Het leed dat een kinderpony zoeken heet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

Het leed dat een kinderpony zoeken heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:08

Ik ben voor mijn kids van 3,5 en 2 jaar op zoek naar een kinderpony, shetlandertje of dergelijke van liefst onder de 1m, gewoon een knuffelpony te waar ze aan de hand ook wat op kunnen zitten... Nou wat een gedoe :'). Al tot 3 keer toe een afspraak staan (soms 2 uur rijden) en dan ineens zeggen ze af omdat de pony al weg is, zelfs als ik direct stuur zodra ze online staan. Of je bent gaan kijken en zegt er nog tot de volgende ochtend even over te willen nadenken en vervolgens is de pony al dezelfde avond nog verkocht. Je krijgt gewoon geen kans |(. Ik heb 2 kids en werk, ik kan niet de volgende ochtend ineens op de stoep staan met een trailer :roll:. Voor degene die ooit in hetzelfde schuitje zaten, lukt het dan ooit een keer? Is het een kwestie van veel geduld hebben en ooit een verkoper te treffen die wel een beetje de tijd neemt om een goede match te vinden?

Om nog maar te zwijgen over de soms erg wazige zoekertjes waar soms zelfs geen leeftijd instaat, laat staan een prijs, waarbij je tot 3x toe een prijs moet vragen met de commentaar bij dat je niet 3 uur in de auto gaat zitten om er dan achter te komen dat het boven budget is >;).

Kortom, wou de frustratie na 2 maanden zoeken even van me afschrijven :o en wat lotgenoten zoeken in mijn zoektocht

pmarena

Re: Het leed dat een kinderpony zoeken heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:11

Vervelend zeg :(:)

Ik kan me voorstellen dat je er even over na wilt denken.
Maar kan me ook voorstellen dat verkoper denkt 'weg is weg' als iemand anders wel meteen echt graag het dier wil.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:16

Omdat kleine pony's van nature vaak niet héél gemakkelijk zijn, gaan de écht lieve pony's meestal via vrienden/clubgenootjes etc naar een nieuw tehuis en komen (bijna) niet online.

Heel ingewikkeld, maar ik zou zoveel mogelijk kennissen/vrienden benaderen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:43

Ik heb er 1 gekocht via een advertentie waar tig anderen ook in stonden. Geen foto van pony in kwestie enkel een zinnetje in opsomming met erbij: met shetlander streken.
Heb m vaak weg geklikt.
Toen toch gaan kijken, pony was verkouden dys konden ook wachten maar wat je zegt; ht gaat snel. Trailer mee, kijken en opgeladen. Denk dat ik wel kan zeggen de perfecte pony gevonden te hebben voor nu!

Dus.. geluk hebben en inderdaad snel kunnen handelen/switchen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:05

Ik ben naar iets soortgelijks op zoek en het valt idd niet mee.

Nu zijn wij ook beide echt paarden mensen en weten dus echt wat we zoeken en willen hebben.

Helaas heeft een kennis van onze zijn kermis pony's een paar maanden geleden weg gedaan toen we nog niet op zoek waren, want zo iets maks zoeken we voor ons zoontje.
( Van hem wel een goede tip gehad om de echt brave pony er tussen uit te halen)

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:26

Wat noemen we klein?

Ik heb zelf laatst een shetlander verkocht (100cm) en die was jong maar wel al klaar als kinderpony en daar heb ik echt niet veel voor hoeven te doen. Zo heb ik nog 2 shetlanders die ik zo als kinderpony door durf te zeggen, maar dat gaat allemaal om de shetlanders. Ik snap dat A/B pony formaat al meteen een stuk lastiger kan zijn, die zijn schaars, dan moet je er gewoon snel bij zijn denk ik..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:28

Ik heb er ooit eentje via Bokt gevonden. Echt gouden pony was dat.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 18:37

Ik zoek echt gewoon een shetje die al eens een kinderponytje is geweest. Ik wil echt graag een ponytje die het al eens 'bewezen' heeft bij een vorig kindje dat ie geschikt is als kinderpony. Er worden erg veel shetje aangeboden met 'geschikt als kinderpony' maar dat is dan gewoon een aanmane, maar vaak hebben die pony's nooit echt vaak een kind in de buurt gezien.

