Naar Texel/Ameland met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimy_Liam

Naar Texel/Ameland met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 22:25

Hi allen!

Graag zou ik met een vriendin in 2026 naar Texel/Ameland willen maar merk dat ik er een beetje tegenaan loop wat betreft "waar rekening mee te houden".
Ik ben een beetje aan het rond neuzen naar plekjes waar je kunt verblijven met je paard in de buurt en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb de volgende vraagjes:

Bij voorkeur 24/7 vrije beweging of minimaal 12 uur buiten. Minimaal 3 voerbeurten per dag (of dat je dit zelf mag regelen)
Bij voorkeur 4 nachten weg.
Caravan/huisje is prima, maar wel met 2 slaapkamers/bedden, of een bed dat je uit elkaar kunt schuiven

Hoe lang ben jij gegaan? En hoeveel was je voor stalling/eigen verblijf kwijt?

Mocht ik nog dingen vergeten zijn om te benoemen, geef het gerust aan. :D

Groetjes! :D
Laatst bijgewerkt door Jaimy_Liam op 24-06-25 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

goldyc

Re: Naar Texel/Ameland met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 22:36

Ik ben een aantal jaar terug met mijn paard naar Texel geweest. Zij stond toen gestald bij Hoeve Consensus. (wij zaten in een huisje in de Cocksdorp, maar goed, het eiland is niet zo groot). Hele fijne mensen, van daaruit kan je makkelijk naar de ruiterroutes, maar aan de stal is ook een drafbaan, buitenbak en binnenbak. De buitenbak en binnenbak zijn wel niet van de stal; daarvoor moest ik toen afzonderlijk betalen, maar dat was niet erg veel extra. Ze stond overdag buiten en 's nachts op stal, ze had onbeperkt hooi (buiten gras). Ze werd echt super goed verzorgd, was gewoon volpension. Volgens mij doen ze nog steeds vakantiestalling, ik zou hen zeker aanraden! Ze verhuren ook een bungalow op het terrein.

Vroeger was er bij bungalow verhuurder Vanderlinde ook de optie om een huisje te huren met vlakbij een weide waar je je paard kon zetten; dat was aan het terrein van 'Hoeve Bouwlust' . Ik weet niet of ze dat nog doen. Het is (helaas) al een tijdje geweest sinds ik met paard op het eiland ben geweest.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 22:39

@goldyc: Hoe lang ben jij gegaan? En hoeveel was je voor stalling/eigen verblijf kwijt?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:00

3 weken, ik was denk ik 350 euro kwijt voor de stalling (excl de piste). Eigen verblijf weet ik echt niet meer, iets van 1300 per week? Dat was een redelijk luxe bungalow met 3 slaapkamers, we waren er met het hele gezin. Dat is wel al ruim 7 jaar geleden, de prijzen voor bungalows en andere verblijven zijn sindsdien enorm gestegen en zeker weten niet meer representatief. Nu betaal je makkelijk 1500 coor een doorsnee bungalow voor een week, geloof ik.
Volgens mij is bungalowpark Dennenoord nog relatief prijselijk, maar je kan ook zoeken via Waddenhuisje.nl naar particuliere huisjes.
Wij gingen vroeger via Van der linden, super service elke keer maar toen al vrij prijzig in vergelijking met anderen.

Ik ben trouwens nog nooit op Ameland geweest, maar Texel ken ik redelijk goed. Stuur maar een PB als je een heel specifieke vraag hebt :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:10

Kijk ook even goed wat de overtocht per boot kost. Bij voertuigen met aanhanger wordt naar Texel in elk geval per lengte berekend, die prijzen gaan ieder jaar weer omhoog, ik schat dat het nu zo rond de € 100,00 zal liggen, vrijdag t/m maandag hoger. Hoe dat allemaal bij Ameland werkt weet ik niet, maar ik vrees dat dat duurder zal zijn.
Dus ik zou of voor dinsdag tot en met donderdag kiezen, of donderdag tot en met dinsdag. Dat scheelt toch weer in de kosten.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 23:12

