The Dressage Hub

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

The Dressage Hub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 15:39

Wat vinden jullie van Dressage Hub en vergelijkbare accounts?

Enerzijds vind ik het positief dat er in de dressuur steeds meer aandacht is voor het welzijn van de paarden. Anderzijds krijg ik soms het gevoel dat bepaalde accounts daarin wel erg ver doorslaan. De afgelopen dagen, met het overlijden van paarden zoals Jovian, vond ik sommige uitlatingen bijvoorbeeld wel erg speculatief en ongenuanceerd.

Ik merk dat ik er persoonlijk wat onrustig van kan worden, waardoor ik de neiging heb om zulke accounts te vermijden. Tegelijkertijd zie ik dat ze een groot bereik hebben en veel volgers trekken.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren en hoe jullie daartegen aankijken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:04

Ik vind het typisch een account van iemand die zelf niks kan (geeft ze wel toe dus dat is dan wel prettig) en alleen maar fouten kijkt. Overal waar met dieren gewerkt wordt worden fouten gemaakt (hoeven we niet eens voor met dieren te werken eigenlijk) en ik denk dat iedereen zijn/haar best probeert te doen en vooral in de top sport. Mensen volledig afbranden op printscreens uit video’s of vervelende stukken uit video’s vind ik echt niet kunnen. Het zou prettiger zijn als dit soort accounts echt bij mensen langs gaan en het gesprek aan durven te gaan, daar heeft iedereen wat aan. Lelijke foto’s kan je van iedereen maken. Maar zelf eens in die schoenen gaan staan of mee kijken met wat er daadwerkelijk gedaan wordt daar heeft niemand zin in want dat is niet makkelijk en de makkelijkste weg is gewoon mensen afzeiken vanachter je computer. Ik vind ze het volgen niet eens waard..

(En ik zeg nu niet dat alles wat ze zegt onzin is maar het is gewoon niet netjes de manier waarop en ik denk zelf dat het niets brengt behalve een groter gat tussen topsport en recreatie terwijl het mooi zou zijn als we allemaal open voor elkaar staan en respect hebben voor elkaar).

germie

Re: The Dressage Hub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 16:28

Ook Ulrieke Thiel kan er wat van. Jovian is gewoon afgemaakt werd er daar ergens gezegd, maar de castratie was een smoes. Dan raak je je geloofwaardigheid kwijt hoor.

Je kunt van elke ruiter een slechte still uit een video halen. Er is in galop altijd een moment waarop het paard op de voorhand loopt en 1 been aan de grond komt. Als je dat moment neemt, dan ziet het er bij niemand mooi uit, zelfs niet bij een paard in vrijheid.

Ik volg ze half gebakken, dus niet als waarheid. Ik volg zo ook Oliveira Stables van Manuel de Oliveira. Dat is heel anders dan de topdressuur en ook niet altijd mooi om te zien, maar toch kun je zelfs daar wel weer wat positiefs uit halen.

Maar dit soort mensen maken wel dat ik eigenlijk maar heel weinig foto's van mezelf online zet. Niet alleen met paardrijden overigens.
Soms zie ik ook commentaar bij mensen over dat de ruiter te dik is, terwijl ik dan denk, paard kan het prima dragen, dus niet zeuren en zeiken. Ja, het is niet de slankste ruiter, maar ook weer niet zo vet dat die de tenen niet meer kan zien.

En soms loopt een paard uit zichzelf even achter de loodlijn, oei, dat heb ik ook wel eens met de paarden die ik rij. Nou, ondanks dat het soms hele mooie actiefoto's zijn, ik post ze niet openbaar online.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 19:38

Ik vraag me wel af hoe veel je haat berichten mag schrijven voordat iemand naar de rechter mag kan en het smaad wordt?

Tegenwoordig maakt ze advertentie voor dieetprikken ook. Omdat de meeste van haar volgers dat natuurlijk fantastisch vindt ook.

