Dilemma: (natuurlijk) bekapper worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Dilemma: (natuurlijk) bekapper worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 21:52

Hi bokkers!

Ik zit met een dilemma en zou graag jullie kijk op dingen horen! Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de mening/kijk van andere (natuurlijk) bekappers.

Ik ben nu 27, bijna 28, en heb een 4tal jaar geleden mijn opleiding tot master literatuur en taalwetenschappen afgerond. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar wel heel theoretisch. Ik heb een baan in de IT die goed betaalt en waar ik heel tevreden ben, maar ik zit vooral alleen thuis en mis de mensen om me heen en het buiten zijn.

Ik heb een aantal jaar geleden een natuurlijk bekap cursus gedaan bij Pien en Jack en vond dit super leuk! Graag zou ik me hier verder in verdiepen en er mijn (parttime) beroep van maken. Mijn werk is hier ook flexibel genoeg in zodat ik ongeveer 1.5 dag vrij zou kunnen nemen per week. Ideaal dus voor de opleiding in het begin en ook het verder werken naderhand.

Maaaaar… we willen over een aantal jaar naar Duitsland/Oostenrijk verhuizen en daar is hoefsmid/bekapper geen vrij beroep zoals in Nederland. De opleiding die ik op het oog heb kost ongeveer 4000 euro en de benodigde materialen zijn nog eens 1500 tot 2000.

Dit is natuurlijk een klap geld, vooral om dit als parttime zzp bekapper weer terug te verdienen. Het zou dus ook top zijn als er een bekapper zo vrij zou willen zijn om mij per pb wat inzicht te geven in hoe het er financieel uitziet om het werk te doen en wat je weer inlevert van de verdiende centen!

Voordelen:
- Lekker buitenshuis
- Bezig met mijn passie
- Meer baanzekerheid voor de toekomst dan een baan in de IT/Servicedesk (opkomende AI)
- Grote schaarste aan bekappers, enigszins in mijn omgeving in NL maar een grote schaarste in Zuid Duitsland/Oostenrijk

Nadelen:
- Het verdient niet super goed
- Hoog blessure risico zowel vanuit het werk zelf als ook vanwege het risico dat paarden met zich mee dragen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:05

Hoezo is in Duitsland bekapper geen vrij beroep?
Er lopen daar net als overal stapels willekeurige Hufpflegers

Edit: ah vanwege het Hufbeschlaggesetz, ik dacht dat het enkel voor hoefsmeden geldig was.
Maar dat is toch een kwestie van correct registreren? Het lijkt met sowieso beter om een erkende opleiding te doen.

Ik zou persoonlijk niet proberen ver in de toekomst te denken maar gewoon beginnen als je dat trekt en je er het geld voor hebt, al is het maar voor een paar uurtjes per week.
Een toploon ga je er niet uithalen maar je krijgt er een interessant netwerk van.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-05-25 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BenfanJarig

Re: Dilemma: (natuurlijk) bekapper worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:11

zitten ze in duitsland/oostenrijk wel te wachten op natuurlijk bekappers? Ik heb toch liever een 'traditioneel opgeleide' hoefsmid met de opleiding natuurlijk bekapper erbij, om zich beter te verdiepen in de nieuwe kennis. Overigens zie ik zelf bij hoefmeden hier in de buurt dat die langsaam aan allemaal die kant op gaan. Hoefijzers ergens onder smijten wou mijn vorige hoefsmid niet eens doen bij die van mij (niet dat ik het wou, maar we hadden het erover) hij begon er toen over dat het hele gedoe met ijzeren hoefijzers, nog wel eens over zou kunnen zijn binnen 10 jaar. Omdat de kennis en wetenschap enorm verandert OOK bij hoefsmeden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:34

Dat is daar niet zo anders hoor.
Er zijn daar ook opleidingen van „natural hoof care“.

Ik zou eerder kiezen voor gewoon bekappen bij een goede opleiding zonder speciaal label. Dan beperk je jezelf veel minder tot een niche.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 22:46

Ik was inderdaad van plan de “Hufpfleger” opleiding te doen, deze is methodenonafhankelijk en dus niet per se natuurlijk bekappen oid. Je kunt het ook uitbreiden met bijvoorbeeld plakbeslag en dat was ik ook van plan om erbij te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:55

Hoefsmid is wel een van de best betaalde beroepen in de paarden.

