rijden jullie wel of geen wedstrijden (meer) en waarom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

rijden jullie wel of geen wedstrijden (meer) en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:42

ik had weer eens een hersenspinsel voor een kletstopic.
Ik heb sinds januari een jong paard, we zijn nu in de zadelmak maken fase. Ik vind het heel leuk om te doen.
Origineel was mijn doel om met hem working equitation te rijden. En dan ook wedstrijden. Alleen heb ik de laatste tijd steeds meer een soort 'zucht' gevoel als ik mensen op wedstrijd zie gaan. Het gedoe, het geld dat het kost, de ontevredenheid. Toen ik eigenlijk opeens besefte dat wedstrijden helemaal geen verplichting zijn. Alleen lijkt het of iedereen alleen daarmee bezig is.
Ik ben zelf nooit goed geweest in wedstrijden (iets met te veel stress) maar vond vooral de voorpret geweldig (wassen, inknotten, spullen en paard laten shinen).

Nu vraag ik me af, zijn er hier meer mensen die wel serieus in de bak trainen, maar eigenlijk geen wedstrijden doen? mis je dan niet een beetje de doelen om naartoe te werken? Daar ben ik het meeste bang voor eigenlijk. Of ben je gestopt en heb je iets ondervonden?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen. klets er maar op los!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:54

Ik rijd wel wedstrijdjes,ik doe het vooral om te zien waar we staan.
Om samen met mijn paard te groeien in de onderdelen.
Kan ook prima zonder wedstrijden,maar een winstpuntje rijden is toch een beetje het kersje op de taart vind ik.
En ik ben al wat ouder de stress heb ik wel gehad.
Het kan me niks schelen als het de mist in zou gaan.
Ik zit er met een big smile op.
Wat ik wel vreselijk vind is in de winter starten.
Ik zou dus dit weekend een wedstrijdje hebben gehad maar ik kon mij er niet toe zetten.
Zo koud,koud water sokjes wassen,met verkrampte vingers van de kou een vlecht maken,sleurhut achter de auto knopen,hele zooitje weer in de auto jasje capje laarsje etc etc
Nee de winter vind ik het niet leuk,maar ook om te rijden gewoon in de baan vind ik niet leuk in regen en wind.
Dus de wintermaanden is het een beetje rust.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Ja ik! :) Ik les fanatiek dressuurmatig, maar absoluut geen behoefte meer om te gaan starten. Ik vind de sfeer meestal niet leuk, het kost veel tijd en geld en ik besefte me dat zowel ik als paard er eigenlijk helemaal geen lol aan beleven.

Doelen heb ik wel, maar dan gewoon voor mezelf. Gericht op mijn houding en zit, bespiering van mijn paard, bepaalde oefeningen die eerst niet lukten en nu wel etc. Bij mijn huidige instructrice ben ik nog lang niet uitgeleerd, zij heeft echt ontzettend veel kennis over biomechanica in de (academische) dressuur. Dat was voor mij een nieuwe wereld die open ging, na mijn reguliere 'B/L/M-dressuurlessen' zeg maar. Voorbeeld: Ik ben nooit verder gekomen dan het M1, maar we trainen nu volle bak op (correcte!!) appuyementen. Puur omdat ze mijn paard lichamelijk kunnen versterken!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Wel clinics gevolgd, regelmatig naar demo's geweest door het hele land, die meestal erg leuk, nuttig of inspiratie gaven.
Geen wedstrijden, omdat voor mij de communicatie met mijn paard, het plezier samen op nummer 1 stond. Elke keer dat het na oefenen weer beter ging, hij meer vertrouwen kreeg, we leuke dingen deden was voor mij voldoende winst.
Maar ik ben sws niet gevoelig voor 'winstpunten' van derden.

De meeste wedstrijden waar ik ben geweest vond ik niet erg leuk; vanwege de wanverhouding in gedrag of prestatie tussen mens/paard, maar uiteraard zijn daar ook (gelukkig) voldoende uitzonderingen bij :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Ik train voor 90% in de bak en rij geen wedstrijden meer. Ik vind het gewoon te veel gedoe om de trailer te koppelen, naar een wedstrijd te gaan en vervolgens 9 van de 10 keer teleurgesteld naar huis te gaan.
Ik heb geen mooi paard en ik merk dat die door sommige jury's lastig te beoordelen is. Het is mij te vaak voorgekomen dat ik 2 gelijkwaardige proeven reed en in de ene ring 1e of 2e was en in de andere laatste. Of ik trof te vaak dezelfde juryleden die me gewoon niets gunden.

