Manege Groenesteyn in Utrecht stopt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Manege Groenesteyn in Utrecht stopt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:35

Mensen, ik weet niet of het hier goed staat. Het vroegere subforum "Manegepraat", waar ik het voorheen zou posten, bestaat niet meer. Niettemin moet ik het kwijt en denk ik dat het genoeg andere Bokkers aangaat.

Zojuist (en dus niet gisteren, op 1 april) kreeg ik in mijn mailbox het bericht dat Manege Groenesteyn in Utrecht er per 1 juni mee ophoudt. Het bericht kwam in het kort hierop neer: de eigenaar zocht een andere uitdaging en wilde de manege laten overnemen. Dat wilde de verhuurder niet: die eiste dat hij de grond "schoon" achterliet, dus zonder paarden of ander roerend goed. Blijkbaar hebben ze de grond te hard nodig.

Over financiële problemen heeft hij niets gezegd. Dat maakt me zo machteloos kwaad: de manege hoeft helemaal niet te stoppen. Het voelt alsof Bart wil stoppen als eigenaar van Bokt en de SIDN (de stichting die gaat over .nl-adressen) bepaalt dat het forum moet verdwijnen, omdat het domein Bokt.nl na Bart aan het dorpje bij Eindhoven vervalt.

Ik ben als 28-jarige net-afgestudeerde bij Groenesteyn begonnen met paardrijden. Ik heb er een nieuwe wereld, een nieuw deel van de samenleving ontdekt. Ik heb leren omgaan met dieren op een manier die ik niet kende. Ik heb duizend angsten overwonnen, want nog altijd vind ik paardrijden doodeng. En altijd loonde het om die angst toch weer te overwinnen: het plezier was groter dan de angst. Anderhalve week terug nog haalde ik er mijn eerste winstpunt: ook meedoen aan een wedstrijd was een hobbel die ik pas na jaren genomen had.

Al die jaren heb ik gereden bij Groenesteyn - op een paar maanden na waarop de manege verbouwd werd en ik uitweek naar de Stal van Brenk? En nu? Jeetje, ik weet het niet. Waar gaan de paarden heen? Wat gaan de instructrices doen, die mij zo goed kennen en alles van mijn sterke punten en zwakheden weten? Eigenlijk wil ik gewoon helemaal stoppen. Paardrijden en Groenesteyn zijn voor mij één en hetzelfde ding. Niet verstandig, ik moet gewoon ergens anders doorgaan en ik vermoed dat ik dat ten langen leste wel zal doen. Maar g*dverd*mme wat slaat dit in. |(

anjali

Re: Manege Groenesteyn in Utrecht stopt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:39

Zoiets is zeker erg voor de betrokkenen.Staan er ook pensionpaarden daar? Die zullen dan ook weg moeten.@Musiqolog, kijk eens waar je manegevrienden verder gaan rijden en mogelijk is dat voor jou ook een optie. Wel raar dat een goedlopend bedrijf helemaal van de kaart moet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:31

ach, Groenesteijn... daar liggen ook best wat voetstappen van mij en mijn zusje. We zijn er gekomen in de jaren '80 toen Raoul en Marthe Verheijden de boel daar runden. Geweldige tijd gehad. Prachtg terrein. Mooie evenementen. Opvallende clubtenu (knal/fluoriserend oranje). Gigantisch veel pony's met prachtige namen (Petatje LL, Schanulleke, Donderstraal, Mamamia en Papachico). Heerlijk rondje door het park stappen (of scheuren). Ik woonde daar toen aan de overkant. Mooie tijden. Ik neem aan dat het door de stad opgeslokt zal gaan worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:34

Wat vervelend dat er zoveel stallen stoppen.