Ik zou ook voor een traditionele opleiding gaan eerst en dan daarna de natuurlijk bekappen cursussen er bij doen. Dan heb je het juiste diploma en een goede basis. Van daaruit kun je iets duurzaams opzetten en veel mensen willen toch wel een officieel gediplomeerde hoefsmid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 23:07

Persoonlijk zou ik zeggen, loop eens enkele dagen mee met een hoefsmid…
Het is fysiek zo ongelooflijk zwaar dat weinig mannen het kunnen volhouden, laat staan vrouwen.

Zelf ooit ook de opleiding hoefsmid gedaan (vooral voor mijn eigen paarden en ook enkele externe paarden), maar fysiek hiel ik dat niet vol.
Een paard die mooi zijn 4 voetjes braaf geeft, geen probleem, maar de meeste zijn niet zo voorbeeldig, en vooral als startende zelfstandige, krijg je makkelijk deze dieren voorgeschoteld.

Hier is mijn hoefsmid bv al 3 keer meerdere maanden uit geweest door een ongeluk(beiden knieën zijn kapot geweest, eens een heel ernstige beet in zijn rug en eens een stamp tegen zijn kaak.

Vooral dat deel is waarom er zo weinig zijn…. De meeste geven er na enkele jaren de brui aan omdat ze het niet volhouden en/of serieus geblesseerd raken.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 23:59

Hoi,

Ik ben ondertussen ruim 10 jaar professioneel natuurlijk bekapper. Je mag best eens een dagje mee lopen hoor.

Ik geef ook begeleiding aan mensen die zelf willen leren bekappen en als mensen net als ik "doorslaan" en hun werk er van willen maken, dan geef ik ook Bussiness coaching.
Dit is niet voor iedereen maar als je wilt kunnen we eens bellen ofzo. Dan kan ik je misschien een beetje opweg helpen met de eerste vragen en verwachtingen etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:02

tengeltje11 schreef:
Het is fysiek zo ongelooflijk zwaar dat weinig mannen het kunnen volhouden, laat staan vrouwen.

Zelf ooit ook de opleiding hoefsmid gedaan (vooral voor mijn eigen paarden en ook enkele externe paarden), maar fysiek hiel ik dat niet vol.
Een paard die mooi zijn 4 voetjes braaf geeft, geen probleem, maar de meeste zijn niet zo voorbeeldig, en vooral als startende zelfstandige, krijg je makkelijk deze dieren voorgeschoteld.

Hier is mijn hoefsmid bv al 3 keer meerdere maanden uit geweest door een ongeluk(beiden knieën zijn kapot geweest, eens een heel ernstige beet in zijn rug en eens een stamp tegen zijn kaak.

Vooral dat deel is waarom er zo weinig zijn…. De meeste geven er na enkele jaren de brui aan omdat ze het niet volhouden en/of serieus geblesseerd raken.

:j

Dit is inderdaad helaas zo..

Geloof alleen dat TS het er bij wilt doen en niet fulltime..dan is het fysiek wellicht wel te doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:29

Elisa2 schreef:
Hoefsmid is wel een van de best betaalde beroepen in de paarden.

Hoefbekapper daarentegen valt tegen.
Prijzen zitten vaak zo rond 40-60 euro. Daar moet dan je materiaal, auto, opleiding, verzekering, pensioen nog vanaf.

TS, Ik ben 9 jaar zadelpasser geweest. Welliswaar een ander beroep, maar 1 van de belangrijkste redenen dat ik gestopt ben is het eindeloos veel in de auto zitten. Ook iets om over na te denken.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:13

Ik woon in Oostenrijk en idd, goede hoefverzorgers zijn hier niet zo makkelijk te vinden. Één van de redenen dat ik het nog steeds gedeeltelijk zelf doe. Ik heb wel een super leuke vrouw die dan eens per drie maanden komt, zij is gediplomeerd hoeforthopede, maar zij doet alleen nog de leuke klanten met brave paarden. Omdat ze het ook zat was altijd de niet brave paarden te moeten doen, ondankbare klanten, rugklachten en andere blessures. Dan nog veel in de auto idd.

Ik heb zelf een poosje een paar toenmalige stalgenoten geholpen door hun paarden te bekappen maar idd niet braaf (en dus gevaarlijk) en peesschede ontsteking in de hand, ben er toen mee gestopt. Doe nu echt alleen mijn eigen drie nog.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:45

tengeltje11 schreef:

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Het is idd fysiek zwaar, maar je kan het ook een heel stuk lichter maken voor jezelf. De niet-brave paarden er al uit mieteren (die luxe heb je als goede hoefsmid/bekapper), hulpmiddelen gebruiken, regelmatige controle van een fysio oid en goed voor je lichaam zorgen. En je kan je eigen agenda managen, dus je hoeft er niet meer op een dag te doen dan je lichaam aankan (weer, de luxe van een hoefsmid/bekapper tegenwoordig).