Ooit waren er in Groningen 3 juryleden voor de M. En bij 1 heb ik ooit een proefles gereden, maar ik was welkom, maar moest een ander paard kopen. Dat wilde ik niet. Toen ik dus in de M1 reed is die man toen die mij moest jureren netjes de auto uit gekomen om me te vertellen dat mijn paard nog steeds niets waard was en dat ik niet moest denken nu ik M reed dat het wel een goed dier was.
De andere jury stond bekend om raar jureren.
En die combinatie van 2 juryleden trof ik 10 keer achter elkaar. Op dat moment was het voor mij de druppel. Ik heb m'n paard Z klaar, de stang en trens was al gekocht, hoedje ook aanwezig. Er was al een paar keer mee getraind, enkelvoudige wissels zaten er in, travers, appuyementen, alles. Maar ik had gewoon geen zin meer. Ik rij die Z wel gewoon thuis.

Als ik een keer wel zin heb in een clinic, dan geef ik me ook gewoon op als Z ruiter. Maar ik ben de laatste 1.5 jaar niet meer met de trailer weggeweest moet ik toegeven.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Ik rijd na jaren wel weer wedstrijden maar zoek wel de kleinere, gezellige wedstrijden uit waar de semi profs niet komen. Zowel ik als mijn paard zijn redelijk stressgevoelig en in mijn ervaring rijden zij behoorlijk gestresst ;)

Wij gaan dus voor de leuk, hebben inmiddels ook wel een klein netwerkje opgebouwd van gelijkgestemden die we zo regelmatig tegenkomen en waar we dan naderhand gezellig mee kletsen in de kantine.

Ook heeft het mij geholpen mijn eigen focuspunten te bepalen voor ik opstap die dag. Dan ligt de lat niet perse bij het wel of niet halen van een winstpunt of prijs maar bij het richten op mijn eigen focuspunten.
Bijvoorbeeld: zelf lossigheid behouden en blijven ademen of juist hoeken uitrijden en letten op het ruimte geven in mijn buitenteugel.
Daar toets ik dan mezelf op zeg maar.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

Ik heb vroeger van mijn 18 tot mijn 30ste ongeveer wedstrijd (enkel dressuur) gereden, maar ondertussen al pakweg 13 jaar niet meer. Heb helemaal geen zin meer om me te moeten "bewijzen" (tov mezelf, of anderen), of " de beste te willen zijn", want dat is waar wedstrijden om draaien in de basis. Laat staan de stress die er bij komt kijken te moeten ondergaan. Ook het feit dat dressuurjurering een heel subjectieve bezigheid is en er er nog redelijk veel juryleden tussen zitten die er niets van kennen houdt me er van weg.
Rij nog steeds dressuur en doe academische rijkunst vanaf de grond, en vind het gewoon leuk om zélf mijn eigen doelen te stellen en onszelf als combinatie te verbeteren en te werken aan diverse oefeningen zonder dat daar een verplicht nummertje moet tegenover staan. De dressuurmatige en biomechanisch correcte ontwikkeling van mijn paard staat eigenlijk centraal, zonder haar externe druk op te leggen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Wat jammer germie dat dat zo moest gaan.
Schofterig.
Ik heb ook totaal geen flateus paard onder mijn kont,nooit geen bewegingswonders gehad ook.
Maar wat jij schets heb ik echt nog nooit mee gemaakt.
Oke de ene jury is er misschien wat minder van gecharmeerd,maar dat mag.
En vind ik ook helemaal niet erg.
Ik vind het gewoon tof als ik met mijn helemaal zelf opgeleide dikkontjes prijsjes mag weg snaaien en punten kan rijden.
Want anders doe ik thuis helemaal niets meer dan rondje buiten tuffen.,voor mij is het ook een schop onder de kont.
Ergens naar toe werken,paard zo gymnastiseren dat ze mee kan doen.

