Vorige week zijn we verhuist met onze 22 jarige ruin naar een nieuwe stal. In eerste instantie stond hij in een weilandje naast de kudde achter een draadje, maar daar is hij op de eerste nacht doorheen gerend. Dus troffen we hem op zondagochtend tussen de kudde aan. Dit ging redelijk rustig, er is een beetje gejaagd, maar hij had geen bijt of trapwonden, en hij stond regelmatig in de groep te eten. Er is veel ruimte, dus hij kon weg bij confrontaties.
Nu kreeg ik dinsdag het bericht dat hij in de sloot is gevallen. Onbekend is hoe lang hij erin heeft gelegen. Hij is rond 10 uur gezien in de groep, en om 13 uur hebben ze hem in de sloot aangetroffen. Toen hij eruit kwam liep hij redelijk, de dierenarts was toevallig op stal en heeft hem gezien, en ondanks zijn lage temperatuur zag het er niet zorgelijk uit.
Hij heeft de rest van de dag op stal gestaan met een dubbele deken, maar zijn temperatuur kwam niet omhoog, en hij at niet. Langzaam werd hij steeds wankeler. Aan het eind van de middag heeft de dierenarts nogmaals gekeken, en als het 's avonds niet beter was moesten we nogmaals contact opnemen.
Het werd niet beter, zijn temperatuur was 's avonds gezakt naar 36,1 graad. Nogmaals de dierenarts gebeld, weer het advies gekregen om het aan te kijken. Vervolgens zakt hij nog geen 10 minuten later door zijn benen en valt om. De dierenarts is toen toch langs geweest. De boodschap was duidelijk: als hij niet naar Utrecht gaat, is hij morgen dood.
We zijn met spoed naar Utrecht doorgereden. Tijdens het opladen op de trailer was hij zo wankel dat hij in eerste instantie van de klep af viel. In Utrecht is hij door de medische molen heengegaan, en bleek dat zijn milt beschadigd is, waardoor zijn buikholte volgelopen is met bloed, en hij ernstige anemie. Hij is in de neurobox gezet gezien het val gevaar.
Gisteren ben ik weer in Utrecht geweest. Zijn Hb waarde was 18%, zijn hartslag 70 en zijn nierwaarden slecht. Hij eet wel weer en zijn darmen zijn weer in beweging. Hij staat niet meer in de neurobox, maar in een reguliere IC box. Hij staat nog steeds aan het infuus, maar er is een licht stijgende lijn te zien. Ik ga straks tijdens het bezoekuur weer bij hem langs. Hopelijk kunnen we de lijn doorzetten.