Misschien kan je eens een kijkje nemen bij de Maxima manege in den dolder?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:37

Zat daar nog enige buitenruimte voor de paarden bij? Op maps lijkt het al helemaal ingebouwd te zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:04

prompter schreef:
Zat daar nog enige buitenruimte voor de paarden bij? Op maps lijkt het al helemaal ingebouwd te zijn.

vroeger, toen ik er nog kwam, hadden ze aan de andere kant van de A27 een aantal weilanden waar de pony's in de nacht stonden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:21

Ik ken Groenesteyn vooral uit de gloriedagen, met die prachtige enorme springtuin / bak vooraan. Daar waar nu een parkeerterrein is voor het die huisjes ernaast. De ruimte of iig het gebrek eraan maken me niet rouwig dat het stopt. Maar voor klanten als jij is het natuurlijk wel heel treurig.

Als ik je een tip mag geven m.b.t. een fijne, leuke, ontspannen, persoonlijke manege waar je alle kans krijgt om al je angsten te overwinnen: de Prinses Maxima Manege in Den Dolder. Het is iets verderop van Utrecht maar je kunt het fietsen of met de bus doen. Er lopen vriendelijke mensen rond die je zeker kunnen helpen. De manege heeft verschillende klanten, van mensen met een beperking tot mensen zonder. Dat maakt de sfeer daar heel prettig. Echt een aanrader.

Sterkte voor nu, kan me voorstellen dat je even moet bijkomen van de schrik.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:27

juval schreef:
prompter schreef:

vroeger, toen ik er nog kwam, hadden ze aan de andere kant van de A27 een aantal weilanden waar de pony's in de nacht stonden.

Ook nu nog. Bij warm weer gaan ze naar dat weitje aan de andere kant van het viaduct.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:33

juval schreef:
ach, Groenesteijn... daar liggen ook best wat voetstappen van mij en mijn zusje. We zijn er gekomen in de jaren '80 toen Raoul en Marthe Verheijden de boel daar runden. Geweldige tijd gehad. Prachtg terrein. Mooie evenementen. Opvallende clubtenu (knal/fluoriserend oranje). Gigantisch veel pony's met prachtige namen (Petatje LL, Schanulleke, Donderstraal, Mamamia en Papachico). Heerlijk rondje door het park stappen (of scheuren). Ik woonde daar toen aan de overkant. Mooie tijden. Ik neem aan dat het door de stad opgeslokt zal gaan worden.

Ja, dat zit er dik in... Toen de oude manege gesloopt werd en de huidige gebouwd, moest er op een deel van de grond al zo nodig een hotel komen. (Daar zit nu een opvang voor vluchtelingen, maar dat terzijde.)

Ik krijg hier meerdere adviezen om eens in Den Dolder te gaan kijken... Ik weet het niet, dat lijkt me wel een end weg om op de fiets te doen. Voorlopig is de Stal van Brenk de meest logische optie.

@anjali: rijvrienden heb ik niet. Überhaupt bijna geen vrienden eigenlijk. Ik heb privéles. Een keuze over een eventuele vervanging zal ik toch echt zelf moeten maken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:38

Slechts af en toe een weitje is geen luxe voor een paard helaas.

Ik snap dat je baalt hoor! maar voor de paarden is het toch echt beter als zulke stadsmaneges stoppen:o Zie het ook als een mooie kans om een stal uit te zoeken waar paarden wat meer paard mogen zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:39

Het is in ieder geval altijd waardeloos als je je vertrouwde manege moet verlaten, met paarden waar je wat mee hebt. Heb dat ook meegemaakt in het verleden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:50

Wel jammer maar ook niet helemaal onvoorstelbaar, toen dat grote deel van het terrein verdween bleef er nog maar weinig over. Maar het is zeker heftig als je na zo'n tijd je vaste plek verliest, dus sterkte. (En iedereen bij Groenesteijn.)

Stal van Brenk is zeker een optie - op zich massaal maar als je daar je plekje vindt kan het prima. Geen rondjes door het park maar wel heerlijke buitenbakken. Priveles is in overleg, als je liever in een klein groepje zou willen rijden kun je ook nog contact opnemen met Ariane de Ranitz, die daar op maandag en dinsdag lessen verzorgen (minder ruiters per les, minder de verwachting dat je mee kunt in het tempo van de les en meer ruimte om je eigen balans te vinden tussen wanneer het goed voelt en niet.)

