Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 12:22

Ik hoop hier een beetje wijzer te worden.
Mijn 1ste paard kocht ik 21 jaar geleden voor 400 euro (drachtig en 2 zadels bij).
Toen had je voor 2000 euro al een heel leuk paardje, onder de 1000 euro had je ook leuke paarden maar die kende weinig of hadden geen papiertje.

Nu ben ik stilletjes aan terug aan het rondkijken voor een rijpaardje omdat ik mijn oude merrie op pensioen heb gezet.
Hier heb ik dus jullie hulp nodig want ik kan helemaal niet uit aan de paardenprijzen van nu.

Wat maakt deze bedragen zo hoog?
Waarom kost een (nog geen) 3 jarige kruisinghengst bijna 4000 euro?
Ben ik zo lang uit de wereld dat ik er met mijn hoofd niet bijkan waar die meerwaarde zit?

Ik vraag onlangs de prijs van een paard dat lager geprijst is door een bemerking (en geen papier) en toch kost deze meer dan een raszuivere hengst met goed papier die evenveel kan?

Dit is geen topic om te klagen over de prijzen maar om een zicht te krijgen op normale prijzen.
Ik weet niet wat men bedoelt met 'lagere prijsklasse' als dit nog steeds 6000 euro is.

Lieve mede-bokkers, zouden jullie mij aub willen helpen om een beetje meer wegwijs te geraken in de huidige paardenmarkt zodat ik niet in het zak gezet wordt tegen dat ik een maatje vind? :(:)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:32

inflatie, paarden fokken en op laten groeien is heel veel meer duurder geworden in 21 jaar tijd.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:34

Voor een veulen zal er een merrie gedekt moeten worden, meestal zitten hier dekkosten aan. Toch al gauw €500.
De merrie zal een jaar eten moeten hebben voordat het veulen geboren wordt, met een beetje geluk heb je bij de bevalling geen dierenarts nodig.
Hierna kost een opgroeiend paard aan eten, wormkuren, hoefsmid toch al gauw meer dan €100 per maand. En dan moet je nog zelf ergens wei hebben (en onderhoud, belastingen en dergelijke zijn ook niet voor niks).
Ik kom dan voor jouw bijna 3 jarige al op minimaal €3500 aan kosten uit en daar loopt iemand dan ook nog 4 jaar risico voor dat het jonge dier ziek wordt, gewond raakt of sterft.
En dan vind jij €4000 duur?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:37

BenaLaars schreef:
inflatie, paarden fokken en op laten groeien is heel veel meer duurder geworden in 21 jaar tijd.

Maar alles is toch duurder geworden in 21 jaar tijd? En ons inkomen is ook veel hoger dan 21 jaar geleden. Het bruto minimumloon in Nederland is meer dan verdubbeld in 20 jaar tijd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:39

BusyMissy schreef:
Voor een veulen zal er een merrie gedekt moeten worden, meestal zitten hier dekkosten aan. Toch al gauw €500.
De merrie zal een jaar eten moeten hebben voordat het veulen geboren wordt, met een beetje geluk heb je bij de bevalling geen dierenarts nodig.
Hierna kost een opgroeiend paard aan eten, wormkuren, hoefsmid toch al gauw meer dan €100 per maand. En dan moet je nog zelf ergens wei hebben (en onderhoud, belastingen en dergelijke zijn ook niet voor niks).
Ik kom dan voor jouw bijna 3 jarige al op minimaal €3500 aan kosten uit en daar loopt iemand dan ook nog 4 jaar risico voor dat het jonge dier ziek wordt, gewond raakt of sterft.

