Paard op financiering kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Paard op financiering kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 11:35

Ik kreeg deze gesponsorde ad te zien op FB. Dat je als consument een afbetaling afspreekt daar had ik wel van gehoord maar een handelsstal die dit op deze manier aanbiedt kende ik nog niet.

Het lijkt me zo risicovol voor alle partijen. Zouden jullie zo’n constructie aan durven?

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:39

Huh 'omgekeerd sparen', interessante omkering en behoorlijk misleidend ook :n

Nope, bij zo'n handelstal beter vooraf sparen en dan maar een jaartje wachten!

Als het via bekenden gaat vind ik het anders, al moet je dan nog steeds eea goed inkleden en opschrijven
Laatst bijgewerkt door troi op 01-03-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:39

Hmm is het niet “gewoon” een deel betaling constructie via klarna of zo?

Dat zie je tegenwoordig steeds meer. Of het verstandig is is een tweede maar betalen in termijnen via klarna zie ik ook al wel voorbij komen bij cosmetische klinieken bijvoorbeeld.

Geen idee hoor of het zoiets is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:40

Typisch een voorbeeld van de "klarna-cultuur" in NL.
Betrouwbaar recept voor financiele problemen - als je het niet kunt betalen, koop het dan niet.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-03-25 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin met ongefundeerde kritiek verwijderd

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:41

5 benen _O-
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-03-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:42

Geen rente, wel 200-400 (? Wat zijn hun stalkosten?) Per maand.

Die stalkosten kun je ook opsparen, heb je na een jaar toch een leuk bedrag

En nee, een paard betaal ik ineens een als ik het geld niet heb, jammer dan

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:43

Hoe suf kun je zijn....iemand die dat doet heeft gewoon zin in een hoop ellende. :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:43

Het is raar als verkopende partijen adverteren met renteloze leningen en dit presenteren alsof ze zelf vooral hiermee een goede daad doen.
Verkopende partijen zullen altijd gefocust zijn op winst en daarom klopt het ergens niet.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 08-03-25 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zin met ongefundeerde kritiek verwijderd

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:45

Is dit geen koppelverkoop? Je koopt je paard op afbetaling en moet 'm verplicht op de handelsstal laten staan.
Dat is alsof je een auto op afbetaling koopt maar 'm verplicht bij de verkopende garage in onderhoud moet houden en daar moet tanken. Volgens mij mag dat niet :n

Lucratief voor de verkopende partij, want die verdient nog maanden/jaren aan je dmv het stalgeld.
Uiteindelijk zou je dus best teveel kunnen betalen, als je elders goedkopere stalling zou kunnen regelen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-03-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:46

Hoe ik het lees is dat je deelbetalingen aan het paard niet terugkrijgt. Mocht je dus de totaalsom niet kunnen betalen, dan ben je zowel het stalgeld en vergelijkbare kosten kwijt, als alles wat je al aan de aanschaf van het paard hebt betaald. Zo beschouwd snap ik het lucratieve voor de betreffende stal wel... Ik zou er zelf zeker niet aan beginnen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:47

Maar hoe vaak lees je niet dat particuliere verkopers naar hun centen kunnen fluiten want geven ook hun paard mee dat maar voor een deel betaald is.

Ik snap het niet hoor. wie koopt er nu een paard op afbetaling, maar wie geeft er 1 mee? Dan ben je ook niet de slimste.

En als je de paarden met 5 benen op deze stal nog niet kunt betalen, want allemaal laag segment, dan moet je geen paard kopen.
Maar helaas, de maatschappij van alles nu willen hebben daar springen ze mooi op in.

En tegenwoordig is alles goed gekeurd en met bloedproef, die snap ik vooral niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 11:48

Verhip, dat is ook nog zo ja die koppelverkoop. Ze vragen geen rente maar als je bvb 10 maanden aan stalgeld bij ze afneemt verdienen ze dubbel aan je natuurlijk. Dan is een lening met rente wellicht nog voordeliger :=

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:50

Sowieso kan er van alles met je paard gebeuren in die periode. Parttime inzetten bij manegelessen... driedubbele parttime leasecontracten.. het zou mij niet verbazen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 11:58

Ik denk dat dit inderdaad niet mag. :=

“Er is strengere wetgeving als het gaat om koppelverkoop bij consumentenkrediet. Zo is het verboden om de verkoop van een lening te koppelen aan de verplichte verkoop van een ander product, zoals een verzekering. Wel mag een tweede product aangeboden worden, maar de consument moet altijd de keuze hebben om het product ergens anders aan te schaffen.“
Bron: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... at-precies

Kousen

Re: Paard op financiering kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:00

Telt dit ook als ze het zouden vastleggen als een leasecontract inclusief stalling, waarbij het paard na x tijd en bijhorende betalingen van de leaser wordt?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:03

‘Mensen het kan altijd voorkomen dat iemand niet goed bij kas zit ,en toch zn droompaardje ziet’
Dus als je niet goed bij kas zit ga je een paard kopen :')
Ik geloof dat heel bokt met eigen paard wel weet hoe t werkt :$

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:20

Kousen schreef:
Telt dit ook als ze het zouden vastleggen als een leasecontract inclusief stalling, waarbij het paard na x tijd en bijhorende betalingen van de leaser wordt?

