paardenreading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Paardenreading

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:40

N.a.v. een ander topic zou ik het interessant vinden om wat te horen over "paardenreading" en eventuele ervaringen, goed of slecht, die men hiermee heeft.

DDDara

Re: Paardenreading

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

ik vind het echt zware onzin en geldklopperij, zoek dan iemand die goed het gedrag kan lezen en je daar in wat antwoorden geeft.......

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Dat dus. Helemaal eens met DDDara.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Mixed feelings hier. Ik ben ooit heel fijn geholpen door iemand die met paarden communiceert. In mijn geval was het zowel gecombineerd met een les, dus face to face, als via een foto. In beide gevallen heeft het me geholpen. Maar mijn logische begrijpertje kan er geen verklaring voor vinden en iets wat ik niet kan zien/begrijpen, dat bestaat niet, ofzo.

Dus vandaar: mixed feelings.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Het leek mij ook onzinnig en dacht dat ik er te nuchter voor zou zijn, maar ik ben er van terug gekomen. Ik denk dat je het eerst moet ervaren voor je er echt iets over kan zeggen. Voor mij was het zo dat ik nadat ik een 'reading' met iemand anders die ik goed ken en haar paarden heb gezien, ik wel nieuwsgierig was geworden. Ik herkende situaties van jaren terug die de reader aankaartte, waarvan ik ook snap dat die invloed hebben gehad op het paard. Dus ik snapte waarom die situatie aangekaart werd bij de vraag die die persoon had. Dit was niet iets wat hij uit zijn duim kan zuigen en zo waren er wel meer dingen die interessant waren om te horen.

Ik heb het ook bij mijn paarden laten doen omdat ik nieuwsgierig was en ik had wel wat aan de uitkomsten. Veel was ook wel bevestiging van wat ik zelf ook ervaar en zie, maar er zaten ook nieuwe inzichten tussen, die ik niet zelf had kunnen bedenken. Mij gaf het bevestiging die ik nodig had. Een stom voorbeeld is dat ik een paard heb die vaak schrikt buiten en ik ging ervan uit dat het paard dat ook vervelend zou vinden, maar dat was niet zo volgens de reader. Het is voornamelijk het lijf dat nog dat reactiepatroon heeft en dat geloof ik ook wel, want het paard gaat nog steeds graag mee ondanks de spanning. Dat gaf mij wel wat meer rust en vertrouwen dat het niet erg is dat er af en toe nog een schrikreactie is.

Ik zou zelf nog steeds niet zo maar iemand een reading laten doen, want ik geloof niet dat iedereen die zegt dat die het kan, er ook daadwerkelijk goed in is. Maar ik zou de persoon waar ik ervaring mee heb, gerust nog eens laten komen als ik vragen heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Ik heb wel eens een reading laten doen met zoveel algemene onzin.
Maar ook een reading waar ik zeker wat aan gehad heb. En de persoon dingen benoemde die echt niet online te vinden waren en specifiek.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:47

Oh, ik vind dit zo'n grote onzin.
Van mijn eerste paard heeft een toenmalige bijrijdster via een foto een reading laten doen.
Die bleek totaaaaaal niet te kloppen. Paard zou o.a. een extreme knuffelaar zijn. Nou, die vond borstelen nog net acceptabel, maar verder wilde die geen polonaise aan haar lijf.
Heerlijk buitenrij paard. Nergens bang voor, maar volgens de reading een erg onzeker paard.
Kortom: er klopte niets van.

Paard twee: daar had de vorige eigenaresse een reading laten doen. Volgens mij eerst per foto en later in het echt. Het paard vertoonde nl. staakgedrag. Volgens de reading was er in het verleden als veulen iets ergs gebeurd. Maar wat dat dan precies was, ja dat wilde het paard niet vertellen en daar zou alles om heen hangen.
Ik heb het paard bij aankoop op de foto's laten zetten. Bleek iets aan de halswervels te hebben, wat inderdaad als veulen gebeurd zou kunnen zijn, maar dat is natuurlijk niet vast te stellen. Prima te rijden als recreatiepaard. Heb beide verslagen van de reading doorgelezen en kon me er totaal niet in vinden, behalve dat het een nerveus paard is. Zo zou ze graag moeder worden, maar ze stond deze zomer bij drachtige merries. Zodra de veulens er waren, had ze er niets mee. Was er eerder agressief tegen.
Dus ja, hoe komt zo een reader dan op dit soort dingen?
Waarschijnlijk ben ik er te kritisch voor. Iemand die goed is in paardengedrag kan waarschijnlijk e.e.a. aflezen aan het gedrag van een paard, maar dat dat van een foto zou kunnen zonder verdere info, dat gaat er bij mij niet in. Grote kans dat die mensen ook nog eens eerst je socials checken om zo van alles over het paard te weten te komen. Merrie/ruin, leeftijd, opleidingsniveau en wat je er allemaal mee doet. Veel mensen gooien die info op het net en dus makkelijk te vinden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Het is natuurlijk vrij ongrijpbaar en iedereen kan zeggen dat hij een reading kan doen, zonder dat valt te controleren of ie het kan.
Als ik zeg dat ik jongleur ben en vervolgens kan ik nog geen bal in de lucht houden, dan zie je direct dat ik geen jongleur ben. Dat betekent niet dat jongleurs niet bestaan/slecht werk leveren, alleen dat ik een slechte jongleur ben. Dat is met readings niet anders, alleen is daar niet direct te zien of je met een prutser of een topper te maken hebt. Dat maakt het ook zo lastig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Ik heb het een keer geprobeerd. Mijn paard vond zijn werk helemaal prima, zei de reader. Terwijl hij in werkelijkheid niets anders deed dan staken (maar dat had ik uiteraard niet vermeld, ook nergens op het internet). Ik was gelijk genezen :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Een grote onzin.