Verdubbel de bedragen die jij noemt maar rustig hoor :+

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:41

Inflatie inderdaad, alle prijzen gaan omhoog als het loon omhoog gaat. Het leven wordt alleen maar duurder :')

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je zoekt, paarden die alles al zo'n beetje kunnen en waar een leuk papiertje bij zit is al gauw 10k waard en ik denk dat ik dan nog 'goedkoop' denk. Voor mij persoonlijk denk ik dat alles onder de 5k goedkoop is, tussen 5 - 10k gemiddeld en daarna komen de dure paarden. Is ook maar net wat je zoekt; wat voor doel je hebt en wat je er aan uit wil geven :j

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 12:43

Nee 4000 euro vind ik niet duur, klinkt verwarrend misschien.
Ik vraag me af waar de meerprijs vandaag komt bij de paarden.

Voor 4000 euro vind ik ook een leuk gereden paardje, mijn vraag is waar de bedragen ongeveer vandaan komen.
Uiteraard weet ik dat er dekkosten, DA kosten en stallingskosten zijn maar deze kan je onmogelijk allemaal doorrekenen toch?

Zoals ik al zei ben ik al heel lang niet meer bekend met de paardenmarkt.
Ik krijg de indruk dat de prijzen een beetje uit de lucht gegrepen worden en vandaar het idee dat ik opgelicht ga worden.

Zoals mijn ander voorbeeld:
Een raszuivere hengst met mooi papier en super karakter kost minder dan een veel oudere ruin (kruising van dat ras) en kan niet zoveel meer dan de hengst.
Heeft een 'lagere' prijs door bemerking en toch is het diertje duurder dan die knappe hengt zonder gebreken.

Worden deze prijzen uit de lucht gegrepen?
Is het nog steeds wat de gek ervoor heeft of zit er een logica achter die ik tot nu toe heb gemist?

Ter info, mijn budget ligt hoger dan 4000 euro want op dit moment begin ik te denken dat alles onder de 5000 euro iets mankeert. Wat ook niet klopt want 1 die iets mankeert kan blijkbaar ook 10 000 euro kosten....

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:56

Kriel schreef:
BusyMissy schreef:

Verdubbel de bedragen die jij noemt maar rustig hoor :+

Ik weet wat het kost ;) Ik ging even uit van een zo goedkoop mogelijke optie.

Aan ts. Waarom mag men niet alle kosten doorberekenen? Moet de fokker dan maar de hobby van een ander betalen?

En wat je andere vraag betreft.
Ja, men kan vragen voor een paard wat men wil en de prijs blijft voor "wat de gek ervoor geeft" en als hij morgen zijn been breekt is hij nog slachtgeld waard.
Het gaat er denk ik vooral om wat jijzelf het paard waard vindt als je het koopt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:57

Waar de meerprijs vandaan komt? Tijd, inflatie, paar jaar (corona) niet of nauwelijks gefokt.
De huizenprijzen van 20 jaar geleden zijn ook niet meer te vergelijken. Kijk niet naar het verleden, kijk naar wat je NU wilt uitgeven aan een paard.

Edit In de tijd dat ik zocht had je voor E 12.000,-- een echt heel goed dier. Nu heb je voor dat geld een gewoon, prima dressuurpaard. Niets bijzonders.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-10-25 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:58

Algemeen, ja de prijzen liggen hoger dan 20 jaar geleden, verder kan niemand een zinnig antwoord op de voorbeelden geven om de doodsimpele reden dat iedereen vrij is om te vragen wat hij wil. Dan is het aan jouw om te beslissen of je het dat waard vindt of niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:59

Oehlala schreef:
Algemeen, ja de prijzen liggen hoger dan 20 jaar geleden, verder kan niemand een zinnig antwoord op de voorbeelden geven om de doodsimpele reden dat iedereen vrij is om te vragen wat hij wil. Dan is het aan jouw om te beslissen of je het dat waard vindt of niet.

