Zojuist (en dus niet gisteren, op 1 april) kreeg ik in mijn mailbox het bericht dat Manege Groenesteyn in Utrecht er per 1 juni mee ophoudt. Het bericht kwam in het kort hierop neer: de eigenaar zocht een andere uitdaging en wilde de manege laten overnemen. Dat wilde de verhuurder niet: die eiste dat hij de grond "schoon" achterliet, dus zonder paarden of ander roerend goed. Blijkbaar hebben ze de grond te hard nodig.
Over financiële problemen heeft hij niets gezegd. Dat maakt me zo machteloos kwaad: de manege hoeft helemaal niet te stoppen. Het voelt alsof Bart wil stoppen als eigenaar van Bokt en de SIDN (de stichting die gaat over .nl-adressen) bepaalt dat het forum moet verdwijnen, omdat het domein Bokt.nl na Bart aan het dorpje bij Eindhoven vervalt.
Ik ben als 28-jarige net-afgestudeerde bij Groenesteyn begonnen met paardrijden. Ik heb er een nieuwe wereld, een nieuw deel van de samenleving ontdekt. Ik heb leren omgaan met dieren op een manier die ik niet kende. Ik heb duizend angsten overwonnen, want nog altijd vind ik paardrijden doodeng. En altijd loonde het om die angst toch weer te overwinnen: het plezier was groter dan de angst. Anderhalve week terug nog haalde ik er mijn eerste winstpunt: ook meedoen aan een wedstrijd was een hobbel die ik pas na jaren genomen had.
Al die jaren heb ik gereden bij Groenesteyn - op een paar maanden na waarop de manege verbouwd werd en ik uitweek naar de Stal van Brenk? En nu? Jeetje, ik weet het niet. Waar gaan de paarden heen? Wat gaan de instructrices doen, die mij zo goed kennen en alles van mijn sterke punten en zwakheden weten? Eigenlijk wil ik gewoon helemaal stoppen. Paardrijden en Groenesteyn zijn voor mij één en hetzelfde ding. Niet verstandig, ik moet gewoon ergens anders doorgaan en ik vermoed dat ik dat ten langen leste wel zal doen. Maar g*dverd*mme wat slaat dit in.