@TS, een dag mee lopen met een smid/bekapper is altijd goed, dan kan je je specifieke ook aan diegene stellen :)

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:09

Ik had dezelfde kriebels als jij. Ik ben nu 2,5 jaar werkzaam als ambulant begeleider maar ik mis het fysiek en buiten bezig zijn. Ik heb mij nu aangemeld voor de 1,5 jarige hoofnerd pro opleiding die start in oktober 2025! Ik heb hier onwijs veel zin in en ik hoop zo parttime ambulant begeleider af te kunnen wisselen met parttime bekapper aan het einde van de opleiding. Daarnaast wil ik ook het sporten weer fanatiek gaan oppakken zodat ik mijn lijf sterker maak voor het bekapwerk later.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:51

Pokkezwaar. Dat is ook nog een nadeel.

Ik ben ook hoefbekapper en heb maandenlang opleiding gevolgt. Eigenlijk primair omdat mijn smeden steeds stopten vanwege burnout/verhuizing etc en ik dan weer hemel en aard emoest bewegen om een nieuwe te vinden en niemand nam nog nieuwe klachten aan. Was er klaar mee en wilde het zelf kunnen. En secundair wilde ik het als bijbaantje ernaast doen. Maar het is zo ongelofelijk zwaar fysiek. Ik mankeer weinig fysiek maar het is echt pittig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 15:56

Het is misschien omdat het mijn leven niet is maar ik vind het best simpel. Je kan nu gemakkelijk vrij nemen van je werk. Dat lijkt me een heel veilige manier om wat te experimenteren. 1 dag in de week vrijnemen om te bekappen. Eventueel 1 weekenddag ook. Tegen dat je gaat verhuizen heb je dan al een goed zicht op hoe leuk je het echt vindt.

Kijkende naar mijn eigen hoefsmid kan ik alleen maar beamen dat het zwaar is. Jongere kerel en toch doet die het nu al rustiger aan dan een paar jaar geleden. Verkiest ook 10 paarden op 1 stal, dan naar 10 verschillende klanten rijden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 16:17

Gini schreef:
Het is misschien omdat het mijn leven niet is maar ik vind het best simpel. Je kan nu gemakkelijk vrij nemen van je werk. Dat lijkt me een heel veilige manier om wat te experimenteren. 1 dag in de week vrijnemen om te bekappen. Eventueel 1 weekenddag ook. Tegen dat je gaat verhuizen heb je dan al een goed zicht op hoe leuk je het echt vindt.

Kijkende naar mijn eigen hoefsmid kan ik alleen maar beamen dat het zwaar is. Jongere kerel en toch doet die het nu al rustiger aan dan een paar jaar geleden. Verkiest ook 10 paarden op 1 stal, dan naar 10 verschillende klanten rijden.

Het is helaas vrij veel geld voor “even experimenteren”.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:21

Dit soort opleidingen zijn altijd een enorme investering en het is dus echt kijken of je dat de moeite waard vindt. Het is misschien goed om te onderzoeken waarom je graag een tweede baan in de paardensector wil. Die onderliggende reden(en) kunnen heel helpend zijn bij het maken van je keuzes. Dat is in ieder geval een vraag die ik mijn klanten zou stellen bij dit vraagstuk. Het twijfelen over een (tweede) baan in de paardensector is best een populair ding. Heb er zelfs nog een paar artikelen over geschreven om die reden. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:24

Nala schreef:
Hi bokkers!

Ik zit met een dilemma en zou graag jullie kijk op dingen horen! Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de mening/kijk van andere (natuurlijk) bekappers.

Ik ben nu 27, bijna 28, en heb een 4tal jaar geleden mijn opleiding tot master literatuur en taalwetenschappen afgerond. Hartstikke leuk natuurlijk! Maar wel heel theoretisch. Ik heb een baan in de IT die goed betaalt en waar ik heel tevreden ben, maar ik zit vooral alleen thuis en mis de mensen om me heen en het buiten zijn.

Ik heb een aantal jaar geleden een natuurlijk bekap cursus gedaan bij Pien en Jack en vond dit super leuk! Graag zou ik me hier verder in verdiepen en er mijn (parttime) beroep van maken. Mijn werk is hier ook flexibel genoeg in zodat ik ongeveer 1.5 dag vrij zou kunnen nemen per week. Ideaal dus voor de opleiding in het begin en ook het verder werken naderhand.