Stalgenoten die readings van een foto hebben laten doen kregen altijd soort horoscoop die voor bijna elk paard van dat ras/type van toepassing had kunnen zijn :+ en een beetje vage verhalen dat het paard zijn vriendjes en zijn baasje leuk vindt, nou oke het zou wel.

Ik zou het bijna voor de grap een keertje willen doen maar wat een geld joh :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Ik heb het één keer laten doen en daar kwam echt de grootste onzin uit. Mijn paard is een Lusitano uit Portugal en ik kreeg van de reader het hele verhaal over hoe hij in Portugal mishandeld is en verwaarloosd en met een groot aantal paarden op transport is gegaan naar Nederland voor de handel.

Wat er werkelijk is gebeurd is dat mijn paard bij een van de grootste fokkers in Portugal is geboren en daar in de kudde stond op 300ha. Daar heb ik hem uit laten halen om hem te kunnen kopen. Hij heeft toen 3 maanden op stal gestaan waar hij perfect verzorgd is en een beetje basis training heeft gehad van de Engelse stalruiters daar zodat hij veilig op transport kon rechtstreeks naar mijn huis. De vrachtwagen was gehuurd door mij en mijn vriendin met enkel onze eigen paarden. Allemaal in super conditie.

De reader gaf aan dat zijn verhaal toch was wat hij van mijn paard doorkreeg. :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Ik geloof er eerlijk gezegd ook niet in. Ze kunnen altijd mooie verhalen vertellen voor mijn gevoel. In Amerika heb je ook de one million dollar challenge gehad: https://en.wikipedia.org/wiki/One_Milli ... _Challenge

Dat geld kreeg je dan als je je gaven echt kon bewijzen. Dat is niemand gelukt en er hebben echt bekende paragnosten meer gedaan

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:08

Jessix schreef:
Ik heb het één keer laten doen en daar kwam echt de grootste onzin uit. Mijn paard is een Lusitano uit Portugal en ik kreeg van de reader het hele verhaal over hoe hij in Portugal mishandeld is en verwaarloosd en met een groot aantal paarden op transport is gegaan naar Nederland voor de handel.

Wat er werkelijk is gebeurd is dat mijn paard bij een van de grootste fokkers in Portugal is geboren en daar in de kudde stond op 300ha. Daar heb ik hem uit laten halen om hem te kunnen kopen. Hij heeft toen 3 maanden op stal gestaan waar hij perfect verzorgd is en een beetje basis training heeft gehad van de Engelse stalruiters daar zodat hij veilig op transport kon rechtstreeks naar mijn huis. De vrachtwagen was gehuurd door mij en mijn vriendin met enkel onze eigen paarden. Allemaal in super conditie.

De reader gaf aan dat zijn verhaal toch was wat hij van mijn paard doorkreeg. :+

Het zou natuurlijk kunnen dat het paard het zo ervaren heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:11

Ik geloof echt dat er meer is dan wat je gewoon kunt zien. het probleem is dat de waarnemingen gekleurd kunnen worden door eigen gedachten van de helderziende.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

anjali schreef:
Jessix schreef:

Ja, voor het paard zijn gevoel is die uit zijn bekende omgeving gerukt, opgesloten, getraind (als ze een beetje gevoelig zijn kan het al snel stress opleveren) en dan met een groot aantal (voor sommige paarden is 4 een groot aantal) op transport, waar die verhandeld is (naar zijn nieuwe eigenaar, want dat was natuurlijk een vreemde voor hem).