AnsoDM

Re: rijden jullie wel of geen wedstrijden (meer) en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ik heb deze zomer nog dressuur gedaan. En ik moet toegeven de ene jury is de andere niet. Ik ben van 1 bepaalde jury al paar keer heel gekleineerd geweest en ben dus ook heel duidelijk dat als het zei is die jureert gewoon niet ga. 1ste keer was 2 jaar geleden in een winterwerking. Reed ik voor de eerste x dat proefje en ik wist dat het echt niet perfect was maar goed. We hebben er goed op getraind en 2 jaar later stond eindelijk alles op punt. En dan nog word ik zo gekleineerd terwijl dan een andere ruiter die haar proef toch wat slechter was dan die van mij (vond ik en er waren er nog) die is dan eerste geworden.
Maargoed!
Ik ben niet van plan om volgend jaar op wedstrijd te gaan. Gewoon puur omdat ik wat meer wil genieten van men 'oude' merrie. En leuke dingen met haar wil doen. Ik heb mijn grote doelen met haar ook gewoon meer dan voldoende bereikt. In de toekomst wil ik dat wel weer gaan doen met men jonkie maar die is nu nog maar 1j5 dus is nog ver. Ik rij nu ook nog een 3 jaarse, maar die word volgendjaar normaal voor de kar beleerd dus daar zal er wss ook geen wedstrijden mee gedaan worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:05

Ik denk dat het ook een beetje af hangt van op wat voor stal je staat.... Ik ken echt best wel veel mensen die fanatiek rijden en Lessen, maar geen wedstrijd rijden.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de wens mijn pony ooit passage te kunnen leren, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op concours te gaan...hihi.

En of het ooit gaat lukken moet ook nog blijken hoor, en lukt het niet ook goed, maar het lijkt me gewoon zo grappig (Oke, en misschien ook omdat mijn vriend gezegd heeft dat het nooit gaat lukken.... Haha, extra motivatie nu)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Niet meer. Ik had er altijd veel zin in op het moment dat ik me inschreef. En ik had elke keer weer spijt als het zover was. Ook tijdens de wedstrind geniet ik niet. Ik ben zo gespannen dat ik alleen let op de fouten, en geen aandacht heb voor de dingen die wel goed gaan.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

O das jammer.
Ik heb het juist anders om.
Als ik er op zitten kom ik juist tot rust.
We zijn heel aangekomen niets vergeten,nu lekker rijden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Ah, dat ligt erg aan je bubbel hoor. Ik heb veel op stallen gestaan waar de wedstrijdruiters in de minderheid waren, en dan voelt het heel normaal om geen wedstrijden te rijden.

Ik vind wedstrijden zelf altijd een beetje zonde van mijn tijd en geld. En het geeft me ook veel stress.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Ik reed zelf mss 5x per jaar een wedstrijd. Meestal de wedstrijden die de onze ponyclub organiseerde en dan een paar in de regio. Mijn pa had geen zin om iedere week mee te gaan en ik had toen nog geen rijbewijs. En het was al super dat hij ons iedere week naar dressuur- en springles reed. En ik had zelf altijd veel last van spanning en het wassen en vlechten vond ik ook altijd maar een gedoe. Mijn pony stond ook niet onder de dekens dus in de winter was het al helemaal niet te doen.

Maar ik trainde dus wel gewoon fanatiek. Want je wil dat je paard het lichaam goed gebruikt en je kunt voor jezelf ook doelen stellen zonder wedstrijden.

Inmiddels wordt mijn 27 jarige door een meisje uit het dorp gereden. Ook geen wedstrijden, maar af en toe wel les zodat ze als combinatie wel blijven groeien en we nieuw huiswerk hebben om daarna weer verder te oefenen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Volg je gevoel! Als wedstrijdrijden je stress en een vervelend gevoel bezorgen, dan niet gaan. Je bent geen haar minder als je 'alleen maar' lest en thuis fanatiek traint dan als je wel op concours zou gaan.

Vroeger was ik een fanatiek en gedreven wedstrijdruiter (ik werd er niet per se een beter mens van en kreeg er ook niet per se een beter paard van), tegenwoordig zie ik de meerwaarde er niet meer van in. Daarnaast waardeer ik het grondwerken en longeren naast het rijden veel meer dan dat ik dat destijds deed. En verder geloof ik niet dat ik ooit weer de behoefte ga voelen om het weer op te gaan pakken. De tijd zal het leren.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ik rijd dressuurwedstrijden lrv België.
Ik ben al "iets ouder" en ken ondertussen heel veel mensen. Het is gewoon "equitime". Ik blijf altijd nog een beetje plakken na de wedstrijd.
Ik hou van het hele gebeuren: de nieuwe proef door en door leren kennen, leren rijden, het klaarmaken van paard en materiaal, de wedstrijd zelf en het nakeuvelen.
In het rijden geeft het me een realistisch doel want die proeven zijn echt wel logisch opgebouwd.
Ik maak me niet erg druk in punten of zo. Ik ga ervan uit dat je op het einde van het seizoen wel op je plaats staat. Vinden de jury's dat we nog niet moeten overgaan, dan zal dat wel zo zijn. Dan wordt het nog een jaartje in dezelfde klasse. Geen probleem. Na onze proef spreek ik de jury aan en vraag waaraan ik volgens hem eerst en vooral moet werken. Dat probeer ik dan mijn focus voor de volgende trainingen van te maken.
Ondertussen zijn we z2 en besef ik best dat dit voor ons het hoogst haalbare zal zijn. Maar dat laat ik de pret niet bederven.