Precies.
In principe is ieder paard E 500,-- waard. De rest is emotie. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:02

Je hebt gelijk ts. Ik heb al meer dan 40 jaar eigen paarden maar de prijzen van nu vind ik ,wat men vroeger noemde. "fantasieprijzen". Ik zit inmiddels in een geheel andere categorie dan jij, nl. bejaarde recreatiepaarden of gezelschapspaarden, maar waar ik in het verleden zo'n dier voor een symbolisch bedrag kreeg vragen ze nu ijskoud 4000 euro of meer voor een pony van 22 jaar, die helemaal niets bijzonders is qua uiterlijk of capaciteiten.Ik wacht dan liever even totdat de markt is genormaliseerd.

MissJG

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:08

Ik zit op €355 per maand aan opfok. Helaas :')
Alles is gewoon heel duur geworden dus dan is het niet zo raar dat mensen hopen hun geld ergens op terug te verdienen. Nu heb ik het natuurlijk over een jong dier. Niet een paard van 26 die al met een been in het graf staat en ze alsnog de hoofdprijs voor vragen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:08

het is hobby of business, en daar zijn alle prijzen Inherent aan.

tip: als u een paard gaat kopen altijd goed laten keuren, voorkomen is beter dan ellende kopen.

Veel succes,en als er een aankoop is, veel rijplezier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:12

tessyke schreef:
Ik hoop hier een beetje wijzer te worden.
Mijn 1ste paard kocht ik 21 jaar geleden voor 400 euro (drachtig en 2 zadels bij).
Toen had je voor 2000 euro al een heel leuk paardje, onder de 1000 euro had je ook leuke paarden maar die kende weinig of hadden geen papiertje.

Nu ben ik stilletjes aan terug aan het rondkijken voor een rijpaardje omdat ik mijn oude merrie op pensioen heb gezet.
Hier heb ik dus jullie hulp nodig want ik kan helemaal niet uit aan de paardenprijzen van nu.

Wat maakt deze bedragen zo hoog?
Waarom kost een (nog geen) 3 jarige kruisinghengst bijna 4000 euro?
Ben ik zo lang uit de wereld dat ik er met mijn hoofd niet bijkan waar die meerwaarde zit?

Ik vraag onlangs de prijs van een paard dat lager geprijst is door een bemerking (en geen papier) en toch kost deze meer dan een raszuivere hengst met goed papier die evenveel kan?

Dit is geen topic om te klagen over de prijzen maar om een zicht te krijgen op normale prijzen.
Ik weet niet wat men bedoelt met 'lagere prijsklasse' als dit nog steeds 6000 euro is.

Lieve mede-bokkers, zouden jullie mij aub willen helpen om een beetje meer wegwijs te geraken in de huidige paardenmarkt zodat ik niet in het zak gezet wordt tegen dat ik een maatje vind? :(:)

Nou 21 jaar geleden had je echt niet voor e1000,- al een leuk paardje. Tenzij het om Dravertjes, Tuigers e.d gaat.
Toen was het al dat er meestal onder de e3500,- iets mis mee was. Hetzij röntgenologisch, hetzij stalgebreken etc.

En de prijzen vergelijken met toen zijn nu gewoon verdubbeld. Dus wat je toen voor e2000,- had kost nu e4000,-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:37

BusyMissy schreef:

Productiekosten van een paard zijn alleen totaal niet relevant voor de prijs, het is puur vraag en aanbod :)

Een gezonde 3-jarige en een 3-jarige die nooit geschikt gaat worden als rijpaard kosten grofweg hetzelfde om te fokken maar het ene paard levert 10x meer op dan het andere. De verwachting dat paardeneigenaren meer gaan betalen zodat (hobby)fokkers winst kunnen maken is heel erg bokt :+ maar gaat nooit zwaarder wegen dan de goede oude marktwerking.

Paarden waren ineens erg duur in de coronaperiode omdat er veel meer vraag naar was dan normaal, nu valt het juist mee imo? Veulens kosten op het moment bijna niks, idem gewone recreatiepaarden met wat mitsen en maren.

