Paard met verzakte sesambeentjes: advies over toekomst, stalling en o

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DorkyDweeb

Paard met verzakte sesambeentjes: advies over toekomst, stalling en o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 18:59

Hoi allemaal,

Vandaag ben ik met mijn merrie bij de dierenarts geweest voor een klinische keuring vanwege wat onregelmatigheid tijdens het rijden. Tijdens het onderzoek bleek ze linksachter niet helemaal zuiver, wat uiteindelijk ook invloed had op de rest van haar lichaam en beweging. De dierenarts gaf aan dat dit onder andere rugklachten kan veroorzaken en het staken onder het zadel zou kunnen verklaren.

We hebben haar linkerachterkogel verdoofd, waarna ze meteen een stuk beter liep – vooral voor zag het er goed uit, achter was ook duidelijk verbetering zichtbaar. Hieruit bleek dat de oorzaak dus echt daar zat.

Daarna hebben we röntgenfoto’s en een echo laten maken. De tussenpees was gelukkig schoon op de echo, maar op de röntgenfoto’s kwam iets anders naar voren: de proximale sesambeentjes zijn ingezakt. Die beginnen normaal hoog aan de kogel en zakken pas op latere leeftijd. Bij mijn merrie zijn ze nu al zo ver gezakt dat ze op de beelden ouder lijkt dan ze in werkelijkheid is.

Volgens de dierenarts is dit iets wat we niet meer kunnen herstellen. Ze heeft er op dit moment nog geen pijn aan, maar bij zwaardere belasting zoals lang bakwerk kan ze daar zeker last van krijgen of houden. Mogelijke vervolgstappen zijn:

* Inspuiten om het gewricht te ondersteunen
* Volledige rust en vrije beweging op een paddock paradise-achtig systeem, dus geen dressuurmatig werk meer
* Ze zou eventueel nog als draagmoeder ingezet kunnen worden, maar oestrogenen tijdens de dracht versnellen ook de botafbraak – dus dat is een risico
* Euthanasie werd genoemd vanuit financieel oogpunt, maar dat is voor mij geen optie zolang ze geen pijn heeft. Ik doe alles voor haar welzijn, niet voor mezelf of mijn portemonnee.

Daarnaast gaf hij aan dat ze dringend moet afvallen, want hoe meer gewicht er op die benen staat, hoe sneller de slijtage zal toenemen. Dat betekent dus over op arm hooi – en dat is op mijn huidige stal niet haalbaar. Dus ik moet van stal wisselen.

Nu mijn vragen aan jullie:

1. Heeft iemand ervaring met ingezakte sesambeentjes? Hoe is het verloop bij jullie geweest?
2. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Inspuiten, rust geven, draagmoederschap overwegen?
3. Heeft iemand tips voor geschikte stallen over heel Nederland, maar liefst zo dicht bij Midden Nederland mogelijk waar:

* Arm hooi gevoerd wordt
* Vrije beweging mogelijk is (paddock paradise of ruime paddocks met maatjes)

Alle ideeën, ervaringen en tips zijn welkom.

Alvast heel erg bedankt!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:03

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-07-25 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:03

Als ze op dieet moet omdat ze te dik is, kan ze wel een veulen dragen..?
Lijkt me niet.

Ik zou op pensioen zetten, inspuiten en dan hopen dat ze weer rad wordt voor een periode. Er is al kreupelheid dus er is al pijn.. dus een spuitje zou ook geen verkeerde keuze zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:06

Wat een nare uitslag. :knuffel:

Hoe oud is ze?

Maar hoezo heeft ze er geen pijn aan? Ze loopt toch kreupel?
Of bedoel je als je haar niet meer rijd?

Ik zou zeker geen veulen laten krijgen als gewicht een ding is.

En zou kiezen voor rust, eventueel een stapritje als dat wel nog een optie is.
En dus een stal met veel ruimte waar kort draaien niet hoeft als ze weg moeten van een hooipunt

balance
Moderator Over Paarden

Re: Paard met verzakte sesambeentjes: advies over toekomst, stalling en o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:11

De laatste zin vind ik een goed punt, DuoPennotti. Het gewone dagelijkse leven in een groep moet zeker meegenomen worden in dit geval.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 19:13

Cioccolato schreef:
Lijkt me niet.