Dit verhaal kan op meerdere manieren opgepakt worden natuurlijk...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

anjali schreef:

Nee absoluut niet. Ik ken mijn paard goed en die heeft echt geen trauma en was ook zeker niet verwaarloosd. Ook ken ik zijn fokker en de stalmedewerkers goed dus weet echt waar hij vandaan komt.

Ik kreeg gewoon het standaard zielige verhaal wat hij verwachte bij Spaanse of Portugese paarden. Dat is op zich al dom want aan het uiterlijk van mijn paard kun je wel zien dat hij niet bij de eerste de best vandaan komt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Duhelo schreef:
Ja, voor het paard zijn gevoel is die uit zijn bekende omgeving gerukt, opgesloten, getraind (als ze een beetje gevoelig zijn kan het al snel stress opleveren) en dan met een groot aantal (voor sommige paarden is 4 een groot aantal) op transport, waar die verhandeld is (naar zijn nieuwe eigenaar, want dat was natuurlijk een vreemde voor hem).

Nee hoor, mijn paard is heel zelfverzekerd en dapper. Dat was hij in Portugal al. Ik herkende absoluut niets in het verhaal van de reader. Ook de mensen die hij beschreef die hem hadden mishandeld, kleine Portugese schreeuwde mannetjes is echt onzin. Helemaal niet aanwezig daar. Ook het karakter, wat jullie hem nu ook toebedelen, is helemaal niet passend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:36

Jessix schreef:
Duhelo schreef:

Nee hoor, mijn paard is heel zelfverzekerd en dapper. Dat was hij in Portugal al. Ik herkende absoluut niets in het verhaal van de reader. Ook de mensen die hij beschreef die hem hadden mishandeld, kleine Portugese schreeuwde mannetjes is echt onzin. Helemaal niet aanwezig daar. Ook het karakter, wat jullie hem nu ook toebedelen, is helemaal niet passend.

we zeggen niet dat dit bij jou paard het geval is hoor. Het is meer doelen op: iets dat wij horen in een verhaal kan op verschillende manieren opgevat worden. We weten ook niet of paarden naar het leven kijken zoals wij doen. Wij wéten bv dat het transport privé is, in goede omstandigheden, met maar 4 paarden bv. Maar het zou kunnen dat het voor een paard helemaal anders ervaren wordt (niet weten waar ze heen gaan, met 4 paarden in toch een krappe ruimte, misschien wat moeite hebben met evenwicht bewaren, ik zeg nu maar iets hé.). Jij weet nu natuurlijk van waar en hoe je paard effectief vandaan komt, dus deze reading was dan idd onzin.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Ik heb het een keer van een foto laten doen, was een aanbieding en dan wil ik graag testen :+

Mijn paard ging kapot van de jeuk, daarom had hij de helft van zijn manen afgeschuurd :j

Ik heb zijn hele bos manen maar even naar 1 kant geborsteld en die foto er achteraan gestuurd _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

@Duhelo ik snap de insteek. Maar ik ben hier natuurlijk beknopt over de reading. Hij had het helemaal niet over de ervaring die mijn paard had van het transport maar had vooral zelf het stereotype beeld van zielige paarden die uit Spanje en Portugal komen om hier verkocht te worden. Ook over de stal en de vorige eigenaar. Echt zo'n cliché verhaal. Trauma paard uit het buitenland.

Ik heb hem deze week 17 jaar en kan wel met zekerheid zeggen dat er niets van trauma in zit. Geen idee waarom hij hem ook zo bestempelde. Iedereen die mijn paard ooit ontmoet heeft ziet er juist een heel stoer, zelfverzekerd dier in.

Als hij had gezegd dat hij de periode van kudde naar stal als spannend of eng had ervaren had ik dat aangenomen. Natuurlijk is de overgang van vrijheid naar opsluiting groot. Dat zo'n lang transport op zijn minst vreemd is voor een paard geloof ik ook direct. Echter ging hij niet in op mijn paard zijn beleving van dit alles, maar meer zijn eigen beeldvorming. Paard had een trauma, was bang etc. en dat kwam door het hele zielige paarden uit het buitenland verhaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Ja tuurlijk. Ik denk dat zr heel veel idd uitgaan over het stereotype. En een pre uit spanje is natuurlijk voor de hand liggend he…

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Ik heb ooit mijn paard laten "readen" door een lokale held. En dat was omdat die op regelmatige basis bij een paar stalgenoten kwam ( ook om naast readen met handoplegging ed te "behandelen").