Maar ik vind de Maxima-manege zeker ook niet gek gedacht, dat zou ook heel goed kunnen bevallen. Ook niet zo massaal, maar ze hebben leuke mensen en leuke paarden en als je het leuk vindt om vaker ergens aan mee te doen dan ben je daar helemaal goed: ze organiseren veel activiteiten.

(Wat de instructeurs betreft, ik denk dat die hun plekje wel vinden want zowel 't Hoogt als Lis Hartel in Doorn verwelkomen vziw van harte een enthousiaste instructeurs die een nieuwe plek zoeken. Please solliciteer!)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:10

musiqolog schreef:
Ja, dat zit er dik in... Toen de oude manege gesloopt werd en de huidige gebouwd, moest er op een deel van de grond al zo nodig een hotel komen. (Daar zit nu een opvang voor vluchtelingen, maar dat terzijde.)

De eigenaren van het pand zijn paardenmensen.

Hij wil stoppen en zegt de huur op, dan is het niet meer dan normaal dat de eigenaar een andere keuze maakt.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 02-04-25 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:11

Overigens zou Manege t Hoogt een hele leuke vervanger voor je zijn. En daar hebben de paarden en ponyś wel een heel fijn leven!!

Monrisque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 20:55

Manege 't Hoogt is zeker een aanrader, neem maar eens een kijkje op hun site!

lyly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 03:34

Wat een verdrietig nieuws... Het is begrijpelijk dat dit als een enorme klap voelt. Wees trots op alles wat je bij Groenesteyn hebt bereikt – die herinneringen en groei neemt niemand je ooit af. Geef jezelf de tijd om dit een plek te geven; ooit zal je weer een plek vinden waar je hart net zo hard kan kloppen. Retro Bowl

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 07:04

Het is wel het einde van een tijdperk idd zeg!
Maar ik snap het wel gezien inderdaad beperktere ruimte en misschien ook wel andere wensen van de eigenaar inmiddels.

Sterkte wel voor iedereen, nooit leuk zo'n bericht

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:11

musiqolog schreef:
juval schreef:

Ook nu nog. Bij warm weer gaan ze naar dat weitje aan de andere kant van het viaduct.

Weet je of er al bekend is wat ze met de pony's gaan doen? Ik zou wel een oudere pony een vijfsterrenpensioen willen aanbieden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:36

Wat een lief idee Juval :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 19:46

juval schreef:
Weet je of er al bekend is wat ze met de pony's gaan doen? Ik zou wel een oudere pony een vijfsterrenpensioen willen aanbieden.

De paarden worden verkocht. Ongetwijfeld zal er voor onverkoopbare exemplaren een goed pension worden geregeld. Ik zou zeggen: meld je bij de eigenaar!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:49

Gehandicapten manege Kempenhaeghe moet ook stoppen. Daar staan ook een paar superbrave ponies. Ook voor die hoop ik dat er nieuwe baasjes gevonden worden. Zelf kan ik het helaas niet want ik heb al een oudje staan op een steeds duurder wordende stalling. Overigens, brave nog rijdbare ponies zijn zeldzaam en goud waard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:35

Altijd moeilijk voor de gene, die met zoveel plezier daar rondgelopen / gereden hebben.

Heb er vroeger nog wel wat lessen gegeven , ook op ponykampen. Toen was er inderdaad de grote springtuin voor de deur en gingen we n rondje park.

Maar op die locatie zal er vast snel wat anders staan.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 00:05

Nou, deze week is/was het dan zover. Mijn allerlaatste les, iedereens allerlaatste les. Vorige week zaterdag was er nog één keer een proevendag. De organisatie heeft hemel en aarde bewogen om iedereen te laten rijden. Ook ik heb nog een F5 gereden - want, weet u nog wel, ik was net ingestapt.