Maaaaar… we willen over een aantal jaar naar Duitsland/Oostenrijk verhuizen en daar is hoefsmid/bekapper geen vrij beroep zoals in Nederland. De opleiding die ik op het oog heb kost ongeveer 4000 euro en de benodigde materialen zijn nog eens 1500 tot 2000.

Dit is natuurlijk een klap geld, vooral om dit als parttime zzp bekapper weer terug te verdienen. Het zou dus ook top zijn als er een bekapper zo vrij zou willen zijn om mij per pb wat inzicht te geven in hoe het er financieel uitziet om het werk te doen en wat je weer inlevert van de verdiende centen!

Voordelen:
- Lekker buitenshuis
- Bezig met mijn passie
- Meer baanzekerheid voor de toekomst dan een baan in de IT/Servicedesk (opkomende AI)
- Grote schaarste aan bekappers, enigszins in mijn omgeving in NL maar een grote schaarste in Zuid Duitsland/Oostenrijk

Nadelen:
- Het verdient niet super goed
- Hoog blessure risico zowel vanuit het werk zelf als ook vanwege het risico dat paarden met zich mee dragen

Volg de normale opleiding voor hoefsmid, die is stukken goedkoper volgens mij, en ga mee lopen met goede bekappers als vorm van stage. Dan ben je helemaal goed onderbouwd én heb je je officieel diploma hoefsmid die volgens mij dan overal telt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:57

Nala schreef:
Gini schreef:

Het is helaas vrij veel geld voor “even experimenteren”.

Meelopen met andere bekappers, paarden van vrienden/stalgenoten bekappen, cursussen/boeken over hoeven raadplegen .. dat bedoelde ik in principe met experimenteren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:52

Woon je ver van de Belgische grens af? Toen ik mijn opleiding deed zaten verschillende Nederlanders ook op de opleiding omdat het een heel stuk goedkoper is en dat zeker opwoog tegen het over en weer rijden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 20:05

tengeltje11 schreef:
Woon je ver van de Belgische grens af? Toen ik mijn opleiding deed zaten verschillende Nederlanders ook op de opleiding omdat het een heel stuk goedkoper is en dat zeker opwoog tegen het over en weer rijden.

Nee daar woon ik vrij kortbij! Welke opleiding was dat?

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:44

tengeltje11 schreef:

Ik ken een vrouw die zowel vrachtwagenchauffeur als hoefsmid was. Dan heb je niet fulltime een fysiek zware baan en je hebt zelf in de hand hoeveel uren je als hoefsmid maakt + je hoeft niet iedereen als klant aan te nemen

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:45

Zelf ben ik zowel vrachtwagenchauffeusse als bekapper.

Ik zit 3 dagen(30-40u) in de week op de vrachtwagen. En bekap 2,5/3 dagen(20-30u) Het is een prima afwisseling.
Maar hierbij is het wel belangrijk om bij de loonbaan goed je grenzen te bewaken en vaste dagen te hebben.

Kwa fysiek. Onderhoud goed je lichaam. Ik ga sinds 2,5 jaar 1x in de week naar fit20. Hierdoor heb ik geen typische fysieke klachten meer. Ik hou rustig 10 tot 18 paarden per dag vol. En om nou te zeggen dat ik op de vrachtwagen stil zit :o. Vind dat vaak nog zwaarder ( openen/sluiten zeilen, vastsjorren banden, aan/afkoppelen, enz)

Een kanttekening. Vakanties. Wil je vakantie houden dan ben ja vaak voor en na drukker om alle klanten weg te krijgen. Ik pak nu vaak 2 weken. Waarvan 1 week echt weg en de andere week klanten zodat ik weer rustig aan het rijden kan de week erop.

Ook heb ik alle "risico" paarden uit mijn bestand gedaan. Ik kan gewoon niet het risico nemen op langdurig uitgeschakeld te worden. De verzekering hiervoor is als halve zzper veel geld en mijn baas wordt er ook niet blij van.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 22:34

Bij de Syntra kan je deze volgen. Welke is afhankelijk van waar je in de buurt zit.
In Brugge is die opleiding bv 2400 ongeveer incl btw,als je zelfstandige wordt trek je die btw normaal terug(in België toch)

Weet wel dat een groot deel van de opleiding hoefsmid, ijzers maken is… tegen het eind van de opleiding moet je echt een hele collectie ijzers zelf gesmeed hebben.
Dit ligt dan heel ver van het ‘natuurlijk bekappen’, maar je hebt dan wel een officieel diploma op zak.

chrismarre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 20:52

Ik heb je een PB gestuurd, zit in precies hetzelfde dilemma :)