Enige reden waarom ik dat deed is omdat ik het vermoeden had dat wat er zo "geread" werd, vooral het in andere vorm terug geven was, van wat de eigenaar, al gezellig kletsend met de reader vertelde, of raadbaar was. Anders gezegd: ik kreeg het idee dat de reader al pratend met de eigenaar heel handig boven tafel wist te krijgen wat de eigenaar zo ongeveer wilde horen . En dat dan vertelde ( inclusief door eigenaar vertelde en door reader onthouden, feitjes).

Ik heb dus bij wijze van experiment 1 van mijn paarden aangeboden voor een reading. Daarbij de reader géén informatie gegeven, niets verteld, niet voorafgaand aan de reading gezellig over mijn paard gebabbeld, niets verteld over eventuele verwachtingen.

Alleen maar:
Dit is mijn paard. Ik ben heel benieuwd naar wat ze te zeggen heeft

Nou..
Ik kan je vertellen: dat was héél erg weinig........ En dat wat de reader wel vertelde klopte voor geen meter. Helemaal niets.. ( ja de uitspraak dat het een witte merrie was klopte)

Kortom:
Voorlopig blijf ik bij mijn hypothese dat readers vooral heel goed ménsen kunnen "readen" :j
( en daarmee heel handig hun zakken vullen)
Laatst bijgewerkt door Punz op Gisteren, 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Punz schreef:
Ik heb ooit mijn paard laten "readen" door een lokale held. En dat was omdat die op regelmatige basis bij een paar stalgenoten kwam ( ook om naast readen met handoplegging ed te "behandelen").

Enige reden waarom ik dat deed is omdat ik het vermoeden had dat wat er zo "geread" werd, vooral het in andere vorm terug geven was, van wat de eigenaar, al gezellig kletsend met de reader vertelde, of raadbaar was. Anders gezegd: ik kreeg het idee dat de reader al pratend met de eigenaar heel handig boven tafel wist te krijgen wat de eigenaar zo ongeveer wilde horen . En dat dan vertelde ( inclusief door eigenaar vertelde en door reader onthouden, feitjes).

Ik heb dus bij wijze van experiment 1 van mijn paarden aangeboden voor een reading. Daarbij de reader géén informatie gegeven, niets verteld, niet voorafgaand aan de reading gezellig over mijn paard gebabbeld, niets verteld over eventuele verwachtingen.

Alleen maar:
Dit is mijn paard. Ik ben heel benieuwd naar wat ze te zeggen heeft

Nou..
Ik kan je vertellen: dat was héél erg weinig........ En dat wat de reader wel vertelde klopte voor geen meten. Helemaal niets.. ( ja de uitspraak dat het een witte merrie was klopte)

Kortom:
Voorlopig blijf ik bij mijn hypothese dat readers vooral heel goed ménsen kunnen "readen" :j
( en daarmee heel handig hun zakken vullen)

Klopt, cold reading noemen ze dat: https://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

Bij hot reading zoeken ze van te voren zoveel mogelijk informatie op

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Deze man was denk ik nogal digibeet... dus daar moest hij het niet van hebben. Was wel een meester in het ontfutselen van informatie, lezen van mensen.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Het vriendje van mijn merrie lag op een ochtend dood in de stal. Zij bleef alleen achter, helemaal de kluts kwijt. In min zoektocht naar een nieuw vriendje ontmoette ik iemand wiens paard te koop stond. Ik vertelde waarom ik een nieuw paard zocht en ze vroeg me om foto's van het overleden paard en mijn merrie door te sturen. Ze wilde niet betaald worden, ze ging gratis kijken wat de paarden te vertellen hadden Daar kwamen toch wel dingen uit waarvan ik dacht hmm dat kon ze niet weten. Zo vertelde ze dat mijn merrie gevoelige darmen heeft (dat is zo) en dat ze heel veel stress heeft gehad omdat ze in het verleden ineens tussen heel veel paarden moest lopen. De mevrouw dacht dat ze misschien in een manege of wedstrijd had gelopen, maar ze is verkocht op een veiling. Als ik de beelden van toen bekijk zie ik, nu ik haar ken dat ze daar inderdaad wel gestressed was. Toen ze naar het gestorven paard keek, kreeg ze pijn aan haar hart, dat zou volgens verschillende DA's ook de meest voordehands liggende verklaring zijn voor zn plotse dood, de stal was ook niet doorwoeld (wat ik haar niet verteld heb). Ik had de neiging om haar te geloven, omdat ik sympathie had voor haar, maar ook omdat ze er geen geld voor wilde. Ik denk dat het kan bestaan dat iemand de gedachten van dieren kan lezen, maar dat er ook een hoop oplichters rondlopen. Als je zoiets laat doen zou ik een controlevraag inlassen, zoals 'met wat voor auto rij ik' (als je paard je auto kent tenminste)