@Jet; dat heb ik idd al gecheckt. Voor nu zou ik tussen de 8,5 en 9,5 meter zitten, en zou ik nog geen €70,- kwijt zijn voor een enkeltje naar Texel.
Richting Ameland dacht ik rond de €220/€230,- kwijt te zijn aan een retourtje.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:21

Een enkeltje naar Texel is een dubbeltje, je betaalt altijd enkel van Den Helder naar Den Hoorn, de terugweg zit er automatisch inbegrepen.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 23:26

Oh ja, tuurlijk! Dat is ook zo ja! Niet over nagedacht!

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:34

Wij hebben de pony op stukje weiland staan van de camping in eigen beheer :+ dus daar kan ik je verder niet bij helpen. Maar hou er rekening mee dat je van 1 mei tot 1 oktober beperkt op het strand mag zijn. S'ochtends tot 10 uur en s'avonds na 7 uur.

Er is/was altijd een vakantiehuisje in de buurt van de dennen en zee waar je de paarden mee kon nemen. Ik zal morgen even spieken of dat nog steeds zo is.

Vorig jaar zomer was ik voor de boot 79.65 kwijt voor de boot op een zondag. Dit jaar is het met 10% gestegen.

Afbeelding

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 23:37

Wat een onwijs lieve foto!!!

Als ik mijn kenteken invoer, en op een di/wo/do wil gaan, dan ben ik €65,70 kwijt (heb de pagina nu open staan. Voertuig van 8,51 tot en met 9,50 meter

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:47

Jaimy_Liam schreef:
Wat een onwijs lieve foto!!!

Als ik mijn kenteken invoer, en op een di/wo/do wil gaan, dan ben ik €65,70 kwijt (heb de pagina nu open staan. Voertuig van 8,51 tot en met 9,50 meter

Dankjewel! :D

Het scheelt echt veel om op een daldag di wo do te gaan. Minder druk dus maar 1 x per uur 1 boot. Stel het is wel druk voor de boot dan zorgen ze dat je met een trailer altijd een soort van voorrang krijgt.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 23:51

Ja dat heb ik gelezen idd. Maar ik neem aan dat dat van te voren wel doorgegeven moet worden? Of wordt je daar door de 'verkeersregelaars' een bepaalde baan op gestuurd? Volgens mij wel toch?

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:59

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:02

Kanttekening met het krijgen van voorrang: dat zal best op het laatste stukje voor je de pont opgaat zijn, maar als je op vrijdagmiddag compleet vaststaat vanaf de Van Kinsbergenbrug heb je daar niks aan. Vorig jaar bijna 3 uur gedaan over Den Helder inrijden en op de boot rijden. Dat was niet grappig. Vermijd vrijdagen voor een schoolvakantie tussen 11 en 17.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 07:09

Ceetje_bokt schreef:
Kanttekening met het krijgen van voorrang: dat zal best op het laatste stukje voor je de pont opgaat zijn, maar als je op vrijdagmiddag compleet vaststaat vanaf de Van Kinsbergenbrug heb je daar niks aan. Vorig jaar bijna 3 uur gedaan over Den Helder inrijden en op de boot rijden. Dat was niet grappig. Vermijd vrijdagen voor een schoolvakantie tussen 11 en 17.

Maar dat is logisch, en moet je met dieren aan boord echt niet willen. Zo vroeg mogelijk of zo last mogelijk de boot.