Tussendoor zijn we ook wel aan het buitenrijden, springen en sporadisch een experimentje zoals een keer eventing, een jachtrit of zelfs eens endurance ( laagste categorie).
Allemaal leuk ter afwisseling maar dressuur is het boeiendst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Ik heb heel erg last van wedstrijdspanning. Ik beleef er oprecht geen plezier aan. Door de spanning stop ik met rijden en missen we tijdens de proef impuls. Ik ben met ons vorige paard gestrand in de L2, met moeite 4 winstpunten gereden in die klasse maar meestal kwam ik met 179 punten thuis. Toen was ik er wel klaar mee. Met ons huidige paard een aantal keer onderling gestart en beet leuke punten gereden maar het is niet dusdanig gaan kriebelen dat ik weer een startkaart wilde. Ik train thuis vooral op rechtrichten, impuls houden, ontspanning. We hebben een paard die heel snel spanning op kan bouwen. Ik vind het vooral heel mooi om te zien dat we daarin steeds meer een team worden en gewoon lekker een rondje kunnen sturen samen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

Sachertorte schreef:
Volg je gevoel! Als wedstrijdrijden je stress en een vervelend gevoel bezorgen, dan niet gaan. Je bent geen haar minder als je 'alleen maar' lest en thuis fanatiek traint dan als je wel op concours zou gaan.

Vroeger was ik een fanatiek en gedreven wedstrijdruiter (ik werd er niet per se een beter mens van en kreeg er ook niet per se een beter paard van), tegenwoordig zie ik de meerwaarde er niet meer van in. Daarnaast waardeer ik het grondwerken en longeren naast het rijden veel meer dan dat ik dat destijds deed. En verder geloof ik niet dat ik ooit weer de behoefte ga voelen om het weer op te gaan pakken. De tijd zal het leren.

Mja. Helemaal eens dat je geen wedstrijden moet rijden als je het niet leuk vindt.
Grotendeels mee eens dat je niet per se beter bent als je wedstrijden rijdt. Maar toch vind ik het wel verrijkend om ons eens te onderwerpen aan het kritisch oog van een jury, ons rijden te leggen naast dat van concullega’s.
Een instructrice is toch net iets positiever, we zijn toch "klant".

Twintig jaar geleden reed ik op mijn eentje dressuur en zat ik allerlei te proberen: pirouette, vliegende wissels, zijgangen. Sommige dingen lukten, sommige maar aan 1 kant, andere helemaal niet. Ik amuseerde mij en vond mezelf best wel behoorlijk goed.
Maar als ik er nu op terug kijk wist ik gewoon niet waarmee ik bezig was, ik wilde lopen voor ik kon stappen, bouwde de trainingen verkeerd op, vroeg dingen van mijn paard dat het nog helemaal niet kon geven ...

Ik vind dat de wedstrijden me nu toch wel met de voetjes op de grond houden.
( alle respect voor mensen die dit niet nodig hebben, hoor.)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:52

Leuk om al jullie ervaringen te lezen!

ik denk ook dat dit gevoel nu bij mij gekomen is door een opleiding met veel deadlines op school. En dat een wedstrijd dan ook weer voelt als een soort deadline ofzo.

Ik hou ook niet zo van dingen 'moeten' en als ik thuis lekker met tonnen wil spelen of over een brug heen dan kan dat ook gewoon zonder stress. Op wedstrijd moet hij het doen omdat je anders gediskwalificeerd wordt.

Ik vind bij de working equitation bv de dressuur en stijltrial erg leuk. Maar die speed zegt me hoe langer hoe minder. En de koeien zeggen me helemaal niks. Ik vind namelijk verzameld je parcours afleggen een stuk leuker. Plus dat zo'n samengestelde wedstrijden echt gigantisch duur zijn (3X startgeld, Overnachting voor paard, overnachting voor jezelf, ...)