Echt goede sportpaarden zijn nog steeds duur uiteraard maar die zijn altijd duur geweest en zullen altijd duur blijven.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:45

heel interessant om iedereen zijn input te lezen, bedankt hiervoor!!

BusyMissy, nee uiteraard moet de fokker niet de hobby betalen. Het is eigenlijk grappig dat je het aanhaalt want ik heb de indruk dat de fokkers wel gewoon normale prijzen hanteren.
De prijzen die ik onrealistisch vind zijn juist niet de fokkers. Waarschijnlijk is hier de emotionele waarde wel de boosdoener.
Dat fokkers winst willen maken op hun paarden snap ik helemaal. Degene die hun 2 jaar stalling uit hun paard willen terugverdienen is een ander paar mouwen volgens mij.

Anjali: ik begrijp wat je bedoelt, ik zie ook paarden te koop staan dat eigenlijk grasmaaiers zijn omdat ze al kapot zijn en hier vragen ze ook 1000 euro of meer voor.
Alle begrip dat je met deze paarden voorzichtig bent bij doorplaatsen maar wie geeft er zoveel geld aan een lopende rekening? :x
Ik zie ook paarden te koop als wedstrijdpaard die ouder zijn dan mijn eigen merrie....
(ter info, mijn oude merrie kan nog prima gereden worden maar na al die jaren heeft het beestje gewoon haar pensioen verdiend op de weide. Ze blijft ook gewoon bij mij tot ze doodvalt.)

Is het realistisch om te denken dat de prijzen terug zouden dalen?
Ik ging ervan uit dat ze nu lager waren omdat de winter weeral voor de deur staat. :')

Ik had ook niet door dat er in de coranaperiode minder gefokt is. Dat heb je als je in je eigen paardenweitje blijft en niet weet waar de paardenwereld mee bezig is. :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:47

Het wordt ook steeds moeilijker om ze ergens fatsoenlijk en paardwaardig te stallen. Bijna heel Nederland stikt inmiddels van de wolven. Waar kun je dan nog voldoende veilige weidegang bieden? Dit kan invloed hebben op de prijzen maar of ze daar duurder of goedkoper van zouden worden dat weet ik niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:49

anjali schreef:
Het wordt ook steeds moeilijker om ze ergens fatsoenlijk en paardwaardig te stallen. Bijna heel Nederland stikt inmiddels van de wolven. Waar kun je dan nog voldoende veilige weidegang bieden? Dit kan invloed hebben op de prijzen maar of ze daar duurder of goedkoper van zouden worden dat weet ik niet.

hmmm interessante insteek.
Hier in België hebben we natuurlijk minder wolven maar hier (waar ik woon) zijn gewoon ook heel weinig weien.
Stallingen kosten ook het dubbel van vroeger, dat zie ik hier goed genoeg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:53

Ik zie juist om mij heen dat mensen niet meer van hun jonge spul af komen. Ze blijven met veulens zitten of enters/twenters zitten.

Ik ga vooral mee met de prijs van andere . Ik verkoop veulens die ik fok met mijn merrie. Die houdt ik niet aan. Ik kijk dan een beetje op marktplaats en sporthorses wat een ander qua prijs heeft met een beetje gelijke moeder. En daar bepaal ik de prijs op. Zo ben ik in corona tijd ook 2000 tot 2500 gestegen ivm inflatie. En denk dat ik over 2 jaar weer juist moet zakken in prijs.

Ik vind het zelf ook belachelijke bedragen dat je 10.000 voor een net beleerde moet neerleggen. En lager dan dat wordt goedkoop genoemd :=
Mijn anderhalf jarige Fries kocht ik destijds voor 3000 euro uit een kroon sport moeder (vol papier). Nou is 1,5 jaar geen ‘populaire’ leeftijd om te kopen, maar duur was dat zeker niet. Dat was 9 jaar geleden

tessyke

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 14:14

hmm ok, wat maakt dat je denkt dat de prijzen zakken over 2 jaar?
(waarom 2 jaar en waarom zouden ze terug zakken?)

