Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Als ze op dieet moet omdat ze te dik is, kan ze wel een veulen dragen..?
Lijkt me niet.
Ik zou op pensioen zetten, inspuiten en dan hopen dat ze weer rad wordt voor een periode. Er is al kreupelheid dus er is al pijn.. dus een spuitje zou ook geen verkeerde keuze zijn.
DuoPenotti schreef:Wat een nare uitslag.![]()
Hoe oud is ze?
Maar hoezo heeft ze er geen pijn aan? Ze loopt toch kreupel?
Of bedoel je als je haar niet meer rijd?
Ik zou zeker geen veulen laten krijgen als gewicht een ding is.
En zou kiezen voor rust, eventueel een stapritje als dat wel nog een optie is.
En dus een stal met veel ruimte waar kort draaien niet hoeft als ze weg moeten van een hooipunt
DorkyDweeb schreef:Cioccolato schreef:Als ze op dieet moet omdat ze te dik is, kan ze wel een veulen dragen..?
Lijkt me niet.
Ik zou op pensioen zetten, inspuiten en dan hopen dat ze weer rad wordt voor een periode. Er is al kreupelheid dus er is al pijn.. dus een spuitje zou ook geen verkeerde keuze zijn.
Dat is uiteraard pas als ze weer op gewicht is.
DorkyDweeb schreef:1. Heeft iemand ervaring met ingezakte sesambeentjes? Hoe is het verloop bij jullie geweest?
2. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Inspuiten, rust geven, draagmoederschap overwegen?
3. Heeft iemand tips voor geschikte stallen over heel Nederland, maar liefst zo dicht bij Midden Nederland mogelijk waar:
* Arm hooi gevoerd wordt
* Vrije beweging mogelijk is (paddock paradise of ruime paddocks met maatjes)
Casarell schreef:Als gewicht inderdaad een te grote belasting is, zou ik haar ook niet als fok- of draagmerrie in willen zetten.
Maar wat misschien wel kan, is haar als pleegmerrie inzetten.. als ze ooit al een veulen heeft gehad..
germie schreef:7 jaar is erg jong. Ik zou gaan voor inspuiten en dan blijven rijden tot het niet meer gaat, ook gewoon bakwerk. Mits het paard dan natuurlijk pijnvrij is. En als dat niet meer gaat is inslapen zeker een eerlijke oplossing. Want de rest betekent toch ongemak en een paard denkt niet in tijd.
Wat ik me wel afvraag, krijg je het dier weer zuiver met inspuiten? Want je schrijft nu dat er een lichte onregelmatigheid is. Is dit over als je verdooft? Want dan is er wel pijn. Is het er nog met verdoven, dan is het al aangewend en is het lastiger om te achterhalen of er pijn is of niet.
En als het er met verdoven niet is, dan moet het na inspuiten natuurlijk ook weg zijn. Maar die kans zou ik het paard nog wel willen geven.