Ik vind het gevoel van niks moeten nu eigenlijk wel fijn, als ik hem longeer oid dan longeer ik, zoniet staat hij een dag buiten, heel erg vindt die dat volgens mij niet)

Door de wedstrijdstress kan ik idd ook niet goed rijden, en ik vind echt alles leuk, maar het moment dat ik in die auto naar de locatie rijd denk ik echt: "waarom doe ik mezelf dit nu ook weer aan" resultaat: laatste plaats, veel geld verspild en enorm veel zenuwen gehad, ook niet heel aardig geweest tegen mijn medemensen :+ .

Ik ben wel blij om te lezen da tik hier niet alleen in ben! Want ik wil inderdaad echt wel mijn aard graag veel dingen leren, omdat het hem helpt in zijn lichaam, en het is ook gewoon leuk, maar heb niet persé de behoefte om dan te bewijzen aan iemand dat hij het wel degelijk kanofzo

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:57

koend schreef:
Mja. Helemaal eens dat je geen wedstrijden moet rijden als je het niet leuk vindt.
Grotendeels mee eens dat je niet per se beter bent als je wedstrijden rijdt. Maar toch vind ik het wel verrijkend om ons eens te onderwerpen aan het kritisch oog van een jury, ons rijden te leggen naast dat van concullega’s.
Een instructrice is toch net iets positiever, we zijn toch "klant".

Dat vind ik ook. Ik zou best aan een proef mee willen doen zonder wedstrijdelement. Maar zelfs bij oefendressuur merk ik dat de punten onderling vergeleken worden, helaas.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Nooit fanatiek wedstrijdruiter geweest. De recreatieve wedstrijden waren soms al een chagrijnig gebeuren, om het maar niet te hebben over de 'echte' wedstrijden waar ik een vriendin paar x mee had geholpen. Hoe hoger het niveau, hoe meer de haat en nijd.

Ik rijd wel dressuurlessen, maar mijn doel is de pony zo fit mogelijk te krijgen en houden, om zo ver mogelijk het bos in te kunnen. Mijn oude pony liep met gemak de zijgangen, fantastisch als je tussen bomen door moet spotten of je veilig de 80 klm-weg over kunt steken. :j

Bij mijn huidige pony had ik bij koop ook het optimistische doel working equitation en trec wedstrijden te gaan rijden. Helaas heeft ze veel moeite met de bak delen met anderen, dus nope, wordt hem ook niet :')

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

En als je dat leuk vindt en het helpt je verder Koend, dan vooral wel doen! Niks mis mee. Voor mij persoonlijk is het plezier er wel af. Lang en veel gedaan en het maakte mij dus niet per se beter. Kwam er ook achter dat als presteren en wedijveren de boventoon voerden, ik er niet een fijn mens van werd en dat had z'n weerslag op de paarden.

Wel vraag ik me af of je de juiste instructie/trainer hebt als die niet al te kritisch naar je durft te zijn. Persoonlijk vind ik dat juist wel heel prettig, maar nog prettiger is het als je dan in alle rust kan verbeteren/oplossen wat er misgaat.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

We zijn het eens Sachertorte!
Ieder ruiter, leder paard, iedere situatie is anders.
Zolang de liefde voor ons paard de bovenhand houdt, zijn er vele wegen.

En ja, ik zie ook wel mensen die zich teveel laten meeslepen door het wedstrijdelement. In de kringen waar ik wedstrijd rijd, gaat dit gelukkig vrij goed.
Profs en wannabees staan daar natuurlijk anders in. Jammer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Ik heb net vandaag mijn startpas aangevraagd :D .

Ik heb jarenlang wedstrijden gereden. Eerst met een pony en daarna met de paarden. Ook best succesvol altijd.
Daarna veel veterinaire pech gehad met mijn paarden waardoor ik de laatste 15 jaar nauwelijks wedstrijden gereden heb.

3 jaar geleden heb ik dit paard gekocht met als doel om weer op concours te gaan. Door prive omstandigheden heeft mijn hoofd er de afgelopen 2-2,5 jaar niet naar gestaan.
Dit jaar bewust begonnen met de voorbereidingen. Cursus trailerladen gedaan. Pensionstal gezocht met een binnenbak.

Ik kan prima thuis trainen "zonder doel". Maar ik vind het leuk om op concours te gaan.
Afgelopen weken 2 oefenwedstrijden gereden. Vond het heel spannend maar beide keren ruim boven de 65% gescoord.
Volgende maand staat ons officiële wedstrijd debuut gepland.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:30

Ik ben gestopt met wedstrijden rijden toen ik merkte dat ik meer aansluiting had bij de ouders van de overige deelnemers dan met de deelnemers zelf.
Had er gewoon geen aardigheid meer aan om tussen jonge meiskes te rijden. Vind het bos nog altijd veel leuker.