Ik zou het vreselijk vinden als ik een professioneel was en dan elke weekend daar op kwam. Lottie krijgt gewoon elke week oliebol daar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:24

Ik vind dat laster wat ze daar allemaal beweren en laten zien. Allemaal door een zure azijn pissende negatieve muts die zelf nooit wat bereikt heeft!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:33

Ik kom ff niet meer op het account maar die postte laatst allemaal blauwe tongen op het EK. Daar vind ik wel wat van. In de zin dat ik het goed vind dat ze dat laten zien.
Dressage hub heb ik ontvolgd. Zij kraamt zoveel onzin uit, dat kan ik niet serieus nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:29

Ik denk dat ze vooral clickbait doen omdat ze geld willen verdienen met hun pagina,s.

Het gaat helemaal niet om welzijn want dan ga je geen ruiters afzeiken maar verschil uitleggen tussen goede en slechte zaken. Dan is het onderbouwd om mensen wat te leren.

Maar de meeste van die accounts willen gewoon veel volgers en het draait alleen maar om afzeiken van anderen..bij sommigen ontbreekt volledig enige rijtechnische kennis.(Karel de Lange)

Oja en dressage hub blokkeert iedereen direct die kritisch is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 22:34

Earth schreef:
Ik kom ff niet meer op het account maar die postte laatst allemaal blauwe tongen op het EK. Daar vind ik wel wat van. In de zin dat ik het goed vind dat ze dat laten zien.
Dressage hub heb ik ontvolgd. Zij kraamt zoveel onzin uit, dat kan ik niet serieus nemen.

Ik weet waar jij het over hebt maar zo jammer dat er tig foto,s van Glamourdale bij stonden en de context weer eens volledig ontbrak. Paard was zo enorm gespannen tijdens de kür dat hij continu een klapper mond had. Ja, zo krijg je makkelijk open mond foto,s.

Geloof ook niet dat ze allemaal blauwe tongen hadden.. toevallig filmden ze bij dat evenement ook na de proef en de tongen werden ook gecontroleerd. Neusriem, tong en spoorplek.

En dat geeft precies het probleem aan, zaken worden uit de context gehaald op een negatieve manier. Terwijl je ook gewoon kritisch en eerlijk kunt blijven met de volledige context er bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:43

Ik zag vandaag weer ver ingezoomde stills uit videos en dan werd er incorrect spoorgebruik gesuggereerd. Tja, ik trek m'n hakken ook wel eens op, is dat dan meteen fout?

En mijn paard heeft bij ontspanning een centenbakje die je ook hoor klapperen. Maar als de lip dus naar onderen gaat, dan lijkt de mond open. Maar dat zie je natuurlijk niet op een foto omdat de context ontbreekt.

En een blauwe tong kun je blauwer laten lijken door gewoon wat met de kleuren in photoshop te doen. Een tong is immers nooit helemaal rood, er zit altijd al een blauwteint in.

Maar als het over de pararuiters gaat zijn ze wel ineens geheel stil wat ik best vreemd vind. Ik zag een kur van de zwaarste grade (dus alleen in stap) en daar zitten ruiters soms echt niet stil, bewegen de handen goed heen en weer, zweep gaat idem dito in alle richtingen mee. En dan hoor je niets. Terwijl je dan ook zeker hele slechte momenten kunt laten zien. Ja, het niveau is lager, de paarden lijken allemaal het prima te vinden en ondervinden in mijn ogen geen last. Maar als je dan toch bezig bent met de topruiters, waarom neem je dan zo'n groep niet mee in je kritiek? Of hebben ze dan gewoon geen lef? Want dan krijg je de hele paardenwereld over je heen natuurlijk

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:57

Ik zal de eerste zijn die toegeeft ook gespeculeerd te hebben over Jovian’s dood. Maar ik heb geen platform. En puntje bij paaltje komt hij door geen enkele opmerking terug tot leven. Het is gewoon sneu.

Dat gezegd hebbende, ik heb dressage hub meteen geblokkeerd. En dat doe ik eigenlijk met al dat soort kanalen. Er was er een op Instagram die ik nog wel volgde. Die zette gewoon onderdelen van een proef onder elkaar en liet bij beide de punten zien. Zonder daar de ruiter bij te noemen. Daarmee kon je ook heel goed zien wat kwaliteit van het paard doet met de punten, en het euvel werd ermee bij de jury/FEI gelegd, ipv bij de ruiter. Ik weet niet meer hoe die pagina heette.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:23

Kijk dat klinkt wel heel interessant en leerzaam! En er mag ook zeker gediscussieerd worden over de jurering. Want de kwaliteit van het paard doet imo soms nog teveel met de punten.