Heb overigens een budget van 1500 euro, dat lijkt me toch voldoende te zijn voor wat ik zoek, maar ze zijn zooo snel weg...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:39

Een jonge pony schaar ik ook niet onder kinderpony tenzij die ook daadwerkelijk ervaring met ukkies heeft maar vaak zijn het de groteren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:47

Cioccolato schreef:
Een jonge pony schaar ik ook niet onder kinderpony tenzij die ook daadwerkelijk ervaring met ukkies heeft maar vaak zijn het de groteren

Ik zou zoeken vanaf een jaar of 10 inderdaad. Dan weet je wel of ze braaf zijn met kinderen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:48

1500 bewezen kinderpony zelf niet kunnen vinden.

Heb een 2 jarige gekocht met goed karakter. Ze rijden nu toch nog niet en de eerste lessen zullen op een manege zijn en niet van mama.

Vanaf dag 1 hebben ze haar kunnen poetsen en doen, ze stappen er aan de hand zelfs een rondje op. Dus daar kan je ook naar kijken.

Heb ook nog een hele brave tinkerdame staan daar stappen ze ook wel eens wat mee. Maar de witte is echt hun cookie, vooral om lekker te tutten

Afbeelding
Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:49

Er zit ook gewoon verschil in een kinderpony voor een 6 jarig kindje of voor een 2 jarige....
Een 2 jarige kan nog wel eens wat onbehouwen zijn en de pony op een plek aanraken die minder handig is.

Ik wil niet constant gehyperfocussed moeten zijn om te voorkomen dat mijn kind en klap krijgt. En ja, het blijft een dier, en ja, we letten zo goed mogelijk op....
Maar ik wil gewoon een pony die niet gelijk mept als iets niet zint en die het ook gewoon echt leuk vind als een kind met hem bezig is....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:53

Sky_As schreef:
Er zit ook gewoon verschil in een kinderpony voor een 6 jarig kindje of voor een 2 jarige....
Een 2 jarige kan nog wel eens wat onbehouwen zijn en de pony op een plek aanraken die minder handig is.

Ik wil niet constant gehyperfocussed moeten zijn om te voorkomen dat mijn kind en klap krijgt. En ja, het blijft een dier, en ja, we letten zo goed mogelijk op....
Maar ik wil gewoon een pony die niet gelijk mept als iets niet zint en die het ook gewoon echt leuk vind als een kind met hem bezig is....

Dat trappen test je toch ik heb tijdens het kijken echt de meest gekke capriolen uitgehaald en ze mocht wegdraaien maar trappen/bijten zelfs dreigen dan was het klaar. (Meerdere afgewezen omdatvze trapte bij uier aanraken bv).

Ik ben er wel altijd bij. Alleen mogen ze niet de wei/stal in

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 19:05

Sky_As schreef:

Precies dit ja, liefst van al heb ik nog eentje van 20 plus jaar, kan die hier lekker oud worden, eentje die al veel heeft gezien

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:06

Dit heb ik niet specifiek met een kleine pony gehad, maar wel met een E pony. Braaf voor kinderen etc. Na een lange zoektocht en blijven refreshen, ben ik bij 1 wezen kijken op een avond. Volgende ochtend gelijk opgehaald.

Je zal met zulke gewilde pony’s snel moeten handelen en keuzes moeten maken. Desnoods neem je de trailer van te voren al mee

Veel succes met je zoektocht!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:42

Een vriendin van me handelt in kinderpony’s
Van waar ben je ?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 19:54

_Bonte_ schreef:
Een vriendin van me handelt in kinderpony’s
Van waar ben je ?