Ik wilde eigenlijk een paardje dat al voorbij de pubertijd was maar het aanbod zijn 4 jarige of 20 jarige.
Dus ik ben al aan het bijstellen dat het waarschijnlijk een jong paard zal worden.
Ik wilde hem ook niet zelf opleren omdat mijn dagen van paarden intensief trainen achter de rug zijn maar met het huidige aanbod ben ik daar ook al wat aan het versoepelen.

Kan iemand me ook even concreet toelichten wat op de huidige markt de lagere prijsklasse, normale prijsklasse en hogere prijsklasse zijn?
Kwestie van niet onnodig mensen berichten te sturen want tegenwoordig moet je alles vragen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:18

tessyke schreef:

Omdat het veulen dat volgend jaar geboren zal worden niet voor de verkoop is. Dus over 2 jaar (2027) zal ik weer een Fries veulen verkopen. En aangezien de prijzen nu weer aardig aan het zakken zijn voor Friese veulens (valt mij op) denk ik dat ik bijna weer terug moet naar m’n oude tarieven, voor de corona. Maar dat is gissen natuurlijk
Valt mij vooral op dat veel fokkers veulens pas te koop aan bieden als ze afgespeend zijn. Dat is niet handig. Veulens staan er vaak veel minder flitsend voor, hebben een dipje omdat ze bij de moeder weg zijn, je komt met de opfok in de knoop etc. Je kan ze het beste al aanbieden als ze 4 of 8 weken oud zijn. Dan zijn ze vaak wel op hun mooist

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:20

tessyke schreef:
heel interessant om iedereen zijn input te lezen, bedankt hiervoor!!

BusyMissy, nee uiteraard moet de fokker niet de hobby betalen. Het is eigenlijk grappig dat je het aanhaalt want ik heb de indruk dat de fokkers wel gewoon normale prijzen hanteren.
De prijzen die ik onrealistisch vind zijn juist niet de fokkers. Waarschijnlijk is hier de emotionele waarde wel de boosdoener.
Dat fokkers winst willen maken op hun paarden snap ik helemaal. Degene die hun 2 jaar stalling uit hun paard willen terugverdienen is een ander paar mouwen volgens mij.

Anjali: ik begrijp wat je bedoelt, ik zie ook paarden te koop staan dat eigenlijk grasmaaiers zijn omdat ze al kapot zijn en hier vragen ze ook 1000 euro of meer voor.
Alle begrip dat je met deze paarden voorzichtig bent bij doorplaatsen maar wie geeft er zoveel geld aan een lopende rekening? :x
Ik zie ook paarden te koop als wedstrijdpaard die ouder zijn dan mijn eigen merrie....
(ter info, mijn oude merrie kan nog prima gereden worden maar na al die jaren heeft het beestje gewoon haar pensioen verdiend op de weide. Ze blijft ook gewoon bij mij tot ze doodvalt.)

Is het realistisch om te denken dat de prijzen terug zouden dalen?
Ik ging ervan uit dat ze nu lager waren omdat de winter weeral voor de deur staat. :')

Ik had ook niet door dat er in de coranaperiode minder gefokt is. Dat heb je als je in je eigen paardenweitje blijft en niet weet waar de paardenwereld mee bezig is. :')

Nee. Ik denk niet dat dat realistisch is. Hoe hoger de kosten kwa onderhoud hoe duurder de paarden gaan worden.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:30

Kabayo schreef:
Ik zie juist om mij heen dat mensen niet meer van hun jonge spul af komen. Ze blijven met veulens zitten of enters/twenters zitten.

Ik ga vooral mee met de prijs van andere . Ik verkoop veulens die ik fok met mijn merrie. Die houdt ik niet aan. Ik kijk dan een beetje op marktplaats en sporthorses wat een ander qua prijs heeft met een beetje gelijke moeder. En daar bepaal ik de prijs op. Zo ben ik in corona tijd ook 2000 tot 2500 gestegen ivm inflatie. En denk dat ik over 2 jaar weer juist moet zakken in prijs.