Er zijn geen beelden van mijn proef. Wel heb ik anderen gefilmd en gefotografeerd. Dus bij dezen: twee beelden van mensen die een dressuurproef afleveren. Niet heel boeiend, wel uniek omdat het de laatste zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Dan woensdag mijn allerlaatste les. Toen daalde het besef pas goed in. Zoals sommigen van jullie weten reed ik op Groenesteijn meestal op een vast paard. Vanity is een routinière, een merrie van in de twintig die nergens van schrok, nooit te hard doorliep en precies bood wat een beginnende of bange ruiter nodig had.
Maar Vanity gaat de sluiting van de manege niet overleven. Ze zat sowieso al dicht tegen haar pensioen aan: twee keer een halfuur op een dag was het maximale dat ze haar lieten lopen. Ze is de dominante merrie van de kudde en hoe lelijk ze ook tegen andere paarden doet, zonder zal ze vast niet kunnen. (Herkenbaar?) Bovendien zal ze in een andere groep nooit meer die dominantie kunnen doen gelden. Dus laten inslapen is waarschijnlijk de minst slechte optie.
Woensdag na mijn les liep ik nog even haar stal in. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want Vanity kan flink happen en lelijk doen op stal. Maar ik had haar vertrouwen: ik mocht haar aanhalen en ze begon zelfs liefdevol aan me te knagen. Nog even heb ik foto's gemaakt van alles wat er te fotograferen viel: haar vacht, haar oog, haar kolletje, haar manen, haar staart... Als Vanity haar ziet lopen, met haar glanzende vacht vol appeltjes, zie je geen afgeleefde knol aan het eind van haar Latijn, dan zie je ros dat schrijdt alsof het nooit zal sterven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog nooit heb ik gehuild om een dier. Nu ook niet. Maar het komt wel verdomd hard aan. Het zal de combinatie wel zijn: de manege en mijn al jarenlang vaste paard in één keer. Vandaar ook mijn misschien wat overdreven drang om elk detail vast te leggen, en zoveel over haar te praten. Ik ben blij dat ik dat nu nog even in de tegenwoordige tijd kan doen.

Vanmorgen maakte ik het nog bonter. Ik zette de wekker om kwart over vijf en ging op het vandalenpad. Onder het motto "volgende week gaat de tent toch plat" besloot ik in alle vroegte een kunstwerk op de muur te tekenen. Een paard, samengesteld uit het woord "paard" in verschillende talen, in schoolkrijt. Zodat de mensen die vandaag nog kwamen zich in stilte hadden kunnen afvragen wie dat gedaan had...

Helaas, het lukte voor geen meter. Dat schoolkrijt stak vreselijk dun en flets af, en sommige kleuren, zoals donkergroen en paars, zijn op het grijze beton al helemaal niet te zien. Ik heb er wel een foto van gemaakt, voor het idee, maar die foto's is nóg veel minder duidelijk. Als je héél goed kijkt, en een paar trucs uithaalt met filters o.i.d, zie je misschien wat het had moeten worden... :+

Afbeelding
Volgende keer doe ik als een volleerde vandaal en investeer ik in spuitbussen. :D Maar eigenlijk hoop ik niet dat er zo'n volgende keer komt, want ik hoop niet nog eens op zo'n manier onthecht te raken.

Voorlopig ga ik maar nergens meer rijden. Er zijn natuurlijk wel andere maneges in de buurt, maar ik ga eerst maar eens afvallen. Ik ben een beetje aan de zware kant voor paardrijden; dit is een mooie gelegenheid om daar eens serieus aan te werken. Ik heb nu in ieder geval een dag in de week extra voor de sportschool. Daarna komt er zoals gewoonlijk weer een actieve vakantie; tegen september zien we dan wel weer verder.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:03

Ik denk niet of het een goed idee is om met krijt of spuitbussen op de muur te gaan zitten. Weet je zeker dat het gebouw helemaal gesloopt wordt?
En wie zegt dat Vanity ingeslapen wordt? Wie weet krijgt ze ergens een leuk pensioen? Worden de manege paarden verkocht? Zal waarschijnlijk meer geld leveren. Je zou dat kunnen vragen wat er met de paarden gebeurt. Wie weet komen/zijn ze al te koop :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:17

Zomaar inslapen omdat ze biet in een groep kan geloof ik niet zo snel.
Er is met tijd altijd wel een oplossing of plekje.

Er liggenvast niet een stel ingeslapen paarden als een manege sluit. Of andere manieren