Zulke dagen moet je bij voorbaat gewoon vermijden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:27

Wij zijn 2 jaar geleden een week naar Ameland geweest met de paarden. Wij hadden redelijk wat meters nodig op de boot, bus met trailer en bus met aanhanger voor de menwagen. Mijn tip, eerst kijken of er plek is op de boot. Onze paarden zijn het reizen goed gewend maar kwamen nat van de trailer af wat totaal ongebruikelijk voor ze was. Dit had vermoedelijk te maken met de vrachtwagens naast en achter ons op de boot, die staan echt heel heel heel erg dichtbij. Niet te vergelijken met vrachtwagens wanneer je voor een verkeerslicht staat want daar geven onze paarden niet om. Wij verbleven in Ballum (Pietje Miedemaweg 1) uitstekend huisje voor 4 personen en de paarden (het was mooi weer) in een weitje.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:05

Hier jaren achtereen een weekend naar texel met de sgw.
Gelukkig een stuk minder eisen qua weidegang. Hebben ze op stallen gehad waar we bij sliepen, losse stallen, op stal en ook wel 24 7 buiten of overdag buiten. 'Gewoon' op stal beviel het beste.
Texel is niet zo groot, je zit bijna altijd dichtbij je paard.
Wij gingen altijd na het hoogseizoen dus geen gedoe met drukke boot oid. Hebben wel eens moeten wachten tot de boot aan land kwam maar verder altijd gelijk erop gekund.

Het is mega leuk :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:13

KimD schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Maar dat is logisch, en moet je met dieren aan boord echt niet willen. Zo vroeg mogelijk of zo last mogelijk de boot.

Zulke dagen moet je bij voorbaat gewoon vermijden.

Niet iedereen realiseert zich dit hè. Het was gewoon een waarschuwing.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:40

Hoeve Consensus heeft tegenwoordig ook vakantie appartementen/ woning bij de stalling.
Leonie is een geweldig leuk mens, wij komen er graag.
Paardenhotel Texel heeft ook boxen beschikbaar voor logees.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 11:47

https://www.paardenhoteltexel.nl/
Dit is ook een fijn plekje.

Ik ben 1,5 jaar geleden op Texel geweest voor de SGMW, toen bij een kennis gelogeerd en pony's daar in het land gehad. Dus kwa prijzen voor verblijf geen idee. Ik was toen iets van 75 euro kwijt voor mijn auto met trailer en koetsframe. Als het rustig is rij je zo de boot op, als het druker is staat er een verkeersregelaar die paarden in een snelle lijn zetten zodat je alsnog in 1x door kan.
Maar Den Helder zelf kan ook al een stevige drempel zijn soms.

Mijn ervaring is dat voor een tripje met nieuwe omgeving, buiten ritten enzo dat het helemaal geen ramp is om ze een paar dagen meer binnen te hebben dan ze gewend zijn. Nieuwe omgeving kost ook genoeg energie en als het regime op stal gewoon zo is hebben ze daar ook geen extra stress van is mijn ervaring.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 13:14

Toen wij dit jaar met de boot naar Texel gingen was ik ook wel onder de indruk van de herrie van de auto alarmen die af gingen tijdens het varen. Ik vind dat wel iets om rekening mee te houden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:17

Pin me er niet op vast hoor, maar volgens mij is de oversteek naar Texel wel een stuk korter qua reistijd dan naar Ameland, misschien ook nog een overweging waard.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:08

Jet schreef:
Pin me er niet op vast hoor, maar volgens mij is de oversteek naar Texel wel een stuk korter qua reistijd dan naar Ameland, misschien ook nog een overweging waard.

Klopt hoor, naar Texel is het maar 20 minuten varen terwijl Ameland zeker 1,5 uur is

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 16:10

Urona447 schreef:
Toen wij dit jaar met de boot naar Texel gingen was ik ook wel onder de indruk van de herrie van de auto alarmen die af gingen tijdens het varen. Ik vind dat wel iets om rekening mee te houden.

Ik denk dat dat naar de andere eilanden mss nog wel erger is. Naar Texel is het meestal bij het in en uit varen van de haven, daar staat vaak meer stroming wat extra schommelen tot gevolg heeft. Of het moet hard waaien, dan is het ook soms wel eens op zee. Maar dat is iets waar je echt niks aan kan doen

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:05

Nee het klopt dat je niks aan die auto alarmen kan doen maar je moet wel een redelijk bomproof paard op de trailer hebben staan denk ik.