Ik vind het zelf ook belachelijke bedragen dat je 10.000 voor een net beleerde moet neerleggen. En lager dan dat wordt goedkoop genoemd :=
Mijn anderhalf jarige Fries kocht ik destijds voor 3000 euro uit een kroon sport moeder (vol papier). Nou is 1,5 jaar geen ‘populaire’ leeftijd om te kopen, maar duur was dat zeker niet. Dat was 9 jaar geleden
Dat je tijdens de pandemie €2000-2500 kon stijgen heeft juist helemaal niks te maken met inflatie, maar juist alles met de marktwerking die Fly_high noemt. De vraag naar (huis)dieren steeg toen gigantisch ten opzichte van het aanbod en de prijzen dus ook.

Voor de TS: ik heb het idee dat de tijden dat paarden als warme broodjes voor veel geld over de toonbank gingen ook wel een beetje voorbij zijn hoor. Sommige mensen vragen misschien nog x bedrag, maar je ziet er ook veel die na een paar maanden toch wel in prijs gaan dalen omdat de vraag gewoon teruggelopen is. Een paar jaar terug was er eigenlijk vrijwel altijd wat mis met de paarden die niet binnen een paar weken verkocht werden, maar de markt wordt inmiddels weer langzaamaan een kopersmarkt. Een deel is natuurlijk wel te wijten aan inflatie, dus de kans dat je nu voor €2000 een gezond en fijn rijpaard vindt is klein, maar het grootste deel blijft toch marktwerking.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 14:30

Kabayo schreef:
tessyke schreef:

Omdat het veulen dat volgend jaar geboren zal worden niet voor de verkoop is. Dus over 2 jaar (2027) zal ik weer een Fries veulen verkopen. En aangezien de prijzen nu weer aardig aan het zakken zijn voor Friese veulens (valt mij op) denk ik dat ik bijna weer terug moet naar m’n oude tarieven, voor de corona. Maar dat is gissen natuurlijk
Valt mij vooral op dat veel fokkers veulens pas te koop aan bieden als ze afgespeend zijn. Dat is niet handig. Veulens staan er vaak veel minder flitsend voor, hebben een dipje omdat ze bij de moeder weg zijn, je komt met de opfok in de knoop etc. Je kan ze het beste al aanbieden als ze 4 of 8 weken oud zijn. Dan zijn ze vaak wel op hun mooist

Ah duidelijk, bedankt voor je uitleg! :D

Heb je ook de indruk dat de prijzen voor volwassen friezen zakken of enkel veulens?

Voor mij is het ook niet interessant om een veulen aan te kopen, zoals ik al zei, zijn de stallingsprijzen hier heel hoog en amper weides. Dan nog wachten tot het volwassen is en dan moet je nog een klik onder het zadel hebben.
Ik kan best begrijpen dat veulens minder goed verkopen.

Ik denk dat het misschien realistischer is om te geloven dat paarden gewoon nog duurder gaan worden en dat het echt een compleet luxeproduct wordt en onbetaalbaar voor de gewone mens?
Als ik zie dat mijn paarden nu zo'n 400 euro per maand kosten, bij de aankoop van een nieuw paard komen hier zo'n 400 euro vaste kosten bij (omdat deze op een manege wordt gestald).
Dus dan zit ik al aan 800 euro vaste kosten per maand, aankoopprijs is apart.
Niet veel mensen gaan zo'n prijzen kunnen blijven betalen denk ik. :=
(ter vergelijking dat ik 15j geleden 5 paarden had en ze me 300 euro in totaal kostte)

Vandaar dat ik goed op de hoogte wil zijn van de prijzen, kan is groot dat het mijn laatste rijpaard gaat worden. :+