Nee Germie, dan verliezen ze de sympathie van het publiek denk ik. Ik snap wel wat je bedoeld. Bij de paradressuur maar ook bij andere sporten zie je voldoende.. maar op de een of andere manier staan daar de spotlights niet zo op.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:29

Was dat niet blonde dressage of zoiets? Uit Finland, maar die is er volgens mij mee gestopt. Dat was idd wel interessant.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:56

Dat zou best kunnen. Ik weet nog dat er heel veel mensen in de reacties probeerden uit te vogelen welke ruiters het waren, maar ze gaven het nooit prijs. Ik snap niet dat mensen per se zo moeten hakken op bepaalde namen. Je mag geen seconde een minder beeld laten zien of je wordt uitgemaakt voor mishandelaar.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 19:14

Ja die is gestopt volgens mij. Die had te horen gekregen van Clip my horse dat ze niet meer hun beelden hiervoor mocht gebruiken.

Gisteren was er iemand in de commentaren van Dressage hub die zei dat Jovian ingespoten was met slang gif omdat dat blijkbaar werkt tegen kreupelheid en zo voort…. Is natuurlijk aannames, maar zo help je het de wereld in(niet dat ik daar me nu helpt..)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 19:23

Phonix schreef:
Ja die is gestopt volgens mij. Die had te horen gekregen van Clip my horse dat ze niet meer hun beelden hiervoor mocht gebruiken.

Gisteren was er iemand in de commentaren van Dressage hub die zei dat Jovian ingespoten was met slang gif omdat dat blijkbaar werkt tegen kreupelheid en zo voort…. Is natuurlijk aannames, maar zo help je het de wereld in(niet dat ik daar me nu helpt..)

Dat zijn inderdaad allemaal indianenverhalen. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit niet klopt haha.

Idd zij is gestopt, zonde want dat was wel leerzaam.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:09

Er bestaat idd wel een tarantula homeopathie middel wat gebruikt kan worden bij dieren. Staat niet op de dopinglijst volgens mij. Maar goed speculeren dat hij daaraan is gestorven is niet gepast, en hoogst onwaarschijnlijk denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 20:36

Er werd ook gespeculeerd dat hij expres dood gemaakt zou zijn vanwege het verzekeringsgeld en omdat hij zogenaamd kapot was..(dan loopt ie natuurlijk een paar dagen ervoor nog een FEI wedstrijd, maar die zitten vast ook allemaal in het complot) :+

Denise Silver, inderdaad.. dat laatste wat je schrijft maar dat zie je hier op Bokt helaas ook. Daarom durven mensen nauwelijks meer trainings/ rijfoto topics te openen. :(

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:41

Het zou bij helgstrand echt niet de eerste (dek)hengst zijn die gecastreerd en duur verkocht wordt. Met 13 niet zo heel gek als er goed geld voor geboden wordt.

Ik vind er bij dressage hub soms echt wel wat tussen zitten waar ik ook vraagtekens bij heb. Je kan alles wel op spanning schuiven maar paarden die op dat niveau zo slecht zijn qua tact en dan gewoon nog 7s scoren is echt bizar. Of dat nu van spanning vandaan komt of niet. In de gemiddelde L proef krijg je dan gewoon 3en.

En ik geloof ook echt wel dat er achter de schermen dingen gebeuren waar ik persoonlijk niet heel blij van zou worden. Commercieel gezien zit er zomaar een paar ton verschil qua prijs tussen een paard die wel of niet kan piafferen en bij dat soort commerciële belangen geldt de moraliteit van het hoe dan kennelijk weer wat minder.

Maar over het algemeen vind ik wel dat er goede dingen belicht worden en andere zaken zijn echt compleet wappie.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:49

Soms vind ik dressagehub wel boeiend omdat ze filmpjes laat zien van paarden die echt niet regelmatig lopen of zelfs kreupel zijn en de ruiter gewoon doorrijdt. En pas laat in de proef door de jury wordt ingegrepen.

Verder is het veel stemmingmakerij inderdaad. Ik denk dat er binnen de paardenwereld zoveel meningen zijn en de een is daar wat harder of luidruchtiger in dan de ander. Ik kijk veel soorten filmpjes als een soort "ter info" zonder er perse waarde aan te hechten.