Ragio Maaseik (Belgisch Limburg), maar ben bereid een 1,5 a 2u enkel ervoor te rijden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:25

Flynnieman schreef:
Sky_As schreef:

Precies dit ja, liefst van al heb ik nog eentje van 20 plus jaar, kan die hier lekker oud worden, eentje die al veel heeft gezien

Dit had ik ook.
En verkijk je niet op sheetlander streken. Vraagt er eens dieper op in. Als er een 4 jarig kind op rijdt in het gras en de shetlander eet ipv loopt...... zou voor mij geen reden zijn om te laten staan bijvoorbeeld maar wel een typische shetlander streek. Die term kan afschrikken maar kan ook heel hard meevallen

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:38

Kijk je ook niet stuk op leeftijd.
Ik heb zelf een shetlandertje hier lopen, 7 jaar, correct "doorgereden" aan de lange teugel, en hier "rijden" regelmatig kindjes van vrienden op die ook allemaal tussen de 2-5 zullen zijn. Pony zet geen stap verkeerd, kindjes schreeuwen raken pony met ledematen, knuffelen, poetsen, etc. Pony is ook volledig verkeersmak en beleerd voor de kar.

Hier kruip ik zelfs tussen de benen door en lig ik onder haar en ze doet absoluut geen stap verkeerd, hooguit loopt ze weg of blijft ze gewoon stilstaan.

Het ligt er echt aan waar het pony vandaan komt en wat ermee is gedaan.
Een pony van 7 waarmee al jaren schrik training is gevolgd, en waar (onderandere door gebrek aan groot paard) de meest ongewone dingen mee zijn gedaan (denk aan paardenbal op de kont laten stuiteren, inpakken met poolnoodles, verkleden, eenhoorn van maken, handstand tegen pony aandoen, onderdoor kruipen, koets, mee gaan sleeën, etc)
Is soms vele malen meer geschikt dan een pony van 10 waar alleen maar mee gepoetst is.

Is het geen optie om een (jongere) pony te kopen en deze zelf op te leiden?

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 20:53

Ik heb via het topic hier een tip gekregen van een bokker dat er op marktplaats vandaag een manege zijn pony's weg doet vanwege stopzetting. We gaan daar morgen kijken, zijn al wat oudere pony's, maar dat stoort mij niet zo. Kunnen ze hier eventueel nog een leuk pensioen hebben. Ben benieuwd alvast

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:15

Netwerk is vaak de beste optie. En een stukje gunnen. Wij hebben eigenlijk maar 1 paard via een advertentie gevonden en zelfs dat bleek uiteindelijk iemand binnen ons netwerk te zijn. Waardoor wij geluk hadden en ondanks meerdere kijkers het paard aan ons verkocht is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:20

Dat zou wel een leuke win win voor beide partijen zijn

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:39

Ze zijn niet onvindbaar, maar wel zeldzaam.. Ik heb enorm veel geluk met mijn 2 ukken, kinderen die er onderdoor, achter, of over klimmen, die ponies vinden het echt alleen maar leuk. Mijn broertje en zusjes van ondertussen 8 en 10 zijn ermee groot geworden en dat merk je, ik heb mijn haarballen nog nooit onaardig zien doen :o

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:20

Wat een goede tip. Zoiets zou echt wat kunnen zijn een wat ervaren manege pony. Hou je ons op de hoogte , ben benieuwd of je wat leuks krijgt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:56

Flynnieman schreef:
Ik heb via het topic hier een tip gekregen van een bokker dat er op marktplaats vandaag een manege zijn pony's weg doet vanwege stopzetting. We gaan daar morgen kijken, zijn al wat oudere pony's, maar dat stoort mij niet zo. Kunnen ze hier eventueel nog een leuk pensioen hebben. Ben benieuwd alvast

In Wageningen toevallig?
Veel plezier straks