Ik zou op pensioen zetten, inspuiten en dan hopen dat ze weer rad wordt voor een periode. Er is al kreupelheid dus er is al pijn.. dus een spuitje zou ook geen verkeerde keuze zijn.

Dat is uiteraard pas als ze weer op gewicht is.

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 19:15

DuoPenotti schreef:
Wat een nare uitslag. :knuffel:

Hoe oud is ze?

Maar hoezo heeft ze er geen pijn aan? Ze loopt toch kreupel?
Of bedoel je als je haar niet meer rijd?

Ik zou zeker geen veulen laten krijgen als gewicht een ding is.

En zou kiezen voor rust, eventueel een stapritje als dat wel nog een optie is.
En dus een stal met veel ruimte waar kort draaien niet hoeft als ze weg moeten van een hooipunt

Ze is 7 jaar, zo jong nog.. :( De dierenarts zei dat zonder belasting er geen pijn is, wellicht lichtelijk ongemak wat je kan wegnemen door het in te spuiten. Met bosritjes leek het ook prima te kunnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:26

Dracht vraagt veel van een merrie. Zelfs gezonde in de sport lopende merries hebben het weleens zwaar in de laatste paar weken. Zou niet zo snel een merrie met deze problematiek als draagmerrie gebruiken eigenlijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:36

Wat sneu, en zo jong nog. Getsie. Ik zou een paddock paradise opzoeken, wel eentje die goed bekend staat, en in de buurt van buitenrijruimte/bos. En dan maar kijken wat ze aankan met rijden. Veulen kan over een paar jaar ook nog of niet, zodra je merkt of het stabiel is of verslechterd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:15

Als gewicht van groot belang is wil je haar zo slank mogelijk en zeker niet belasten met het gewicht van een veulen, nog naast het effect van de oestrogenen. Ik zou haar dus niet inzetten als draagmoeder.

Heel eerlijk zou ik haar laten inslapen denk ik.

Kreupel = pijn, en ongemak is gewoon een eufemisme voor pijn.

Ze kan nog makkelijk 20jaar leven. Is het haalbaar om haar 20 jaar te onderhouden, zeker als de eisen aan haar stal zo precies komen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:03

DorkyDweeb schreef:
Cioccolato schreef:
Lijkt me niet.

Dat is uiteraard pas als ze weer op gewicht is.

Ja en dan stop je het er precies weer in door middel van een veulen. Geen slim plan. Die zou ik sws weg strepen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:06

Bos ritjes zou voor mij wel prima zijn zo lang als dat gaat.De situatie is nu eenmaal zo.Zware bodem vermijden en dan kunnen jullie misschien nog jaren lang vooruit.Inslapen kan altijd nog.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:07

Als een paard niet zuiver loopt heeft hij altijd pijn. Kreupel lopen is ontlasten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:09

Ik heb een paard gehad met ingezakte sesambeentjes, ze had ook PPID waardoor ze veel peesproblemen had.
Maar bij het been met die verzakking (je kon het zelfs zien) stonden de pezen steeds op spanning en er zat een chronische onsteking en verkalking. Ook geen enkele hoop op genezing, werd alleen maar erger.

Omdat ze ook slecht was van de PPID (ondanks medicijnen en goed management) heb ik haar laten inslapen. Het was echt heel verdrietig, maar de juiste beslissing. Ze was 16 jaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 23:47

DorkyDweeb schreef:
1. Heeft iemand ervaring met ingezakte sesambeentjes? Hoe is het verloop bij jullie geweest?
2. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Inspuiten, rust geven, draagmoederschap overwegen?
3. Heeft iemand tips voor geschikte stallen over heel Nederland, maar liefst zo dicht bij Midden Nederland mogelijk waar:

* Arm hooi gevoerd wordt
* Vrije beweging mogelijk is (paddock paradise of ruime paddocks met maatjes)

1. Geen ervaring mee. Als het paard weer pijnvrij is (heeft de DA geen advies gegeven over hoe dat te bereiken?) zou ik binnen de mogelijkheden het paard zo fit mogelijk willen hebben. Dus evt ondersteunen met supplementen, geen overgewicht, training die niet te belastend is maar wel zorg voor wat spiermassa/stevige pezen. Als je niet weet hoe dat precies moet zou ik daar advies over vragen aan een fysio, ik neem aan dat die weet hoe dat moet.
2. Draagmoederschap NIET doen. Dan geef je het gewicht dat ze nu is afgevallen er weer bij. Daarnaast 'verweekt' bindweefsel in het laatste stuk van de dracht en dat wil je nou juist niet bij dit paard.
3. Misschien dat Ten Cate in Leersum wat voor je is? Ik zou vooral goed opletten dat je paard de ruimte heeft zodat ze niet kort hoeft te draaien en dat de bodem niet te mul is.

Succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 08:54

Sluit me bij bovenstaande aan, goed managen totdat het niet meer gaat lijkt me het meest eerlijk voor het paard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:28

7 jaar is erg jong. Ik zou gaan voor inspuiten en dan blijven rijden tot het niet meer gaat, ook gewoon bakwerk. Mits het paard dan natuurlijk pijnvrij is. En als dat niet meer gaat is inslapen zeker een eerlijke oplossing. Want de rest betekent toch ongemak en een paard denkt niet in tijd.

Wat ik me wel afvraag, krijg je het dier weer zuiver met inspuiten? Want je schrijft nu dat er een lichte onregelmatigheid is. Is dit over als je verdooft? Want dan is er wel pijn. Is het er nog met verdoven, dan is het al aangewend en is het lastiger om te achterhalen of er pijn is of niet.
En als het er met verdoven niet is, dan moet het na inspuiten natuurlijk ook weg zijn. Maar die kans zou ik het paard nog wel willen geven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:36

dracht is veel zwaarder dan wat overgewicht, zou ik sowieso niet doen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:45

Misschien is het wel erfelijk fokken zou ik niet doen en bak werk ook niet.Je hoeft het dier niet willens en wetens extra zwaar te belasten dat is gewoon dieren mishandeling vind ik.Er zijn zo veel leuke dingen die je nog wel kan doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:45

Als gewicht inderdaad een te grote belasting is, zou ik haar ook niet als fok- of draagmerrie in willen zetten.
Maar wat misschien wel kan, is haar als pleegmerrie inzetten.. als ze ooit al een veulen heeft gehad..

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:04

Ook even een positief verhaal: mijn pony heeft geen verzakte sesambeentjes, maar wel 2 aardige blessures aan haar achterbeen. Ook zij was 100 tot 150 kg te zwaar. Met afvallen, veel buiten rijden en minder intensief rijden/minder in de bak rijden inc voldoende rustmomenten loopt ze weer helemaal goed. Zij is juist sterker geworden waardoor ze geen tot veel minder last heeft van haar blessures

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:49

Casarell schreef:
Als gewicht inderdaad een te grote belasting is, zou ik haar ook niet als fok- of draagmerrie in willen zetten.
Maar wat misschien wel kan, is haar als pleegmerrie inzetten.. als ze ooit al een veulen heeft gehad..

Dat klinkt goed! Ze is een topmoeder met haar vorige veulen geweest. Hoe zit dat met afspenen? Moet dat dan ook weer binnen 4 maanden of mag dat op zo veel mogelijk natuurlijke manier? En moet je paard dan 3 weken bij de DA op box staan of zijn er ook andere plekken?

DorkyDweeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 11:52

germie schreef:
7 jaar is erg jong. Ik zou gaan voor inspuiten en dan blijven rijden tot het niet meer gaat, ook gewoon bakwerk. Mits het paard dan natuurlijk pijnvrij is. En als dat niet meer gaat is inslapen zeker een eerlijke oplossing. Want de rest betekent toch ongemak en een paard denkt niet in tijd.

Wat ik me wel afvraag, krijg je het dier weer zuiver met inspuiten? Want je schrijft nu dat er een lichte onregelmatigheid is. Is dit over als je verdooft? Want dan is er wel pijn. Is het er nog met verdoven, dan is het al aangewend en is het lastiger om te achterhalen of er pijn is of niet.
En als het er met verdoven niet is, dan moet het na inspuiten natuurlijk ook weg zijn. Maar die kans zou ik het paard nog wel willen geven.

Wat betreft uitverdoven, hoe vaak kan je dat doen? Kan je daar nog 20 jaar leven mee volmaken? Of is dat uitstel van executie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:53

Als pleegmoeder worden er wel hormonen ingespoten he.. zodat ze melk gaat geven. Ik weet niet wat dat doet qua botafbraak?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:58

En sommige medicatie mag ook niet gegeven worden aan een lacterende merries