Ik vraag me ook wel af hoeveel echte aanhang en invloed ze heeft. Zal wel meevallen denk ik

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:55

Elisa2 schreef:
Er werd ook gespeculeerd dat hij expres dood gemaakt zou zijn vanwege het verzekeringsgeld en omdat hij zogenaamd kapot was..(dan loopt ie natuurlijk een paar dagen ervoor nog een FEI wedstrijd, maar die zitten vast ook allemaal in het complot) :+

Denise Silver, inderdaad.. dat laatste wat je schrijft maar dat zie je hier op Bokt helaas ook. Daarom durven mensen nauwelijks meer trainings/ rijfoto topics te openen. :(

Jezus wat een vreemde speculaties :')
Zag ook, dacht op FB dat spinnen gif verhaal.

Jovian was gewoon een lastige hengst, dekte ook niet gigantisch veel. Heb hem een keer achter de schermen op een internationale wedstrijd mee gemaakt en het was echt een heel lastig beest zeker in en rond stal.
Dus begrijp het wel.
Mogelijk was er ook een koper voor, dan worden ze daar eigenlijk bijna standaard gecastreerd.
(Kan je daarna mooi de voorraad rietjes verkopen voor iets meer :P )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 22:57

Elisa2 schreef:

Ik denk dat op Bokt wel het toppunt was toen ik een topic zag van een dame hier, die echt heel fijn kan rijden, waar het echt bladzijdes lang ging over waarom zij zo met haar lichaam "te koop liep". Ze zag er gewoon goed uit, maar schijnbaar mag dat niet. Dat sloeg echt alles wat mij betreft. En dan maar janken dat er zo weinig RIJ-ITP topics meer zijn. Gek hè? Daar gaan echt nog steeds mijn nekharen van overeind staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 08:32

Nou dat bedoel ik dus..op Bokt zie je hetzelfde afzeikgedrag. Kennelijk zijn er veel mensen die zichzelf een stuk beter voelen wanneer ze anderen kunnen neerhalen?

Ik denk ook gewoon dat het de bedoeling was bij Jovian dat hij verkocht zou worden.

Missy, maar zoiets is achteraf toch altijd makkelijk te zeggen? De jury heeft uitgebeld dus heeft het wel gezien. Toen ik laatst bij het NK was werd er ook een paard uitgebeld die niet rad was, ik zelf kon het niet zien van de plek op de tribune. Het was voornamelijk te zien in de uitgestrekte draf en die was net van mij af. Toen ik het filmpje terug keek kon ik het pas zien.

Manic, maar dat gaat over het jureren..dat lijkt me prima om daar over te discussieren. Ik vraag me soms ook af hoe sommige aan sommige punten komen en waarom sommige andere ze niet krijgen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 09:43

Ja klopt gaat om het jureren maar dat past prima in deze discussie over dressagehub en wat we er van vinden. Ik vind het wel goed dat zaken als bloed check, neusriemcheck en ronduit onregelmatige zo niet kreupele paarden die op dat niveau gewoon de hele proef uit moeten lopen zonder dat iemand ingrijpt ter discussie gesteld wordt.

Bij de springers is het vrij geaccepteerd dat als het er toch al niet meer in zit je ronde niet af te maken. Als een paard al vol met takfouten de eerste lijn in rijdt en vervolgens een brok spanning is, en eigenlijk niet te rijden, of zelfs onregelmatig is, waarom is het dan kennelijk not done om als ruiter af te groeten bij de dressuur.

En dat gaat er dus niet om dat bij springers niet ook van alles mis is, maar dat er bij dressuur gewoon stug doorgereden wordt.

Deze mevrouw is soms echt van het padje maar bij sommige dingen is het wel goed dat het ter discussie gesteld wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:54

Eh waar zie je dat dan? Want ik herken niet wat je omschrijft eigenlijk..misschien omdat ik dressagehub niet volg..

Want iemand moet wel het verschil kunnen zien tussen tactfouten en kreupelheid, dat gaat ook nog weleens mis.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 13:35

Ik denk wat ik mis bij dressage hub is dat ze niet altijd het verschil tussen heet/wilt werken en stress/pijn ziet. Vaak gooit ze alles op een hoopje.