Als ik de vergelijking met autoleasen nog eens maak: lease is echt anders dan kopen op afbetaling.

Bij autolease komen ook de onderhoudskosten voor de leasemaatschappij - ik geloof niet dat dat ooit anders is. Je hebt dan als leaser idd vaak beperkte keuze waar je heen mag voor je onderhoud, maar je betaalt er níet voor.

Bij kopen op afbetaling komen alle kosten voor jou als eigenaar, ook onderhoud. Zoals bij dit voorstel ook.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:22

Wat de reden is waarom mensen dit zouden willen, laat ik in het midden.
Maar je bent per maand wel aardig wat geld kwijt. Je betaalt 350 euro per maand stalling en dan moet je het paard ook nog afbetalen in maandelijkse termijnen.
Ik heb vroeger een paardje hier gekocht, hartstikke leuk paard en er was niets mis mee.
Ook mijn nieuwe paard heb ik hier gekocht, zij staat er nog omdat we binnenkort verhuizen en dan komt ze aan huis staan.
De paarden staan er verder prima verzorgd bij. Die van mij staat nu buiten in een groepje met onbeperkt hooi, omdat het ver weg is. Dus ik kan er nu niet regelmatig naartoe.

Dat ze dit aanbied, zal wel zijn omdat er vraag naar is. En volgens mij is er niets mis mee als iemand daar iets mee verdient.
Geen idee of het wettelijk is toegestaan of niet. Maar ik snap wel dat de paarden daar op stal moeten blijven tot het hele bedrag is betaald.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:34

Gewoon nog even sparen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:37

cinniz123 schreef:
‘Mensen het kan altijd voorkomen dat iemand niet goed bij kas zit ,en toch zn droompaardje ziet’

Dat heb ik nou altijd… zit ik nét ff niet zo goed bij kas, zie ik mn droomvilla, droomauto of droompaard…

Maar goed dat er zulke regelingen bestaan, zij snappen het :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:42

En daarna lekker een crowdfunding opstarten als de Da te duur is.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:54

Ik heb het jaren geleden nog gehoord dat als je bij een bepaalde stal een paard kocht dat je dan verplicht was een tijd je paard daar te stallen (is wel al 20 jaar geleden). Ik zou het zelf nooit doen.
Maar een paard kopen op afbetaling? Nee, slecht idee. Een paard kost handenvol geld. De aankoop is daarvan maar een klein stukje. Je bent veel meer kwijt aan stalgeld, dierenarts,... en dan moet er zelfs nog niets geks gebeuren. Als je paard iets (ernstigs) voor heeft (wat altijd kan gebeuren), lopen de kosten al heel snel heel hoog op. Dat moet je kunnen dragen als je een eigen paard hebt. Dus tja, eerst maar sparen en zorgen dat je een buffer hebt vooraleer je een paard koopt. Je koopt geen wegwerpproduct, maar een levend wezen waar je vele jaren verantwoordelijk voor bent...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:54

verootjoo schreef:
cinniz123 schreef:

Dat heb ik nou altijd… zit ik nét ff niet zo goed bij kas, zie ik mn droomvilla, droomauto of droompaard…

Maar goed dat er zulke regelingen bestaan, zij snappen het :')

:')

Laatst mijn droomeiland gezien, zo flauw, had geen miljard liggen!

Gelukkig wel 25 euro en nu heb ik een klarna-eiland.

Mijn achter-achter-kleinkinderen gaan de laatste betalingen nog moeten doen maar das prima want ik wilde het nu meteen :j
Laatst bijgewerkt door troi op 01-03-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:57

Als je al geen geld hebt voor de aanschaf moet je het niet doen....

Wat een idioot idee ...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 14:16

Ik ben sowieso geen fan van al die mogelijkheden tot koop op afbetaling. Wij zien veel jeugd voorbijkomen op het werk met schuldenproblemen door die oliebol. "Omgekeerd sparen", alsjeblieft zeg...